Co to jest współczynnik klikalności?

Aktualizacja: 05 września 2022

|Analityka i Strategia Marketingowa|Co to jest współczynnik klikalności?
Co to jest współczynnik klikalności?

Prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie dzisiaj stało się chlebem powszednim dla większości firm. Nic dziwnego – zdecydowana większość z nas codziennie spędza w sieci nawet kilka godzin, co powoduje, że Internet jest wygodnym i przede wszystkim skutecznym kanałem kontaktu z potencjalnym klientem. Nie bez znaczenia jest również fakt, że sieć internetowa daje pod względem reklamowym bardzo duże pole do popisu.

Prowadząc działania marketingowe online musisz wiedzieć co to jest CTR (click throught rate) i jak obliczyć wielkość tego wskaźnika.

Co to znaczy CTR?

Najprościej wyjaśniając CTR to wskaźnik, który pokazuje Ci procentowy stosunek pomiędzy liczbą kliknięć w reklamę a liczbą jej wyświetleń. Oznacza to, że na podstawie tego wskaźnika możesz ocenić, czy reklama faktycznie przyciągnęła uwagę użytkowników i była z ich perspektywy wystarczająco interesująca.

CTR jest bardzo ważną wielkością, na przykład w przypadku kampanii PPC (pay per click), ale musisz pamiętać o jednym – wskaźnik nie powinien być interpretowany samodzielnie, bez odniesienia do innych wielkości oceniających skuteczność kampanii online.

Warto sprawdzić, na przykład, w przypadku konkretnych kampanii marketingowych, stosunek CTR to ROI (return of investment) – zwrotu z inwestycji. Jeżeli zwrot z inwestycji jest niewielki, ale za to CTR osiągnął wysoki poziom, możesz przypuszczać, że mimo pozyskania sporego ruchu, nie wpłynął on w pożądany sposób na sprzedaż, co zmusi Cię do poszukiwania przyczyny tego stanu rzeczy. Możliwe, że problem tkwi na przykład w nieintuicyjnym, skomplikowanym procesie sprzedaży, złych opiniach na temat Twojej firmy czy braku preferowanych form płatności/wysyłki w sklepie internetowym.

Z kolei, jeżeli CTR jest zbyt niski, powody mogą być różne: nieatrakcyjna forma reklamy, kampania nieumiejętnie dobrana do charakteru usług lub produktów, które chcesz wypromować, źle dobrane słowa kluczowe lub kiepski copywriting, który nie zachęca do wykonania jakiejkolwiek akcji.

Analizując współczynnik CTR musisz pamiętać jeszcze o jednym – niestety dość trudno podać widełki, w których powinien mieścić się zadowalająca wartość wskaźnika klikalności.

Wiele zależy od tego, jakie słowa kluczowe poddajesz analizie oraz co ważne – w jakiej branży funkcjonuje Twoja firma. Właśnie dlatego jeszcze raz przypominamy o konieczności analizowania wielkości CTR w zestawieniu z innymi wskaźnikami używanymi w marketingu internetowym.

Jak obliczyć CTR?

Tyle tytułem wstępu, teraz czas na konkrety: jak obliczyć CTR? To bardzo proste zadanie, ponieważ wystarczy, że znasz dwie wielkości – liczbę wyświetleń reklamy, dla której chcesz obliczyć CTR oraz liczbę kliknięć użytkowników.

Jeżeli Twoja reklama została wyświetlona 1000 razy, a kliknięć było 100, oznacza to, że CTR w tym przypadku wynosi 10%. Innymi słowy, liczbę kliknięć musisz podzielić przez liczbę wyświetleń, a następnie otrzymany wynik pomnożyć razy 100. Jeszcze raz przypominamy, że CTR pokazuje wartości procentowe.

Podsumowując: CTR, czyli współczynnik klikalności to jeden z podstawowych wskaźników, które analizuje się w kampaniach marketingu internetowego. Na jego podstawie możesz ocenić, czy kampania reklamowa była na tyle ciekawa, że użytkownicy zdecydowali się na kliknięcie.

Jeżeli CTR jest niski, to jasny sygnał, że któryś z jej elementów wymaga optymalizacji. Jednocześnie należy jednak pamiętać, że CTR trzeba zawsze interpretować w odniesieniu do innych wskaźników marketingowych, takich jak ROI czy CR (conversion rate).

Artykuł gościnny
Te artykuły mogą być dla Ciebie
Czym jest performance marketing i jak go wykorzystać w strategii e-commerce

Czym jest performance marketing i jak go wykorzystać w strategii e-commerce

Każdy biznes chce generować zyski, a w przypadku sprzedaży internetowej możliwość płacenia za konwersję jest najbardziej pożądane. Stąd też prowadząc sklep internetowy powinieneś poznać performance marketing i wykorzystać go w swojej strategii marketingowo-sprzedażowej. Dlaczego? O tym przeczytasz w tym artykule.

czytaj dalej

Co analizować w małym sklepie internetowym

Co analizować w małym sklepie internetowym

Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej

Analiza danych ecommerce w Google Analytics

Analiza danych ecommerce w Google Analytics

Raporty e-commerce w Google Analytics pozwolą Ci szczegółowo zapoznać się z zachowaniami zakupowymi użytkowników Twojego sklepu. Podjęcie działań rozwiązujących wykryte bolączki może zaowocować korzystnymi dla sklepu zmianami, takimi jak: wyższy współczynnik konwersji, mniej zwrotów, skuteczniejsze działania marketingowe (niższy koszt pozyskania klienta), wyższa średnia wartość koszyka.

czytaj dalej

Optymalizacja reklam na Facebooku i Instagramie

Optymalizacja reklam na Facebooku i Instagramie

Stworzenie reklamy to nie koniec procesu tworzenia całej kampanii. Kluczowa jest optymalizacja, czyli ciągłe dążenie do osiągania coraz lepszych wyników naszych reklam. Zawsze jest miejsce na pole do poprawy. Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że na drodze optymalizacji znajdziemy optymalne rozwiązania, które będą działały. Dlatego część budżetu należy zawsze przeznaczać na sprawdzone już rozwiązania, a część na testy. Jak zatem optymalizować, a przede wszystkim robić to dobrze? 

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman