Google Analytics - co to jest i jakie ma zastosowanie w analityce internetowej? | INTLE

Google Analytics  – co to jest i jakie ma zastosowanie w analityce internetowej?

|Analityka i Strategia Marketingowa|Google Analytics  – co to jest i jakie ma zastosowanie w analityce internetowej?
Google Analytics - co to jest?

Prowadzenie sklepu internetowego i kampanii marketingowych bez analityki internetowej to błądzenie we mgle. Jeśli poświęcasz sporą część swojego budżetu na SEO, kampanie na Facebooku czy Google Ads, to powinieneś wiedzieć, jaki wpływ na konwersję ma każdy z tych kanałów.

Warto również wiedzieć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po Twojej stronie. Czy niektóre adresy url generują lepszy zysk, czy inne opuszczane są natychmiast, a może w Twoim sklepie internetowym największym problemem są porzucane koszyki? 

Bez analityki internetowej możesz nie być świadomy powyższych problemów. Najpopularniejszym i darmowym narzędziem do weryfikacji ruchu i zachowania użytkowników na stronie jest Google Analytics.

Zatem, co to jest Google Analytics, jakich danych może dostarczyć i dlaczego warto z niego korzystać? Przeczytaj!

Google Analytics – co to jest?

Google Analytics to narzędzie, z którego może skorzystać każdy właściciel strony internetowej lub analityk, który otrzyma do niego dostęp. Jest to darmowe rozwiązanie, które służy do analizowania i monitorowania ruchu na stronie. Zbierane dane prezentowane są zarówno w postaci tabel, jak i wykresów, które możemy niemal dowolnie modyfikować i dopasowywać do aktualnych potrzeb.

Co to jest Google Analytics? Panel główny narzędzia
Strona główna narzędzia Google Analytics. Poznamy na niej skrótowe informacje o sposobie pozyskiwania użytkowników, urządzeniach z jakich korzystają nasi odbiorcy, a także o najcześciej odwiedzanych stronach. Źródło: Google Analytics dla portalu Sbiegacza.

Korzystając z Google Analytics możemy nie tylko weryfikować, skąd trafiają do nas użytkownicy i sprawdzać, do którego gotowego segmentu danych zaklasyfikowało ich narzędzie. Mamy możliwość tworzenia własnych zdarzeń, np. kliknięć lub wyświetleń poszczególnych elementów. Pozwala to jeszcze skuteczniej weryfikować efektywność prowadzonych przez nas działań nie tylko na zewnątrz serwisu, lecz również w jego ramach. 

Oczywiście, aby móc skorzystać z Google Analytics należy stworzyć konto i odpowiednio zaimplementować kod – bezpośrednio, przez Google Tag Managera lub z pomocą specjalnych wtyczek dostępnych dla popularnych systemów CMS.

Jeśli nie jesteśmy pewni, że skonfigurujemy to narzędzie prawidłowo, warto zlecić to zadanie specjalistom, takim jak firma Conversion. Błędne dane, podobnie jak ich brak, mogą nas bowiem wiele kosztować. 

Google Analytics – jakich danych może dostarczyć?

Google Analytics to kopalnia wiedzy, która pozwoli nam analizować zarówno podstawowe, jak i zaawansowane dane na temat użytkowników naszego serwisu. Znajdziemy tu wiele kategorii, które warto wykorzystać w swojej codziennej analityce. Poniżej wymieniamy kilka z nich.

Źródło ruchu  

Jest to jedna z ważniejszych metryk, na które warto zwrócić uwagę. Dowiemy się z niej między innymi, czy klienci trafiają do nas przede wszystkim z ruchu organicznego (z bezpłatnych wyników wyszukiwarki Google), z bezpośrednich wejść (wpisanie adresu lub zakładki w przeglądarce), z social mediów, płatnych kampanii czy maili (np. newsletterów).

Google Analytics - co to? Zakładka Źródła ruchu na stronie
Zakładka „Kanały” w narzędziu Google Analytics. Dzięki niej otrzymamy informacje z jakich źródeł trafiają użytkownicy na naszą stronę. Źródło: Google Analytics dla portalu Sbiegacza.

Dzięki tym danym będziemy w stanie ocenić, które działania są skuteczne. Warto w tym miejscu zastosować dodatkowe filtrowania, np. po kategorii urządzenia, by jeszcze lepiej dopasować swoją stronę do klientów naszej witryny. 

Nowi i powracający użytkownicy 

Masz wiernych czy jednorazowych klientów? Warto znać tę informację. Jeśli użytkownicy nie powracają na Twoją stronę można podjąć szereg działań, np. rabat na kolejne zakupy lub zapisanie się do newslettera.

Dane demograficzne i inne informacje o użytkownikach 

Z tej kategorii dowiesz się wiele na temat swoich klientów: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania. Dzięki tym danym możesz nie tylko poprawić przekaz na stronie. Dowiesz się także, jaka grupa klientów kupuje u Ciebie najczęściej i najwięcej. 

Co to jest Google Analytics? Zakładka dane demograficzne
Wiek i płeć odbiorców to podstawowe dane jakie znajdziemy w narzędziu w zakładce „Dane demograficzne”. Źródło: Google Analytics dla portalu Sbiegacza.

Zachowania użytkowników na stronie 

Google Analytics umożliwi Ci również sprawdzenie zachowania użytkowników na stronie. Możesz przeanalizować,  w jaki sposób potencjalni klienci poruszają się na stronie, gdzie zatrzymują się na dłużej, a które strony opuszczają natychmiast. Dzięki testom A/B możesz również testować, czy zmiany na stronie poprawiają konwersję. 

Zachowania użytkowników na stronie - Google Analytics
Liczba odsłon, średni czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń to kluczowe metryki jakie można znaleźć w narzędziu Google Analytics. Źródło: Google Analytics dla portalu Sbiegacza.

Konwersja

Działania internetowe mają przede wszystkim doprowadzić do zwiększenia przychodów. Dzięki przypisaniu odpowiednich wartości do akcji na swojej stronie możesz analizować, które działania marketingowe i optymalizacyjne okazały się najbardziej skuteczne.

Wiesz już co to jest Google Analytics i jakich danych może dostarczyć. Oczywiście nie jest ono jedynym narzędziem, z którego warto korzystać przy analityce internetowej. W swej podstawowej wersji zapewnia jednak wiele możliwości, z których każdy analityk może zrobić świetny użytek. Jego darmowość i powszechność stosowania to dodatkowe zalety.

5/5 - (3 votes)
Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Kategorie: Analityka i Strategia Marketingowa

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

5/5 - (3 votes)

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie

Analiza danych ecommerce w Google Analytics

25 kw. 2019

Raporty e-commerce w Google Analytics pozwolą Ci szczegółowo zapoznać się z zachowaniami zakupowymi użytkowników Twojego sklepu. Podjęcie działań rozwiązujących wykryte bolączki może zaowocować korzystnymi dla sklepu zmianami, takimi jak: wyższy współczynnik konwersji, mniej zwrotów, skuteczniejsze działania marketingowe (niższy koszt pozyskania klienta), wyższa średnia wartość koszyka.

 Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics

17 paź 2018

Jak każdy biznes jest inny tak każdy sklep internetowy jest inny i ma inne cele do osiągnięcia aby przyniosły zysk. Dla jednego będzie to sprzedany towar, dla innego pobrana aplikacja a jeszcze dla innego zapisanie się na szkolenie. Dla jeszcze innych form biznesu będzie to tylko zobaczenie kontaktu. W tym artykule przedstawimy najpopularniejsze cele dla sklepu internetowego.

ODBIORCY – Czego (i gdzie) mogę dowiedzieć się o moich odbiorcach z Google Analytics

27 sie 2018

Raporty Odbiorcy pomagają zorientować się, jak najwięcej o użytkownikach. Gdzie są oraz jak często, jak długo i na jakich urządzeniach korzystają z Twoich treści. Za pomocą raportów Odbiorcy możesz dowiedzieć się, kto korzysta z Twoich treści.

Zachowania – Czego (i gdzie) mogę dowiedzieć się o zachowaniu użytkowników na mojej stronie z Analytics

19 lip 2018

Raporty Zachowanie pomagają zorientować się, jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji. Możesz sprawdzić, ile ekranów i w jakiej kolejności oglądają użytkownicy podczas jednej sesji oraz jak długo trwa typowa sesja. Możesz też sprawdzić statystyki innych działań, które są wyjątkowe dla Twojej witryny lub aplikacji, takich jak rekomendacje społecznościowe, kliknięcia reklam czy odtworzenia wideo. W raportach Zachowanie w widoku aplikacji możesz też sprawdzić liczbę zarejestrowanych błędów technicznych, w tym awarii aplikacji, oraz jak długo ładują się poszczególne elementy aplikacji.

Co mówią o nas klienci

Ale bajer!

Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Team Angelex

Wzorowa kompleksowa obsługa.

Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Mariusz Bernat

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Ewa Korwin-Winogrodzka

Sklep Shoper.

Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Sylwia Synowiec

Polecamy!

Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.

Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Anna Wójtowicz

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.

Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Robert Kornak

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.

Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Team Puszman