Tworzenie niestandardowych grup odbiorców na Facebooku

Aktualizacja: 28 stycznia 2021

|Social Media - Facebook, Instagram, Pinterest|Tworzenie niestandardowych grup odbiorców na Facebooku
Tworzenie niestandardowych grup odbiorców na Facebooku

Poniżej znajdziesz nie wszystkie, ale najbardziej wg mnie przydatne grupy wraz z krótkim komentarzem i instrukcją ich stworzenia.

Jak stworzyć niestandardową grupę odbiorców?

Możesz to zrobić z poziomu tworzenia reklamy  w Twoim managerze w sekcji “Zestaw reklam” → “Odbiorcy”.

Jednakże częściej wybieraną opcją jest sekcja “Zasoby” → “Grupy odbiorców”   w Twoim managerze reklam. Tam również znajdziesz wszystkie stworzone wcześniej przez siebie grupy.

Aby utworzyć grupę wystarczy kliknąć w przycisk “Utwórz grupę odbiorców” i wybrać opcję, która interesuje nas w tym momencie najbardziej. Rys. 3 Uwaga! Jeżeli jesteś w tej sekcji po raz pierwszy / nigdy nie zapisywałeś i nie tworzyłeś tego typu grup, Twój widok i wygląd przycisku będzie się różnił od tego na poniższym rysunku. Ale na pewno uda Ci się przejść proces po raz pierwszy bez problemów.

Do wyboru mamy grupy niestandardowych oraz grupy podobnych odbiorców. Na początek zajmiemy się tymi pierwszymi.

Po kliknięciu w niestandardowe grupy pokaże Ci się taki jak załączony widok. Będę się do niego odnosić w artykule jeszcze niejeden raz.

Ruch w witrynie internetowej.

Na początek zajmiemy się grupami tworzonymi z własnych źródeł, a konkretnie “Ruch w witrynie internetowej”.  Aby móc z nich korzystać niezbędne jest stworzenie piksela Facebooka oraz dodanie go na naszej stronie internetowej.  

Tworzenie i dodawanie piksela Facebooka

Piksel Facebook, to nic innego, niż kod, który wklejasz na swoją stronę internetową, aby śledzić odwiedzających ją użytkowników. Można powiedzieć, że piksel stworzony jest z dwóch części: głównego kodu oraz oraz kodu eventów (konkretnych zdarzeń na Twojej stronie, np. Zakup czy Dodanie do koszyka).

Pełną listę wydarzeń, które możesz śledzić na swojej stronie internetowej znajdziesz tutaj.

Ale aby dodać eventy, najpierw musisz dodać kod podstawowy na swoją stronę. Aby to zrobić ponownie rozwiń menu w managerze reklam, w sekcji “Badania i raporty” → Menedżer zdarzeń → kliknij w “Piksele”.

Kliknij w przycisk “Skonfigiruj piksel”.

Masz 3 możliwości instalacji piksela Facebooka.

Rozwiń listę partnerów, jeżeli znajdziesz tam swojego (np. strona postawiona na WordPressie) wybierz go i następnie postępuj zgodnie z instrukcją Facebooka krok po kroku. Przykład poniżej.

W przypadku, gdy Twoja strona nie jest zbudowana na popularnym rozwiązaniu musisz skonfigurować Kod ręcznie (tutaj również Facebook przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces instalacji) lub najprościej: przesłać instrukcję dodania piksela swojemu deweloperowi / programiście / administratorowi strony.

Aby skonfigurować zdarzenia / eventy wybierz opcję “Skonfiguruj nowe zdarzenia”.  

Najprościej będzie, jeżeli użyjesz “Narzędzia konfiguracji zdarzeń Facebooka”. Przejdź krok po kroku przez instrukcję podaną przez Facebooka.

Aby zweryfikować czy zainstalowałeś kod piksela poprawnie zainstaluj wtyczkę “Facebook pixel helper” (Uwaga! Kompatybilne z przeglądarką Chrome, nie działa przy włączonym na stronie www AdBlocku).

Przetestuj również zdarzenia na żywo w managerze reklam.

