Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics

17 października 2018

|Analityka i Strategia Marketingowa| Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics
 Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics

Jak każdy biznes jest inny tak każdy sklep internetowy jest inny i ma inne cele do osiągnięcia aby przyniosły zysk. Dla jednego będzie to sprzedany towar, dla innego pobrana aplikacja a jeszcze dla innego zapisanie się na szkolenie. Dla jeszcze innych form biznesu będzie to tylko zobaczenie kontaktu.

Poniżej przedstawimy najpopularniejsze cele dla sklepu internetowego. Pominięty został podstawowy cel dla sklepu internetowego jakim jest e-commerce. Instalacja modułu e-commrce została wyjaśniona w osobnych artykułach.
Celem może być wejście na stronę kontakt, zobaczenie koszyka, przejście do podsumowanie zamówienia, przejście do płatności za zamówienie lub subskrypcja newslettera
Jak utworzyć, któryś z powyższych celów? Zacznijmy o utworzenia celu, którym będzie wejście na stronę „Kontakt” w naszej witrynie.

1. Zaloguj się na konto Google Analytics.

2. Kliknij kartę Administracja i wybierz konto, usługę oraz widok.

3. W kolumnie „WIDOK” kliknij Cele.

4. Kliknij „+ CEL” lub Importuj z galerii, by utworzyć nowy cel, albo kliknij istniejący cel, by edytować jego konfigurację:

clipboard07

Masz do wyboru 3 podstawowe opcje tworzenia celów:

  • szablon celu
  • cele niestandardowe

Klikamy w przycisk „Szablon” i w kolumnie „Zapytanie” klikamy w przycisk „Kontakt z nami”. Klikamy przycisk „Dalej” na dole strony i przechodzimy do opisu celu.

W polu „Nazwa” wpisujemy nazwę, pod która będzie nam się wyświetlać tworzony cel. Domyślnie wyświetla nam się nazwa „Kontakt z nami”.

Następnie zaznaczamy opcję (domyślnie) „Typ – miejsce docelowe” i klikamy przycisk „Dalej” na dole. Zostaniemy przeniesieni do ustalania szczegółów tworzonego celu.

W polu „miejsce docelowe” pozostawiamy opcje „Równa się”. Zakładamy, że adres strony z kontaktem wygląda tak www.twojastronainterenetowa.pl/kontakt

W pole „miejsce docelowe” wpisujemy samo „/kontakt”. Opcję „uwzględniaj wielkość liter” pozostawiamy niezaznaczoną. Możemy zaznaczyć opcję „Wartość” (opcjonalnie) i nadać naszemu celowi konkretna wartość (np. 10PLN za każde odwiedzenie naszej strony „Kontakt”). Opcjonalna opcja „ścieżka” służy tworzeniu ścieżek jakie musi pokonać użytkownik zanim dotrze do naszego celu. W naszym przypadku pomijamy tą opcję i klikamy przycisk „Zapisz”.

clipboard09

Wcześniej możemy jeszcze kliknąć w link „Zweryfikuj ten cel”, za pomocą, którego na podstawie danych z ostatnich 7 dnia Google Analytics sprawdzi ile razy mógł zostać zrealizowany dany cel.

clipboard08

Gratulacje – właśnie utworzyłeś swój pierwszy cel w Google Analytics dla swojej strony.

Postępując według powyższych wskazówek utworzymy jeszcze 2 cele.

Pierwszy będzie to „Finalizacja zamówienia”. Ponieważ nie każde zamówienie kończy się płatnością, dzięki temu celowi będziemy mogli porównać faktyczną ilość zamówień z tymi, które miały zostać sfinalizowane a z jakiś przyczyn płatność nie doszła do skutku.

Tak jak w przypadku naszego pierwszego celu klikamy przycisk „+ CEL”, lecz tym razem zamiast szablonu wybieramy „Niestandardowy” i klikamy przycisk „Dalej”

clipboard10

W opisie celu ustawiamy nazwę oraz klikamy „Typ – miejsce docelowe” i klikamy przycisk „Dalej”

clipboard11

Następnie uzupełniamy „Szczegóły celu”. I teraz odmiennie jak w poprzednim celu ustawiamy „Miejsce docelowe” na „Zaczyna się od” i wpisujemy ścieżkę adresu naszej strony która występuje bezpośrednio przed przeniesieniem nas do płatności lub podziękowania za zamówienie.
Przykładowa ścieżka w ostatnim etapie koszyka może wyglądać tak: www.twojastronainterenetowa.pl/potwierdzenie-zamowienia^26^$27657
gdzie na przykład „^26^$27657” to identyfikator (każdorazowo różny) zamówienia a „/potwierdzenie-zamowienia” jest składnikiem wspólnym dla wszystkich adresów kończących zamówienia. Dlatego wpisujemy tylko „potwierdzenie-zamowienia” i dajemy „Zaczyna się od” aby cel został zliczony dla wszystkich transakcji nawet o różnym identyfikatorze zamówienia.

clipboard14

Klikamy przycisk „Zapisz” i czekamy aż dane zaczną spływać. Tak jak w przypadku poprzedniego celu możemy sprawdzić jego poprawność poprzez kliknięcie linku „Zweryfikuj ten cel”.

Kolejnym celem jaki utworzymy to zapisanie się do newslettera. Postępujemy tak jak w poprzednich krokach gdy tworzyliśmy wcześniejsze cele. Tym razem znowu wybieramy „Szablon”

I klikamy w pole „Zaangażowanie” – „Rejestracja”

Klikamy przycisk „Dalej” i przechodzimy do opisu celu.

Zostawiamy (lub zmieniamy na własną) nazwę „Rejestracja”, pozostawiamy również zaznaczoną opcję „Typ – miejsce docelowe” i klikamy przycisk „Dalej”.

Ponownie sprawdzamy ścieżkę jaka wyświetla się w adresie url po zapisaniu się do newslettera. Jeżeli jest to stała, niezmieniająca się wartość np.: „www.twojastronainternetowa.pl/newsletter” wtedy wpisujemy samo „/newsletter”. Gdy dodawane są jakieś parametry do adresu url, np.: „www.twojastronainternetowa.pl/newsletter%^&^454^$&” wtedy wpisujemy również „/newsletter” lecz zaznaczamy wtedy wartość „Zaczyna się od”.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Google Analytics  – co to jest i jakie ma zastosowanie w analityce internetowej?

Google Analytics  – co to jest i jakie ma zastosowanie w analityce internetowej?

Prowadzenie sklepu internetowego i kampanii marketingowych bez analityki internetowej to błądzenie we mgle. Jeśli poświęcasz sporą część swojego budżetu na SEO, kampanie na Facebooku czy Google Ads, to powinieneś wiedzieć, jaki wpływ na konwersję ma każdy z tych kanałów. generują lepszy zysk, czy inne opuszczane są natychmiast, a może w Twoim sklepie internetowym największym problemem są porzucane koszyki? Bez analityki internetowej możesz nie być świadomy powyższych problemów. Najpopularniejszym i darmowym narzędziem do weryfikacji ruchu i zachowania użytkowników na stronie jest Google Analytics. Zatem, co to jest Google Analytics, jakich danych może dostarczyć i dlaczego warto z niego korzystać? Przeczytaj!

czytaj dalej

Co analizować w małym sklepie internetowym

Co analizować w małym sklepie internetowym

Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej

Jak szybko i tanio usprawnić sklep dzięki wyciąganiu właściwych wniosków z badań UX

Jak szybko i tanio usprawnić sklep dzięki wyciąganiu właściwych wniosków z badań UX

W małym sklepie internetowym delikatne zmiany w UX niewiele zmienią. Aby faktycznie podnieść konwersję, trzeba zlokalizować duże, istotne problemy, a następnie je rozwiązać. Dobra informacja jest taka, że da się to zrobić stosunkowo niskim kosztem. W tym artykule pokażę, jak możesz samodzielnie znaleźć krytyczne błędy w UX sklepu internetowego

czytaj dalej

Jak sprawdzić, jak działa konkurencja

Jak sprawdzić, jak działa konkurencja

Budowanie strategii komunikacji marki warto zacząć od początku, czyli od analizy rynku, konkurencji i oceny swoich dotychczasowych działań. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że Twoje projekty wejdą na wyższy poziom, wyróżnią się na tle innych i trafią w oczekiwania grupy docelowej.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman