Zwiększ sprzedaż dzięki opiniom | akademia intle 

Akademia INTLE

Analityka i Strategia Marketingowa

Zwiększ sprzedaż dzięki opiniom

Analityka i Strategia Marketingowa

01 marca 2018

Oceny klientów mają wielką moc – mogą zarówno mocno wypromować nasz sklep, jak i pociągnąć go na dno. Oto kilka skutecznych sposobów na efektywny dialog z klientem.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak gromadzenie opinii wpływa na rozwój sklepu.
  • Jakie są najpopularniejsze serwisy zbierające opinie.
  • Jak z nimi współpracować?

1. Gdzie szukać opinii?

W artykule o porównywarkach cenowych wspominaliśmy, że dziś klient wybiera nie tylko ten sklep, który zaoferuje mu najlepszą cenę, ale także ten, który posiada najlepsze opinie. I chodzi tu zarówno o opinie na temat indywidualnych produktów, jak też wrażenia dotyczące obsługi klienta.

Dlatego też serwisy, takie jak ceneo.pl czy okazje.info, których głównym zadaniem jest porównywanie cen produktów, posiadają także opcję oceny sklepu.

To oczywiście nie jedyne strony na których możemy znaleźć tego typu informacje. W polskim internecie wielką popularnością cieszą się także portale opineo.pl, sklepy24.pl czy trystedshops.pl. Zanim bliżej przyjrzymy się mechanizmom ich działania, sprawdźmy dlaczego warto dbać o gromadzenie opinii na temat naszego sklepu.

2. Daj się ocenić

Opinie to cenne źródło informacji nie tylko dla klienta, ale także dla właściciela sklepu. Poza tym sklepy z opiniami notują nawet o 60% więcej wejść.

W badaniach przeprowadzonych przez opineo.pl na grupie 200 sklepów, wyznaczono kilka celów jakie serwisy sprzedażowe osiągają, dzięki ocenom klientów:

  • Oceny umożliwiają monitorowanie satysfakcji klienta. Właściciele sklepów mogą porównać te informacje z poziomem satysfakcji u konkurencji i tym samym udoskonalać swoją ofertę i obsługę klienta.
  • Oceny pokazują wady i braki w działaniu sklepu, obsłudze klienta, wysyłce. Umożliwia to podjęcie szybkiej reakcji w celu poprawienia jakości usług.
  • Dialog z klientem – serwisy z ocenami umożliwiają także udzielenie odpowiedzi niezadowolonemu klientowi. Dzięki temu możemy podziękować za dobrą ocenę lub sprostować ewentualne nieporozumienia. Ten sposób komunikacji jest bardzo wysoko oceniany przez konsumentów.
  • Optymalizacja innych procesów sprzedażowych.

Wystawienie sklepu na oceny użytkowników ma swoje plusy i minusy. Poniżej przedstawiamy najczęstsze konsekwencje wynikające z pozytywnych i negatywnych opinii, oparte na ankiecie opineo.pl przeprowadzonej na grupie 200 sklepów:

Opinie pozytywne wpływają na:

  • Wzrost liczby klientów
  • Wzrost sprzedaży
  • Wzrost konkurencyjności na rynku

I analogicznie opinie negatywne powodują:

  • Spadek liczby klientów
  • Spadek sprzedaży
  • Spadek konkurencyjności na rynku

Mimo plusów i minusów obecność w serwisach z ocenami, to dziś obowiązek każdego sklepu internetowego. Brak informacji o naszym sklepie w najpopularniejszych portalach tego typu z pewnością wpłynie negatywnie na nasz wizerunek, może nawet bardziej niż sporadyczne negatywne komentarze.

Porada

Niezależnie od tego jak dobrej jakości usługi i produkty oferujesz, nie unikniesz negatywnych opinii. Zawsze znajdzie się klient, który np. niezadowolony ze sposobu dostarczenia przesyłki, całą winą obarczy Twój sklep. Musisz nauczyć się szybko i konkretnie reagować w takich sytuacjach. Negatywny komentarz z odpowiedzią wyjaśniającą całą sytuację ma znacznie większą siłę niż kolejna pozytywna opinia o charakterze „Super sklep, polecam”.

3. Jak to działa?

Współpraca z portalami gromadzącymi opinie na temat sklepów wygląda podobnie i opiera się przede wszystkim na rejestracji i integracji naszego sklepu z systemem ocen. Każdy z serwisów ma jednak indywidualne programy partnerskie. Przyjrzymy się dwóm najpopularniejszym:

Okazje.info

„Dołącz do nas i zacznij zarabiać jeszcze więcej” – takim hasłem reklamuje swój system ocen serwis okazje.info. To jedna z najpopularniejszych porównywarek cenowych, która w ramach systemu „Wiarygodne opinie” umożliwia gromadzenie bardzo dokładnych ocen na temat sklepu.