Wraz z wykonywaniem czynności na stronie, poprawne wydarzenia powinny wyświetlić się w managerze jak na kolejnym rysunku.

Uff, instalacja piksela za nami! Możemy przejść do tworzenia grup remarketingowych. 🙂

Po kliknięciu w opcję  “Ruch w witrynie internetowej” zobaczysz taki widok.

Nie wprowadzając żadnych zmian, a jedynie dodając nazwę grupy stworzysz po prostu grupę remarketingową (osoby, które były na dowolnej stronie w Twojej witrynie). Oczywiście możesz wybrać zakres czasu, domyślnie jest to 30 dni, maksymalnie 180 dni.

Aby stworzyć listę osób, które odwiedziły konkretną podstronę wybierz opcję “Osoby, które odwiedziły konkretne strony.”

Idealna grupa docelowa, w szczególności do kampanii sprzedażowych, to “Opuszczone koszyki”. Wybierz wtedy event “Add to cart”.

Chcesz trafić do osób robiących zakupy na Twojej stronie? Wybierz “Purchase”.

Plik z danymi Klientów

Ponownie wejdź w “Grupy odbiorców” → Stwórz grupę niestandardowych → “Plik z danymi Klientów”.

Masz tutaj 3 opcje wgrania bazy swoich Klientów.

Dzięki stworzeniu i wgraniu takiej listy, możesz dotrzeć do odbiorców których już znasz, są Twoi klientami bądź zarejestrowali się na stronie internetowej.

Facebook również tutaj przeprowadzi Cię krok po kroku przez tworzenie i dodawanie takiej bazy.

Instrukcję tworzenia baz odbiorców znajdziesz TUTAJ

Więcej informacji na temat tworzenia grupy TUTAJ

Uwaga! Upewnij się, że możesz wykorzystywać kontakty swoich Klientów. RODO! Ale to temat na zupełnie inny artykuł.

Film

Kolejna niezwykle polecana przeze mnie grupa odbiorców, to grupy stworzone na podstawie wyświetleń filmów dodanych na Twojej stronie na Facebooku. W sekcji “Użyj źródeł Facebooka” i tworzeniu grup niestandardowych, tym razem wybierz opcję “Film”.

W sekcji aktywność wybierzesz ile % Twojego filmu musiało zostać obejrzane (3 sekundy, 10 sekund, 25% filmu, 50% filmu, 75% filmu, 95% filmu). Następnie wybierasz konkretne filmy (jeden, kilka, wszystkie) na podstawie których Facebook tworzy Twoją grupę odbiorców.

Im dłużej oglądany film, tym większe zainteresowanie firmą / usługą  / produktem, a tym samym możesz grupę tę wykorzystać m.in. do kampanii sprzedażowych czy leadowych.

Profil firmowy na Instagramie

W tej sekcji możesz stworzyć grupę osób, które angażuję się w Twoje posty bądź profil na Instagramie. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś jak wykorzystać odbiorców z Instagrama na Facebooku – masz odpowiedź! Do wyboru masz wszystkie działania na profilu bądź bardziej konkretnie doprecyzowane. Oczywiście tutaj też możesz wybrać konkretny zakres czasowy.

Strona na Facebook

Podobnie jak do strony na Instagramie możesz stworzyć grupę osób wchodzących w interakcję ze stroną i postami Twojej strony. Może to być dowolne działanie bądź konkretnie wybrane. Ciekawą opcją jest “Osoby, które kliknęły w dowolny przycisk CTA”, czyli np. “Kup teraz” bądź “Więcej informacji” → świetna grupa sprzedażowa.

Wydarzenia

Jeżeli często organizujesz wydarzenia, również możesz stworzyć grupę osób, które kliknęły, że “Wezmą udział” bądź są “Zainteresowane”. Ale opcji związanej z wydarzeniami i aktywnością odbiorców wobec nich masz zdecydowanie więcej.

Możesz wybrać konkretne wydarzenia bądź kilka wydarzeń (podobnie jak w przypadku filmów). W ten sposób możesz dosprzedawać kolejne szkolenia czy warsztaty bądź w zależności od tematyki wydarzenia → promować swoje produkty czy usługi powiązane z nim tematycznie.

Grupy podobnych odbiorców

Do każdej ze stworzonych przez siebie grup niestandardowych możesz stworzyć  grupę osób podobnych. Możesz stworzyć również grupę osób podobnych do fanów na Twojej stronie na Facebooku. Wyobraź sobie, że stworzyłeś grupę osób, które dokonują zakupów w Twoim sklepie (np. poprzez Ruch w witrynie bądź wgranie bazy Twoich Klientów.) Facebook utworzy grupę ludzi, które są podobne do grupy źródłowej (np. zainteresowania, demografia czy zachowania na Facebooku).

W kroku nr 1 wybierz źródło swoich danych, np. konkretna grupa niestandardowa, zdarzenie czy Twoja strona na Facebooku (mówiąc potocznie “podobni do fanów”.)

W kroku nr 2 wybierasz lokalizację swojej grupy – najczęściej Polska.

W kroku nr 3 – jej wielkośći. Im większa grupa, tym oczywiście więcej w niej odbiorców, ale parametry z każdym krokiem % odbiegają od parametrów źródłowych. Innymi słowy jeżeli wybierzesz 1%, grupa będzie najbardziej podobna do gruby źródłowej.

Oczywiście możliwości tworzenia grup niestandardowych i targetowania reklam na Faceboku jest jeszcze więcej. Ale na początek Twojej drogi – tyle zdecydowanie wystarczy! Daj znać w komentarzu z których grup korzystasz / będziesz korzystać i jakie osiągnąłeś efekty. Powodzenia! 🙂

Anna Ledwoń-Blacha
Anna Ledwoń-Blacha

Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays.

Autorka w takich magazynach jak Event Management Polska, Social Media Manager, NowyMarketing, Marketer+, Nowa Sprzedaż czy Social Press. Szkoleniowiec - głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience. Były trener w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych. Współautorka kilku kursów e-learningowych: Posiada międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu. Wykładowca studiów podyplomowych na Akademii Górniczo - Hutniczej czy Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu. Pracowała z takimi klientami, jak: Eurobank, Pandora, Akamai, Venezia, Capgemini, Prima Moda, InPost, Pracuj.pl czy Lufthansa Global Services. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu na Wyższa Szkoła Europejska oraz studia magisterskie z zakresu zarządzania i marketingu na Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami. Zgłębia temat customer experience oraz nowych mediów.

Prywatnie: Prywatnie grywa w gry planszowe, tworzy playlisty na Spotify i przynajmniej raz w miesiącu odwiedza jakiś festiwal lub koncert (a przynajmniej odwiedzała przed pandemią). Uwielbia książki, szczególnie fantasy oraz o uprawie roślin doniczkowych. Ma ich w domu około 50. Ma bzika na punkcie ziół i kwiatów ciętych. Kocha pleść wianki i układać bukiety. A od jakiegoś czasu dodatkowo zgłębia olejki eteryczne, Palo Santo i okadzanie. Kocha odkrywać nowe rzeczy. Najlepiej codziennie. A największą pasją są: ludzie.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.

czytaj dalej

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.

czytaj dalej

Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku

Odpowiednio stargetowana reklama na Facebooku jest kluczowa w kontekście całej kampanii. Najczęściej dobierając grupę odbiorców do kampanii koncentrujemy się niestety głównie na podstawowych zainteresowaniach i nie szukamy dalszych możliwości. A mamy ich sporo. I to właśnie te niestandardowe grupy lub poszukiwanie kreatywnych rozwiązań jest kluczowe w kontekście powodzenia Twojej kampanii.

czytaj dalej

ODBIORCY – Czego (i gdzie) mogę dowiedzieć się o moich odbiorcach z Google Analytics

ODBIORCY – Czego (i gdzie) mogę dowiedzieć się o moich odbiorcach z Google Analytics

Raporty Odbiorcy pomagają zorientować się, jak najwięcej o użytkownikach. Gdzie są oraz jak często, jak długo i na jakich urządzeniach korzystają z Twoich treści. Za pomocą raportów Odbiorcy możesz dowiedzieć się, kto korzysta z Twoich treści.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman