Aktualizacja: 05 września 2022
Prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie dzisiaj stało się chlebem powszednim dla większości firm. Nic dziwnego – zdecydowana większość z nas codziennie spędza w sieci nawet kilka godzin, co powoduje, że Internet jest wygodnym i przede wszystkim skutecznym kanałem kontaktu z potencjalnym klientem. Nie bez znaczenia jest również fakt, że sieć internetowa daje pod względem reklamowym bardzo duże pole do popisu.
Prowadząc działania marketingowe online musisz wiedzieć co to jest CTR (click throught rate) i jak obliczyć wielkość tego wskaźnika.
Najprościej wyjaśniając CTR to wskaźnik, który pokazuje Ci procentowy stosunek pomiędzy liczbą kliknięć w reklamę a liczbą jej wyświetleń. Oznacza to, że na podstawie tego wskaźnika możesz ocenić, czy reklama faktycznie przyciągnęła uwagę użytkowników i była z ich perspektywy wystarczająco interesująca.
CTR jest bardzo ważną wielkością, na przykład w przypadku kampanii PPC (pay per click), ale musisz pamiętać o jednym – wskaźnik nie powinien być interpretowany samodzielnie, bez odniesienia do innych wielkości oceniających skuteczność kampanii online.
Warto sprawdzić, na przykład, w przypadku konkretnych kampanii marketingowych, stosunek CTR to ROI (return of investment) – zwrotu z inwestycji. Jeżeli zwrot z inwestycji jest niewielki, ale za to CTR osiągnął wysoki poziom, możesz przypuszczać, że mimo pozyskania sporego ruchu, nie wpłynął on w pożądany sposób na sprzedaż, co zmusi Cię do poszukiwania przyczyny tego stanu rzeczy. Możliwe, że problem tkwi na przykład w nieintuicyjnym, skomplikowanym procesie sprzedaży, złych opiniach na temat Twojej firmy czy braku preferowanych form płatności/wysyłki w sklepie internetowym.
Z kolei, jeżeli CTR jest zbyt niski, powody mogą być różne: nieatrakcyjna forma reklamy, kampania nieumiejętnie dobrana do charakteru usług lub produktów, które chcesz wypromować, źle dobrane słowa kluczowe lub kiepski copywriting, który nie zachęca do wykonania jakiejkolwiek akcji.
Analizując współczynnik CTR musisz pamiętać jeszcze o jednym – niestety dość trudno podać widełki, w których powinien mieścić się zadowalająca wartość wskaźnika klikalności.
Wiele zależy od tego, jakie słowa kluczowe poddajesz analizie oraz co ważne – w jakiej branży funkcjonuje Twoja firma. Właśnie dlatego jeszcze raz przypominamy o konieczności analizowania wielkości CTR w zestawieniu z innymi wskaźnikami używanymi w marketingu internetowym.
Tyle tytułem wstępu, teraz czas na konkrety: jak obliczyć CTR? To bardzo proste zadanie, ponieważ wystarczy, że znasz dwie wielkości – liczbę wyświetleń reklamy, dla której chcesz obliczyć CTR oraz liczbę kliknięć użytkowników.
Jeżeli Twoja reklama została wyświetlona 1000 razy, a kliknięć było 100, oznacza to, że CTR w tym przypadku wynosi 10%. Innymi słowy, liczbę kliknięć musisz podzielić przez liczbę wyświetleń, a następnie otrzymany wynik pomnożyć razy 100. Jeszcze raz przypominamy, że CTR pokazuje wartości procentowe.
Podsumowując: CTR, czyli współczynnik klikalności to jeden z podstawowych wskaźników, które analizuje się w kampaniach marketingu internetowego. Na jego podstawie możesz ocenić, czy kampania reklamowa była na tyle ciekawa, że użytkownicy zdecydowali się na kliknięcie.
Jeżeli CTR jest niski, to jasny sygnał, że któryś z jej elementów wymaga optymalizacji. Jednocześnie należy jednak pamiętać, że CTR trzeba zawsze interpretować w odniesieniu do innych wskaźników marketingowych, takich jak ROI czy CR (conversion rate).
Każdy biznes chce generować zyski, a w przypadku sprzedaży internetowej możliwość płacenia za konwersję jest najbardziej pożądane. Stąd też prowadząc sklep internetowy powinieneś poznać performance marketing i wykorzystać go w swojej strategii marketingowo-sprzedażowej. Dlaczego? O tym przeczytasz w tym artykule.
Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.
Raporty e-commerce w Google Analytics pozwolą Ci szczegółowo zapoznać się z zachowaniami zakupowymi użytkowników Twojego sklepu. Podjęcie działań rozwiązujących wykryte bolączki może zaowocować korzystnymi dla sklepu zmianami, takimi jak: wyższy współczynnik konwersji, mniej zwrotów, skuteczniejsze działania marketingowe (niższy koszt pozyskania klienta), wyższa średnia wartość koszyka.
Stworzenie reklamy to nie koniec procesu tworzenia całej kampanii. Kluczowa jest optymalizacja, czyli ciągłe dążenie do osiągania coraz lepszych wyników naszych reklam. Zawsze jest miejsce na pole do poprawy. Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że na drodze optymalizacji znajdziemy optymalne rozwiązania, które będą działały. Dlatego część budżetu należy zawsze przeznaczać na sprawdzone już rozwiązania, a część na testy. Jak zatem optymalizować, a przede wszystkim robić to dobrze?
Co mówią o nas klienci