Nowe atrybuty Rel=”sponsored” i “ugc” – jakie mają znaczenie w kontekście SEO? | INTLE

Nowe atrybuty Rel=”sponsored” i “ugc” – jakie mają znaczenie w kontekście SEO?

07 kwietnia 2020 Pozycjonowanie - SEO

Od wielu lat w świecie SEO funkcjonowały tylko dwa atrybuty Rel służące do oznaczania linków przychodzących - “dofollow” i “nofollow”. W ostatnim czasie ten drugi doczekał się gruntownych zmian, których efektem są dwa nowe atrybuty rel=”sponsored oraz rel=”ugc”. Zatem, jak powinniśmy je stosować i jakie mają one znacznie w kontekście SEO?
5/5 - (2 votes)

Atrybut Rel=”Nofollow” jako czynnik rankingowy

Przez dłuższy czas linki z atrybutem rel=”nofollow” były traktowane jako te nie mające wpływu na ranking domeny w wyszukiwarce Google. Uznawano, że atrybut “nofollow” nie przekazuje link juice stronie linkowanej i dodatkowo informuje robota wyszukiwarki, aby ten nie podążał za linkiem umieszczonym w witrynie. W październiku 2019 r. twierdzenie to uległo zmianom. Google ogłosiło, że atrybut rel=”nofollow” będzie jedynie wskazówką do indeksowania serwisu. 1 marca 2020 r. Google wprowadziło zmianę w algorytmie swojej wyszukiwarki, która uwzględniała wspomniane ustalenia. W tej sytuacji, mimo użycia atrybutu “nofollow”, może mieć on wpływ na pozycję domeny w wynikach organicznych. Temu stwierdzeniu zaprzecza Google, jednak patrząc na ostatnie zmiany w pozycjach fraz kluczowych, można przypuszczać, że aktualizacja atrybutu rel=”nofollow” spowodowała pewne roszady w wyszukiwarce. 

Rel =”ugc” oraz rel=”sponsored”, czyli ewolucja atrybutu “nofollow” 

Nowością w sposobie pozyskiwania linków zewnętrznych jest wprowadzenie dwóch nowych atrybutów: rel=”ugc” oraz rel=”sponsored”. Co zatem warto o nich wiedzieć? 

Atrybut rel=”ugc” (User Generated Content) należy stosować wszędzie tam, gdzie treść jest generowana przez użytkowników. Do takich miejsc należą przede wszystkim blogi, fora internetowe oraz portale, w których użytkownik może umieścić komentarz wraz z odnośnikiem do strony.

Z kolei atrybut rel=”sponsored” został stworzony z myślą o artykułach sponsorowanych i materiałach reklamowych. Tym atrybutem należy oznaczyć wszystkie linki sponsorowane, opłacone oraz te o charakterze reklamowym.

Co jeszcze należy wiedzieć na temat nowych atrybutów?

Wraz z wprowadzeniem nowych atrybutów rel pojawiło się sporo pytań dotyczących ich stosowania. Dlatego też Google na swoim blogu opublikowało szczegółowe informacje mające ułatwić korzystanie z nowych atrybutów. A oto kilka z nich:

  • Dokładnie 1 marca 2020 r. zarówno aktualizacja atrybutu “nofollow”, jak i nowe atrybuty “ugc” oraz “sponsored stały się czynnikami rankingowymi 
  • Posiadając prawidłowo wdrożone linki z atrybutem “nofollow”, nie ma obowiązku ich zmiany lub dostosowania do nowych wymogów.
  • Każdy link sponsorowany musi być oznaczony atrybutem rel=”nofollow” lub rel=”sponsored”. W innym wypadku domena może zostać objęta karą ze strony Google.
  • Dopuszczalne jest stosowanie więcej niż jednego atrybutu np. rel=”ugc sponsored”, którego należy użyć w przypadku umieszczenia płatnego postu na forum.  
  • Posiadając CMS, który automatycznie oznacza linki sponsorowane jako rel=”nofollow”, nie ma konieczności ich dostosowania do nowych wymogów Google.

Podsumowanie

Wprowadzenie nowych atrybutów rel do branży SEO z pewnością skomplikowało zarówno sposób pozyskiwania linków, jak i ich oznaczania. Według Google dwa nowe atrybuty rel=”sponsored” i rel=”ugc” to walka ze spamem oraz z tworzeniem nienaturalnego profilu linków. Warto pamiętać, że niedostosowanie się do nowych wymagań może wiązać się z nałożeniem kary od Google.

Marcin Rząca
Marcin Rząca

Specjalista ds. SEO. W INTLE zajmuje się przeprowadzaniem audytów SEO, Link Buildingiem oraz optymalizacją sklepów internetowych.

Prywatnie, pasjonat siatkówki oraz motoryzacji.

Kategorie: Pozycjonowanie - SEO

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

5/5 - (2 votes)

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie

Zmiana oprogramowania sklepu, a SEO – o czym musisz pamiętać?

06 mar 2020

Zmiana oprogramowania sklepu internetowego to spore wyzwanie zarówno dla osoby zarządzającej sklepem jak i tej odpowiedzialnej za cały proces migracji. Wszelkie błędy popełnione w trakcie zmiany platformy będą miały wpływ na spadek widoczności sklepu w wyszukiwarce Google. Zatem, jak ich uniknąć i jakie podjąć działania, aby uzyskać pozytywny efekt w kontekście SEO? Poznaj 8 praktycznych wskazówek!

Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

25 lut 2020

Będąc właścicielem sklepu internetowego, na pewno nie raz zastanawiałeś, co zrobić z produktami, które nie są już dostępne w Twojej ofercie. Być może przyszło Ci wtedy do głowy, aby taki produkt po prostu usunąć. W kontekście SEO jest to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie mógłbyś wybrać. Zatem, jak poradzić sobie z produktami nieaktywnymi w sklepie internetowym? Przedstawię Ci 4 skuteczne metody, które rozwiążą ten problem!

6 kroków do dobrze zoptymalizowanego artykułu na blogu firmowym

23 sie 2019

Poznaj 6 etapów, które pozwolą Ci szybko zoptymalizować blogową publikację. Zyskasz pewność, że blog przyniesie Ci zamierzone efekty jakościowe oraz poprawi pozycję Twojej witryny. Dodatkowo cały proces zostanie usprawniony, dzięki czemu zaoszczędzisz czas.

SEO i Content marketing w strategii marketingowej e-sklepu

29 lis 2019

Podstawowe cele SEO i content marketingu wydają się różne, jednak gdy spojrzymy głębiej to zauważymy, że tak naprawdę trudno im bez siebie efektywnie działać. Celem SEO jest przede wszystkim dotarcie do osób szukających zaspokojenia swojej potrzeby lub rozwiązania problemu, z kolei content w głównej mierze ma za zadanie zainteresować i przywiązać do siebie klientów poprzez wartościową treść.