Aktualizacja: 27 października 2021
Stworzenie reklamy to nie koniec procesu tworzenia całej kampanii. Kluczowa jest optymalizacja, czyli ciągłe dążenie do osiągania coraz lepszych wyników naszych reklam. Zawsze jest miejsce na pole do poprawy. Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że na drodze optymalizacji znajdziemy optymalne rozwiązania, które będą działały. Dlatego część budżetu należy zawsze przeznaczać na sprawdzone już rozwiązania, a część na testy. Jak zatem powinna wyglądać optymalizacja reklam na Facebooku i Instagramie?
Przede wszystkim musimy zaprzyjaźnić się z analityką, liczbami i excelem. Same statystyki managera reklam Facebooka to nie wszystko, niejednokrotnie czekają nas własne obliczenia i wyciąganie wniosków na podstawie danych zgromadzonych w arkuszach. Jeżeli prowadzimy reklamę związaną z naszą stroną internetową (ruch, konwersja, sprzedaż z katalogu) niezbędne jest również posiadanie Google Analytics, umiejętność jego analizy, a także co niejednokrotnie jest najtrudniejsze – zdolność połączenia danych z FB ADS z GA.
Krokiem 0 powinno być odpowiednie nazywanie kampanii, zestawów reklam oraz samych reklam w managerze. To ułatwia proces optymalizacji i analityki. Niezwykle ważna jest również ciągłość i trzymanie się ustalonych przez siebie nazw ciągle, np:
Proces optymalizacji powinniśmy zacząć od zdefiniowania kluczowych dla nas wskaźników. Większość skupia się na CTRach, koszcie konwersji czy ilości zakupów, a to dopiero kropla w morzu. Wskaźniki, jakie możemy wziąć pod uwagę w zależności od wybranego przez nas celu kampanii i zakładanych efektów, to:
Kluczowym w zakresie konwersji i ruchu generowanego na stronie jest rozróżnienie danych obliczanych na Facebooku oraz danych obliczanych w zewnętrznym narzędziu analitycznym (najczęściej Google Analytics).
Domyślne wyniki z reklam to nie jedyne dane jakie posiadamy i jesteśmy w stanie prześledzić.
Wystarczy, że rozwiniemy menu “Kolumny: wyniki”. Możemy wybrać predefiniowane ustawienia.
Możemy także ustawić kolumny ze wskaźnikami niestandardowo zgodnie z naszymi potrzebami.
Niektórych wyników jednakże nie znajdziemy w managerze reklam FB, jak np. kosztu za pozyskanie komentarza czy udostępnienie. Dajmy na to, że wydaliśmy 50 zł, a nasz reklama wygenerowała 30 udostępnień. Możemy obliczyć, że koszt naszego udostępnienia wynosił 1.66zł
Dlatego niejednokrotnie lepiej/wygodniej jest ściągnąć dane z managera i załadować do Excela czy Google Sheets. Eksport danych znajdziemy tuż obok przycisku zestawień.
Wskaźniki, które w tym przypadku powinniśmy wziąć pod uwagę analizując ruch z Facebooka czy Instagrama, to m.in.:
Do śledzenia ruchu z Facebooka i Instagrama, w rozróżnieniu na konkretne źródło ruchu niezbędne jest tworzenie tzw. UTMów w linkach. Dzięki temu jesteśmy w stanie pozyskać informacje na temat tego czy konkretna akcja pojawiła się z postu, IG Stories, a może konkretnej kampanii.
UTM, to po prostu dodany do linku “kod”. Wtedy nasz link wygląda np. tak: https://helliad.com/bilety/?utm_source=facebook&utm_medium=post&utm_campaign=lipiec&utm_content
UTMy w bardzo prosty sposób stworzymy w narzędziu Google: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/.
Parametry te jesteśmy również w stanie dodawać i tworzyć bezpośrednio w managerze reklam Facebooka.
Uwaga! Trzeba pamiętać, że dane z Facebooka i Google Analytics niestety nie będą się pokrywać. Ma na to wpływ wiele czynników, a przede wszystkim różny model atrybucji Facebooka i Google Analytics oraz źródło ruchu (mobile/desktop). W dużym uproszczeniu:
Warto zacząć od rzeczy najprostszych. Facebook jakiś czas temu udostępnił opcję automatycznych testów A/B.
Jednakże doświadczenie (a przynajmniej moje) pokazuje, że ręczna optymalizacja reklam na Facebooku i testy są najbardziej skuteczne. Samymi testami zajmiemy się natomiast w kolejnym z artykułów. Najpierw optymalizacja, aby wiedzieć również jak skutecznie testować.
Jak już pisałam na początku optymalizacja to dążenie do jak najlepszych wyników reklamowych. Możemy optymalizować nasze reklamy w social media, nie tylko po to, aby zniżać koszt osiągnięcia danego wyniku, ale również, aby:
W przypadku sprzedaży warto zrozumieć, jak działa zakup w wykonaniu użytkownika. Do tego niezbędna jest znajomość lejków sprzedażowych (konwersji): zasada ich działania, jak i zdefiniowanie jak wygląda lejek na nasze stronie.
Ogólnie lejek wygląda następująco:
Co w przypadku reklam na Facebooku i Instagramie możemy przełożyć następująco:
Po pierwsze w procesie planowania samej kampanii i dobierania grup docelowych oraz komunikatów. Na każdym etapie lejka powinniśmy dobierać odpowiednią grupę (w uproszeniu znają nas, nie znają, byli na stronie / dodali do koszyka, dokonywali wcześniej zakupu) oraz odpowiedni komunikat reklamowy, inny dla każdej z grup i etapów.
Po drugie w procesie optymalizacji. Dajmy na to, że posiadamy następujące dane:
Wydana kwota: 159,78 zł
CPM: 11,88 zł
CTR (link): 15,35%
CPC (link): 0,08 zł
Kliknięcia w link: 2065
Transakcje: 89
CR: ~4,3% → (89 / 2065) * 100
CV: 14871,67 zł
ROAS: 93,08
Co możemy tutaj zrobić?
Facebook działa na zasadzie aukcji i to niesie za sobą główne konsekwencje. Duży wpływ na nasze wyniki reklamowe ma aktywność i działania innych reklamodawców. Również dotychczasowe wyniki poszczególnych kampanii, zestawów czy reklam, mają wpływ na jej wyniki w przyszłości. (Tzw. relevance score). Zainwestowany przez nas budżet a wielkość grupy docelowej również ma ogromne znaczenie.
Warto również śledzić wskaźnik efektywności reklam (a w tym momencie dla niektórych już wskaźniki).
Wskaźnik zaangażowania – Engagement Rate Ranking. Pokazuje oczekiwany współczynnik zaangażowania reklamy w porównaniu do innych reklam w tej samej grupie docelowej.
Wskaźnik jakości – Quality Ranking. Pokazuje postrzeganą jakość reklamy w porównaniu do reklam w tej samej grupie docelowej.
Wskaźnik współczynnika konwersji – Conversion Rate Ranking. Pokazuje oczekiwany współczynnik konwersji w porównaniu do reklam z tą samą optymalizacją i grupą docelową.
Wskaźniki nie mają wpływu na skuteczność aukcji, ale dzięki nim będziesz miał wgląd w to jak zmiany w kreacji czy w targetowaniu mogą wpłynąć na skuteczność Twojej kampanii.
Ale przejdźmy dalej. Facebook zapewnia nam optymalizację również z poziomu zestawu reklam oraz strategie składania ofert. W zależności od tego jaki cel kampanii wybierzemy – nie musimy pozostawać przy domyślnym typie optymalizacji automatycznej – mamy kilka możliwości. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:
Konwersje – Facebook będzie wyświetlać reklamy właściwym osobom, aby pomóc Ci w uzyskaniu największej liczby konwersji w witrynie. (dolny poziom lejka sprzedażowego).
Wyświetlenia strony docelowej – Facebook wyświetli reklamy osobom, które z większym prawdopodobieństwem klikną link w reklamie i wczytają witrynę internetową lub Materiał błyskawiczny. (środkowy poziom lejka sprzedażowego)
Kliknięcia w link CPC – Facebook wyświetli reklamy osobom, które najprawdopodobniej klikną w link.
Wyświetlenia CPM – Facebook wyświetli reklamę odbiorcom maksymalną ilość razy.
Unikatowy zasięg dzienny – Facebook wyświetli reklamę odbiorcom najwyżej raz dziennie.
Moje doświadczenie mówi, że najlepiej pozostawić automatyczny bid – to gwarancja wydanego budżetu i zrealizowanej kampanii. Za niski limit oferty czy kosztów, to wolniej wydawane pieniądze w kampanii, ciężko również podjąć decyzję o jego wysokości bez danych historycznych.
Idąc za definicją Facebooka: Limity kosztów wykorzystujące strategię składania ofert z ograniczeniem kosztów są bardziej elastyczne, co oznacza, że nie powinny prowadzić do takiego zahamowania emisji jak w przypadku limitów ofert. Limity kosztów dotyczą jedynie średniego kosztu zdarzenia optymalizacji, dzięki czemu nasz system może wyszukiwać okazje na aukcjach w szerszym zakresie cenowym. Mimo że niektóre zdarzenia optymalizacji mogą kosztować więcej niż wynosi limit, w perspektywie całego okresu emisji zestawu reklam średni koszt powinien być równy kwocie limitu kosztu lub od niego niższy.
Limity ofert wykorzystujące strategię składania ofert z ograniczeniem kosztów są mniej elastyczne, co oznacza, że mogą prowadzić do zahamowania emisji częściej niż w przypadku limitów kosztów. Wynika to z tego, że limity ofert nakładają ograniczenie w każdej aukcji. Jeśli ustawisz limit oferty na poziomie 5 USD, a 100 zdarzeń optymalizacji będzie dostępnych za kwotę 5,01 USD, nie będziemy próbowali ich uzyskać (gdyby jednak został zastosowany limit kosztu na poziomie 5 USD, prawdopodobnie licytowalibyśmy te zdarzenia). Zalecamy użycie limitu oferty zamiast limitu kosztu, tylko jeśli musisz kontrolować koszt każdego uzyskiwanego zdarzenia optymalizacji.
Po pierwsze wróć do początku artykułu i zastanów się, co chcesz optymalizować. Przeanalizuj posiadane dane. Postaw jakąś hipotezę, podejmij działanie w celu optymalizacji, ponownie przeanalizuj dane. Proces powtarzaj do skutku (osiągnięcia zamierzonych efektów).
Najtrudniejsze na początku jest… określenie, jaki efekt chcemy osiągnąć i czy optymalizacja przyniosła efekt, jakie wyniki są dobre? Warto wtedy zrobić analizę branżową oraz wykorzystać dane historyczne (z wszystkich kampanii, nie tylko na FB i ogólnie ze sklepu / witryny).
Przykładowo:
Średnia wartość zamówienia wynosi 175 zł netto
Zysk przed podatkami z takiego zamówienia to 50 zł, zatem Twój ROAS musi wynosić przynajmniej 3,5 aby kampania była rentowna. (175 zł / 50 zł)
Współczynnik konwersji – 1,83%, zatem musisz mieć przynajmniej 55 wejść do sklepu, by pozyskać nowe zamówienie. (100/1,83)
A skoro 56 wejść daje Ci 50 zł zysku, to Twój koszt wejścia na witrynę nie może mieć więcej niż 0,89zł. Cel Twojej kampanii na początku, to zatem CPC(link) < 0,89 zł
CPM | Poszerzenie grupy docelowej Zweryfikowanie częstotliwości kampanii (co często wiąże się również z punktem wyżej) Zoptymalizowanie umiejscowienia wyświetlania reklamy (np, wybrałeś komputer, a Twoi użytkownicy korzystają z Facebooka mobile) Zwiększenie budżetu Zmniejszenie tempa wydawania budżetu (np. zmniejszenie budżetu dziennego) |
CTR | Kreacja, kreacja i jeszcze raz kreacja! Czy przyciąga uwagę? Jest jednoznaczna? Zawiera odpowiednie CTA? Mówi językiem korzyści? Zoptymalizowanie umiejscowienia wyświetlania reklamy (np, wybrałeś komputer, a Twoi użytkownicy korzystają z Facebooka mobile) Dopasowanie kreacji do: Targetu (inne do mężczyzn i kobiet / młodych i starych itd.), Umiejscowienia (inne dla IG Stories, prawej kolumny, aktualności itd.) |
CPC(link) | Zwiększenie CTRu – patrz wyżej Ręcznie określanie limitu oferty / kosztów Zoptymalizowanie umiejscowienia wyświetlania reklamy (np, wybrałeś komputer, a Twoi użytkownicy korzystają z Facebooka mobile) Zmniejszenie tempa wydawania budżetu (np. zmniejszenie budżetu dziennego) Optymalizacja kreacji / copy / CTA |
CR | Większa koncentracja na 1. etapie lejka sprzedażowego i przygotowanie potencjalnych Klientów do zakupu poprzez świadomość i edukację Optymalizowanie grupy docelowej (najczęściej koncentrowanie się na remarketingu różnego typu) Optymalizacja mikrokonwersji (czas na stronie, współczynnik odrzuceń, ilość stron na sesję) |
CV | Optymalizacja grupy docelowej Dobór odpowiednich produktów Upselling i cross-selling Jak zauważyłeś pewnie, najlepiej wykorzystywać tutaj różne wariancje sprzedaży z katalogu. |
W optymalizacji wykorzystaj również funkcję “Zestawienie” w managerze reklam.
Najlepsze warianty do przetestowania to:
Przykładowo umiejscowienie:
Jeżeli wyniki w konkretnym umiejscowieniu nie są dla nas zadowalające, możemy:
“Zestawienia”, a raczej ręczne optymalizacje możesz również stosować przy utworzeniu kilku zestawów reklam w jednej kampanii różniących się grupą docelową. Wybierasz najlepsze z grup i odpowiednio przenosisz budżet.
Jak to robić?
Wybierasz kilka zestawów reklam z konkretną grupą docelową (sprzedaż butów):
Po wyborze grup docelowych musisz wybrać kryterium optymalizacji. W tej sytuacji mamy kampanię sprzedażową, więc dobrym wyborem będzie: ROAS.
Ustalasz czas trwania optymalizacji (po liczbie wyświetleń dla konkretnego zestawu reklam / uzyskania “x” konwersji / wydaniu 20% budżetu)
Puszczasz kampanię, czekasz, optymalizujesz!
Podobnie możesz działać z kreacjami reklamowymi (copy, CTA, kreacja).
Podsumowując, schemat optymalizacji może wyglądać następująco:
Jeśli masz już świadomość siły social mediów i pozytywnych aspektów płynących z promowania swojej marki w mediach społecznościowych, czas na kolejny krok. Załóż Facebook Business Managera i efektywnie zarządzaj działaniami marketingowymi z jednego miejsca!
Systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads są zdecydowanie najpopularniejszymi systemami reklamowymi w internecie. Dzięki nim możemy wyemitować reklamę we wszystkich najważniejszych miejscach w internecie i zrobić to na różne sposoby. Podczas reklamować się w sieci stajemy również przeważnie przed dylematem, który system reklamowy wybrać jeśli nigdy tego nie robiliśmy. W tym tekście opisujemy dokładnie oba systemy reklamowe, prezentujemy co mają do zaoferowania, a także podpowiadamy jak działają i na który z nich warto zdecydować się w konkretnej sytuacji. Zatem, przyjrzyjmy się konfrontacji - Google Ads vs Facebook Ads!
Jeśli tworzenie postów do mediów społecznościowych jest dla Ciebie proste niczym bułka z masłem, prawdopodobnie robisz coś źle. Mogłoby się wydawać, że im szybciej, tym lepiej, bo przecież z każdym kolejnym postem stajesz się coraz lepszym specjalistą. To oczywiście fakt - doświadczenie jest ważnym elementem, który może poprawić jakość tworzonych komunikatów i grafik. Nie oznacza to jednak, że projektowanie contentu do mediów społecznościowych powinno kiedykolwiek stać się rutynowym zadaniem, do którego podchodzisz bez głębszego zastanowienia. Zwróciłeś uwagę, że użyłam słowa “projektowanie”? Nie odnosi się ono tylko do grafik, a warto zwrócić na nie uwagę także podczas tworzenia dobrego copy. Jak pisać posty na Facebooku czy Instagramie? Czytaj dalej, aby poznać wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć wysokiej jakości posty do social mediów.
Aby korzystanie z fanpage’a nie stało się dla Ciebie przykrym obowiązkiem, a osoby z Twojej grupy docelowej z chęcią do niego powracały, konieczne jest zoptymalizowanie konta sklepu. O tym, co możemy ustawić na koncie prowadzonego przez nas Facebooka, dowiesz się, czytając poniższe akapity. Podpowiem również jak najlepiej ustawić różne funkcje, aby korzystanie ze sklepu internetowego stało się przyjemnością.
Co mówią o nas klienci