Aktualizacja: 21 czerwca 2023
Prowadzenie sklepu internetowego i kampanii marketingowych bez analityki internetowej to błądzenie we mgle. Jeśli poświęcasz sporą część swojego budżetu na SEO, kampanie na Facebooku czy Google Ads, to powinieneś wiedzieć, jaki wpływ na konwersję ma każdy z tych kanałów.
Warto również wiedzieć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po Twojej stronie. Czy niektóre adresy url generują lepszy zysk, czy inne opuszczane są natychmiast, a może w Twoim sklepie internetowym największym problemem są porzucane koszyki?
Bez analityki internetowej możesz nie być świadomy powyższych problemów. Najpopularniejszym i darmowym narzędziem do weryfikacji ruchu i zachowania użytkowników na stronie jest Google Analytics.
Zatem, co to jest Google Analytics, jakich danych może dostarczyć i dlaczego warto z niego korzystać? Przeczytaj!
Google Analytics to narzędzie, z którego może skorzystać każdy właściciel strony internetowej lub analityk, który otrzyma do niego dostęp. Jest to darmowe rozwiązanie, które służy do analizowania i monitorowania ruchu na stronie. Zbierane dane prezentowane są zarówno w postaci tabel, jak i wykresów, które możemy niemal dowolnie modyfikować i dopasowywać do aktualnych potrzeb.
Korzystając z Google Analytics możemy nie tylko weryfikować, skąd trafiają do nas użytkownicy i sprawdzać, do którego gotowego segmentu danych zaklasyfikowało ich narzędzie. Mamy możliwość tworzenia własnych zdarzeń, np. kliknięć lub wyświetleń poszczególnych elementów. Pozwala to jeszcze skuteczniej weryfikować efektywność prowadzonych przez nas działań nie tylko na zewnątrz serwisu, lecz również w jego ramach.
Oczywiście, aby móc skorzystać z Google Analytics należy stworzyć konto i odpowiednio zaimplementować kod – bezpośrednio, przez Google Tag Managera lub z pomocą specjalnych wtyczek dostępnych dla popularnych systemów CMS.
Jeśli nie jesteśmy pewni, że skonfigurujemy to narzędzie prawidłowo, warto zlecić to zadanie specjalistom, takim jak firma Conversion. Błędne dane, podobnie jak ich brak, mogą nas bowiem wiele kosztować.
Google Analytics to kopalnia wiedzy, która pozwoli nam analizować zarówno podstawowe, jak i zaawansowane dane na temat użytkowników naszego serwisu. Znajdziemy tu wiele kategorii, które warto wykorzystać w swojej codziennej analityce. Poniżej wymieniamy kilka z nich.
Jest to jedna z ważniejszych metryk, na które warto zwrócić uwagę. Dowiemy się z niej między innymi, czy klienci trafiają do nas przede wszystkim z ruchu organicznego (z bezpłatnych wyników wyszukiwarki Google), z bezpośrednich wejść (wpisanie adresu lub zakładki w przeglądarce), z social mediów, płatnych kampanii czy maili (np. newsletterów).
Dzięki tym danym będziemy w stanie ocenić, które działania są skuteczne. Warto w tym miejscu zastosować dodatkowe filtrowania, np. po kategorii urządzenia, by jeszcze lepiej dopasować swoją stronę do klientów naszej witryny.
Masz wiernych czy jednorazowych klientów? Warto znać tę informację. Jeśli użytkownicy nie powracają na Twoją stronę można podjąć szereg działań, np. rabat na kolejne zakupy lub zapisanie się do newslettera.
Z tej kategorii dowiesz się wiele na temat swoich klientów: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania. Dzięki tym danym możesz nie tylko poprawić przekaz na stronie. Dowiesz się także, jaka grupa klientów kupuje u Ciebie najczęściej i najwięcej.
Google Analytics umożliwi Ci również sprawdzenie zachowania użytkowników na stronie. Możesz przeanalizować, w jaki sposób potencjalni klienci poruszają się na stronie, gdzie zatrzymują się na dłużej, a które strony opuszczają natychmiast. Dzięki testom A/B możesz również testować, czy zmiany na stronie poprawiają konwersję.
Działania internetowe mają przede wszystkim doprowadzić do zwiększenia przychodów. Dzięki przypisaniu odpowiednich wartości do akcji na swojej stronie możesz analizować, które działania marketingowe i optymalizacyjne okazały się najbardziej skuteczne.
Wiesz już co to jest Google Analytics i jakich danych może dostarczyć. Oczywiście nie jest ono jedynym narzędziem, z którego warto korzystać przy analityce internetowej. W swej podstawowej wersji zapewnia jednak wiele możliwości, z których każdy analityk może zrobić świetny użytek. Jego darmowość i powszechność stosowania to dodatkowe zalety.
Raporty e-commerce w Google Analytics pozwolą Ci szczegółowo zapoznać się z zachowaniami zakupowymi użytkowników Twojego sklepu. Podjęcie działań rozwiązujących wykryte bolączki może zaowocować korzystnymi dla sklepu zmianami, takimi jak: wyższy współczynnik konwersji, mniej zwrotów, skuteczniejsze działania marketingowe (niższy koszt pozyskania klienta), wyższa średnia wartość koszyka.
Jak każdy biznes jest inny tak każdy sklep internetowy jest inny i ma inne cele do osiągnięcia aby przyniosły zysk. Dla jednego będzie to sprzedany towar, dla innego pobrana aplikacja a jeszcze dla innego zapisanie się na szkolenie. Dla jeszcze innych form biznesu będzie to tylko zobaczenie kontaktu. W tym artykule przedstawimy najpopularniejsze cele dla sklepu internetowego.
Raporty Odbiorcy pomagają zorientować się, jak najwięcej o użytkownikach. Gdzie są oraz jak często, jak długo i na jakich urządzeniach korzystają z Twoich treści. Za pomocą raportów Odbiorcy możesz dowiedzieć się, kto korzysta z Twoich treści.
Raporty Zachowanie pomagają zorientować się, jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji. Możesz sprawdzić, ile ekranów i w jakiej kolejności oglądają użytkownicy podczas jednej sesji oraz jak długo trwa typowa sesja. Możesz też sprawdzić statystyki innych działań, które są wyjątkowe dla Twojej witryny lub aplikacji, takich jak rekomendacje społecznościowe, kliknięcia reklam czy odtworzenia wideo. W raportach Zachowanie w widoku aplikacji możesz też sprawdzić liczbę zarejestrowanych błędów technicznych, w tym awarii aplikacji, oraz jak długo ładują się poszczególne elementy aplikacji.
Co mówią o nas klienci