24 sierpnia 2021
Jeśli tworzenie postów do mediów społecznościowych jest dla Ciebie proste niczym bułka z masłem, prawdopodobnie robisz coś źle. Mogłoby się wydawać, że im szybciej, tym lepiej, bo przecież z każdym kolejnym postem stajesz się coraz lepszym specjalistą. To oczywiście fakt – doświadczenie jest ważnym elementem, który może poprawić jakość tworzonych komunikatów i grafik. Nie oznacza to jednak, że projektowanie contentu do mediów społecznościowych powinno kiedykolwiek stać się rutynowym zadaniem, do którego podchodzisz bez głębszego zastanowienia. Zwróciłeś uwagę, że użyłam słowa “projektowanie”? Nie odnosi się ono tylko do grafik, a warto zwrócić na nie uwagę także podczas tworzenia dobrego copy. Jak pisać posty na Facebooku czy Instagramie? Czytaj dalej, aby poznać wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć wysokiej jakości posty do social mediów.
Planując content lub treści reklamowe na profil marki w social media, w pierwszej kolejności powinieneś zastanowić się nad tym, jaki cel chcesz osiągnąć. Czy zależy Ci na sprzedaży i rozwoju swojego sklepu internetowego? A może jesteś producentem i skupiasz się wyłącznie na budowaniu świadomości marki wśród odbiorców, bez aspektu sprzedażowego? Postawienie komunikacji jednego nadrzędnego celu pozwoli Ci stworzyć bardzo precyzyjny plan publikacji, dzięki któremu łatwiej osiągniesz zamierzony efekt.
Oczywiście nie oznacza to, że powinieneś skupiać się tylko na jednym typie postów, np. sprzedażowym czy informacyjnym. Warto je przeplatać, zastanawiając się jednak, które są najważniejsze – i to na nie położyć największy nacisk. Plan na tydzień, w którym uwzględnisz różne rodzaje komunikatów, to bardzo dobry pomysł – pozwoli Ci uporządkować komunikację i łatwiej będzie Ci ocenić efekty działań.
Poza planem całej komunikacji powinieneś mieć plan także na każdy post. Czy to oznacza, że przed pisaniem tekstu do danego posta musisz najpierw stworzyć jego schemat? Niekoniecznie! Ogólne plany różnych typów postów powinny się w tym przypadku sprawdzić – inaczej ułożysz informacje w poście, w którym promujesz artykuł blogowy, w porównaniu do komunikatu skupionego na sprzedaży ostatnich sztuk z wyprzedaży. Tutaj wracamy do projektowania – potraktuj treść jak układankę i w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć, zamieniaj poszczególne elementy kolejnością, dodawaj je lub usuwaj. Posiadanie takiego planu zdecydowanie ułatwi Ci regularne tworzenie treści, a dodatkowo dzięki niemu każdy z Twoich postów będzie realizował zamierzony cel.
Jak pisać posty aby osiągnąć planowany cel? Powinieneś dokładnie wskazać odbiorcy, jaką akcję ma wykonać. Często zdarza się, że użytkownik czyta post, ale brakuje w nim jasnego nawołania do akcji, co w efekcie kończy się to dalszym scrollowaniem. Zwróć uwagę na to, że media społecznościowe są… szybkimi mediami. Odbiorca nie ma czasu na zastanawianie się, co powinien zrobić. Wskazując konkretnymi słowami, takimi jak: udostępnij, kliknij w link, zapisz się do newslettera czy polub fanpage, jaka akcja jest pożądana, zwiększasz prawdopodobieństwo sukcesu danego posta. Ogólne hasła są w tym przypadku zdecydowanie mniej efektywnym wyborem.
Zauważyłeś, że posty, zarówno te publikowanie na profilach marek, jak i wykorzystywane w reklamach, bardzo często rozpoczynają się pytaniami? To celowy zabieg! Są one bardziej angażujące niż zdania oznajmujące. Dodatkowo w łatwy sposób można z ich pomocą nazwać potrzebę lub problem odbiorcy, a następnie zaproponować jego rozwiązanie z pomocą konkretnego produktu lub usługi. Tego typu wstępy powinny być jednak dobrze spersonalizowane, aby przyniosły zamierzony efekt. Dokładne nazywanie obaw czy problemów, w których możesz pomóc, to doskonały punkt wyjścia w komunikacji. A to prowadzi nas do kolejnego punktu…
Jak napisać posty na FB i Instagram, aby jak najlepiej trafić do odbiorców? Poznaj ich bliżej! Stworzenie person, czyli profili Twoich odbiorców, pozwoli Ci jeszcze dokładniej dopasować do nich tworzone treści. A dokładniejsze dopasowanie będzie skutkować lepszym odbiorem.
Jak tworzyć persony? Opisz kilka sylwetek osób z Twojej grupy docelowej, skupiając się jednak na konkretach – nie ma miejsca na ogólniki! Zacznij od wieku, miejsca zamieszkania, przechodząc do ważnych elementów takich jak: zainteresowania, sposoby na spędzanie wolnego czasu czy sytuacja rodzinna. Dzięki temu tworzenie postów stanie się łatwiejsze, ponieważ będziesz wiedział, jakie są potrzeby użytkowników powiązanych z Twoją marką, jakie komunikaty do nich trafiają oraz jakiego języka używać.
Jeśli Twoje posty nie odnoszą sukcesów, a jednocześnie nie masz świadomości do kogo się zwracasz, pora to zmienić! Twoja marka istnieje już w sieci? Możesz skorzystać ze statystyk dostępnych na Facebooku i Instagramie, a także Google Analytics. To dobre punkty wyjścia do stworzenia person – bazuj na danych z tych źródeł, rozbudowując je.
Tworząc strategię komunikacji marki, warto wziąć pod uwagę także charakter wybranego medium społecznościowego. Czasy publikowania tych samych treści na Facebooku i Instagramie odchodzą w niepamięć. Każda z tych platform przyciąga inny typ odbiorców i konieczne jest dopasowanie do nich komunikacji. Przeanalizuj dokładnie grupy docelowe i statystyki różnych typów postów, aby dowiedzieć się, które z nich przynoszą najlepsze wyniki dla danego social media.
Przykład marki, której komunikacja w mediach społecznościowych jest zróżnicowana, to 11teamsports. Na Instagramie firmy pojawiają się zupełnie inne treści niż na fanpage’u, nie ma miejsca powtarzanie komunikatów. Co ważne także styl treści został dostosowany do grupy docelowej danej platformy – na Facebooku publikowane są nieco dłuższe teksty o różnych celach, natomiast na Instagramie królują krótkie komunikaty.
Aby treść posta została dobrze odebrana przez użytkownika, nie zapomnij o wykorzystywaniu języka korzyści. Jeśli reklamujesz produkt lub usługę, suche informacje nie są najlepszym wyborem. Zanim opiszesz konkretną cechę, zastanów się, jaką korzyść oferuje ona odbiorcy i to od niej rozpocznij zdanie, a dopiero w jego dalszej części skup się na wyjaśnieniu, z czego wynika. Dzięki temu po przeczytaniu takiego komunikatu od razu będzie wiadomo, jakie są zalety. Jednak dzięki umiejętnemu umieszczeniu w tekście zostaną one sprytnie przemycone w taki sposób, że użytkownik nie będzie czuł, że czytał mocno perswazyjny post. Tak samo podejdź do sytuacji, w której zapraszasz odbiorcę do przejścia na stronę internetową czy polubienia Twojego fanpage’a. Samo CTA to często zbyt mało – rozwiń je, aby opierało się na mocnej korzyści. Nie musisz zachwycać umiejętnościami językowymi i kreatywnością, użytkownicy social mediów doceniają proste i konkretne komunikaty. Nie jest konieczne tworzenie zupełnie nowych korzyści, skup się na tym, co już oferujesz, np. darmową wysyłkę czy obniżkę na pierwszy zakup, i przedstaw to w odpowiedni sposób!
Jak pisać posty, aby mocniej podkreślić korzyści? Zaprezentuj je w formie wypunktowania. Pozwala ono na szybkie przekazanie najważniejszych treści, dzięki czemu użytkownikom social mediów scrollującym swój feed łatwiej się z nim zapoznać, porównując do ciągłego tekstu. Do wypunktowań polecamy emotikony. Możesz stworzyć grupę emoji, które regularnie wykorzystujesz – być może z czasem staną się charakterystycznym elementem w komunikacji Twojej marki.
Tworząc reklamę w mediach społecznościowych, masz trzy miejsca, w których możesz umieścić informacje. Pierwszym z nich jest tekst posta reklamowego, drugim grafika, a trzecim nagłówek znajdujący się pod nią. Bardzo ważne jest także dobranie odpowiedniego przycisku CTA, który również może stać się nośnikiem informacji, jeśli wybierzesz np. nawołanie “skorzystaj z oferty”. Każde ze wskazanych miejsc powinno być nośnikiem nieco innego komunikatu. Zyskujesz miejsce na pokazanie różnych korzyści, nawołań do akcji i informacji, dlatego nie warto powtarzać dokładnie tych samych haseł w każdym z miejsc. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty, zróżnicuj je!
Po napisaniu nagłówka pora sprawdzić, czy jest on w 100% prawdziwy. Czasami podczas tworzenia treści możesz mieć w głowie konkretny obraz i cel komunikatu, jednak odbiorca, który nie zna jeszcze marki, może go odebrać zupełnie inaczej. Postawienie się w roli osoby, która wie mniej, jest bardzo dobrym zabiegiem. Pamiętaj także, że wszystkie informacje zawarte w reklamie muszą być zgodne z prawdą – nie ma miejsca na nadmierne koloryzowanie, a link powinien prowadzić do miejsca, które zapowiadasz i pasować do treści. Jeśli nie zwrócisz na to uwagi, możesz osiągnąć odwrotny efekt i przez to stracić zaufanie potencjalnego klienta.
Przy tworzeniu posta nie możesz zapomnieć o sprawdzeniu, jak będzie się on wyświetlał odbiorcom. To niezwykle ważne, ponieważ przykładowo ucięcie najważniejszego komunikatu może znacząco wpłynąć na wynik publikacji. Jeśli Twój post jest dłuższy i aby przeczytać go w całości trzeba go rozwinąć, ułóż informacje w taki sposób, by te najważniejsze znalazły się na początku. Kilka pierwszych słów może stać się być albo nie być publikacji i zadecydować o tym, czy odbiorca zapozna się z dalszą treścią czy przescrolluje dalej. Aby poprawić czytelność i ułatwić odbiór tekstu, pamiętaj o wspomnianych już wypunktowaniach oraz zapisie liczb w formie numerycznej – konkrety są lepiej zapamiętywane.
Na to jak prezentuje się post ogromny wpływ ma oczywiście także grafika. Dlatego tak ważne jest, aby jej rozmiar był dopasowany do medium, w którym jest publikowana. Jej nieestetyczne obcięcie może znacznie obniżyć jakość posta. Jest to szczególnie ważne w reklamie, gdzie każde wyświetlenie wiąże się z kosztami. Warto zwrócić na to uwagę np. w kreacji reklamowej prezentującej katalog produktów opierający się na asortymencie sklepu – odpowiednie wykadrowanie zdjęć i ich podobny styl może w wyraźny sposób poprawić jej odbiór.
Komunikacja marketingowa w mediach społecznościowych w dużej mierze opiera się na stronie wizualnej. Dobrą praktyką podczas tworzenia grafik do postów w social mediach jest wykorzystywanie w nich zdjęć prezentujących ludzi. Patrząc na zdjęcie człowieka łatwiej jest odczytać konkretne emocje, dzięki czemu można wywołać u odbiorcy pożądane skojarzenia. Uśmiechnięte i przyjaźnie wyglądające osoby patrzące w obiektyw mogą stać się twarzami kampanii skierowanych na sprzedaż, gdyż wzbudzają one zaufanie.
Jeśli masz taką możliwość, unikaj zdjęć stockowych. Po pierwsze, te same zdjęcia mogą być wykorzystane także przez inne marki w ich komunikacji, co w żaden sposób Cię nie wyróżnia. Po drugie, tego typu obrazy często odbierane są przez użytkowników jako sztuczne, nieprezentujące autentycznych emocji.
Zanim zaczniesz działać w mediach społecznościowych zastanów się nad tym, jak chcesz, aby Twoja marka była odbierana. Poznaj podstawy psychologii kolorów, z której dowiesz się, jakie kolory warto wybierać, aby wzbudzić u odbiorcy komunikatów konkretne emocje. Twoje logo już zawiera kolory? Nic straconego! Nie muszą one stanowić głównego motywu na grafikach, a możesz wybrać pasujące do nich odcienie, które w pożądany sposób wpłyną na użytkowników mediów społecznościowych.
Stworzenie identyfikacji wizualnej, uwzględniającej różne typy postów, to zadanie, o którym nie możesz zapomnieć – bawiąc się barwami, pamiętaj o umieszczaniu tekstów w widoczny sposób, najlepiej na bloku w jednym kolorze, a nie bezpośrednio na zdjęciu. Odpowiednio wykonany branding wzmocni komunikację Twojej marki i mocniej zapisze ją w świadomości odbiorców. Kolejne posty czy reklamy będą się im od razu kojarzyć z Twoją firmą.
Wyobrażasz sobie prowadzenie social media bez dodatkowych narzędzi, takich jak chociażby Canva czy Creator Studio, dzięki którym można planować posty z wyprzedzeniem? Ja przyznam szczerze, że nie. Takie aplikacje pozwalają przecież zaoszczędzić czas, dokładnie rozplanować terminarz, a także dają sporo luzu. Aby zachować ciągłość publikacji, nie trzeba martwić się dodawaniem postów w weekend czy będąc na urlopie. Dużą swobodę w zarządzaniu profilami dałaby również możliwość planowania relacji na Instagramie oraz Facebooku. W tym artykule pokażę Ci, czy planowanie stories w mediach społecznościowych możliwe!
Prowadząc swój profil firmowy na Instagramie, zapewne co jakiś czas publikujesz Insta Stories. Wiem, że tworzenie takich treści wymaga nieco zachodu. Na szczęście istnieje kilka ciekawych, i co najważniejsze darmowych aplikacji, dzięki którym kreowanie relacji na Instagramie stanie się łatwe, szybkie i przyjemne! Do tego ostateczny materiał zaskoczy niemalże każdego! Poznaj zatem moje dzisiejsze zestawienie! Pokaże Ci w nim darmowe aplikacje do Instastory, dzięki którym przeniesiesz swoje instagramowe relacje na wyższy poziom!
Social media marketing to bardzo skuteczna forma promocji swojej marki w sieci. Aby jednak wszelkie Twoje działania w mediach społecznościowych były skuteczne, musisz zadbać o odpowiednią komunikację z klientami. To właśnie od tego zależy w głównej mierze Twój sukces. Nie da się ukryć, że jedną z największych mocy ma obecnie Facebook. Niestety coraz to nowsze aktualizacje sprawiają, że algorytmy tej strony działają mocno na niekorzyść firm oraz przedsiębiorstw. Aby wybić się z tłumu i pozyskać nowych odbiorców, musisz zadbać o odpowiednią strategię social media marketingową oraz wyróżnienie się na tle miliona innych podobnych kont. Z pomocą mogą przyjść Ci w tym przypadku oczywiście publikowane na Facebooku posty.
Do osób korzystających z social media regularnie każdego dnia docierają setki komunikatów od wielu marek. Coraz częściej czują one zmęczenie, przytłoczenie i przebodźcowanie przez nieustający natłok informacji. To zjawisko jest trudne zarówno dla użytkownika social mediów, jak i marki, która tworząc posty, chce, aby były one zapamiętane przez odbiorców i przynosiły planowane efekty sprzedażowe czy wizerunkowe. Jak więc podejść do komunikacji na Facebooku i Instagramie, aby wyróżnić się wśród konkurencji i nie tylko dotrzeć z komunikatem do użytkownika, ale także zatrzymać jego uwagę i stworzyć pozytywne skojarzenia z marką?
Co mówią o nas klienci