Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics | akademia intle 

Akademia INTLE

Analityka i Strategia Marketingowa

 Jak ustalić najważniejsze cele dla sklepu internetowego w Google Analytics

Analityka i Strategia Marketingowa

17 października 2018

Jak każdy biznes jest inny tak każdy sklep internetowy jest inny i ma inne cele do osiągnięcia aby przyniosły zysk. Dla jednego będzie to sprzedany towar, dla innego pobrana aplikacja a jeszcze dla innego zapisanie się na szkolenie. Dla jeszcze innych form biznesu będzie to tylko zobaczenie kontaktu.

Poniżej przedstawimy najpopularniejsze cele dla sklepu internetowego. Pominięty został podstawowy cel dla sklepu internetowego jakim jest e-commerce. Instalacja modułu e-commrce została wyjaśniona w osobnych artykułach.
Celem może być wejście na stronę kontakt, zobaczenie koszyka, przejście do podsumowanie zamówienia, przejście do płatności za zamówienie lub subskrypcja newslettera
Jak utworzyć, któryś z powyższych celów? Zacznijmy o utworzenia celu, którym będzie wejście na stronę „Kontakt” w naszej witrynie.

1. Zaloguj się na konto Google Analytics.

2. Kliknij kartę Administracja i wybierz konto, usługę oraz widok.

3. W kolumnie „WIDOK” kliknij Cele.

4. Kliknij „+ CEL” lub Importuj z galerii, by utworzyć nowy cel, albo kliknij istniejący cel, by edytować jego konfigurację:

clipboard07

Masz do wyboru 3 podstawowe opcje tworzenia celów:

  • szablon celu
  • cele niestandardowe

Klikamy w przycisk „Szablon” i w kolumnie „Zapytanie” klikamy w przycisk „Kontakt z nami”. Klikamy przycisk „Dalej” na dole strony i przechodzimy do opisu celu.

W polu „Nazwa” wpisujemy nazwę, pod która będzie nam się wyświetlać tworzony cel. Domyślnie wyświetla nam się nazwa „Kontakt z nami”.

Następnie zaznaczamy opcję (domyślnie) „Typ – miejsce docelowe” i klikamy przycisk „Dalej” na dole. Zostaniemy przeniesieni do ustalania szczegółów tworzonego celu.

W polu „miejsce docelowe” pozostawiamy opcje „Równa się”. Zakładamy, że adres strony z kontaktem wygląda tak www.twojastronainterenetowa.pl/kontakt

W pole „miejsce docelowe” wpisujemy samo „/kontakt”. Opcję „uwzględniaj wielkość liter” pozostawiamy niezaznaczoną. Możemy zaznaczyć opcję „Wartość” (opcjonalnie) i nadać naszemu celowi konkretna wartość (np. 10PLN za każde odwiedzenie naszej strony „Kontakt”). Opcjonalna opcja „ścieżka” służy tworzeniu ścieżek jakie musi pokonać użytkownik zanim dotrze do naszego celu. W naszym przypadku pomijamy tą opcję i klikamy przycisk „Zapisz”.

clipboard09

Wcześniej możemy jeszcze kliknąć w link „Zweryfikuj ten cel”, za pomocą, którego na podstawie danych z ostatnich 7 dnia Google Analytics sprawdzi ile razy mógł zostać zrealizowany dany cel.

clipboard08

Gratulacje – właśnie utworzyłeś swój pierwszy cel w Google Analytics dla swojej strony.

Postępując według powyższych wskazówek utworzymy jeszcze 2 cele.

Pierwszy będzie to „Finalizacja zamówienia”. Ponieważ nie każde zamówienie kończy się płatnością, dzięki temu celowi będziemy mogli porównać faktyczną ilość zamówień z tymi, które miały zostać sfinalizowane a z jakiś przyczyn płatność nie doszła do skutku.

Tak jak w przypadku naszego pierwszego celu klikamy przycisk „+ CEL”, lecz tym razem zamiast szablonu wybieramy „Niestandardowy” i klikamy przycisk „Dalej”

clipboard10

W opisie celu ustawiamy nazwę oraz klikamy „Typ – miejsce docelowe” i klikamy przycisk „Dalej”

clipboard11

Następnie uzupełniamy „Szczegóły celu”. I teraz odmiennie jak w poprzednim celu ustawiamy „Miejsce docelowe” na „Zaczyna się od” i wpisujemy ścieżkę adresu naszej strony która występuje bezpośrednio przed przeniesieniem nas do płatności lub podziękowania za zamówienie.
Przykładowa ścieżka w ostatnim etapie koszyka może wyglądać tak: www.twojastronainterenetowa.pl/potwierdzenie-zamowienia^26^$27657
gdzie na przykład „^26^$27657” to identyfikator (każdorazowo różny) zamówienia a „/potwierdzenie-zamowienia” jest składnikiem wspólnym dla wszystkich adresów kończących zamówienia. Dlatego wpisujemy tylko „potwierdzenie-zamowienia” i dajemy „Zaczyna się od” aby cel został zliczony dla wszystkich transakcji nawet o różnym identyfikatorze zamówienia.

clipboard14

Klikamy przycisk „Zapisz” i czekamy aż dane zaczną spływać. Tak jak w przypadku poprzedniego celu możemy sprawdzić jego poprawność poprzez kliknięcie linku „Zweryfikuj ten cel”.

Kolejnym celem jaki utworzymy to zapisanie się do newslettera. Postępujemy tak jak w poprzednich krokach gdy tworzyliśmy wcześniejsze cele. Tym razem znowu wybieramy „Szablon”

I klikamy w pole „Zaangażowanie” – „Rejestracja”

Klikamy przycisk „Dalej” i przechodzimy do opisu celu.

Zostawiamy (lub zmieniamy na własną) nazwę „Rejestracja”, pozostawiamy również zaznaczoną opcję „Typ – miejsce docelowe” i klikamy przycisk „Dalej”.

Ponownie sprawdzamy ścieżkę jaka wyświetla się w adresie url po zapisaniu się do newslettera. Jeżeli jest to stała, niezmieniająca się wartość np.: „www.twojastronainternetowa.pl/newsletter” wtedy wpisujemy samo „/newsletter”. Gdy dodawane są jakieś parametry do adresu url, np.: „www.twojastronainternetowa.pl/newsletter%^&^454^$&” wtedy wpisujemy również „/newsletter” lecz zaznaczamy wtedy wartość „Zaczyna się od”.

Kategorie: Analityka i Strategia Marketingowa

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
09 Gru 2019

Co analizować w małym sklepie internetowym

Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu.  Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.  Przy małej skali odpuść szczegółowe analizy Często spotykam […]

12 Wrz 2019

Jak szybko i tanio usprawnić sklep dzięki wyciąganiu właściwych wniosków z badań UX

W małym sklepie internetowym delikatne zmiany w UX niewiele zmienią. Aby faktycznie podnieść konwersję, trzeba zlokalizować duże, istotne problemy, a następnie je rozwiązać. Dobra informacja jest taka, że da się to zrobić stosunkowo niskim kosztem. W tym artykule pokażę, jak możesz samodzielnie znaleźć krytyczne błędy w UX sklepu internetowego

23 Gru 2019

Jak sprawdzić, jak działa konkurencja (cz. 2)

Budowanie strategii komunikacji marki warto zacząć od początku, czyli od analizy rynku, konkurencji i oceny swoich dotychczasowych działań. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że Twoje projekty wejdą na wyższy poziom, wyróżnią się na tle innych i trafią w oczekiwania grupy docelowej.

02 Sie 2019

Jak sprawdzić, jak działa konkurencja (cz.1)

Od czego warto zacząć analizę konkurencji? Jakim obszarom możesz się przyjrzeć? Oczywiście, działań, które warto poddać analizie, jest sporo: pozycjonowanie, strona internetowa, media społecznościowe, reklamy, działania o charakterze PR-owym. Tylko od Ciebie zależy, które drzwi zdecydujesz się otworzyć. W naszym artykule skupimy się na najważniejszych obszarach i podsuniemy Ci narzędzia, z którymi przydatną wiedzę pozyskasz szybko, bez problemu i bez wydawania dodatkowych środków.

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM