6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media | akademia intle 

Akademia INTLE

Buduję zespół

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

Buduję zespół

8 min.

09 czerwca 2019

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.

Każde stanowisko pracy wymaga konkretnych umiejętności oraz cech od osoby, która je obejmuje. Dotyczy to także stanowiska Specjalisty ds. Social media, nawet jeśli wielu kojarzy się ono z lekką i przyjemną pracą. Poniżej przedstawię Ci 6 najważniejszych cech i kompetencji, które powinien posiadać dobry specjalista od mediów społecznościowych.

1. Lubi ludzi i szybko buduje pozytywne relacje

Może się zastanawiasz co oznacza, że ktoś lubi ludzi. Przecież jednych się lubi, innych już mniej. Chodzi tutaj bardziej o otwartość na ludzi i komunikację z nimi. Media społecznościowe służą właśnie budowaniu relacji, dyskusji i ich zadaniem jest skupianie ludzi wyznających podobne wartości lub mających wspólne pasje.


Ważne jest też, aby Social Media Specialist dał się również lubić i przyciągał innych swoim usposobieniem. Bez tego trudno na stworzenie wartościowej społeczności opartej na dobrych relacjach, a nie tylko na promocjach.

2. Zna platformy, na których znajduje się Twoja grupa docelowa

Nie jest to kluczowy warunek, bo działania i zasad funkcjonowania na poszczególnych platformach społecznościowych można się nauczyć, jednak jakąś podstawową wiedzę o serwisach związanych z Twoją grupą docelową powinien mieć. W Polsce nie jest ich aż tak dużo i już sama aplikacja na to stanowisko powinna go skłonić do poszerzenia horyzontów. Dobrym testem będzie ćwiczenie polegające na propozycji serwisów social media, w których jego zdaniem powinieneś być i zaproponowanie “mini-strategii” komunikacji w nich.

3. Jest zorganizowany i potrafi szybko reagować w zmieniających się warunkach

Jak już wcześniej wspomniałam prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych to tylko na pozór lekka i przyjemna praca polegająca na publikacji postów i wyszukiwaniu ładnych grafik. To niestety często praca pod presją czasu i w stresie. Praca z ludźmi, czyli jak sama nazwa wskazuje – w mediach społecznościowych, jest bardzo nieprzewidywalna. Po pierwsze, dobry specjalista na tym stanowisku potrafi efektywnie planować swój dzień pracy i jest świadomy, że musi przeznaczyć czas na nieprzewidziane wydarzenia. Po drugie, mimo wcześniej ustalonego harmonogramu publikacji pozwala na jego elastyczne modyfikacje. Po trzecie, w sytuacji kryzysowej zachowa zimną krew i znajdzie rozwiązanie problemu.

Umiejętność pracy pod presją czasu i zachowanie zorientowane na znalezienie rozwiązania w sytuacji stresowej najlepiej zbadać, zadając pytania o wcześniejsze doświadczenia kandydata – jak radził sobie z dużą ilością niespodziewanych zadań, jakie pamięta problematyczne sytuacje i jak je rozwiązał oraz jak odreagowuje napięcie i zmęczenie w czasie wolnym od pracy.

4. Ma analityczny umysł i lubi pracować z liczbami

Praca w mediach społecznościowych to nie tylko umiejętności miękkie i copywriterskie. Zarządzanie komunikacją w Social Media to także praca na liczbach. Zbieranie danych i wyciąganie z nich wniosków to niezbędne kompetencje, które pozwalają na tworzenie coraz lepszych i bardziej angażujących treści oraz skutecznych reklam. Dzięki umiejętnościom analitycznym osoba na tym stanowisku będzie mogła przewidzieć, jaki post spotka się z największą pozytywną reakcją lub który tweet zostanie udostępniony dalej.

Oczywiście tzw. lekkie pióro jest również ważne. Taka osoba powinna potrafić rozpoznać potrzeby i język komunikacji grupy docelowej tak, aby tworzyć ciekawe dla niej treści będące jednocześnie spójne z wizerunkiem marki.

Jeśli już posiadasz profil Twojej marki np. na Facebooku poproś kandydata o przeanalizowanie obecnych treści, wskazanie tych najbardziej angażujących oraz zaproponowanie nowych na podstawie wyciągniętych wniosków.

5. Chce się uczyć i testować nowe rozwiązania

Media społecznościowe bardzo dynamicznie się rozwijają. Oprócz tego, że wprowadzane są obligatoryjne dla wszystkich zmiany, to niektóre funkcjonalności mają charakter dobrowolny. Te drugie zwykle mają na celu umożliwienie firmom lepszego zarządzania społecznością (np. grupy na Facebooku), sprzedaż (oznaczanie produktów na zdjęciach na Instagramie) czy dodatkowe sposobności do reklamy. Osoba, która nie lubi zmian i kurczowo trzyma się sprawdzonych rozwiązań może przegapić wiele korzystnych szans i usprawnień. Idealny kandydat to człowiek, który lubi testować i nie boi się tego, sam podejmuje inicjatywę i wyszukuje nowinki na portalach informacyjnych lub na grupach tematycznych na Facebooku. Jest to także człowiek rozumiejący, że nie każdy eksperyment zakończy się sukcesem, umie oszacować ryzyko i przewidzieć jego skutki – jest to szczególnie ważne, gdy takie testy wymagają nakładów finansowych.

Podczas rekrutacji warto zapytać, w jaki sposób kandydat rozwija się w tym temacie, jakie zmiany wprowadził ostatnio Facebook i czy z ożywieniem w głosie mówi o dynamice tych kanałów komunikacji.

6. Jest elastyczny i akceptuje aktywność zawodową poza godzinami pracy

Specjalista ds. mediów społecznościowych musi być świadomy, że praca na tym stanowisku rzadko odbywa się w stałych godzinach, np. od 8 do 16. Social media to twory żywe, ludzie są tam aktywni często w trybie 24/7, także w weekendy. Trzeba być uważnym, szybko reagować na drobne “kryzysy”, a widząc, że aktywność fanów czy obserwujących wzrasta, wykorzystać ten fakt i np. włączyć się do dyskusji. Przykładowo wiele osób twierdzi, że na Linkedinie ich posty cieszą się największą interakcją w godzinach porannych, jeszcze nim ludzie dotrą do pracy. Z kolei na Facebooku niektóre społeczności uaktywniają się wieczorami. W związku z tym, zarówno Social Media Specialist, jak i Ty powinniście elastycznie podchodzić do godzin pracy i znaleźć takie rozwiązanie, które zadowoli 3 strony: Ciebie, pracownika i społeczność skupioną wokół marki.

Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwi Ci proces rekrutacji – począwszy od stworzenia ogłoszenia, przez selekcję CV, spotkania z kandydatami, kończąc na podjęciu decyzji o zatrudnieniu konkretnej osoby. Pamiętaj, że nie ma ludzi idealnych, ale jeśli obie strony wyznają podobne wartości i są otwarte na współpracę to już połowa sukcesu.

Avatar

Autorem tekstu jest:

Kategorie: Buduję zespół

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Kliknij tutaj

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
01 Cze 2016

4 portale społecznościowe, które powinien znać każdy przedsiębiorca e-commerce

Według badań aż 86% polskich sprzedawców e-commerce korzysta przynajmniej z jednego portalu społecznościowego. Czy jednak w pełni wykorzystują jego potencjał? W tym przypadku statystyki są nieco słabsze. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są wady i zalety poszczególnych portali społecznościowych w kontekście sklepów internetowych. Z których ważnych funkcji na Facebooku przeznaczonych dla e-commerce nie korzystają […]

23 Lis 2016

Czat z klientami sklepu

Przedstawiamy Państwu nowy dodatek „Smartsupp”, który pozwala na prowadzenie rozmowy z klientami odwiedzającymi stronę sklepu. Aplikacja integruje sklep z serwisem smartsupp.com, który udostępnia możliwość konfiguracji wyglądu czatu, wgląd w historię rozmów, statystyki czy odwiedzających. Zamów aplikację: Smartsupp

07 Lis 2016

Facebook sprzedaje – mamy na to dowody!

Jeszcze w 2012 roku marketerzy negowali możliwości sprzedażowe tej platformy społecznościowej – np. General Motors wycofało budżet reklamowy, przeznaczony na Facebooka. Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że portal społecznościowy Marka Zuckenberga sprzedaje. Z artykułu dowiesz się m.in. Jakie elementy sprzedają i wspierają cały proces sprzedażowy na Faceboooku. Wszystkiego o formatach reklamowych na Facebooku idealnych […]

13 min.
20 maja 2019

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Dlaczego? Czy wiesz, że zgodnie z ostatnim raportem “Digital in 2019 Essential insights into Internet, social media, mobile, and e-commerce use around the world” liczba internautów korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wzrosła o 288 milionów? Z kolei czas spędzony na różnego rodzaju platformach wynosi średnio 2 godziny i 16 minut każdego dnia. W […]

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM