Aktualizacja: 18 października 2021
Czy wiesz, że zgodnie z ostatnim raportem “Digital in 2019 Essential insights into Internet, social media, mobile, and e-commerce use around the world” liczba internautów korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wzrosła o 288 milionów? Z kolei czas spędzony na różnego rodzaju platformach wynosi średnio 2 godziny i 16 minut każdego dnia. W dodatku największą liczbę stanowią osoby w wieku 18-35 lat, czyli takie, którzy już posiadają siłę nabywczą.
Liczby te jednoznacznie wskazują na konieczność obecności marek w mediach społecznościowych. Jeśli Ty nie wyjdziesz do swoich klientów i nie będziesz aktywny tam gdzie oni, to zrobi to Twoja konkurencja. Media społecznościowe mają ogromny potencjał dla sklepów internetowych, a posiadanie strony na Facebooku nie oznacza jedynie wrzucania zdjęć kotów i kodów rabatowych.
Oprócz możliwości wejścia w interakcję z klientami możesz je również wykorzystać jako medium reklamowe, np. do promocji nowych produktów w sklepie, dotarcia do potencjalnych klientów czy budowania bazy mailingowej. Facebook czy Instagram pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie postów sponsorowanych i innych formatów reklamowych dzięki czemu jesteś w stanie precyzyjnie określić kiedy, do kogo i z jakim komunikatem chcesz dotrzeć. Jednakże nie będzie to możliwe bez odpowiednich kwalifikacji, czasu i śledzenia pojawiających się wciąż kolejnych funkcjonalności. Do tego właśnie między innymi potrzebny jest Ci pracownik, który będzie mógł skupić się głównie na tym obszarze promocji i rozwoju Twojego biznesu.
Powiesz: “Na mnie reklamy na Facebooku nie działają, inwestycja w nie to wydawanie pieniędzy w błoto”. Być może masz rację, jednak nie patrz przez pryzmat siebie, tylko Twoich klientów. Dobrze dopasowany do Twojej grupy docelowej komunikat, będący czymś więcej niż czystą sprzedażą, przyniesie Ci wiele korzyści, w tym także dodatkowych transakcji.
W poniższej grafice, pochodzącej z wcześniej wspomnianego raportu, przedstawiony jest potencjał reklamowy poszczególnych platform społecznościowych. Zauważ, że sam Instagram to aż 895 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie!
Prowadzenie kont społecznościowych to ogrom zadań i obowiązków, które można porównać do nowoczesnej obsługi klienta, która oprócz rozwiązywania problemów i odpowiadania na dziesiątki pytań, musi dodatkowo animować społeczność, angażować w interakcję oraz budować relacje.
Ponieważ algorytmy Facebooka są nieubłagane dla marek i wciąż zmniejszają zasięgi organiczne to aby dotrzeć z komunikatem do większej grupy odbiorców niestety, ale bardzo często musisz promować posty. Oczywiście, to wiąże się z dodatkowymi wydatkami i czasem przez co możesz uznać to za argument przeciwko byciu aktywnym na tej platformie, ale jak już wiesz, tu są Twoi obecni i potencjalni klienci. Ponadto możliwości reklamowe i koszt konwersji dobrze zoptymalizowanej kampanii reklamowej może być naprawdę niski. I to jest kolejne zadanie osoby odpowiedzialnej za media społecznościowe, takiej która zna się na temacie.
Określając obowiązki specjalisty ds. mediów społecznościowych warto abyś odpowiedział sobie na poniższe pytania:
To pozwoli Ci oszacować poziom doświadczenia osoby, którą zatrudnisz oraz ustalenie dla niej KPI.
Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości kryjące się za mediami społecznościowymi to do obowiązków Twojego specjalisty należeć będzie:
Warto też, aby specjalista ds. mediów społecznościowych korzystał z narzędzia do monitoringu internetu, takich jak Brand24 czy SentiOne. Pozwoli to wyłapać wzmianki o Twojej marce czy opinie. Jest to o tyle istotne, że pozwala stłumić w zarodku ewentualne kryzysy marki wywołane przez niezadowolonych i pozostawionych samym sobie klientów.
Znalezienie dobrego specjalisty nie jest prostym zadaniem.Możesz natknąć się na samozwańczych “Social Media Ninja”, którzy posiadając konto na Facebooku lub TikToku uważają, że wiedzą już wszystko. Niestety jak zobaczyłeś powyżej, zarządzanie kontami społecznościowymi marki nie jest prostym zadaniem i wymaga doświadczenia, wyczucia oraz umiejętności pracy pod presją czasu i w stresie. Skąd stres zapytasz? Przecież to takie przyjemne zajęcie?! Masz rację, często przyjemne, gorzej jednak, gdy trafi się nam jakiś niezadowolony klient, dla którego jedynym celem jest wywołanie kryzysu. W takich sytuacjach trzeba wykazać się spokojem i podejść z rozwagą do rozmowy, a to już nie każdy potrafi.
Jak więc szukać specjalisty od Social Media? Tak jak innych specjalistów, najlepiej przez polecenia znajomych czy współpracowników. Zwykle znają oni potencjalnego kandydata na to stanowisko, wiedzą jakie ma podejście do swoich obowiązków, czy jest otwarty na ludzi i jakie ma doświadczenie związane z prowadzeniem kont w mediach społecznościowych. W kolejnym artykule opiszę dokładniej na co zwracać uwagę zatrudniając specjalistę ds. Social Media, więc tu nie będę skupiać się bardziej szczegółowo na jego cechach i kompetencjach. Ważne by znał platformy, na których chcesz być aktywny oraz aby chciał się rozwijać i uczyć.
Jeśli nikt nie jest w stanie polecić Ci zaufanej i kompetentnej osoby to spróbuj wykorzystać do tego właśnie media społecznościowe. Idealnym miejscem jest do tego Linkedin, platforma nakierowana głównie na budowanie relacji biznesowych oraz rekrutację. Także grupy na Facebooku sprawdzą się do tego świetnie, a tych dotyczących mediów społecznościowych i pracy jest bardzo dużo. Zresztą tak naprawdę każda platforma zda egzamin jeśli dopasujemy do niej sposób poszukiwań. Pamiętam jak kiedyś nawet jedna z agencji interaktywnych poszukiwała pracownika na Tinderze!
Warte uwagi grupy na Facebooku, gdzie możesz szukać osoby do zarządzania mediami społecznościowymi:
Praca w Social Media- https://www.facebook.com/groups/1046543978699139/
Praca w mediach i reklamie https://www.facebook.com/groups/1669722996413693/
Praca w mediach i reklamie https://www.facebook.com/groups/pracawmediachireklamie/
Praca marketing https://www.facebook.com/groups/1752158635023191/
Praca w reklamie https://www.facebook.com/groups/pracawreklamie/
Praca w marketingu https://www.facebook.com/groups/188042851633313/
A na sam koniec temat często poruszany jeżeli chodzi o pracę w branży internetowej, w tym w social media. Zdarza się, że znaleźliśmy dobrego specjalistę i to z polecenia. Jedyny problem jest taki, że mieszka on w innym mieście, a przeprowadzka nie wchodzi w grę. Rozwiązaniem jest praca zdalna, ale nie masz w tym temacie doświadczenia i się obawiasz takiego rozwiązania. Moim zdaniem nie ma czego się obawiać. Zakontraktowanie celów i zadań potencjalnego pracownika i trakowanie przez niego czasu powinno w zupełności wystarczyć. Po pierwsze, czas zweryfikuje czy taka forma zatrudnienia zdaje egzamin w Twoim przypadku. Po drugie, nie da się budować zespołu bez zaufania, więc jeśli nie ufasz tej osobie to zacznij szukać kogoś innego.
Ja od wielu lat pracuję zdalnie i wierz mi, że to sprawdza się doskonale. Zwłaszcza jeśli chodzi o pracę kreatywną lub w skupieniu.
Dodatkowy plus jest taki, że odchodzi Ci wiele kosztów związanych ze stanowiskiem pracy takiej osoby. Możesz je przeznaczyć na szkolenia dokształcające lub płatne narzędzia ułatwiające mu pracę.
Mam nadzieję, że już wiesz jak wygląda praca specjalisty od mediów społecznościowych i dlaczego warto go poszukać. Jak już wspomniałam wcześniej, w kolejnym artykule napiszę trochę więcej o tym na co zwracać uwagę podczas rekrutacji takiej osoby, jakie powinna mieć cechy oraz umiejętności.
Odpowiednio stargetowana reklama na Facebooku jest kluczowa w kontekście całej kampanii. Najczęściej dobierając grupę odbiorców do kampanii koncentrujemy się niestety głównie na podstawowych zainteresowaniach i nie szukamy dalszych możliwości. A mamy ich sporo. I to właśnie te niestandardowe grupy lub poszukiwanie kreatywnych rozwiązań jest kluczowe w kontekście powodzenia Twojej kampanii.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Remarketing Facebook to dziś jedna z najskuteczniejszych technik sprzedażowych. Sprawdzi się jednak także w kampaniach z innymi celami, przynosząc Twojej marce wiele korzyści. Chcesz dowiedzieć się, co dokładnie możesz zyskać dzięki remarketingowi? Jak wykorzystać jego możliwości do rozwoju swojej firmy? A także jak wygląda tworzenie kampanii remarketingowej krok po kroku? Czytaj dalej, a remarketing na Facebooku nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic!
Jeśli prowadzisz na Facebooku fanpage'a sklepu internetowego i nie posiadasz zainstalowanego piksela, prawdopodobnie tracisz dużą część pieniędzy, która mogłaby trafić na Twoje konto. Dlaczego? Pozwól, że wytłumaczę Ci, czym w ogóle jest piksel Facebooka. Następnie opowiem Ci, do czego służy, a na końcu pomogę go zainstalować, abyś zarabiał więcej. To co, zaczynamy?
Co mówią o nas klienci