Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

25 lutego 2020

|Pozycjonowanie - SEO|Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!
Każdy produkt dostępny w asortymencie Twojego sklepu internetowego, po prawidłowym zaindeksowaniu przez robota Google, z czasem zyskuje coraz lepszą widoczność w wyszukiwarce. W sytuacji, w której znajduje się on na wysokich pozycjach w wynikach organicznych, generuje ruch oraz sporą klikalność. Problem pojawia się w momencie, gdy ten produkt, który przez długi czas przynosił ruch i sprzedaż w sklepie internetowym, trzeba oznaczyć jako niedostępny. Jakie podjąć w związku z tym działania, aby uzyskać pozytywny efekt w kontekście SEO?
Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

Jakie korzyści pod kątem SEO osiągnie Twój sklep, jeśli prawidłowo postąpisz z produktem niedostępnym?

Umiejętność prawidłowego zarządzania niedostępnymi produktami w sklepie internetowym jest niezwykle ważna dla jego prawidłowego funkcjonowania pod kątem SEO. Odpowiednia optymalizacja produktów niedostępnych, sprawi, że Twój sklep utrzyma:

  • Ruch organiczny,
  • Linki zwrotne i ich „Link Juice” przekazywany do domeny sklepu,
  • Liczbę użytkowników poprzez zaproponowanie im produktów podobnych,
  • Widoczność domeny na słowa kluczowe związane z produktem.

Będąc właścicielem sklepu internetowego, na pewno nie raz zastanawiałeś, co zrobić z produktami, które nie są już dostępne w Twojej ofercie. Być może przyszło Ci wtedy do głowy, aby taki produkt po prostu usunąć. W kontekście SEO jest to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie mógłbyś wybrać. Zatem, jak poradzić sobie z produktami nieaktywnymi w sklepie internetowym? Przedstawię Ci 4 skuteczne metody, które rozwiążą ten problem!

Pamiętaj!

Do każdego produktu musisz podejść indywidualnie. Jeśli potrzebujesz pomocy lub konsultacji z zakresu rozwiązywania problemów niedostępnych produktów w sklepie internetowym – napisz do nas, a chętnie Ci pomożemy!

Stwórz archiwum produktów

Skuteczną metodą rozwiązującą problem nieaktywnych produktów w sklepie online jest stworzenie ich archiwum. W tym przypadku, konieczne będzie dodanie dodatkowej zakładki opisanej np. jako „Archiwum produktów”. Jak sama nazwa wskazuje, będzie to miejsce dla produktów, które nie są już dostępne w ofercie sklepu. Mając gotowe archiwum, zadbaj o to, aby na karcie danego produktu pojawiła się informacja o jego braku w ofercie. Dodatkowo, zaproponuj użytkownikowi kategorię, w której znajdzie produkt podobny do tego oznaczonego jako niedostępny. Musisz pamiętać, aby wszystkie produkty, które umieszczasz w archiwum, wyłączyć z wewnętrznej wyszukiwarki w sklepie.


Zobacz jak wygląda archiwum produktów marki Logos Dystrybucja – https://sklep-logos.pl/odziez-magazyn

Pozostaw produkt w ofercie

Pozostawianie niedostępnego produktu w ofercie sklepu internetowego to najprostsze z działań, jakie możesz wykonać. Pamiętaj jednak, że tego typu rozwiązanie sprawdzi się tylko w sytuacji, gdy wiesz, że dany produkt w najbliższym czasie wróci do oferty. W tym przypadku jesteś zobowiązany do poinformowania użytkownika o planowanym powrocie produktu do sprzedaży. Możesz to zrobić przy pomocy formularza kontaktowego, który w momencie powrotu produktu do asortymentu sklepu, poinformuje użytkownika o tym fakcie. 

Z punktu widzenia SEO dobrą praktyką jest przedstawienie listy produktów podobnych. W ten sposób zwiększysz szansę na to, że użytkownik zdecyduje się na zakup innego produktu z Twojej oferty.

