Aktualizacja: 03 października 2022
Bez marketingu w sieci ani rusz. W zalewie informacji i reklam trudno przebić się do klienta bez skoordynowanych i przemyślanych działań. Do ich prowadzenia potrzeba specjalistów – przydadzą się właściwie każdemu sklepowi internetowemu czy portalowi.
Jeśli chcesz zająć się marketingiem internetowym, możesz w tym dostrzec szansę dla siebie. Problem w tym, że niemal żadna firma nie zatrudnia ludzi bez doświadczenia i przynajmniej podstawowych umiejętności. Możesz jednak samodzielnie poznać marketing internetowy. Jak zacząć się go uczyć? Czeka na Ciebie sporo narzędzi, które pozwolą poznać wiele kwestii związanych z promowaniem produktów i usług w sieci.
Zgodnie z definicją na tym właśnie polega bowiem marketing internetowy. W uproszczeniu jego celem jest poinformowanie użytkowników o ofercie, a jednocześnie przygotowanie im ścieżki do zakupu czy złożenia zamówienia.
Do kompleksowych działań potrzeba dużej wiedzy i szerokiego wachlarza umiejętności. Na rynku działają zarówno marketingowcy wyspecjalizowani w konkretnej działce, jak i wszechstronne osoby, które radzą sobie z większością zadań.
Marketing internetowy obejmuje bowiem cały szereg działań. Można do niego zaliczyć pozycjonowanie stron, kampanie reklamowe w Google i Facebooku, marketing w social mediach czy e-mail marketing. Do tego dochodzi tak zwana reklama banerowa bazująca na grafikach, marketing wirusy, szeptanie, blogowanie czy artykułu sponsorowane. Sporo elementów z różnych dziedzin, które nie zawsze są ze sobą blisko powiązane.
A zatem – jak nauczyć się marketingu internetowego? Do dyspozycji masz zarówno darmowe kursy, jak i specjalistyczne webinary i szkolenia marketingowych guru, którzy w ten sposób zarabiają na życie. Przedstawiamy te sposoby zdobywania marketingowej wiedzy, które uchodzą za najskuteczniejsze.
Książki, które uczą o tym, jak działać w internecie? Choć z pozoru może się to wydawać niedorzeczne, książki o biznesie sieciowym i e-commerce mogą być świetną podstawą do dalszej nauki.
W przeciwieństwie do źródeł w internecie, które często skupiają się na pojedynczym wątku, książki dają wiedzę usystematyzowaną. I przede wszystkim sprawdzoną – przynajmniej wtedy, gdy sięgamy po renomowane publikacje. Jednym z najszerszych i najbardziej kompleksowych opracowań jest “Biblia e-biznesu” pod redakcją Macieja Dutki. Obecnie na rynku dostępne jest już trzecie wydanie tej książki.
Można oczywiście od razu zdecydować się również na bardziej wyspecjalizowany marketing – książki z bazą o konkretnej gałęzi działalności w internecie. O reklamie w mediach społecznościowych obszernie i fachowo pisze Artur Jabłoński, o e-mail marketingu Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski. Książki pozwalają przyswoić fachowe słownictwo i oswoić się z marketingową tematyką.
Niezwykle cennym źródłem wiedzy są także materiały przygotowane przez Google. Specjaliści związani z najważniejszą światową wyszukiwarką przygotowali szereg kursów, które są dostępne na dedykowanych platformach internetowych. Co ważne, kursy te są bezpłatne i może z nich skorzystać każdy. Przez lata platforma funkcjonowała jako Akademia Google, obecnie wiedzę można zdobywać na platformie Skillshop.
Dotyczą różnych zagadnień związanych z marketingiem w Google’u. Przyszli specjaliści od reklamy mogą poznać zagadnienia związane z Google Ads i skorzystać z kursów podstawowych oraz rozszerzonych. Co ważne, kursy dają możliwość otrzymania certyfikatów specjalisty Google – kończą się bowiem egzaminami.
Oprócz tego Google udostępnia m.in. kursy dotyczące Google Analytics, czyli jednego z najważniejszych narzędzi analitycznych w marketingu internetowym i e-commerce. To wiedza aktualna i przydatna, do wykorzystania właściwie od razu.
Drogą wytyczoną przez Google’a od jakiegoś czasu podąża również Facebook. Obecnie oficjalne kursy są dostępne na platformie Meta Blueprint. Można tam skorzystać z bezpłatnych kursów internetowych, które dotyczą reklamy na Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie.
Kursy są podzielone na wiele lekcji dotyczących poszczególnych, problemowych zagadnień. Można tam również znaleźć praktyczne przykłady wykorzystania poszczególnych rozwiązań, czyli dobrze działające kampanie. Atutem takich internetowych, oficjalnych baz największych graczy na rynku jest ich bieżąca aktualizacja. A choćby zasady, które rządzą facebookowymi reklamami, dynamicznie się zmieniają.
Jak nauczyć się marketingu internetowego w mniej klasyczny sposób? Jeśli nudzą Cię pisemne opracowania, możesz zdecydować się na filmy na YouTube. W tym najpopularniejszym serwisie z treściami wideo działa wielu marketingowców. Warto stawiać na sprawdzonych fachowców, na przykład autorów książek. Wielu z nich prowadzi własne kanały.
Na YouTube mamy dostęp do wielu darmowych materiałów po polsku i angielsku. Dotyczą różnych zagadnień, czasami są wstępem do płatnych kursów i szkoleń. W stosunku do książek i kursów YouTube ma przewagę – wizualizuje poszczególne czynności krok po kroku.
Przydatne są również internetowe blogi i portale zajmujące się marketingiem. Jest ich sporo, dlatego warto wybierać tylko te, które dają praktyczną wiedzę ludzi, którzy na co dzień działają w marketingu – jak na przykład Intle.pl.
Na blogach można znaleźć poszerzoną wiedzę i dokładnie opisane poszczególne wątki. To tutaj najłatwiej znaleźć także rozwiązania konkretnych problemów, na które napotykamy w czasie pracy z reklamami, grafikami czy tekstami. Copywriting, e-mail marketing, SEO – blogi służą pomocą.
Obok wszystkich wymienionych powyżej źródeł wiedzy ważna jest praktyka. Czytanie i oglądanie kursów nie zastąpi praktycznego korzystania z narzędzi. Już w czasie zdobywania wiedzy warto założyć konta na poszczególnych platformach i poznawać ich działanie w praktyce.
Dzięki temu lepiej poznamy funkcjonalności reklam na Facebooku czy Google Ads, nauczymy się w praktyce stosować zasady copywritingu czy tworzyć grafiki pod reklamy banerowe. Bez praktyki nie będzie zadowalających efektów, warto więc przejść do niej jak najszybciej.
Zanim założysz konto na Facebooku pamiętaj, że prowadzone na tym portalu działania nie mogą być chaotyczne i przypadkowe. Poświęć czas na to, by przygotować strategię obecności w social media, która będzie spójna ze strategią komunikacji marki. Zastanów się nad stylem fanpage i zaplanuj harmonogram wpisów. Z artykułu dowiesz się m.in. Co wziąć pod uwagę tworzą strategię obecności w social media. Jak stworzyć ramowy harmonogram wpisów.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads są zdecydowanie najpopularniejszymi systemami reklamowymi w internecie. Dzięki nim możemy wyemitować reklamę we wszystkich najważniejszych miejscach w internecie i zrobić to na różne sposoby. Podczas reklamować się w sieci stajemy również przeważnie przed dylematem, który system reklamowy wybrać jeśli nigdy tego nie robiliśmy. W tym tekście opisujemy dokładnie oba systemy reklamowe, prezentujemy co mają do zaoferowania, a także podpowiadamy jak działają i na który z nich warto zdecydować się w konkretnej sytuacji. Zatem, przyjrzyjmy się konfrontacji - Google Ads vs Facebook Ads!
Co mówią o nas klienci