Aktualizacja: 10 stycznia 2023
Umiejętność prawidłowego zarządzania niedostępnymi produktami w sklepie internetowym jest niezwykle ważna dla jego prawidłowego funkcjonowania pod kątem SEO. Odpowiednia optymalizacja produktów niedostępnych, sprawi, że Twój sklep utrzyma:
Będąc właścicielem sklepu internetowego, na pewno nie raz zastanawiałeś, co zrobić z produktami, które nie są już dostępne w Twojej ofercie. Być może przyszło Ci wtedy do głowy, aby taki produkt po prostu usunąć. W kontekście SEO jest to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie mógłbyś wybrać. Zatem, jak poradzić sobie z produktami nieaktywnymi w sklepie internetowym? Przedstawię Ci 4 skuteczne metody, które rozwiążą ten problem!
Pamiętaj!
Do każdego produktu musisz podejść indywidualnie. Jeśli potrzebujesz pomocy lub konsultacji z zakresu rozwiązywania problemów niedostępnych produktów w sklepie internetowym – napisz do nas, a chętnie Ci pomożemy!
Skuteczną metodą rozwiązującą problem nieaktywnych produktów w sklepie online jest stworzenie ich archiwum. W tym przypadku, konieczne będzie dodanie dodatkowej zakładki opisanej np. jako „Archiwum produktów”. Jak sama nazwa wskazuje, będzie to miejsce dla produktów, które nie są już dostępne w ofercie sklepu. Tak jak jest to widoczne w https://sklep-logos.pl/, zadbaj, aby na karcie danego produktu pojawiła się informacja o jego braku w ofercie. Dodatkowo, zaproponuj użytkownikowi kategorię, w której znajdzie produkt podobny do tego oznaczonego jako niedostępny. Musisz pamiętać, aby wszystkie produkty, które umieszczasz w archiwum, wyłączyć z wewnętrznej wyszukiwarki w sklepie.
Pozostawianie niedostępnego produktu w ofercie sklepu internetowego to najprostsze z działań, jakie możesz wykonać. Pamiętaj jednak, że tego typu rozwiązanie sprawdzi się tylko w sytuacji, gdy wiesz, że dany produkt w najbliższym czasie wróci do oferty. W tym przypadku jesteś zobowiązany do poinformowania użytkownika o planowanym powrocie produktu do sprzedaży. Możesz to zrobić przy pomocy formularza kontaktowego, który w momencie powrotu produktu do asortymentu sklepu, poinformuje użytkownika o tym fakcie.
Z punktu widzenia SEO dobrą praktyką jest przedstawienie listy produktów podobnych. W ten sposób zwiększysz szansę na to, że użytkownik zdecyduje się na zakup innego produktu z Twojej oferty.
Produkt został wycofany z oferty lub wyprzedany, a Ty zdecydowałeś się na jego całkowite usunięcie – to bardzo częsty scenariusz, który przytrafia się osobom zarządzającym sklepem internetowym. Z punktu widzenia SEO to najgorsze, co możesz zrobić z niedostępnym produktem. Dlaczego? Usuwając produkt, a wraz z nim adres URL, unikalny opis oraz meta tagi, na podstronie, na której widniał produkt, pojawi się błąd 404 mający negatywny wpływ na pozycjonowanie. W takiej sytuacji, powinieneś zdecydować się na wdrożenie przekierowania z kodem 301. Tego rodzaju przekierowanie możesz ustawić na produkt podobny do usuniętego, na kategorię produktową lub w ostateczności na stronę główną Twojego sklepu internetowego. W ten sposób przeniesiesz moc usuniętej strony na nową, nie tracąc przy tym widoczności na frazy kluczowe.
Pamiętaj, że o ile pod kątem SEO takie rozwiązanie jest jak najbardziej korzystne dla domeny Twojego sklepu internetowego, to dla użytkownika już nie. Ustawienie przekierowań z kodem 301 może wprowadzać go w błąd i powodować frustrację.
Innym, nieco bardziej skomplikowanym i w pewnym stopniu ryzykownym działaniem może być podmiana produktu, ale bez zmiany jego adresu URL. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się tylko w sytuacji, w której posiadasz w ofercie produkt bardzo zbliżony do tego, który został oznaczony przez Ciebie jako niedostępny. Podejmując się takiego działania, pamiętaj, aby adres URL pozostał w nienaruszonym stanie. To co możesz, a nawet musisz, wykonać na karcie produktu, to zmienić jego tytuł, zdjęcia, cenę, opis oraz zaktualizować nagłówki H1-H6.
Rozpoczynając ten akapit, zaznaczyłem, że tego typu rozwiązanie jest w pewnym stopniu ryzykowne. Dlaczego? Po aktualizacji karty produktu może ona już nie być widoczna w wyszukiwarce na słowa kluczowe użyte w opisie i w nagłówkach produktu poprzedniego. Jednak mimo to, to rozwiązanie przynosi zdecydowanie lepszy efekt, niż gdybyś zdecydował się na całkowite usunięcie produktu z Twojego sklepu internetowego.
Zastanawiając się nad wyborem jednej z metod wymienionych w artykule, przeanalizuj dokładnie produkt, który chcesz oznaczyć jako niedostępny. W przypadku większej ilości produktów wycofanych z oferty, stwórz ich listę wraz pełnymi adresami URL. Będzie to przydatne szczególnie w przypadku wdrożenia przekierowań 301. Pamiętaj, że Twoje działania powinny być przyjazne nie tylko dla robota Google, ale również dla samego użytkownika.
Poznaj 6 etapów, które pozwolą Ci szybko zoptymalizować blogową publikację. Zyskasz pewność, że blog przyniesie Ci zamierzone efekty jakościowe oraz poprawi pozycję Twojej witryny. Dodatkowo cały proces zostanie usprawniony, dzięki czemu zaoszczędzisz czas.
Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.
Skoro w ciągu zaledwie 1 sekundy ludzki mózg odbiera 11 milionów informacji o pojemności około 100 megabajtów, przekazy sprzedażowe poczynając od haseł reklamowych, a skończywszy na layoucie stron www, nie mogą być przypadkowe. Dotyczy to w istotnym stopniu także przycisku zakupowego (tzw. buy button). Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się, czym powinien charakteryzować się dobrze zaprojektowany przycisk zakupowy, włączając jego kształt, barwę, położenie czy dynamikę.
Co mówią o nas klienci