5 wskazówek, które pomogą Ci chronić nazwę i logo Twojej firmy

Aby prawnie zastrzec nazwę Twojej firmy lub domeny internetowej oraz znak graficzny, musisz zarejestrować te elementy jako znak towarowy.

Dzięki naszym 5 wskazówkom procedura zastrzegania znaku towarowego nie będzie dla Ciebie tajemnicą.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Gdzie możesz zarejestrować swój znak towarowy?
  • Jak wygląda i ile kosztuje taka procedura?

Wskazówka 1 – Sprawdź, gdzie zarejestrować znak towarowy

Jeśli chcesz skorzystać z procedury krajowej, znak towarowy zastrzeżesz w Urzędzie Patentowym RP, który znajduje się w Warszawie. Firmy, które działają na terenie Unii Europejskiej, docenią możliwość zarejestrowania znaku towarowego na jej terenie. W tym przypadku wnioski należy składać do Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante (Hiszpania).

Zapamiętaj!

Nie musimy osobiście składać wniosku, może zrobić to za nas specjalista, np. rzecznik patentowy, adwokat, radca prawny.

Wskazówka 2 – Skalkuluj koszty

W publikacji prawnika Mikołaja Lecha pt. „10 rzeczy, które musisz wiedzieć o ochronie marki” znajdziemy kalkulację przeciętnego zgłoszenia związanego z rejestracją do 3 klas towarowych. Oto jak kształtują się koszty:

Zapamiętaj!

Przygotowując swoje zgłoszenie, korzystaj z narzędzia TMClass, który zawiera wykaz towarów i usług, respektowany przez większość Urzędów Patentowych

1. W Polsce

  • Zgłoszenie znaku towarowego do 3 klas towarowych – 550 zł.
  • Opłata za każdą klasę powyżej trzech – 120 zł.
  • Opłata za 10-letni okres ochronny (3 klasy towarowe) – 400 zł, powyżej trzech 450 zł za każda klasę.
  • Opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym – 90 zł.

Czas trwania procedury: około 12 miesięcy.

 

2. W Unii Europejskiej

  • Opłata za zgłoszenie i ochronę do 3 klas towarowych – 1050 euro.
  • Opłata za zgłoszenie i ochronę do 3 klas towarowych dokonana online – 900 euro.
  • Dopłata za zgłoszenie za każdą klasę towarową powyżej trzeciej – 150 euro.

Czas trwania procedury: około 6 miesięcy.

Wskazówka 3 – Przed dokonaniem zgłoszenia sprawdź dostępność znaku (słownego lub słowno-graficznego)

Jest to bardzo ważne, żeby nie narazić się w późniejszej procedurze na odrzucenie zgłoszenia. Aby to zrobić, przeszukaj poniższe bazy:

  • bazę znaków krajowych,
  • bazę znaków Unii Europejskiej,
  • bazę znaków międzynarodowych.

Wiesz już, gdzie masz zarejestrować swój znak towarowy, orientujesz się, jakie są koszty, wybrałeś klasy towarowe. Czas na ostateczną decyzję: czy zgłosić znak słowny, a może słowno-graficzny? Pamiętaj, że zastrzegając znak słowny zabezpieczasz tylko brzmienie słów, natomiast ochrona słowno-graficzna chroni słowo w ramach określonej szaty graficznej. Specjaliści przekonują, że ze względu na grafikę, która pozwala na lepsze odróżnianie się, łatwiej uzyskać ochronę na znaki słowno-graficzne.

Wskazówka 4 – Jak wygląda procedura krajowa

Oto 6 najważniejszych kroków do zarejestrowania Twojego znaku towarowego w Polsce:

  • Wypełnij podanie i ureguluj opłatę za zgłoszenie.
  • W terminie 2 miesięcy od daty zgłoszenia Twoje zgłoszenie pojawi się w bazie Register Plus dla znaków towarowych.
  • Jeśli Urząd Patentowy nie znajdzie przeszkód rejestracyjnych, Twoje zgłoszenie zostanie opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego.
  • Osoby trzecie mają 3 miesiące, by wnieść ewentualny sprzeciw do Twojego zgłoszenia.
  • Urząd Patentowy wydaje ostateczną decyzję o udzieleniu prawa ochronnego lub jego odmowie.
  • W przypadku udzielenia prawa dokonaj opłaty za ochronę i publikację.

Wskazówka 5 – Jak chronić znak towarowy w Unii Europejskiej?

Pamiętaj, że dokonując tylko jednej rejestracji w ramach unijnego znaku towarowego, otrzymujesz ochronę w 28 państwach członkowskich UE.

Zgłoszenie możesz złożyć na kilka sposobów:

  • Drogą elektroniczną poprzez stronę Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante,
  • Pocztą na adres EUIPO, Avenida de Europa 4, 03008 Alicante,
  • Osobiście w Urzędzie,
  • Faksem.

Opłatę za unijny znak towarowy możesz uiścić przelewem bankowym, kartą kredytową lub też z rachunku bieżącego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante.


Branding

Pozostałe wpisy

Zobacz wszystkie
Trendy we współczesnym projektowaniu, które powinieneś znać Pratik Dholakiya - jeden z czołowych ekspertów online marketingu - twierdzi, że 2016 będzie rokiem materiałów wizualnych w internecie. To więc… Czytaj więcej
5 wskazówek, które pomogą Ci chronić nazwę i logo Twojej firmy Aby prawnie zastrzec nazwę Twojej firmy lub domeny internetowej oraz znak graficzny, musisz zarejestrować te elementy jako znak towarowy. Dzięki naszym… Czytaj więcej
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o identyfikacji wizualnej, zanim rozpoczniesz współpracę z grafikiem lub agencją Coraz częściej myślisz o identyfikacji wizualnej Twojego sklepu? Chciałbyś rozpocząć współpracę w tym zakresie, ale nie wiesz, od czego zacząć? W… Czytaj więcej
Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM