Intle

Akademia INTLE

Marketing

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media i jak go znaleźć

Marketing

13 min.

20 maja 2019

Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.

Dlaczego?

Czy wiesz, że zgodnie z ostatnim raportem “Digital in 2019 Essential insights into Internet, social media, mobile, and e-commerce use around the world” liczba internautów korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wzrosła o 288 milionów? Z kolei czas spędzony na różnego rodzaju platformach wynosi średnio 2 godziny i 16 minut każdego dnia. W dodatku największą liczbę stanowią osoby w wieku 18-35 lat, czyli takie, którzy już posiadają siłę nabywczą.


Zmiany w aktywności internautów w mediach społecznościowych

Liczby te jednoznacznie wskazują na konieczność obecności marek w mediach społecznościowych. Jeśli Ty nie wyjdziesz do swoich klientów i nie będziesz aktywny tam gdzie oni, to zrobi to Twoja konkurencja. Media społecznościowe mają ogromny potencjał dla sklepów internetowych, a posiadanie strony na Facebooku nie oznacza jedynie wrzucania zdjęć kotów i kodów rabatowych. 

Oprócz możliwości wejścia w interakcję z klientami możesz je również wykorzystać jako medium reklamowe, np. do promocji nowych produktów w sklepie, dotarcia do potencjalnych klientów czy budowania bazy mailingowej. Facebook czy Instagram pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie postów sponsorowanych i innych formatów reklamowych dzięki czemu jesteś w stanie precyzyjnie określić kiedy, do kogo i z jakim komunikatem chcesz dotrzeć. Jednakże nie będzie to możliwe bez odpowiednich kwalifikacji, czasu i śledzenia pojawiających się wciąż kolejnych funkcjonalności. Do tego właśnie między innymi potrzebny jest Ci pracownik, który będzie mógł skupić się głównie na tym obszarze promocji i rozwoju Twojego biznesu.

Powiesz: “Na mnie reklamy na Facebooku nie działają, inwestycja w nie to wydawanie pieniędzy w błoto”. Być może masz rację, jednak nie patrz przez pryzmat siebie, tylko Twoich klientów. Dobrze dopasowany do Twojej grupy docelowej komunikat, będący czymś więcej niż czystą sprzedażą, przyniesie Ci wiele korzyści, w tym także dodatkowych transakcji.

W poniższej grafice, pochodzącej z wcześniej wspomnianego raportu, przedstawiony jest potencjał reklamowy poszczególnych platform społecznościowych. Zauważ, że sam Instagram to aż 895 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie!

Czym się zajmuje specjalista ds. Social Media?

Prowadzenie kont społecznościowych to ogrom zadań i obowiązków, które można porównać do nowoczesnej obsługi klienta, która oprócz rozwiązywania problemów i odpowiadania na dziesiątki pytań, musi dodatkowo animować społeczność, angażować w interakcję oraz budować relacje. 

Ponieważ algorytmy Facebooka są nieubłagane dla marek i wciąż zmniejszają zasięgi organiczne to aby dotrzeć z komunikatem do większej grupy odbiorców niestety, ale bardzo często musisz promować posty. Oczywiście, to wiąże się z dodatkowymi wydatkami i czasem przez co możesz uznać to za argument przeciwko byciu aktywnym na tej platformie, ale jak już wiesz, tu są Twoi obecni i potencjalni klienci. Ponadto możliwości reklamowe i koszt konwersji dobrze zoptymalizowanej kampanii reklamowej może być naprawdę niski. I to jest kolejne zadanie osoby odpowiedzialnej za media społecznościowe, takiej która zna się na temacie. 

Określając obowiązki specjalisty ds. mediów społecznościowych warto abyś odpowiedział sobie na poniższe pytania:

  • w których mediach społecznościowych jest Twoja grupa docelowa?
  • czy konieczna jest obecność we wszystkich platformach społecznościowych zidentyfikowanych punkt wyżej?
  • jaką strategię komunikacji chcesz obrać?
  • jakie cele stawiasz poprzez obecność w Social Media?
  • czy planujesz prowadzić tam działania reklamowe i jaki chcesz przeznaczyć na to budżet?

To pozwoli Ci oszacować poziom doświadczenia osoby, którą zatrudnisz oraz ustalenie dla niej KPI.

Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości kryjące się za mediami społecznościowymi to do obowiązków Twojego specjalisty należeć będzie:

  • zarządzanie treściami publikowanymi na fanpage – jest to zwykle podstawowe zadanie, choć chyba jedno z najprostszych. Dlaczego tak twierdzę? Bo wiele rzeczy można tu zautomatyzować, zaplanować, a dodatkowo wesprzeć się pomocą np. grafika lub analityka. Poprzez zarządzanie treściami mam na myśli tworzenie, wyszukiwanie inspiracji i planowanie treści, ich publikację i ewentualną promocję.
  • angażowanie w konwersacje – nawet najlepszy post wymaga aktywnej promocji, umiejętnego odpowiadania na komentarze i zachęcania do dalszej dyskusji. Oczywiście trzeba to robić z wyczuciem i rozsądnie wybierać wątki do podtrzymania dyskusji od tych, które warto od razu zakończyć.
  • zachęcanie do interakcji np. poprzez organizowanie konkursów – animacja społeczności też nie należy do najprostszych zadań, a i jest bardzo czasochłonna. Ponadto konkurs sam się nie wybroni, bardzo często trzeba go dodatkowo promować, udostępniać na różnych grupach, a także odpowiadać na pytania uczestników. A na końcu przecież wybrać zwycięzców. 
  • aktywność na profilach potencjalnych klientów lub influencerów – to z kolei jest bardzo delikatny temat, który trzeba robić z wyczuciem. Będąc zbyt nachalnym można zostać posądzonym o spam i zaszkodzić brandowi. Poprzez aktywność mam na myśli skomentowanie jakiegoś postu, polubienie go, stopniowe i ostrożne budowanie relacji. Ma to szczególne znaczenie na Instagramie, gdzie w ten sposób można dotrzeć do większej grupy odbiorców i potencjalnych obserwujących.
  • zarządzanie opiniami na Facebooku – z moich obserwacji wynika, że ludzie coraz częściej wystawiają opinie na Facebooku i to nie tylko to negatywne. Oczywiście na negatywne trzeba odpowiedzieć i postarać się rozwiązać problem, który spowodował negatywną ocenę. Jednakże pozytywnych recenzji też nie zostawiaj samym sobie. Podziękuj za opinię, podpytaj o bardziej szczegółowy feedback, rozważ zaproponowane ulepszenia.
  • planowanie kampanii reklamowych – oprócz promowania postów, aby zdobyły większe zasięgi lub np. polubień, Facebook i Instagram dają możliwości dotarcia do konkretnie sprecyzowanej grupy docelowej poprzez różnego rodzaju formaty i miejsca ich wyświetlania. Z kolei prawidłowa integracja strony sklepu z Facebookiem pozwoli Ci śledzić zachowania użytkowników oraz prezentowanie w reklamie produktów wcześniej przeglądanych przez użytkownika
    Inne platformy, takie jak np. Twitter czy Linkedin też dają możliwość wykupienia płatnej reklamy, ale jest ona bardzo droga, często za droga.

Warto też, aby specjalista ds. mediów społecznościowych korzystał z narzędzia do monitoringu internetu, takich jak Brand24 czy SentiOne. Pozwoli to wyłapać wzmianki o Twojej marce czy opinie. Jest to o tyle istotne, że pozwala stłumić w zarodku ewentualne kryzysy marki wywołane przez niezadowolonych i pozostawionych samym sobie klientów.

Gdzie szukać człowieka od mediów społecznościowych i na co zwracać uwagę?

Znalezienie dobrego specjalisty nie jest prostym zadaniem.Możesz natknąć się na samozwańczych “Social Media Ninja”, którzy posiadając konto na Facebooku lub TikToku uważają, że wiedzą już wszystko. Niestety jak zobaczyłeś powyżej, zarządzanie kontami społecznościowymi marki nie jest prostym zadaniem i wymaga doświadczenia, wyczucia oraz umiejętności pracy pod presją czasu i w stresie. Skąd stres zapytasz? Przecież to takie przyjemne zajęcie?! Masz rację, często przyjemne, gorzej jednak, gdy trafi się nam jakiś niezadowolony klient, dla którego jedynym celem jest wywołanie kryzysu. W takich sytuacjach trzeba wykazać się spokojem i podejść z rozwagą do rozmowy, a to już nie każdy potrafi.

Jak więc szukać specjalisty od Social Media? Tak jak innych specjalistów, najlepiej przez polecenia znajomych czy współpracowników. Zwykle znają oni potencjalnego kandydata na to stanowisko, wiedzą jakie ma podejście do swoich obowiązków, czy jest otwarty na ludzi i jakie ma doświadczenie związane z prowadzeniem kont w mediach społecznościowych. W kolejnym artykule opiszę dokładniej na co zwracać uwagę zatrudniając specjalistę ds. Social Media, więc tu nie będę skupiać się bardziej szczegółowo na jego cechach i kompetencjach. Ważne by znał platformy, na których chcesz być aktywny oraz aby chciał się rozwijać i uczyć.

Jeśli nikt nie jest w stanie polecić Ci zaufanej i kompetentnej osoby to spróbuj wykorzystać do tego właśnie media społecznościowe. Idealnym miejscem jest do tego Linkedin, platforma nakierowana głównie na budowanie relacji biznesowych oraz rekrutację. Także grupy na Facebooku sprawdzą się do tego świetnie, a tych dotyczących mediów społecznościowych i pracy jest bardzo dużo. Zresztą tak naprawdę każda platforma zda egzamin jeśli dopasujemy do niej sposób poszukiwań. Pamiętam jak kiedyś nawet jedna z agencji interaktywnych poszukiwała pracownika na Tinderze!


Screeny z procesu rekrutacji w aplikacji Tinder (Nowymarketing.pl)

Warte uwagi grupy na Facebooku, gdzie możesz szukać osoby do zarządzania mediami społecznościowymi:


Praca w Social Media- https://www.facebook.com/groups/1046543978699139/
Praca w mediach i reklamie https://www.facebook.com/groups/1669722996413693/
Praca w mediach i reklamie https://www.facebook.com/groups/pracawmediachireklamie/ 
Praca marketing https://www.facebook.com/groups/1752158635023191/
Praca w reklamie https://www.facebook.com/groups/pracawreklamie/
Praca w marketingu https://www.facebook.com/groups/188042851633313/ 

Co jeśli chce pracować zdalnie? 

A na sam koniec temat często poruszany jeżeli chodzi o pracę w branży internetowej, w tym w social media. Zdarza się, że znaleźliśmy dobrego specjalistę i to z polecenia. Jedyny problem jest taki, że mieszka on w innym mieście, a przeprowadzka nie wchodzi w grę. Rozwiązaniem jest praca zdalna, ale nie masz w tym temacie doświadczenia i się obawiasz takiego rozwiązania. Moim zdaniem nie ma czego się obawiać. Zakontraktowanie celów i zadań potencjalnego pracownika i trakowanie przez niego czasu powinno w zupełności wystarczyć. Po pierwsze, czas zweryfikuje czy taka forma zatrudnienia zdaje egzamin w Twoim przypadku. Po drugie, nie da się budować zespołu bez zaufania, więc jeśli nie ufasz tej osobie to zacznij szukać kogoś innego. 

Ja od wielu lat pracuję zdalnie i wierz mi, że to sprawdza się doskonale. Zwłaszcza jeśli chodzi o pracę kreatywną lub w skupieniu. 

Dodatkowy plus jest taki, że odchodzi Ci wiele kosztów związanych ze stanowiskiem pracy takiej osoby. Możesz je przeznaczyć na szkolenia dokształcające lub płatne narzędzia ułatwiające mu pracę.

Mam nadzieję, że już wiesz jak wygląda praca specjalisty od mediów społecznościowych i dlaczego warto go poszukać. Jak już wspomniałam wcześniej, w kolejnym artykule napiszę trochę więcej o tym na co zwracać uwagę podczas rekrutacji takiej osoby, jakie powinna mieć cechy oraz umiejętności.

Agata Chmielewska

Autorem tekstu jest:

E-commerce & On-line Marketing Consultant
Od 13 lat związana z e-commerce. Swoje doświadczenie zdobywała w pracy zarówno po stronie Klienta, jak i agencji, współpracując m.in. z takimi firmami jak Praktiker, Willsoor, LokalnyRolnik.pl czy SuperKoszyk.pl.
Wciąż się uczy i uwielbia dzielić się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem.

Kategorie: Marketing

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Kliknij tutaj

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
10 Wrz 2017

5 zasad komunikacji na Facebooku, które sprawią, że osiągniesz sukces w sieci

Zanim założysz konto na Facebooku pamiętaj, że prowadzone na tym portalu działania nie mogą być chaotyczne i przypadkowe. Poświęć czas na to, by przygotować strategię obecności w social media, która będzie spójna ze strategią komunikacji marki. Zastanów się nad stylem fanpage i zaplanuj harmonogram wpisów. Z artykułu dowiesz się m.in. Co wziąć pod uwagę tworzą […]

07 Lis 2016

Facebook sprzedaje – mamy na to dowody!

Jeszcze w 2012 roku marketerzy negowali możliwości sprzedażowe tej platformy społecznościowej – np. General Motors wycofało budżet reklamowy, przeznaczony na Facebooka. Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że portal społecznościowy Marka Zuckenberga sprzedaje. Z artykułu dowiesz się m.in. Jakie elementy sprzedają i wspierają cały proces sprzedażowy na Faceboooku. Wszystkiego o formatach reklamowych na Facebooku idealnych […]

23 maja 2019

Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Jak duża powinna być grupa docelowa? Dysponując określonym budżetem oraz określając wcześniej cel naszej kampanii musimy podjąć jedną z ważniejszych decyzji – jak duża powinna być grupa odbiorców naszej reklamy. Przez cały proces jej tworzenia w panelu reklamowym Facebooka po prawej stronie wyświetla nam się informacja o liczności grupy docelowej (“Wielkość grupy odbiorców”) w zależności […]

8 min.
09 Cze 2019

6 cech dobrego specjalisty ds. Social Media

Każde stanowisko pracy wymaga konkretnych umiejętności oraz cech od osoby, która je obejmuje. Dotyczy to także stanowiska specjalisty ds. Social media, nawet jeśli dla wielu kojarzy się z lekką i przyjemną pracą. Poniżej przedstawię Ci 6 najważniejszych cech i kompetencji, które powinien posiadać dobry specjalista od mediów społecznościowych. 1. Lubi ludzi i szybko buduje pozytywne […]

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM