Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Aktualizacja: 18 października 2021

|Rozwój działu marketingu|Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media
Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.
Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Dlaczego?

Czy wiesz, że zgodnie z ostatnim raportem “Digital in 2019 Essential insights into Internet, social media, mobile, and e-commerce use around the world” liczba internautów korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wzrosła o 288 milionów? Z kolei czas spędzony na różnego rodzaju platformach wynosi średnio 2 godziny i 16 minut każdego dnia. W dodatku największą liczbę stanowią osoby w wieku 18-35 lat, czyli takie, którzy już posiadają siłę nabywczą.


Zmiany w aktywności internautów w mediach społecznościowych

Liczby te jednoznacznie wskazują na konieczność obecności marek w mediach społecznościowych. Jeśli Ty nie wyjdziesz do swoich klientów i nie będziesz aktywny tam gdzie oni, to zrobi to Twoja konkurencja. Media społecznościowe mają ogromny potencjał dla sklepów internetowych, a posiadanie strony na Facebooku nie oznacza jedynie wrzucania zdjęć kotów i kodów rabatowych. 

Oprócz możliwości wejścia w interakcję z klientami możesz je również wykorzystać jako medium reklamowe, np. do promocji nowych produktów w sklepie, dotarcia do potencjalnych klientów czy budowania bazy mailingowej. Facebook czy Instagram pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie postów sponsorowanych i innych formatów reklamowych dzięki czemu jesteś w stanie precyzyjnie określić kiedy, do kogo i z jakim komunikatem chcesz dotrzeć. Jednakże nie będzie to możliwe bez odpowiednich kwalifikacji, czasu i śledzenia pojawiających się wciąż kolejnych funkcjonalności. Do tego właśnie między innymi potrzebny jest Ci pracownik, który będzie mógł skupić się głównie na tym obszarze promocji i rozwoju Twojego biznesu.

Powiesz: “Na mnie reklamy na Facebooku nie działają, inwestycja w nie to wydawanie pieniędzy w błoto”. Być może masz rację, jednak nie patrz przez pryzmat siebie, tylko Twoich klientów. Dobrze dopasowany do Twojej grupy docelowej komunikat, będący czymś więcej niż czystą sprzedażą, przyniesie Ci wiele korzyści, w tym także dodatkowych transakcji.

W poniższej grafice, pochodzącej z wcześniej wspomnianego raportu, przedstawiony jest potencjał reklamowy poszczególnych platform społecznościowych. Zauważ, że sam Instagram to aż 895 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie!

Czym się zajmuje specjalista ds. Social Media?

Prowadzenie kont społecznościowych to ogrom zadań i obowiązków, które można porównać do nowoczesnej obsługi klienta, która oprócz rozwiązywania problemów i odpowiadania na dziesiątki pytań, musi dodatkowo animować społeczność, angażować w interakcję oraz budować relacje. 

Ponieważ algorytmy Facebooka są nieubłagane dla marek i wciąż zmniejszają zasięgi organiczne to aby dotrzeć z komunikatem do większej grupy odbiorców niestety, ale bardzo często musisz promować posty. Oczywiście, to wiąże się z dodatkowymi wydatkami i czasem przez co możesz uznać to za argument przeciwko byciu aktywnym na tej platformie, ale jak już wiesz, tu są Twoi obecni i potencjalni klienci. Ponadto możliwości reklamowe i koszt konwersji dobrze zoptymalizowanej kampanii reklamowej może być naprawdę niski. I to jest kolejne zadanie osoby odpowiedzialnej za media społecznościowe, takiej która zna się na temacie. 

Określając obowiązki specjalisty ds. mediów społecznościowych warto abyś odpowiedział sobie na poniższe pytania:

  • w których mediach społecznościowych jest Twoja grupa docelowa?
  • czy konieczna jest obecność we wszystkich platformach społecznościowych zidentyfikowanych punkt wyżej?
  • jaką strategię komunikacji chcesz obrać?
  • jakie cele stawiasz poprzez obecność w Social Media?
  • czy planujesz prowadzić tam działania reklamowe i jaki chcesz przeznaczyć na to budżet?

To pozwoli Ci oszacować poziom doświadczenia osoby, którą zatrudnisz oraz ustalenie dla niej KPI.

Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości kryjące się za mediami społecznościowymi to do obowiązków Twojego specjalisty należeć będzie:

  • zarządzanie treściami publikowanymi na fanpage – jest to zwykle podstawowe zadanie, choć chyba jedno z najprostszych. Dlaczego tak twierdzę? Bo wiele rzeczy można tu zautomatyzować, zaplanować, a dodatkowo wesprzeć się pomocą np. grafika lub analityka. Poprzez zarządzanie treściami mam na myśli tworzenie, wyszukiwanie inspiracji i planowanie stories, treści, ich publikację i ewentualną promocję.
  • angażowanie w konwersacje – nawet najlepszy post wymaga aktywnej promocji, umiejętnego odpowiadania na komentarze i zachęcania do dalszej dyskusji. Oczywiście trzeba to robić z wyczuciem i rozsądnie wybierać wątki do podtrzymania dyskusji od tych, które warto od razu zakończyć.
  • zachęcanie do interakcji np. poprzez organizowanie konkursów – animacja społeczności też nie należy do najprostszych zadań, a i jest bardzo czasochłonna. Ponadto konkurs na Instagramie czy Facebooku sam się nie wybroni, bardzo często trzeba go dodatkowo promować, udostępniać na różnych grupach, a także odpowiadać na pytania uczestników. A na końcu przecież wybrać zwycięzców. 
  • aktywność na profilach potencjalnych klientów lub influencerów – to z kolei jest bardzo delikatny temat, który trzeba robić z wyczuciem. Będąc zbyt nachalnym można zostać posądzonym o spam i zaszkodzić brandowi. Poprzez aktywność mam na myśli skomentowanie jakiegoś postu, polubienie go, stopniowe i ostrożne budowanie relacji. Ma to szczególne znaczenie na Instagramie, gdzie w ten sposób można dotrzeć do większej grupy odbiorców i potencjalnych obserwujących.
  • zarządzanie opiniami na Facebooku – z moich obserwacji wynika, że ludzie coraz częściej wystawiają opinie na Facebooku i to nie tylko to negatywne. Oczywiście na negatywne trzeba odpowiedzieć i postarać się rozwiązać problem, który spowodował negatywną ocenę. Jednakże pozytywnych recenzji też nie zostawiaj samym sobie. Podziękuj za opinię, podpytaj o bardziej szczegółowy feedback, rozważ zaproponowane ulepszenia.
  • planowanie kampanii reklamowych – oprócz promowania postów, aby zdobyły większe zasięgi lub np. polubień, Facebook i Instagram dają możliwości dotarcia do konkretnie sprecyzowanej grupy docelowej poprzez różnego rodzaju formaty i miejsca ich wyświetlania. Z kolei prawidłowa integracja strony sklepu z Facebookiem pozwoli Ci śledzić zachowania użytkowników oraz prezentowanie w reklamie produktów wcześniej przeglądanych przez użytkownika
    Inne platformy, takie jak np. Twitter czy Linkedin też dają możliwość wykupienia płatnej reklamy, ale jest ona bardzo droga, często za droga.

Warto też, aby specjalista ds. mediów społecznościowych korzystał z narzędzia do monitoringu internetu, takich jak Brand24 czy SentiOne. Pozwoli to wyłapać wzmianki o Twojej marce czy opinie. Jest to o tyle istotne, że pozwala stłumić w zarodku ewentualne kryzysy marki wywołane przez niezadowolonych i pozostawionych samym sobie klientów.

Gdzie szukać człowieka od mediów społecznościowych i na co zwracać uwagę?

Znalezienie dobrego specjalisty nie jest prostym zadaniem.Możesz natknąć się na samozwańczych “Social Media Ninja”, którzy posiadając konto na Facebooku lub TikToku uważają, że wiedzą już wszystko. Niestety jak zobaczyłeś powyżej, zarządzanie kontami społecznościowymi marki nie jest prostym zadaniem i wymaga doświadczenia, wyczucia oraz umiejętności pracy pod presją czasu i w stresie. Skąd stres zapytasz? Przecież to takie przyjemne zajęcie?! Masz rację, często przyjemne, gorzej jednak, gdy trafi się nam jakiś niezadowolony klient, dla którego jedynym celem jest wywołanie kryzysu. W takich sytuacjach trzeba wykazać się spokojem i podejść z rozwagą do rozmowy, a to już nie każdy potrafi.

Jak więc szukać specjalisty od Social Media? Tak jak innych specjalistów, najlepiej przez polecenia znajomych czy współpracowników. Zwykle znają oni potencjalnego kandydata na to stanowisko, wiedzą jakie ma podejście do swoich obowiązków, czy jest otwarty na ludzi i jakie ma doświadczenie związane z prowadzeniem kont w mediach społecznościowych. W kolejnym artykule opiszę dokładniej na co zwracać uwagę zatrudniając specjalistę ds. Social Media, więc tu nie będę skupiać się bardziej szczegółowo na jego cechach i kompetencjach. Ważne by znał platformy, na których chcesz być aktywny oraz aby chciał się rozwijać i uczyć.

Jeśli nikt nie jest w stanie polecić Ci zaufanej i kompetentnej osoby to spróbuj wykorzystać do tego właśnie media społecznościowe. Idealnym miejscem jest do tego Linkedin, platforma nakierowana głównie na budowanie relacji biznesowych oraz rekrutację. Także grupy na Facebooku sprawdzą się do tego świetnie, a tych dotyczących mediów społecznościowych i pracy jest bardzo dużo. Zresztą tak naprawdę każda platforma zda egzamin jeśli dopasujemy do niej sposób poszukiwań. Pamiętam jak kiedyś nawet jedna z agencji interaktywnych poszukiwała pracownika na Tinderze!


Screeny z procesu rekrutacji w aplikacji Tinder (Nowymarketing.pl)

Warte uwagi grupy na Facebooku, gdzie możesz szukać osoby do zarządzania mediami społecznościowymi:


Praca w Social Media- https://www.facebook.com/groups/1046543978699139/
Praca w mediach i reklamie https://www.facebook.com/groups/1669722996413693/
Praca w mediach i reklamie https://www.facebook.com/groups/pracawmediachireklamie/ 
Praca marketing https://www.facebook.com/groups/1752158635023191/
Praca w reklamie https://www.facebook.com/groups/pracawreklamie/
Praca w marketingu https://www.facebook.com/groups/188042851633313/ 

Co jeśli chce pracować zdalnie? 

A na sam koniec temat często poruszany jeżeli chodzi o pracę w branży internetowej, w tym w social media. Zdarza się, że znaleźliśmy dobrego specjalistę i to z polecenia. Jedyny problem jest taki, że mieszka on w innym mieście, a przeprowadzka nie wchodzi w grę. Rozwiązaniem jest praca zdalna, ale nie masz w tym temacie doświadczenia i się obawiasz takiego rozwiązania. Moim zdaniem nie ma czego się obawiać. Zakontraktowanie celów i zadań potencjalnego pracownika i trakowanie przez niego czasu powinno w zupełności wystarczyć. Po pierwsze, czas zweryfikuje czy taka forma zatrudnienia zdaje egzamin w Twoim przypadku. Po drugie, nie da się budować zespołu bez zaufania, więc jeśli nie ufasz tej osobie to zacznij szukać kogoś innego. 

Ja od wielu lat pracuję zdalnie i wierz mi, że to sprawdza się doskonale. Zwłaszcza jeśli chodzi o pracę kreatywną lub w skupieniu. 

Dodatkowy plus jest taki, że odchodzi Ci wiele kosztów związanych ze stanowiskiem pracy takiej osoby. Możesz je przeznaczyć na szkolenia dokształcające lub płatne narzędzia ułatwiające mu pracę.

Mam nadzieję, że już wiesz jak wygląda praca specjalisty od mediów społecznościowych i dlaczego warto go poszukać. Jak już wspomniałam wcześniej, w kolejnym artykule napiszę trochę więcej o tym na co zwracać uwagę podczas rekrutacji takiej osoby, jakie powinna mieć cechy oraz umiejętności.

Agata Chmielewska
Agata Chmielewska

E-commerce & On-line Marketing Consultant

Od 13 lat związana z e-commerce. Swoje doświadczenie zdobywała w pracy zarówno po stronie Klienta, jak i agencji, współpracując m.in. z takimi firmami jak Praktiker, Willsoor, LokalnyRolnik.pl czy SuperKoszyk.pl. Wciąż się uczy i uwielbia dzielić się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem. Po pracy zapalona blogerka, która edukuje na www.achmielewska.com i prowadzi podcast FIRMA ON-LINE.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Odpowiednio stargetowana reklama na Facebooku jest kluczowa w kontekście całej kampanii. Najczęściej dobierając grupę odbiorców do kampanii koncentrujemy się niestety głównie na podstawowych zainteresowaniach i nie szukamy dalszych możliwości. A mamy ich sporo. I to właśnie te niestandardowe grupy lub poszukiwanie kreatywnych rozwiązań jest kluczowe w kontekście powodzenia Twojej kampanii.

czytaj dalej

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.

czytaj dalej

Remarketing na Facebooku

Remarketing na Facebooku

Czy wiesz, że…zdobycie nowego klienta jest aż o 6 razy droższe od utrzymania obecnego? ...blisko połowa stałych klientów jest skłonna wybrać inny produkt lub usługę z Twojego asortymentu, zamiast kupować je u konkurencji? ... prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez obecnych klientów jest aż czternaście razy większe od prawdopodobieństwa zakupu dokonanego przez nowego klienta? Właśnie dlatego warto jest docierać z komunikatem reklamowym do osób, które w przeszłości miały już styczność z Twoją firmą.

czytaj dalej

Piksel Facebooka – co to jest, do czego służy i jak go zainstalować?

Piksel Facebooka – co to jest, do czego służy i jak go zainstalować?

Informacja o Twoim kliencie to wiedza, którą w bardzo prosty sposób możesz przekuć w realny zysk. Znając upodobania osób odwiedzających Twoją stronę, możesz tworzyć bardziej dopasowane oferty, dzięki czemu zainteresowani chętniej klikną w reklamę lub kupią Twój produkt. A to nie wszystkie możliwości, które oferuje piksel.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman