Aktualizacja: 18 października 2021
Performance marketing (o zaletach prowadzenia kampanii Performance marketingu dowiesz się z artykułu https://intle.pl/kampania-oparta-na-performance-marketingu-poznaj-jej-zalety/) to inaczej marketing efektywnościowy, ponieważ wydatki na tą formę reklamy są związane z efektami jakie osiągamy. W skrócie można powiedzieć, że performance marketing to działania, których głównym celem jest generowanie leadów (pozyskiwanie klientów, subskrybentów newslettera itd.).
W e-commerce większość działań ukierunkowane jest na zwiększenie liczby klientów, a tu właśnie nie płacimy za liczbę odsłon czy zasięg tylko za jasno określone akcje wykonane przez Internautę (np. kliknięcie w banner i przejście na landing page, dokonanie transakcji czy zapis do newslettera). Ponieważ ten typ marketingu pozwala w prosty sposób obliczyć ile kosztuje nas pojedyncza transakcja i pozyskanie klienta jest to bardzo lubiana forma działań reklamowych.
W zależności od tego jaki efekt chcemy osiągnąć poprzez kampanie performance, czyli za jakie akcje wykonane przez użytkownika będziemy płacić, wyróżniamy kilka modeli rozliczania tej formy reklamy.
Istnieją też modele hybrydowe będące połączeniem różnych form rozliczeń i ustalane są one indywidualnie, zwykle w przypadku gdy zlecamy przeprowadzenie kampanii na zewnątrz.
Marketing efektywnościowy jest tak naprawdę nieodłącznym elementem płatnych kampanii reklamowych i dotyczy większości kanałów marketingowych. W zależności od naszej grupy docelowej, tego gdzie i jak się komunikuje, możemy wykorzystać różne narzędzia performance marketingu łatwo włączając je do ogólnej strategii e-commerce. Jestem przekonana, że już wykorzystujesz marketing efektywnościowy do zwiększania przychodów w swoim sklepie (o czym zaraz się przekonasz), teraz tylko wystarczy sprawdzić czy tworzy spójną całość z pozostałymi działaniami reklamowymi i komunikacyjnymi.
Jakie zatem mamy najpopularniejsze narzędzia performance marketingu?
Przede wszystkim należą tu różne formaty reklamowe w ramach Google Ads, a wśród których wyróżniamy:
Reklama Google Ads może świetnie uzupełniać się z SEO jeśli wykorzystasz ją np. do zwiększenia pozycji na frazy, na które trudno Ci znaleźć się w organicznych wynikach wyszukiwania z uwagi na dużą konkurencję i popularność frazy. Z drugiej strony nawet jeśli pojawiasz się na jakąś frazę w pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania to dodatkowe płatne pozycje tylko wzmocnią Twoją widoczność i zajmą miejsce konkurencji.
Kolejnym narzędziem cieszącym się popularnością dzięki efektom jakie przynosi jest platforma społecznościowa Facebook. Daje ono ogrom możliwości reklamowania i ustawiania celów, jakie chcemy osiągnąć, a dodatkowo targetowanie samych reklam jest bardzo precyzyjne. Jeśli chodzi o e-commerce to oprócz budowania zasięgu swoich komunikatów czy też pozyskiwania subskrybentów newslettera, często wykorzystywana jest tzw. reklama karuzelowa przypominająca formatem Google Shopping. Również modele rozliczeń są zróżnicowane.
Reklamując się na tej platformie przede wszystkim wykorzystaj takie opcje jak:
Multi-Product Ad – to rodzaj reklamy pozwalający na wyświetlanie “karuzeli” produktów ze zdjęciem, nazwą, ceną i CTA. Ten format reklamowy jest jednak wykorzystywany nie tylko przez e-sklepy. Korzystają z niego też inne rodzaje biznesu w celu promowania np. artykułów na stronie. W ramach Multi-Product Ad możesz stworzyć 3-5 kafelków, a każdy z nich może prowadzić do innej strony.
Leads Ads – format reklamowy tworzony w celu pozyskania danych kontaktowych. Gdy użytkownik kliknie w reklamę wyświetli mu się automatycznie wypełniony przez Facebooka formularz dzięki czemu liczba czynności koniecznych do wykonania przez internautę znacznie się zmniejsza. Za pomocą reklamy leadowej promowane są np. ebooki wykorzystywane w początkowych etapach lejka zakupowego.
Posty sponsorowane – to najpopularniejszy i najprostszy typ reklamy na Facebooku. Możemy tu promować posty publikowane na fanpage sklepu lub tzw. dark posty, czyli posty tworzone tylko w celach reklamowych i które nie wyświetlają się na stronie marki.
Oprócz bardzo dokładnego określania grupy docelowej reklamy (po danych behawioralny, zainteresowaniach, polubionych fanpage) mamy tu także możliwość tworzenia tzw. custom audiences. W tym przypadku reklamę możemy targetować na osoby z naszej bazy mailingowej lub do osób podobnych do fanów naszej strony. Jednak możliwości jest jeszcze więcej, stąd zachęcam Cię do zapoznania się z przewodnikiem po reklamach stworzonym przez Facebook (https://www.facebook.com/business/ads-guide).
Mówiąc o Google Ads i Facebook Ads nie sposób nie wspomnieć o remarketingu, który jest kluczowym narzędziem w ścieżce zakupowej klienta pozwalającym na wyświetlanie mu produktów, które przeglądał, ale nie kupił. Możesz też wykorzystać go w pierwszych etapach lejka zakupowego, gdzie budujesz świadomość marki. Sprawdzi się też wyświetlany osobom, które przeczytały artykuł na blogu sklepu wyświetlać artykuły powiązane lub produkty nawiązujące do artykułu.
Reklamy remarketingowe cieszą się ogromną skutecznością, jednak warto zachować w nich umiar aby nie zniechęcić do siebie użytkownika.
Mniej popularnymi narzędziami performance marketingu są programy partnerskie, zwane też afiliacyjnymi. W przypadku e-commerce polegają one zwykle na tym, że sklepy nawiązują współpracę z sieciami afiliacyjnymi, które z kolei pozyskują wydawców, czyli osoby mające swoje strony internetowe i chcące zarabiać na promowaniu i sprzedaży produktów e-sprzedawcy. Najczęstszą formą rozliczeń jest tu prowizja od sprzedaży – zwykle jest to kilka procent od wartości zamówienia. Programy te mają sens w przypadku sklepów sprzedających produkty wysokomarżowe, gdyż tylko wtedy mogą oferować wysokie prowizje, motywujące wydawców do aktywnej promocji produktów.
Warto dołączyć także do porównywarek cen, z których w Polsce główny prym wiedzie Ceneo.pl. Jak podaje Raport E-commerce w Polsce 2019, jednym z głównych źródeł informacji o produktach są dla Polaków właśnie porównywarki cenowe i dotyczy to produktów z większości branż. Trudno więc wyobrazić sobie brak obecności tam, zwłaszcza, że integracja jest zwykle banalnie prosta i wystarczy mieć feed produktowy w postaci pliku XML – podobnie jak w przypadku wcześniej wspomnianego Google Shopping.
Jak mierzyć skuteczność performance marketingu?
Tak jak wspomniałam w tym rodzaju marketingu jesteśmy w stanie łatwo zmierzyć efektywność i opłacalność przeprowadzanych kampanii. Nieocenione jest tu Google Analytics, w którym możemy mierzyć:
Współczynnik konwersji (CR, Conversion Rate) – to chyba jedna z ulubionych miar w e-commerce. Oznacza jaki procent osób, które weszło na stronę sklepu dokonało zakupu. Jednak konwersją może być nie tylko transakcja, ale także wypełnienie formularza czy zapis do newslettera.
Współczynnik klikalności (CTR – Click Through Rate) wykorzystywany przy modelach rozliczeń CPC. Określa liczbę kliknięć w reklamę w stosunku do liczby jej wyświetleń. Dotyczy to nie tylko reklam bannerowych czy kliknięć w link zawarty w tekście na stronie wydawcy, ale także newsletterów, gdzie wyświetleniem jest otwarcie wiadomości. Sprawdzamy tu przede wszystkim ile osób przeszło do nas na stronę sklepu.
Wartość na sesję, czyli koszt pojedynczego wejścia na stronę, które pozyskaliśmy z danej kampanii. Wskaźnik ten pozwala oszacować średnią wartość strony.
Zwrot z inwestycji (ROI, Return On Investment) będący podstawową miarą pozwalającą określić rentowność działań. W uproszczeniu możemy powiedzieć, że dzięki temu wskaźnikowi możesz oszacować jaki mamy zysk z każdej zainwestowanej złotówki.
Średnia wartość transakcji, czyli wartość wszystkich transakcji podzielona przez ich liczbę. Pozwala obserwować zmiany w sprzedaży w poszczególnych okresach.
Jak widzisz istnieje wiele możliwości efektywnej promocji oferty Twojego sklepu i jednocześnie prostego mierzenia jej skuteczności. Dlatego wykorzystaj performance marketing w strategii e-commerce i testuj różne narzędzia jakie oferuje. Nie zapomnij tylko uwzględnić w niej potrzeb i preferencji Twojej grupy docelowej, a także stale optymalizować samej reklamy w celu osiągania coraz lepszych efektów.
Remarketing Facebook to dziś jedna z najskuteczniejszych technik sprzedażowych. Sprawdzi się jednak także w kampaniach z innymi celami, przynosząc Twojej marce wiele korzyści. Chcesz dowiedzieć się, co dokładnie możesz zyskać dzięki remarketingowi? Jak wykorzystać jego możliwości do rozwoju swojej firmy? A także jak wygląda tworzenie kampanii remarketingowej krok po kroku? Czytaj dalej, a remarketing na Facebooku nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic!
Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.
Jeśli masz już świadomość siły social mediów i pozytywnych aspektów płynących z promowania swojej marki w mediach społecznościowych, czas na kolejny krok. Załóż Facebook Business Managera i efektywnie zarządzaj działaniami marketingowymi z jednego miejsca!
Z artykułu dowiesz jak tworzyć bardziej efektywne witryny i kampanie reklamowe. Wszystko dzięki analizie wyników badań na temat psychologii kolorów.
Co mówią o nas klienci