Ustaw przekierowanie adresu URL z kodem 301

Produkt został wycofany z oferty lub wyprzedany, a Ty zdecydowałeś się na jego całkowite usunięcie – to bardzo częsty scenariusz, który przytrafia się osobom zarządzającym sklepem internetowym. Z punktu widzenia SEO to najgorsze, co możesz zrobić z niedostępnym produktem. Dlaczego? Usuwając produkt, a wraz z nim adres URL, unikalny opis oraz meta tagi, na podstronie, na której widniał produkt, pojawi się błąd 404 mający negatywny wpływ na pozycjonowanie. W takiej sytuacji, powinieneś zdecydować się na wdrożenie przekierowania z kodem 301. Tego rodzaju przekierowanie możesz ustawić na produkt podobny do usuniętego, na kategorię produktową lub w ostateczności na stronę główną Twojego sklepu internetowego. W ten sposób przeniesiesz moc usuniętej strony na nową, nie tracąc przy tym widoczności na frazy kluczowe.

Pamiętaj, że o ile pod kątem SEO takie rozwiązanie jest jak najbardziej korzystne dla domeny Twojego sklepu internetowego, to dla użytkownika już nie. Ustawienie przekierowań z kodem 301 może wprowadzać go w błąd i powodować frustrację.

Zamień produkty

Innym, nieco bardziej skomplikowanym i w pewnym stopniu ryzykownym działaniem może być podmiana produktu, ale bez zmiany jego adresu URL. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się tylko w sytuacji, w której posiadasz w ofercie produkt bardzo zbliżony do tego, który został oznaczony przez Ciebie jako niedostępny. Podejmując się takiego działania, pamiętaj, aby adres URL pozostał w nienaruszonym stanie. To co możesz, a nawet musisz, wykonać na karcie produktu, to zmienić jego tytuł, zdjęcia, cenę, opis oraz zaktualizować nagłówki H1-H6.

Rozpoczynając ten akapit, zaznaczyłem, że tego typu rozwiązanie jest w pewnym stopniu ryzykowne. Dlaczego? Po aktualizacji karty produktu może ona już nie być widoczna w wyszukiwarce na słowa kluczowe użyte w opisie i w nagłówkach produktu poprzedniego. Jednak mimo to, to rozwiązanie przynosi zdecydowanie lepszy efekt, niż gdybyś zdecydował się na całkowite usunięcie produktu z Twojego sklepu internetowego. 

Podsumowanie

Zastanawiając się nad wyborem jednej z metod wymienionych w artykule, przeanalizuj dokładnie produkt, który chcesz oznaczyć jako niedostępny. W przypadku większej ilości produktów wycofanych z oferty, stwórz ich listę wraz pełnymi adresami URL. Będzie to przydatne szczególnie w przypadku wdrożenia przekierowań 301. Pamiętaj, że Twoje działania powinny być przyjazne nie tylko dla robota Google, ale również dla samego użytkownika. 

Marcin Rząca
Marcin Rząca

Specjalista ds. SEO. W INTLE zajmuje się przeprowadzaniem audytów SEO, Link Buildingiem oraz optymalizacją sklepów internetowych.

Prywatnie, pasjonat siatkówki oraz motoryzacji.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
6 kroków do dobrze zoptymalizowanego artykułu na blogu firmowym

6 kroków do dobrze zoptymalizowanego artykułu na blogu firmowym

Poznaj 6 etapów, które pozwolą Ci szybko zoptymalizować blogową publikację. Zyskasz pewność, że blog przyniesie Ci zamierzone efekty jakościowe oraz poprawi pozycję Twojej witryny. Dodatkowo cały proces zostanie usprawniony, dzięki czemu zaoszczędzisz czas.

czytaj dalej

Co analizować w małym sklepie internetowym

Co analizować w małym sklepie internetowym

Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej

Guzik do koszyka. Czyli jaki powinien być przycisk zakupowy

Guzik do koszyka. Czyli jaki powinien być przycisk zakupowy

Skoro w ciągu zaledwie 1 sekundy ludzki mózg odbiera 11 milionów informacji o pojemności około 100 megabajtów, przekazy sprzedażowe poczynając od haseł reklamowych, a skończywszy na layoucie stron www, nie mogą być przypadkowe. Dotyczy to w istotnym stopniu także przycisku zakupowego (tzw. buy button). Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się, czym powinien charakteryzować się dobrze zaprojektowany przycisk zakupowy, włączając jego kształt, barwę, położenie czy dynamikę.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman