Marketing internetowy – jak zacząć się go samodzielnie uczyć?

Aktualizacja: 03 października 2022

|Rozwój działu marketingu|Marketing internetowy – jak zacząć się go samodzielnie uczyć?
Marketing internetowy – jak zacząć się go samodzielnie uczyć?

Bez marketingu w sieci ani rusz. W zalewie informacji i reklam trudno przebić się do klienta bez skoordynowanych i przemyślanych działań. Do ich prowadzenia potrzeba specjalistów – przydadzą się właściwie każdemu sklepowi internetowemu czy portalowi.

Jeśli chcesz zająć się marketingiem internetowym, możesz w tym dostrzec szansę dla siebie. Problem w tym, że niemal żadna firma nie zatrudnia ludzi bez doświadczenia i przynajmniej podstawowych umiejętności. Możesz jednak samodzielnie poznać marketing internetowy. Jak zacząć się go uczyć? Czeka na Ciebie sporo narzędzi, które pozwolą poznać wiele kwestii związanych z promowaniem produktów i usług w sieci.

Marketing internetowy – jakie umiejętności się przydają?

Zgodnie z definicją na tym właśnie polega bowiem marketing internetowy. W uproszczeniu jego celem jest poinformowanie użytkowników o ofercie, a jednocześnie przygotowanie im ścieżki do zakupu czy złożenia zamówienia.

Do kompleksowych działań potrzeba dużej wiedzy i szerokiego wachlarza umiejętności. Na rynku działają zarówno marketingowcy wyspecjalizowani w konkretnej działce, jak i wszechstronne osoby, które radzą sobie z większością zadań.

Marketing internetowy obejmuje bowiem cały szereg działań. Można do niego zaliczyć pozycjonowanie stron, kampanie reklamowe w Google i Facebooku, marketing w social mediach czy e-mail marketing. Do tego dochodzi tak zwana reklama banerowa bazująca na grafikach, marketing wirusy, szeptanie, blogowanie czy artykułu sponsorowane. Sporo elementów z różnych dziedzin, które nie zawsze są ze sobą blisko powiązane.

Marketing internetowy – jak zacząć? Najbardziej wartościowe źródła wiedzy

A zatem – jak nauczyć się marketingu internetowego? Do dyspozycji masz zarówno darmowe kursy, jak i specjalistyczne webinary i szkolenia marketingowych guru, którzy w ten sposób zarabiają na życie. Przedstawiamy te sposoby zdobywania marketingowej wiedzy, które uchodzą za najskuteczniejsze.

Książki o marketingu

Książki, które uczą o tym, jak działać w internecie? Choć z pozoru może się to wydawać niedorzeczne, książki o biznesie sieciowym i e-commerce mogą być świetną podstawą do dalszej nauki.

W przeciwieństwie do źródeł w internecie, które często skupiają się na pojedynczym wątku, książki dają wiedzę usystematyzowaną. I przede wszystkim sprawdzoną – przynajmniej wtedy, gdy sięgamy po renomowane publikacje. Jednym z najszerszych i najbardziej kompleksowych opracowań jest “Biblia e-biznesu” pod redakcją Macieja Dutki. Obecnie na rynku dostępne jest już trzecie wydanie tej książki. 

Można oczywiście od razu zdecydować się również na bardziej wyspecjalizowany marketing – książki z bazą o konkretnej gałęzi działalności w internecie. O reklamie w mediach społecznościowych obszernie i fachowo pisze Artur Jabłoński, o e-mail marketingu Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski. Książki pozwalają przyswoić fachowe słownictwo i oswoić się z marketingową tematyką.

marketing internetowy - jak zacząć przygodę z Google'em? Na platformie skillshop
Skillshop to platforma Google z bazą wiedzy o marketingowych narzędziach, źródło: screen z skillshop.exceedlms.com/student/catalog

Akademia Google, czyli Skillshop

Niezwykle cennym źródłem wiedzy są także materiały przygotowane przez Google. Specjaliści związani z najważniejszą światową wyszukiwarką przygotowali szereg kursów, które są dostępne na dedykowanych platformach internetowych. Co ważne, kursy te są bezpłatne i może z nich skorzystać każdy. Przez lata platforma funkcjonowała jako Akademia Google, obecnie wiedzę można zdobywać na platformie Skillshop.

Dotyczą różnych zagadnień związanych z marketingiem w Google’u. Przyszli specjaliści od reklamy mogą poznać zagadnienia związane z Google Ads i skorzystać z kursów podstawowych oraz rozszerzonych. Co ważne, kursy dają możliwość otrzymania certyfikatów specjalisty Google – kończą się bowiem egzaminami.

Oprócz tego Google udostępnia m.in. kursy dotyczące Google Analytics, czyli jednego z najważniejszych narzędzi analitycznych w marketingu internetowym i e-commerce. To wiedza aktualna i przydatna, do wykorzystania właściwie od razu.

Kursy na Facebooku – Blueprint

Drogą wytyczoną przez Google’a od jakiegoś czasu podąża również Facebook. Obecnie oficjalne kursy są dostępne na platformie Meta Blueprint. Można tam skorzystać z bezpłatnych kursów internetowych, które dotyczą reklamy na Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie.

Kursy są podzielone na wiele lekcji dotyczących poszczególnych, problemowych zagadnień. Można tam również znaleźć praktyczne przykłady wykorzystania poszczególnych rozwiązań, czyli dobrze działające kampanie. Atutem takich internetowych, oficjalnych baz największych graczy na rynku jest ich bieżąca aktualizacja. A choćby zasady, które rządzą facebookowymi reklamami, dynamicznie się zmieniają.

jak nauczyć się marketingu internetowego na facebooku? z platformy meta blueprint
Meta Blueprint oferuje kursy dotyczące różnych zagadnień, źródło: screen z facebook.com/business/learn

Szkolenia i kursy na YouTube

Jak nauczyć się marketingu internetowego w mniej klasyczny sposób? Jeśli nudzą Cię pisemne opracowania, możesz zdecydować się na filmy na YouTube. W tym najpopularniejszym serwisie z treściami wideo działa wielu marketingowców. Warto stawiać na sprawdzonych fachowców, na przykład autorów książek. Wielu z nich prowadzi własne kanały.

Na YouTube mamy dostęp do wielu darmowych materiałów po polsku i angielsku. Dotyczą różnych zagadnień, czasami są wstępem do płatnych kursów i szkoleń. W stosunku do książek i kursów YouTube ma przewagę – wizualizuje poszczególne czynności krok po kroku.

Blogi o marketingu

Przydatne są również internetowe blogi i portale zajmujące się marketingiem. Jest ich sporo, dlatego warto wybierać tylko te, które dają praktyczną wiedzę ludzi, którzy na co dzień działają w marketingu – jak na przykład Intle.pl.

Na blogach można znaleźć poszerzoną wiedzę i dokładnie opisane poszczególne wątki. To tutaj najłatwiej znaleźć także rozwiązania konkretnych problemów, na które napotykamy w czasie pracy z reklamami, grafikami czy tekstami. Copywriting, e-mail marketing, SEO – blogi służą pomocą.

Marketing internetowy. Jak zacząć? Od działania!

Obok wszystkich wymienionych powyżej źródeł wiedzy ważna jest praktyka. Czytanie i oglądanie kursów nie zastąpi praktycznego korzystania z narzędzi. Już w czasie zdobywania wiedzy warto założyć konta na poszczególnych platformach i poznawać ich działanie w praktyce.

Dzięki temu lepiej poznamy funkcjonalności reklam na Facebooku czy Google Ads, nauczymy się w praktyce stosować zasady copywritingu czy tworzyć grafiki pod reklamy banerowe. Bez praktyki nie będzie zadowalających efektów, warto więc przejść do niej jak najszybciej.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
5 zasad komunikacji na Facebooku, które sprawią, że osiągniesz sukces w sieci

5 zasad komunikacji na Facebooku, które sprawią, że osiągniesz sukces w sieci

Zanim założysz konto na Facebooku pamiętaj, że prowadzone na tym portalu działania nie mogą być chaotyczne i przypadkowe. Poświęć czas na to, by przygotować strategię obecności w social media, która będzie spójna ze strategią komunikacji marki. Zastanów się nad stylem fanpage i zaplanuj harmonogram wpisów. Z artykułu dowiesz się m.in. Co wziąć pod uwagę tworzą strategię obecności w social media. Jak stworzyć ramowy harmonogram wpisów.

czytaj dalej

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.

czytaj dalej

Google Ads vs Facebook Ads – co oferują, jak działają i jak się przez nie reklamować?

Google Ads vs Facebook Ads – co oferują, jak działają i jak się przez nie reklamować?

Systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads są zdecydowanie najpopularniejszymi systemami reklamowymi w internecie. Dzięki nim możemy wyemitować reklamę we wszystkich najważniejszych miejscach w internecie i zrobić to na różne sposoby. Podczas reklamować się w sieci stajemy również przeważnie przed dylematem, który system reklamowy wybrać jeśli nigdy tego nie robiliśmy. W tym tekście opisujemy dokładnie oba systemy reklamowe, prezentujemy co mają do zaoferowania, a także podpowiadamy jak działają i na który z nich warto zdecydować się w konkretnej sytuacji. Zatem, przyjrzyjmy się konfrontacji - Google Ads vs Facebook Ads!

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman