29 listopada 2014
Artykuł w tradycyjnej gazecie i artykuł na portalu internetowym – mogłoby się wydawać, że nie ma między nimi większej różnicy. Ale to nieprawda. Nośnik nie pozostaje bez wpływu na treść i na odbiorcę. Internauta raczej przegląda niż czyta, a to sprawia, że tekst online musi się trzymać określonych zasad, jeśli ma być zrozumiały i atrakcyjny. W jaki sposób dostosować go do zachowań internautów? Stosując odpowiednie formatowanie.
Statystyki mówią, że aż 79% internautów tylko przegląda strony. Najważniejsze jest pierwsze 10 sekund obcowania z tekstem – jeśli w tym czasie nie uda nam się zainteresować czytelnika, stracimy go. Jest kilka podstawowych zasad, które mogą nam pomóc zatrzymać jego uwagę.
Wynika z tego, że górna partia tekstu jest zawsze ważniejsza od dolnej. Najważniejszy jest tytuł, następnie wprowadzenie, pierwszy akapit itd. Z przedstawionych zasad możesz również wywnioskować, że najważniejszym obszarem tekstu w sieci jest jego lewa górna część. Wszyscy czytamy „lewostronnie” i z góry na dół.
Każdy autor wie, że w tekście muszą znaleźć się słowa ważniejsze, mocniejsze oraz te, które stanowią „tło”. Dominujące słowa to tzw. słowa kluczowe, budzące emocje i zainteresowanie odbiorcy. Ważniejsze wyrazy należy umieścić w miejscach, które mogą sterować uwagą czytelnika, czyli:
Formatowanie twarde dotyczy przede wszystkim przejrzystości i czytelności tekstu na stronie. Artykuł zwięzły i krótki, pisany przystępnym językiem, ma większe szanse trafić do czytelnika niż jego dłuższy odpowiednik. Jak poprawić czytelność tekstu?
Przejrzystość tekstu sprawia, że czytelnik łatwiej zapamiętuje informacje, a lektura sprawia mu większą przyjemność. Co wpływa na przejrzystość?
1. Tytuł. Powinien być rzeczowy i konkretny, pozbawiony wszelkich gier językowych (metafory), które mogłyby zakłócać jednoznaczność przekazu.
2. Akapity. Powinny się składać z kilku zdań i zawierać jedną, główną myśl.
Wskazówka: W tworzeniu akapitów obowiązuje hierarchia. Im wyżej jest dany akapit, tym ważniejszą niesie treść.
3. Nagłówki. Duża liczba nagłówków pomaga internaucie wyszukać to, czego w danej chwili potrzebuje. Podobnie jak w przypadku tytułu, jego rolą jest streszczenie informacji, które po nim występują. Nagłówki muszą być oddzielone i wyróżnione od reszty tekstu, najczęściej za pomocą pogrubienia.
4. Wyliczenia. Wbrew pozorom, to dzięki nim tekst staje się najbardziej przejrzysty. Jeśli zastosujesz wyliczenia, będziesz miał pewność, że wszystkie Twoje myśli są uporządkowane, łatwiej będzie zapamiętać podane informacje, odbiorca sprawniej odszuka ważniejsze słowa.
Pamiętaj, że oprócz zasad odpowiedniego przygotowania tekstu liczy się również jego jakość. Internet to skarbnica wszelkich treści, dlatego tylko te najbardziej ciekawe i intrygujące mają szansę zostać zauważone.
Co mówią o nas klienci