Nowe atrybuty Rel=”sponsored” i “ugc” – jakie mają znaczenie w kontekście SEO?

07 kwietnia 2020

|Pozycjonowanie - SEO|Nowe atrybuty Rel=”sponsored” i “ugc” – jakie mają znaczenie w kontekście SEO?
Od wielu lat w świecie SEO funkcjonowały tylko dwa atrybuty Rel służące do oznaczania linków przychodzących - “dofollow” i “nofollow”. W ostatnim czasie ten drugi doczekał się gruntownych zmian, których efektem są dwa nowe atrybuty rel=”sponsored oraz rel=”ugc”. Zatem, jak powinniśmy je stosować i jakie mają one znacznie w kontekście SEO?
Nowe atrybuty Rel=”sponsored” i “ugc” – jakie mają znaczenie w kontekście SEO?

Atrybut Rel=”Nofollow” jako czynnik rankingowy

Przez dłuższy czas linki z atrybutem rel=”nofollow” były traktowane jako te nie mające wpływu na ranking domeny w wyszukiwarce Google. Uznawano, że atrybut “nofollow” nie przekazuje link juice stronie linkowanej i dodatkowo informuje robota wyszukiwarki, aby ten nie podążał za linkiem umieszczonym w witrynie. W październiku 2019 r. twierdzenie to uległo zmianom. Google ogłosiło, że atrybut rel=”nofollow” będzie jedynie wskazówką do indeksowania serwisu. 1 marca 2020 r. Google wprowadziło zmianę w algorytmie swojej wyszukiwarki, która uwzględniała wspomniane ustalenia. W tej sytuacji, mimo użycia atrybutu “nofollow”, może mieć on wpływ na pozycję domeny w wynikach organicznych. Temu stwierdzeniu zaprzecza Google, jednak patrząc na ostatnie zmiany w pozycjach fraz kluczowych, można przypuszczać, że aktualizacja atrybutu rel=”nofollow” spowodowała pewne roszady w wyszukiwarce. 

Rel =”ugc” oraz rel=”sponsored”, czyli ewolucja atrybutu “nofollow” 

Nowością w sposobie pozyskiwania linków zewnętrznych jest wprowadzenie dwóch nowych atrybutów: rel=”ugc” oraz rel=”sponsored”. Co zatem warto o nich wiedzieć? 

Atrybut rel=”ugc” (User Generated Content) należy stosować wszędzie tam, gdzie treść jest generowana przez użytkowników. Do takich miejsc należą przede wszystkim blogi, fora internetowe oraz portale, w których użytkownik może umieścić komentarz wraz z odnośnikiem do strony.

Z kolei atrybut rel=”sponsored” został stworzony z myślą o artykułach sponsorowanych i materiałach reklamowych. Tym atrybutem należy oznaczyć wszystkie linki sponsorowane, opłacone oraz te o charakterze reklamowym.

Co jeszcze należy wiedzieć na temat nowych atrybutów?

Wraz z wprowadzeniem nowych atrybutów rel pojawiło się sporo pytań dotyczących ich stosowania. Dlatego też Google na swoim blogu opublikowało szczegółowe informacje mające ułatwić korzystanie z nowych atrybutów. A oto kilka z nich:

  • Dokładnie 1 marca 2020 r. zarówno aktualizacja atrybutu “nofollow”, jak i nowe atrybuty “ugc” oraz “sponsored stały się czynnikami rankingowymi 
  • Posiadając prawidłowo wdrożone linki z atrybutem “nofollow”, nie ma obowiązku ich zmiany lub dostosowania do nowych wymogów.
  • Każdy link sponsorowany musi być oznaczony atrybutem rel=”nofollow” lub rel=”sponsored”. W innym wypadku domena może zostać objęta karą ze strony Google.
  • Dopuszczalne jest stosowanie więcej niż jednego atrybutu np. rel=”ugc sponsored”, którego należy użyć w przypadku umieszczenia płatnego postu na forum.  
  • Posiadając CMS, który automatycznie oznacza linki sponsorowane jako rel=”nofollow”, nie ma konieczności ich dostosowania do nowych wymogów Google.

Podsumowanie

Wprowadzenie nowych atrybutów rel do branży SEO z pewnością skomplikowało zarówno sposób pozyskiwania linków, jak i ich oznaczania. Według Google dwa nowe atrybuty rel=”sponsored” i rel=”ugc” to walka ze spamem oraz z tworzeniem nienaturalnego profilu linków. Warto pamiętać, że niedostosowanie się do nowych wymagań może wiązać się z nałożeniem kary od Google.

Marcin Rząca
Marcin Rząca

Specjalista ds. SEO. W INTLE zajmuje się przeprowadzaniem audytów SEO, Link Buildingiem oraz optymalizacją sklepów internetowych.

Prywatnie, pasjonat siatkówki oraz motoryzacji.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Zmiana oprogramowania sklepu, a SEO – o czym musisz pamiętać?

Zmiana oprogramowania sklepu, a SEO – o czym musisz pamiętać?

Zmiana oprogramowania sklepu internetowego to spore wyzwanie zarówno dla osoby zarządzającej sklepem jak i tej odpowiedzialnej za cały proces migracji. Wszelkie błędy popełnione w trakcie zmiany platformy będą miały wpływ na spadek widoczności sklepu w wyszukiwarce Google. Zatem, jak ich uniknąć i jakie podjąć działania, aby uzyskać pozytywny efekt w kontekście SEO? Poznaj 8 praktycznych wskazówek!

czytaj dalej

Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

Będąc właścicielem sklepu internetowego, na pewno nie raz zastanawiałeś, co zrobić z produktami, które nie są już dostępne w Twojej ofercie. Być może przyszło Ci wtedy do głowy, aby taki produkt po prostu usunąć. W kontekście SEO jest to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie mógłbyś wybrać. Zatem, jak poradzić sobie z produktami nieaktywnymi w sklepie internetowym? Przedstawię Ci 4 skuteczne metody, które rozwiążą ten problem!

czytaj dalej

6 kroków do dobrze zoptymalizowanego artykułu na blogu firmowym

6 kroków do dobrze zoptymalizowanego artykułu na blogu firmowym

Poznaj 6 etapów, które pozwolą Ci szybko zoptymalizować blogową publikację. Zyskasz pewność, że blog przyniesie Ci zamierzone efekty jakościowe oraz poprawi pozycję Twojej witryny. Dodatkowo cały proces zostanie usprawniony, dzięki czemu zaoszczędzisz czas.

czytaj dalej

SEO i Content marketing w strategii marketingowej e-sklepu

SEO i Content marketing w strategii marketingowej e-sklepu

Podstawowe cele SEO i content marketingu wydają się różne, jednak gdy spojrzymy głębiej to zauważymy, że tak naprawdę trudno im bez siebie efektywnie działać. Celem SEO jest przede wszystkim dotarcie do osób szukających zaspokojenia swojej potrzeby lub rozwiązania problemu, z kolei content w głównej mierze ma za zadanie zainteresować i przywiązać do siebie klientów poprzez wartościową treść.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman