Intle

Akademia INTLE

Ecommerce

Tworzenie niestandardowych grup odbiorców na Facebooku

Ecommerce

21 czerwca 2019

Niestandardowe grupy odbiorców na Facebooku, to najczęściej najbardziej skuteczne i efektywne grupy odbiorców w Twojej kampanii reklamowej. Ich tworzenie jest niezwykle proste o czym przekonasz się z poniższego artykułu, równie proste jak tworzenie reklam z nimi w roli głównej. Możesz wykorzystać je praktycznie do każdego typu kampanii w swoim managerze reklam.
grupy niestandardowe fb

Poniżej znajdziesz nie wszystkie, ale najbardziej wg mnie przydatne grupy wraz z krótkim komentarzem i instrukcją ich stworzenia.

Jak stworzyć niestandardową grupę odbiorców?

Możesz to zrobić z poziomu tworzenia reklamy  w Twoim managerze w sekcji “Zestaw reklam” → “Odbiorcy”.

Jednakże częściej wybieraną opcją jest sekcja “Zasoby” → “Grupy odbiorców”   w Twoim managerze reklam. Tam również znajdziesz wszystkie stworzone wcześniej przez siebie grupy.

Aby utworzyć grupę wystarczy kliknąć w przycisk “Utwórz grupę odbiorców” i wybrać opcję, która interesuje nas w tym momencie najbardziej. Rys. 3 Uwaga! Jeżeli jesteś w tej sekcji po raz pierwszy / nigdy nie zapisywałeś i nie tworzyłeś tego typu grup, Twój widok i wygląd przycisku będzie się różnił od tego na poniższym rysunku. Ale na pewno uda Ci się przejść proces po raz pierwszy bez problemów.

Do wyboru mamy grupy niestandardowych oraz grupy podobnych odbiorców. Na początek zajmiemy się tymi pierwszymi.

Po kliknięciu w niestandardowe grupy pokaże Ci się taki jak załączony widok. Będę się do niego odnosić w artykule jeszcze niejeden raz.

Ruch w witrynie internetowej.

Na początek zajmiemy się grupami tworzonymi z własnych źródeł, a konkretnie “Ruch w witrynie internetowej”.  Aby móc z nich korzystać niezbędne jest stworzenie piksela Facebooka oraz dodanie go na naszej stronie internetowej.  

Tworzenie i dodawanie piksela Facebooka

Piksel Facebook, to nic innego, niż kod, który wklejasz na swoją stronę internetową, aby śledzić odwiedzających ją użytkowników. Można powiedzieć, że piksel stworzony jest z dwóch części: głównego kodu oraz oraz kodu eventów (konkretnych zdarzeń na Twojej stronie, np. Zakup czy Dodanie do koszyka).

Pełną listę wydarzeń, które możesz śledzić na swojej stronie internetowej znajdziesz tutaj.

Ale aby dodać eventy, najpierw musisz dodać kod podstawowy na swoją stronę. Aby to zrobić ponownie rozwiń menu w managerze reklam, w sekcji “Badania i raporty” → Menedżer zdarzeń → kliknij w “Piksele”.

Kliknij w przycisk “Skonfigiruj piksel”.

Masz 3 możliwości instalacji piksela Facebooka.

Rozwiń listę partnerów, jeżeli znajdziesz tam swojego (np. strona postawiona na WordPressie) wybierz go i następnie postępuj zgodnie z instrukcją Facebooka krok po kroku. Przykład poniżej.

W przypadku, gdy Twoja strona nie jest zbudowana na popularnym rozwiązaniu musisz skonfigurować Kod ręcznie (tutaj również Facebook przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces instalacji) lub najprościej: przesłać instrukcję dodania piksela swojemu deweloperowi / programiście / administratorowi strony.

Aby skonfigurować zdarzenia / eventy wybierz opcję “Skonfiguruj nowe zdarzenia”.  

Najprościej będzie, jeżeli użyjesz “Narzędzia konfiguracji zdarzeń Facebooka”. Przejdź krok po kroku przez instrukcję podaną przez Facebooka.

Aby zweryfikować czy zainstalowałeś kod piksela poprawnie zainstaluj wtyczkę “Facebook pixel helper” (Uwaga! Kompatybilne z przeglądarką Chrome, nie działa przy włączonym na stronie www AdBlocku).

Przetestuj również zdarzenia na żywo w managerze reklam.

Wraz z wykonywaniem czynności na stronie, poprawne wydarzenia powinny wyświetlić się w managerze jak na kolejnym rysunku.

Uff, instalacja piksela za nami! Możemy przejść do tworzenia grup remarketingowych. 🙂

Po kliknięciu w opcję  “Ruch w witrynie internetowej” zobaczysz taki widok.

Nie wprowadzając żadnych zmian, a jedynie dodając nazwę grupy stworzysz po prostu grupę remarketingową (osoby, które były na dowolnej stronie w Twojej witrynie). Oczywiście możesz wybrać zakres czasu, domyślnie jest to 30 dni, maksymalnie 180 dni.

Aby stworzyć listę osób, które odwiedziły konkretną podstronę wybierz opcję “Osoby, które odwiedziły konkretne strony.”

Idealna grupa docelowa, w szczególności do kampanii sprzedażowych, to “Opuszczone koszyki”. Wybierz wtedy event “Add to cart”.

Chcesz trafić do osób robiących zakupy na Twojej stronie? Wybierz “Purchase”.

Plik z danymi Klientów

Ponownie wejdź w “Grupy odbiorców” → Stwórz grupę niestandardowych → “Plik z danymi Klientów”.

Masz tutaj 3 opcje wgrania bazy swoich Klientów.

Dzięki stworzeniu i wgraniu takiej listy, możesz dotrzeć do odbiorców których już znasz, są Twoi klientami bądź zarejestrowali się na stronie internetowej.

Facebook również tutaj przeprowadzi Cię krok po kroku przez tworzenie i dodawanie takiej bazy.

Instrukcję tworzenia baz odbiorców znajdziesz TUTAJ

Więcej informacji na temat tworzenia grupy TUTAJ

Uwaga! Upewnij się, że możesz wykorzystywać kontakty swoich Klientów. RODO! Ale to temat na zupełnie inny artykuł.

Film

Kolejna niezwykle polecana przeze mnie grupa odbiorców, to grupy stworzone na podstawie wyświetleń filmów dodanych na Twojej stronie na Facebooku. W sekcji “Użyj źródeł Facebooka” i tworzeniu grup niestandardowych, tym razem wybierz opcję “Film”.

W sekcji aktywność wybierzesz ile % Twojego filmu musiało zostać obejrzane (3 sekundy, 10 sekund, 25% filmu, 50% filmu, 75% filmu, 95% filmu). Następnie wybierasz konkretne filmy (jeden, kilka, wszystkie) na podstawie których Facebook tworzy Twoją grupę odbiorców.

Im dłużej oglądany film, tym większe zainteresowanie firmą / usługą  / produktem, a tym samym możesz grupę tę wykorzystać m.in. do kampanii sprzedażowych czy leadowych.

Profil firmowy na Instagramie

W tej sekcji możesz stworzyć grupę osób, które angażuję się w Twoje posty bądź profil na Instagramie. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś jak wykorzystać odbiorców z Instagrama na Facebooku – masz odpowiedź! Do wyboru masz wszystkie działania na profilu bądź bardziej konkretnie doprecyzowane. Oczywiście tutaj też możesz wybrać konkretny zakres czasowy.

Strona na Facebook

Podobnie jak do strony na Instagramie możesz stworzyć grupę osób wchodzących w interakcję ze stroną i postami Twojej strony. Może to być dowolne działanie bądź konkretnie wybrane. Ciekawą opcją jest “Osoby, które kliknęły w dowolny przycisk CTA”, czyli np. “Kup teraz” bądź “Więcej informacji” → świetna grupa sprzedażowa.

Wydarzenia

Jeżeli często organizujesz wydarzenia, również możesz stworzyć grupę osób, które kliknęły, że “Wezmą udział” bądź są “Zainteresowane”. Ale opcji związanej z wydarzeniami i aktywnością odbiorców wobec nich masz zdecydowanie więcej.

Możesz wybrać konkretne wydarzenia bądź kilka wydarzeń (podobnie jak w przypadku filmów). W ten sposób możesz dosprzedawać kolejne szkolenia czy warsztaty bądź w zależności od tematyki wydarzenia → promować swoje produkty czy usługi powiązane z nim tematycznie.

Grupy podobnych odbiorców

Do każdej ze stworzonych przez siebie grup niestandardowych możesz stworzyć  grupę osób podobnych. Możesz stworzyć również grupę osób podobnych do fanów na Twojej stronie na Facebooku. Wyobraź sobie, że stworzyłeś grupę osób, które dokonują zakupów w Twoim sklepie (np. poprzez Ruch w witrynie bądź wgranie bazy Twoich Klientów.) Facebook utworzy grupę ludzi, które są podobne do grupy źródłowej (np. zainteresowania, demografia czy zachowania na Facebooku).

W kroku nr 1 wybierz źródło swoich danych, np. konkretna grupa niestandardowa, zdarzenie czy Twoja strona na Facebooku (mówiąc potocznie “podobni do fanów”.)

W kroku nr 2 wybierasz lokalizację swojej grupy – najczęściej Polska.

W kroku nr 3 – jej wielkośći. Im większa grupa, tym oczywiście więcej w niej odbiorców, ale parametry z każdym krokiem % odbiegają od parametrów źródłowych. Innymi słowy jeżeli wybierzesz 1%, grupa będzie najbardziej podobna do gruby źródłowej.

Oczywiście możliwości tworzenia grup niestandardowych i targetowania reklam na Faceboku jest jeszcze więcej. Ale na początek Twojej drogi – tyle zdecydowanie wystarczy! Daj znać w komentarzu z których grup korzystasz / będziesz korzystać i jakie osiągnąłeś efekty. Powodzenia! 🙂

Anna Ledwoń Blacha

Autorem tekstu jest:

Założyciel i dyrektor kreatywna agencji More Bananas oraz założyciel i organizator bezpłatnych wydarzeń marketingowych CRASH Mondays. Zafascynowana marketingiem, nowymi formami komunikacji oraz człowiekiem.

Kategorie: Ecommerce

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Kliknij tutaj

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
8 min.
09 Cze 2019

6 cech dobrego specjalisty ds. Social Media

Każde stanowisko pracy wymaga konkretnych umiejętności oraz cech od osoby, która je obejmuje. Dotyczy to także stanowiska specjalisty ds. Social media, nawet jeśli dla wielu kojarzy się z lekką i przyjemną pracą. Poniżej przedstawię Ci 6 najważniejszych cech i kompetencji, które powinien posiadać dobry specjalista od mediów społecznościowych. 1. Lubi ludzi i szybko buduje pozytywne […]

13 min.
20 maja 2019

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Dlaczego? Czy wiesz, że zgodnie z ostatnim raportem “Digital in 2019 Essential insights into Internet, social media, mobile, and e-commerce use around the world” liczba internautów korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wzrosła o 288 milionów? Z kolei czas spędzony na różnego rodzaju platformach wynosi średnio 2 godziny i 16 minut każdego dnia. W […]

23 maja 2019

Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Jak duża powinna być grupa docelowa? Dysponując określonym budżetem oraz określając wcześniej cel naszej kampanii musimy podjąć jedną z ważniejszych decyzji – jak duża powinna być grupa odbiorców naszej reklamy. Przez cały proces jej tworzenia w panelu reklamowym Facebooka po prawej stronie wyświetla nam się informacja o liczności grupy docelowej (“Wielkość grupy odbiorców”) w zależności […]

27 Sie 2018

ODBIORCY – Czego (i gdzie) mogę dowiedzieć się o moich odbiorcach z Google Analytics

Aby otworzyć raport Odbiorcy: 1. Zaloguj się na konto Google Analytics 2. Wejdź do odpowiedniego widoku 3. Wybierz kartę Raportowanie 4. Na pasku nawigacyjnym Raport wybierz kolejno: Odbiorcy Raporty Odbiorcy pomagają zorientować się, jak najwięcej o użytkownikach. Gdzie są oraz jak często, jak długo i na jakich urządzeniach korzystają z Twoich treści. Za pomocą raportów Odbiorcy możesz […]

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM