Aktualizacja: 15 listopada 2021
Systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads są zdecydowanie najpopularniejszymi systemami reklamowymi w Internecie. Dzięki nim możemy wyemitować reklamę we wszystkich najważniejszych miejscach w Internecie i zrobić to na różne sposoby.
Reklamując się w sieci, stajemy również przeważnie przed dylematem, który system reklamowy wybrać, jeśli nigdy tego nie robiliśmy.
W tym tekście opisujemy dokładnie obydwa systemy reklamowe. Prezentujemy także, co mają do zaoferowania oraz podpowiadamy, jak działają i na który z nich warto zdecydować się w konkretnej sytuacji. Przyjrzyjmy się konfrontacji – Google Ads vs Facebook Ads!
Google Ads to system reklamowy Google. Pozwala on reklamować się w miejscach związanych z Google i jest największym systemem reklamowym w sieci. Aby z niego skorzystać, należy założyć konto reklamodawcy w serwisie Google Ads. Reklamować się w tym systemie możemy zarówno samodzielnie, jak i zlecając reklamę agencji marketingowej.
Google Ads oferuje dwa sposoby rozliczania się. Jest to płatność za kliknięcie reklamy oraz za jej wyświetlanie. Przeważnie są one dostępne dla większości typów reklamy, choć niektóre z nich takie jak np. płatne wyniki wyszukiwania mogą być rozliczane jedynie poprzez konkretną opcję — w tym wypadku poprzez płatność PPC.
W Google Ads możemy wpłacić środki w formie przedpłaty i z konkretnej puli opłacać emitowanie reklam lub bazować na opłacaniu wystawionej faktury. Koszty reklamy ustalane są dynamicznie na podstawie aktualnego popytu na nie, a także popularności hasła czy danej kategorii tematycznej.
Zaawansowane ustawienia systemu reklamowego pozwalają również samodzielnie określać maksymalną stawkę za emisję jednej reklamy lub wybierać opcję automatycznego zastosowania najniższych możliwych aktualnie stawek.
System reklamowy Google Ads to wiele możliwości reklamy. Przede wszystkim jest to reklama w wyszukiwarce Google w formie płatnych wyników wyszukiwania, które pojawiają się w zamian za opłatę nad wynikami organicznymi przy wpisywaniu konkretnych haseł.
Reklama w Google Ads to również reklama w Google Display Network, czyli w sieci partnerskiej Google, do której należą liczne strony internetowe partnerów. Na tych witrynach internetowych możemy wyświetlać reklamę w formie banerów wideo, graficznych czy tekstowych w różnych rozmiarach.
Dzięki niemu możemy również wyemitować reklamę na YouTube w formie spotów reklamowych wideo wyświetlanych użytkownikom YT podczas oglądania nagrania, a także w formie banerów graficznych umieszczonych w różnych miejscach serwisu.
Czwartym typem reklamy w Google Ads jest kampania produktowa. Jest to specjalnie dostosowana do prezentacji produktów kampania reklamowa, która zamiast graficznych banerów reklamowych, prezentuje plansze produktowe wraz z danymi. Umożliwia również pojawienie się naszych produktów w zakładce Google Zakupy.
System reklamowy Google Ads jest przede wszystkim niezwykle zaawansowany. Ma bardzo szerokie możliwości targetowania odbiorców czy dostosowania reklamy pod względem jej formy.
To, co wyróżnia ten system reklamowy to również personalizacja reklam. Dzięki temu, reklamy we wszystkich wyżej wymienionych miejscach są emitowane nie ze względu na dany portal tematyczny, a personalnie konkretnym użytkownikom spełniającym opcje targetowania używających jednego ze wszystkich wyżej wymienionych miejsc.
Oznacza to, że osoba lubiąca motocykle będzie widziała ich reklamy niezależnie czy będzie znajdowała się na YouTube, w wyszukiwarce czy na stronach www partnerów Google. Reklama Google Ads ma zatem charakter globalny, a także niezwykle elastyczny pod wieloma względami.
Reklama Google Ads oferuje również remarketing. Jest to marketing dynamiczny lub wtórny, lecz niezależnie od nazwy daje bardzo wiele możliwości. Jest to wyświetlenie reklamy we wszystkich wyżej wymienionych lokalizacjach, ale jedynie dla osób, które były już na naszej stronie internetowej, odwiedziły ją i zachowywały się na niej w określony sposób.
Korzystając z remarketingu możemy wyświetlać reklamy osobom, które kiedykolwiek odwiedziły naszą stronę internetową lub tym, które np. korzystały z konkretnych zakładek czy podstron lub zachowywały się w konkretny sposób na naszej witrynie.
Od technicznej strony, remarketing w Google Ads polega na zainstalowaniu piksela, czyli umieszczeniu fragmentu kodu HTML na naszej stronie internetowej.
Facebook Ads to system reklamowy Facebooka. Jest on wbudowany w każde konto użytkownika na tym portalu, a korzystać możemy z niego bez względu na to czy jesteśmy osobami prywatnymi, lokalnymi markami czy globalnymi firmami. Obsługiwać system reklamowy możemy również samodzielnie lub zlecając to zadanie agencjom marketingowym.
Facebook Ads umożliwia reklamowanie się w wielu miejscach w różnych formach zarówno na Facebooku, jak i Instagramie, który należy do FB. Do podstawowych form reklamy na Facebooku przede wszystkim należy promowanie posta, który jest wyświetlany odpłatnie w aktualnościach użytkowników spełniających wymagania targetowania.
Na FB możemy również emitować w tym miejscu reklamy graficzne czy wideo. Do dyspozycji otrzymujemy pokaz slajdów czy karuzelę produktową, a jednym z najbardziej oryginalnych sposobów promocji na Facebooku poprzez FB Ads jest reklama w messengerze lub w marketplace.
Są to jedynie najpopularniejsze formy reklamy na Facebooku, które regularnie rozszerzają się i dają większe możliwości użytkownikom FB Ads. Korzystając z tego systemu reklamowego, możemy również emitować materiały reklamowe na Instagramie.
Proces tworzenia reklamy w Facebook Ads jest stosunkowo prosty, choć zaawansowanym użytkownikom daje też bardzo wiele różnorodnych możliwości i opcji konfiguracji.
Przede wszystkim proces odbywa się w trzech krokach, w których określamy cel reklamy, jaki będzie wpływał na dalsze opcje jej konfiguracji, a także ustawienia samej kampanii reklamowej i materiał promocyjny.
Mówiąc o systemie reklamowym Facebook Ads, przede wszystkim warto skupić się na drugim kroku, czyli konfiguracji samej kampanii reklamowej.
W tym miejscu do dyspozycji otrzymujemy możliwość bardzo szczegółowego targetowania odbiorców poprzez wybór niezliczonych opcji dotyczących danych personalnych, demograficznych czy nawet aktywności w sieci.
Możemy również dokładnie określać harmonogram emitowania reklam, określając, w jakich konkretnych godzinach czy porach w konkretnych dniach ma pojawiać się nasza reklama na Facebooku.
Reklama Facebook Ads oferuje dynamiczny system stawek, który jest różny w zależności od popytu na reklamę. Emitowanie reklam w tym systemie odbywa się na podstawie aukcji publikacji reklam użytkowników, którzy oferują różne stawki.
Budżetem możemy kierować zarówno samodzielnie określając maksymalne limity za poszczególne reklamy lub wybrać opcję automatycznego ustalania najlepszych aktualnie stawek.
System reklamowy Facebook Ads przede wszystkim cechuje się bardzo dużą ilością różnorodnych form reklamy. Promowanie się w tym systemie odbywa się na bardziej zamknięte sposoby jedynie w obrębie samego Facebooka oraz Instagrama.
FB Ads jest również nieco prostszym systemem reklamowym oraz znacznie prościej jest obsługiwać pozyskiwanie ruchu na nasz profil. Facebook i reklama na nim daje też większe możliwości w tym zakresie, gdyż ruch możemy kierować na naszą zewnętrzną witrynę internetową.
Korzystając z systemu reklamowego Facebooka Ads, możemy przeprowadzać remarketing. Polega on na zainstalowaniu piksela Facebooka, czyli fragmentu kodu HTML na naszej stronie internetowej i możliwości emitowania reklam osobom, które odwiedziły naszą stronę internetową w sieci lub nasz fanpage.
Remarketing na Facebooku, w tym przypadku działa na podobnej zasadzie, co ten znany z Google Ads. Co za tym idzie, na Facebooku również możemy korzystać ze wszystkich ogólnych zalet marketingu dynamicznego.
Są to takie plusy jak możliwość dopasowania przekazu reklamowego do poszczególnych odbiorców i personalizowania reklamy, zwiększania konwersji, zwiększania efektywności oraz rentowności reklamy czy pozyskiwania klientów niezdecydowanych.
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i będzie zależała od wielu czynników, a przede wszystkim od indywidualnej sytuacji danej marki.
Facebook Ads warto wybierać przede wszystkim, jeśli to właśnie na FB prowadzimy nasz profil marki i na nasz profil kierujemy ruch z reklam. Dzięki temu mamy pewność, że wszystkie osoby, które zobaczyły reklamę, mogą przejść na nasz profil i posiadają aktywne konto na Facebooku — co nie jest wcale takie oczywiste.
System reklamowy Facebooka jest również nieco łatwiejszy w obsłudze i konfiguracji, więc warto wykorzystywać go np. jeśli chcemy promować się na małą skalę lub jeśli prowadzimy biznes lokalny czy zaczynamy przygodę z digital marketingiem.
System reklamowy Facebook Ads nadaje się również świetnie do krótkich kampanii reklamowych lub okazjonalnych promocji.
Dzięki temu nie musimy zakładać strony internetowej, aby kierować na nią ruch, a wszystkie działania promocyjne możemy przeprowadzać w obrębie jednego serwisu, korzystając z najprostszych form reklamy, które możemy stworzyć nawet w trakcie uruchamiania kampanii reklamowej.
System reklamowy Google Ads możemy wybierać do reklamowania się, jeśli rozpoczynamy dużą kampanię promocyjną i chcemy przetestować różne formaty reklamy. Na tym polu system Google Ads daje większe możliwości od Facebooka.
Na tę opcję warto również postawić, jeśli nie mamy żadnych preferencji co do wyboru między Google Ads i FB Ads, gdyż większe możliwości systemu od Google będą korzystniejsze w długim czasie.
Wybór tego systemu reklamowego powinien być też nieco korzystniejszy, jeśli chcemy reklamować się długofalowo.
Co prawda konfiguracja i optymalizacja całego systemu promocji naszej marki zajmie nam większą ilość czasu, ale w zamian za to będziemy mogli pozyskać stabilne źródło ruchu potencjalnych klientów i regularnie reklamować naszą markę w Internecie.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest również używanie obydwu systemów reklamowych. Jeśli posiadamy spory budżet reklamowy, możemy w praktyce przetestować działanie obydwu systemów i samodzielnie dowiedzieć się, który z nich będzie dawał lepsze rezultaty.
Działając w ten sposób, możemy również zwiększyć zasięg naszej marki, a jest to ważne szczególnie przy wąskiej grupie docelowej czy budowaniu wizerunku, kiedy zależy nam na intensywnych działaniach marketingowych. Używanie obydwu systemów reklamowych jest wręcz warunkiem, jeśli budujemy profesjonalną i globalną markę.
Obecnie żadna duża marka nie wyobraża sobie braku obecności w jednym z tych dwóch systemów reklamowych i reklam np. na YouTube, Instagramie, w wyszukiwarce Google czy na Facebooku. Należy o tym pamiętać również nawet jedynie ze względów wizerunkowych.
Warto zatem wdrażać podwójną formę reklamę nie tylko ze względu na pozyskiwaniu nowych klientów, których teoretycznie moglibyśmy pozyskać z jednego z tych źródeł.
Jeśli masz już świadomość siły social mediów i pozytywnych aspektów płynących z promowania swojej marki w mediach społecznościowych, czas na kolejny krok. Załóż Facebook Business Managera i efektywnie zarządzaj działaniami marketingowymi z jednego miejsca!
Remarketing Facebook to dziś jedna z najskuteczniejszych technik sprzedażowych. Sprawdzi się jednak także w kampaniach z innymi celami, przynosząc Twojej marce wiele korzyści. Chcesz dowiedzieć się, co dokładnie możesz zyskać dzięki remarketingowi? Jak wykorzystać jego możliwości do rozwoju swojej firmy? A także jak wygląda tworzenie kampanii remarketingowej krok po kroku? Czytaj dalej, a remarketing na Facebooku nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic!
Odpowiednio stargetowana reklama na Facebooku jest kluczowa w kontekście całej kampanii. Najczęściej dobierając grupę odbiorców do kampanii koncentrujemy się niestety głównie na podstawowych zainteresowaniach i nie szukamy dalszych możliwości. A mamy ich sporo. I to właśnie te niestandardowe grupy lub poszukiwanie kreatywnych rozwiązań jest kluczowe w kontekście powodzenia Twojej kampanii.
Niestandardowe grupy odbiorców na Facebooku, to najczęściej najbardziej skuteczne i efektywne grupy odbiorców w Twojej kampanii reklamowej. Ich tworzenie jest niezwykle proste o czym przekonasz się z poniższego artykułu, równie proste jak tworzenie reklam z nimi w roli głównej. Możesz wykorzystać je praktycznie do każdego typu kampanii w swoim managerze reklam.
Co mówią o nas klienci