Aktualizacja: 18 października 2021
Oceny klientów mają wielką moc – mogą zarówno mocno wypromować nasz sklep, jak i pociągnąć go na dno. Oto kilka skutecznych sposobów na efektywny dialog z klientem.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W artykule o porównywarkach cenowych wspominaliśmy, że dziś klient wybiera nie tylko ten sklep, który zaoferuje mu najlepszą cenę, ale także ten, który posiada najlepsze opinie. I chodzi tu zarówno o opinie na temat indywidualnych produktów, jak też wrażenia dotyczące obsługi klienta.
Dlatego też serwisy, takie jak ceneo.pl czy okazje.info, których głównym zadaniem jest porównywanie cen produktów, posiadają także opcję oceny sklepu.
To oczywiście nie jedyne strony na których możemy znaleźć tego typu informacje. W polskim internecie wielką popularnością cieszą się także portale opineo.pl, sklepy24.pl czy trystedshops.pl. Zanim bliżej przyjrzymy się mechanizmom ich działania, sprawdźmy dlaczego warto dbać o gromadzenie opinii na temat naszego sklepu.
Opinie to cenne źródło informacji nie tylko dla klienta, ale także dla właściciela sklepu. Poza tym sklepy z opiniami notują nawet o 60% więcej wejść.
W badaniach przeprowadzonych przez opineo.pl na grupie 200 sklepów, wyznaczono kilka celów jakie serwisy sprzedażowe osiągają, dzięki ocenom klientów:
Wystawienie sklepu na oceny użytkowników ma swoje plusy i minusy. Poniżej przedstawiamy najczęstsze konsekwencje wynikające z pozytywnych i negatywnych opinii, oparte na ankiecie opineo.pl przeprowadzonej na grupie 200 sklepów:
Opinie pozytywne wpływają na:
I analogicznie opinie negatywne powodują:
Mimo plusów i minusów obecność w serwisach z ocenami, to dziś obowiązek każdego sklepu internetowego. Brak informacji o naszym sklepie w najpopularniejszych portalach tego typu z pewnością wpłynie negatywnie na nasz wizerunek, może nawet bardziej niż sporadyczne negatywne komentarze.
Porada
Niezależnie od tego jak dobrej jakości usługi i produkty oferujesz, nie unikniesz negatywnych opinii. Zawsze znajdzie się klient, który np. niezadowolony ze sposobu dostarczenia przesyłki, całą winą obarczy Twój sklep. Musisz nauczyć się szybko i konkretnie reagować w takich sytuacjach. Negatywny komentarz z odpowiedzią wyjaśniającą całą sytuację ma znacznie większą siłę niż kolejna pozytywna opinia o charakterze „Super sklep, polecam”.
Współpraca z portalami gromadzącymi opinie na temat sklepów wygląda podobnie i opiera się przede wszystkim na rejestracji i integracji naszego sklepu z systemem ocen. Każdy z serwisów ma jednak indywidualne programy partnerskie. Przyjrzymy się dwóm najpopularniejszym:
Okazje.info
„Dołącz do nas i zacznij zarabiać jeszcze więcej” – takim hasłem reklamuje swój system ocen serwis okazje.info. To jedna z najpopularniejszych porównywarek cenowych, która w ramach systemu „Wiarygodne opinie” umożliwia gromadzenie bardzo dokładnych ocen na temat sklepu.
Opineo.pl
Opineo.pl to bardzo dynamicznie rozwijający się serwis gromadzący 170 tys. opinii miesięcznie. W bazie strony znajduje się aż 35 tys. firm. Główne zalety opineo.pl to:
Nie od dziś wiadomo, że opinie innych mają bardzo duży wpływ na nasze zachowanie. […]
Warto przeanalizować wybrane sklepy internetowe pod kątem jednego z najczęściej wykorzystywanych mechanizmów psychologicznych w marketingu internetowym, a mianowicie Społecznego Dowodu Słuszności ... Dlaczego istotna jest dla nas opinia większości? Po pierwsze, zakładamy, że duże grono osób raczej się nie myli, a więc upatrujemy w zachowaniu grupowym (a tym bardziej masowym) pewnego rodzaju mądrości. Po drugie, ufamy, że inni wiedzą lepiej od nas, skoro decyzję już podjęli. Tym samym lekceważymy kontrargument głoszący, że ...
Tworzenie person jest kluczową strategią każdej strategii marketingowej. Pozwala na wejście w buty Klienta, poznanie naszego idealnego odbiorcy, a co za tym idzie stworzenie takiego komunikatu reklamowego (usługi, strony www itd.), który będzie skrojony na miarę jego potrzeb i jednoznacznie na nie odpowie.
Po czterech miesiącach współpracy z klientem udowodniliśmy, że pomimo pozycjonowania konkurencyjnych fraz kluczowych, jesteśmy w stanie szybko osiągnąć znakomite wyniki. Wypracowane wysokie pozycje słów kluczowych to efekt regularnej optymalizacji tekstowej oraz prowadzenia przemyślanych działań link buildingowych. Sprawdź jak tego dokonaliśmy...
Co mówią o nas klienci