  • Oceny na okazje.info miesięcznie sprawdza 7 mln użytkowników.
  • Każdy klient dokonujący zakupu przez porównywarkę, otrzymuje ankietę, w której ma możliwość oceny transakcji i produktu.
  • Opinie przechodzą przez centrum komunikacji, które pozwala na stały monitoring ocen oraz usprawnia dialog między klientami i sprzedawcami.
  • W celu ochrony wizerunku negatywne opinie podlegają 48-godzinnemu okresowi ochronnemu, w trakcie którego możemy wyjaśnić zaistniały problem. To bardzo przydatne narzędzie, aż 90% spraw jest wyjaśnianych na tym etapie.
  • Sklep może wykorzystywać na swoich stronach łatwy w implementacji widget z rekomendacjami od klientów.

Opineo.pl

Opineo.pl to bardzo dynamicznie rozwijający się serwis gromadzący 170 tys. opinii miesięcznie. W bazie strony znajduje się aż 35 tys. firm. Główne zalety opineo.pl to:

  • Sklepy współpracujące z serwisem i opinie na ich temat są widoczne na pierwszych miejscach wyników największych wyszukiwarek: Google, Bing, Yahoo, Ask, Yandex.
  • Program „Słucham swoich klientów” wyróżnia sklepy, które aktywnie zbierają opinie i słuchają swoich Klientów. Dzięki temu klient ma pewność, że dany sklep dba o jakość usług i obsługę klienta. Przekłada się to na wzrost klientów, a co za tym idzie sprzedaży i opinii.
  • Okres ochronny negatywnych wiadomości trwa 24 godziny.
  • System Wiarygodne Opinie gromadzi opinie potranzakcyjne od klientów, którzy dokonali zakupu. Prezentowane są one w serwisie Opineo.pl oraz na jego stronach partnerskich (m.in. Skapiec.pl, Nokaut.pl, Swistak.pl).

Kategorie: Analityka i Strategia Marketingowa

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
25 Sty 2019

Opinie konsumenckie Google – wszystko co musisz o nich wiedzieć

Nie od dziś wiadomo, że opinie innych mają bardzo duży wpływ na nasze zachowanie. Dotyczy to także sprzedaży – w szczególności tej internetowej. Dokonując wirtualnej transakcji, Twoi klienci poszukują niejakiego potwierdzenia, że pozostawiają środki finansowe w dobrym miejscu. Działa tutaj psychologiczna zasada społecznego dowodu słuszności, według której, w sytuacjach budzących wątpliwości, sugerujemy się zachowaniem innych. […]

29 Lip 2019

Inni mają rację?

Warto przeanalizować wybrane sklepy internetowe pod kątem jednego z najczęściej wykorzystywanych mechanizmów psychologicznych w marketingu internetowym, a mianowicie Społecznego Dowodu Słuszności ... Dlaczego istotna jest dla nas opinia większości? Po pierwsze, zakładamy, że duże grono osób raczej się nie myli, a więc upatrujemy w zachowaniu grupowym (a tym bardziej masowym) pewnego rodzaju mądrości. Po drugie, ufamy, że inni wiedzą lepiej od nas, skoro decyzję już podjęli. Tym samym lekceważymy kontrargument głoszący, że ...

26 Lip 2019

Jak tworzyć persony, by docierać do Klientów?

Tworzenie person jest kluczową strategią każdej strategii marketingowej. Pozwala na wejście w buty Klienta, poznanie naszego idealnego odbiorcy, a co za tym idzie stworzenie takiego komunikatu reklamowego (usługi, strony www itd.), który będzie skrojony na miarę jego potrzeb i jednoznacznie na nie odpowie.

18 Cze 2020

Jak dzięki dobrej strategii SEO osiągnąć TOP2 w Google na przykładzie słów kluczowych pościel z kory?

Przedstawione efekty pozycjonowania sklepu z branży dom i wnętrza to dowód na to, że przy podstawowych działaniach i przemyślanej strategii SEO można w krótkim czasie osiągnąć wysokie pozycje fraz kluczowych w wynikach organicznych. Zatem, jak pozycjonować stronę z wyposażeniem domu i jakie działania podjąć, aby witryna była widoczna na czołowych miejscach w wyszukiwarce? Strategia SEO […]

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM