Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

Aktualizacja: 18 października 2021

|Social Media - Facebook, Instagram, Pinterest|Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?
Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

W tym artykule podpowiem Ci, czym właściwie jest Pinterest i do czego on służy. Pokażę Ci również jak założyć konto biznesowe na portalu, tworzyć wartościowe treści oraz śledzić efektywność swoich działań. 

Czym w ogóle jest Pinterest?

Pinterest.com to serwis społecznościowy założony w 2010 roku przez amerykanów – Bena Silbermanna, Paula Sciarrę oraz Evana Sharpa. Jego nazwa powstała dzięki połączeniu słów “pin” (przypiąć) oraz “interest” (zainteresowania). Strona przeznaczona jeyoust do zbierania i zapisywania interesujących odbiorcę plików graficznych, gifów oraz filmów. Portal działa na zasadzie wirtualnej tablicy korkowej, którą może tworzyć każdy zalogowany użytkownik. Każdy interesujący post, czyli tzw. “pin”, przypina się do samodzielnie utworzonej tablicy tematycznej. Obszar ten można podzielić również na podkategorie zwane “sekcjami”. Pinteresta w bardzo krótkim czasie pokochały miliony amerykanów, a następnie odbiorcy z innych krajów. Polska wersja serwisu ukazała się pod koniec 2013 roku. Od tamtego czasu liczba Polaków korzystających z portalu rośnie z roku na rok.

Pinterest dla firm

Konto na Pinterest.com może założyć każdy indywidulny odbiorca oraz firma. Zalogowany użytkownik dostaje dostęp do zapisywania oraz tworzenia własnych treści i tablic. Każdy pin składa się z:

  • grafiki/filmu,
  • tytułu,
  • opisu,
  • hashtagów,
  • linku odsyłającego.

Tworząc więc ciekawe posty, które będą interesować odbiorców, możesz zdobyć ruch na swojej stronie, zaciekawić potencjalnego klienta marką czy produktem oraz budować wzajemne relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności. Założenie i prowadzenie profilu biznesowego jest całkowicie darmowe. Dodatkowo płatne są jedynie reklamy, dzięki którym Twoje treści dotrą do konkretnej grupy odbiorców. Z poziomu konta firmowego dostępny jest wgląd do statystyk, dzięki którym dowiesz się m.in. jaka jest łączna ilość wyświetleń Twoich postów, ile osób kliknęło w link do strony czy jaki Twój pin jest najbardziej popularny. 

Jak założyć konto firmowe na Pintereście?

Założenie konta jest bardzo proste. Wystarczy, że wejdziesz na stronę główną portalu, na której od razu pojawi się okno logowania i rejestracji. Najpierw kliknij przycisk “Potrzebujesz konta? Zarejestruj się”. Po wybraniu tej opcji pojawi się następujący komunikat:

 

Aby założyć profil firmowy musisz wybrać opcję “Utwórz konto firmowe”, a następnie podać adres e-mail, hasło i nacisnąć “Kontynuuj”. W ten sposób rozpocznie się szybka, ośmioetapowa konfiguracja ustawień. 

Jej pierwszym krokiem jest wybór kraju oraz języka, z jakiego chcesz korzystać. W proponowanych opcjach ukaże ci się “Polska – język polski”. Jeśli nie chcesz nic zmieniać, naciśnij “Dalej”.

Drugi etap to wprowadzenie nazwy firmy. Pamiętaj, aby wpisać nazwę, której używasz na wszystkich innych portalach. Dzięki temu każdy będzie kojarzył nick z konkretną marką. Wybierz również z listy branżę, która najlepiej pasuje do działalności Twojej firmy.

Jeśli chcesz, by na Twoim profilu od razu widoczny był adres strony internetowej marki, to w kroku trzecim wklej odpowiedni link. Ten etap możesz również pominąć i wrócić do niego w dowolnej chwili, klikając opcję “Ustawienia profilu”.

Czwarty etap to wklejenie Twoich linków do profili w social mediach (Instagram, Etsy, YouTube). Tak jak poprzednio, możesz wybrać opcję “Później” lub zrobić to od razu.

Kolejne kroki to zaznaczenie informacji, czy interesują Cię szczegóły dotyczące płatnych reklam na Pintereście (najlepiej kliknąć “Jeszcze nie wiem”), wybór minimum jednego tematu, który Cię interesuje oraz pobranie widżetu “Guzik Pinteresta”, który pozwala zapisywać wszystkie odnalezione w sieci pliki graficzne i multimedialne (możesz pobrać go również później).

Po zakończonym procesie rejestracji, pojawi się następujące okno:


 

Od tego momentu możesz zacząć publikować swoje piny oraz zarządzać kontem i jego ustawieniami.

Konfiguracja ustawień

Ustawienia konta najlepiej skonfigurować od razu po jego założeniu. Aby to zrobić, najedź na ikonę trzech kropek, która znajduje się w prawym górnym rogu strony i wybierz “Ustawienia”.


 

W zakładce “Edytuj profil” wpisz dane, takie jak: nazwa firmy, nazwa użytkownika, lokalizacja, krótki opis profilu oraz dodaj zdjęcie profilowe, dzięki któremu obserwujący będą widzieli, jaka firma dodała konkretne piny.

 

 

Na podstronie “Ustawienia konta” możesz wpisać dane osoby kontaktowej lub zmienić adres e-mail, wybrać język, typ firmy itp. W kolejnych zakładkach możesz zarządzać powiadomieniami i danymi witryny. “Potwierdź prawa” to miejsce, w którym możesz pobrać specjalny kod, który należy wkleić w odpowiednim miejscu na głównej stronie firmowej. Po prawidłowym potwierdzeniu praw, Twoje piny oznaczone będą logiem i nazwą marki. 

Potwierdzenie praw do witryny na WordPress

Jeśli Twoja strona prowadzona jest na platformie WordPress, to potwierdzenie praw do niej zajmie ci dosłownie kilka minut. Wystarczy, że zaintalujesz wtyczkę “Yoast SEO”, a następnie wybierzesz w niej opcję “Społeczności”. 


 

Po jej kliknięciu wyświetli Ci się następujące okno:

 

Teraz wystarczy, że w zakładce “Pinterest” odnajdziesz “Weryfikacja Pinterest“ i wkleisz do niej pobrany z portalu kod. Do 24 godzin od zatwierdzenia danych, na Twojego maila przyjdzie informacja:


Tworzenie pinów i tablic

Tworzenie pinów jest bardzo proste, jednak musisz dokładnie przemyśleć to, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Wybór odpowiedniego zdjęcia lub grafiki jest niesamowicie ważny. Każdy plik multimedialny powinien być wysokiej jakości, ponieważ tylko takie posty są oglądane i zapisywane przez innych. Na fotografiach nie eksperymentuj z filtrami i innymi dodatkami. Społeczność Pinteresta ceni sobie najbardziej klasyczne, naturalne zdjęcia, pozbawione zbędnych elementów dekoracyjnych. Wstawiając grafiki, infografiki lub inne materiały wizualne, zadbaj o prostotę i minimalizm, jednak pamiętaj, że musisz wyróżnić się na tle milionów innych postów. Staraj się więc w jakiś sposób przyciągnąć wzrok odbiorców i zaskocz ich wyjątkowym contentem. Pliki wizualne mogą mieć różne wymiary, jednak najbardziej optymalne są te, których proporcje wynoszą 3:2. W sieci znajdziesz wiele programów, które oferują darmowe szablony do grafik na Pinteresta. Możesz skorzystać m.in. z Canvy lub tworzyć je samodzielnie. 

Utworzenie tablicy

Zanim dodasz pierwszego pina, stwórz odpowiednią tablicę. Aby to zrobić kliknij na zdjęcie profilowe i wybierz zakładkę “Profil”. W ten sposób przejdziesz do tworzenia swoich pinów i tablic.

Zauważ, że każdy kto odwiedzi konto, może kliknąć aktywny link prowadzący do Twojej strony oraz zobaczyć jej opis. 

Wracając jednak do tworzenia tablic, przejdź do zakładki o tej nazwie i naciśnij przycisk “Utwórz”, wpisz nazwę i zatwierdź.


Ukryta tablica jest widoczna tylko dla Ciebie, dlatego jeśli chcesz, by inni użytkownicy mieli do niej wgląd, nie zaznaczaj pola “Widoczność”. 

Gdy utworzysz tablicę, pojawi się ona na Twoim profilu. Zanim dodasz do niej pierwsze posty, zadbaj o to, by dokładnie ją opisać. W tym celu naciśnij ikonę ołówka i wypełnij dane, które pokażą się w oknie.


Wybierz nazwę, kategorię oraz opisz krótko, co będzie się w niej znajdować. Możesz użyć kilku hashtagów, dzięki którym odbiorcy szybciej Cię odnajdą. Gdy do tablicy podepniesz kilka pinów, będziesz mógł edytować również okładkę, czyli zdjęcie główne podstrony.

Tworzenie pinów

Gdy utworzyłeś tablicę, możesz zacząć dodawać swoje pierwsze piny. Aby to zrobić wystarczy, że wejdziesz w podstronę i klikniesz ikonę “+” znajdującą się w lewym górnym rogu. Po najechaniu na nią ukażą się dwie opcje “Dodaj sekcję” i “Utwórz pina”. Sekcje to podkategorie danej tablicy. Możesz je utworzyć, ale nie musisz tego robić. Pomagają one pogrupować treści z danej kategorii. Ich dodawanie jest bardzo podobne do kreowania nowych tablic, dlatego nie będę tego procesu szczegółowo omawiać. 

Dodając post, wybierz więc “Utwórz pina”. Gdy naciśniesz tą opcję, pojawi się następujące okno:


 

Teraz podpowiem Ci, jak w kilku prostych krokach stworzyć pina i na co zwrócić uwagę przy jego tworzeniu.

  1. Wybierz zdjęcie lub grafikę – plik możesz przesłać z komputera lub zapisać prosto ze strony internetowej. Dobieraj je zgodnie z zasadami, o których wspomniałam chwilę wcześniej.
  2. Sformułuj zachęcający tytuł – taki, który zachęci odbiorców do powiększenia zdjęcia lub wejścia na konkretną stronę. Pamiętaj, że może on mieć 100 znaków, jednak w wynikach wyszukiwania widać na ogół pierwsze 30 symboli. Staraj się więc pisać krótko, a najważniejsze informacje umieść na początku.
  3. Dodaj opis pliku – możesz opisać krótko to, co jest widoczne na zdjęciu, wkleić informacje o prezentowanym produkcie czy napisać coś, czym chcesz podzielić się z resztą użytkowników. Jeśli np. stworzyłeś infografikę do artykułu, w opisie możesz umieścić wstęp do niego lub zachęcić odbiorców do zajrzenia na stronę i przeczytania całości tekstu. Pamiętaj, że musisz zmieścić się w limicie 500 zzs, a widocznych jest tylko 50 pierwszych znaków (reszta tekstu ukaże się po rozwinięciu całości opisu.
  4. Dodaj hashtagi – w opisie możesz dodać hashtagi, dzięki którym Twój pin stanie się widoczny i łatwiejszy do odnalezienia. Najlepiej umieścić tagi w języku polskim i angielskim, ponieważ polscy użytkownicy przeważnie korzystają z obu tych języków. Nie ma określonej ilości hashtagów, które możesz dodać. Musisz jedynie zmieścić się w limicie 500 zzs w opisie.
  5. Wklej link docelowy – możesz przekierować odbiorcę do dowolnej strony internetowej np. do konkretnego artykułu na Twoim blogu czy produktu w e-sklepie. Link może prowadzić również do fanpage na Facebooku czy profilu na Instagramie itp.
  6. Opublikuj pina – sprawdź, czy wszystko dobrze się zapisało i zobacz, jak prezentuje się Twój post.

 

Tak wygląda gotowy i opublikowany pin:

 

Jak widać, jeśli zainteresujesz odbiorców pinem, masz dużą szansę na to, że odwiedzą oni Twoją stronę internetową. Dzięki temu zyskasz większą ilość wyświetleń, a nawet zwiększysz sprzedaż. Działania na Pintereście trzeba jednak dokładnie śledzić. Gdy dodasz kilka różnych postów, sprawdź które cieszą się największą popularnością i spróbuj wyciągnąć wnioski. Przydadzą się one podczas tworzenia kolejnych pinów. Staraj się również regularnie zamieszczać treści. Najlepiej zaplanuj kilka postów, które umieszczaj np. co drugi dzień. Osoby, które zaczną Cię obserwować będą wiedziały, że jesteś aktywny i cały czas mogą liczyć na nową porcję inspiracji od Ciebie.

Statystyki Pinteresta

Do monitorowania zachowań Twoich odbiorców bardzo przydatne są statystyki Pinteresta. Są one dostępne w zakładce “Statystyki”. Pierwsze dane pojawiają się już po kilku dniach od dodania pierwszych postów. Dzięki nim dowiesz się ile osób:

  • wyświetla Twoje piny,
  • zapisało zdjęcie,
  • kliknęło w link,
  • powiększyło grafikę.

Analizując dane na temat swoich odbiorców, dowiesz się:

  • z jakiego kraju pochodzą,
  • ile mają lat,
  • jakiej płci są,
  • z jakiego urządzenia korzystają. 

Poniżej pokażę Ci, jak wygląda przegląd statystyk. 


Jak widać, w panelu możesz sprawdzić wiele informacji, które pomogą Ci w tworzeniu wartościowego i interesującego Twoich odbiorców contentu. Wskaźniki pomagają zobrazować, jak wyświetlenia czy aktywności przekładają się na klikalność linku docelowego. 

 

Możesz sprawdzać również swoje najpopularniejsze i najczęściej klikane piny. Poznasz w ten sposób preferencje swoich odbiorców, dzięki którym będziesz wiedział, jakie treści interesują użytkowników, jakie hashtagi najlepiej sprawdzają się w Twojej branży oraz stwierdzisz, co jest aktualnie na topie. Dopasowując piny do swoich odbiorców, możesz osiągnąć naprawdę duży sukces.

 

Analiza wieku i płci odbiorców pozwoli Ci dodatkowo dopasować do nich treści zamieszczane na profilu. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzać, czym interesują się osoby w danym przedziale wiekowym i kierować posty do tej właśnie grupy odbiorców. Algorytm Pinterest.com jest bardzo rozbudowany, dlatego kieruje piny o konkretnej tematyce do osób, które wcześniej przeglądały coś podobnego. Jeśli więc będziesz na bieżąco śledził, czego chcą odbiorcy, masz szansę na duże powodzenie.

Śledzenie konwersji z Pinteresta

Prowadząc sklep internetowy, na Pintereście prawdopodobnie najczęściej będziesz umieszczał piny prezentujące produkty, które można nabyć na Twojej stronie. Użytkownicy zainteresowani danym przedmiotem, wejdą w umieszczony obok zdjęcia link odsyłający i automatycznie zostaną przeniesieni np. na kartę danego produktu. Aby jednak wiedzieć, ile dokładnie osób dokonało u Ciebie zakupów w ten sposób, warto dodać portal do źródeł konwersji w Google Analytics. Po odpowiednim zdefiniowaniu celów oraz dobrym osadzeniu linku, będziesz mógł śledzić:

  • ile osób dokonało zakupu dzięki stronie Pinterest,
  • jaka jest średnia wartość tych zamówień,
  • jaki jest współczynnik konwersji,
  • jak długo klient składał zamówienie.

Niektóre firmy nie śledzą tych danych, ponieważ skupiają się głównie na konwersji np. z Facebooka. Czasami okazuje się jednak, że prowadzenie profilu na Pintereście przynosi o wiele większe zyski, niż działalność na innych mediach społecznościowych. Zakładając więc konto na Pintereście, warto od razu podpiąc go do Google Analytics i śledzić działania generowane przez ten portal. W ten sposób cały czas będziesz na bieżąco oraz będziesz w stanie określić, co przyczynia się u Ciebie do zwiększenia sprzedaży.

Reasumując, założenie Pinteresta firmowego nie zajmuje zbyt wiele czasu, a jego prowadzenie jest bardzo intuicyjne. Warto więc zdecydować się na rozpoczęcie działalności Twojej firmy na tym portalu. Regularnie prowadzony profil może przynieść naprawdę wiele korzyści.

Amanda Krzywda
Amanda Krzywda

Absolwentka Architektury Informacji i pasjonatka copywritingu oraz social media marketingu.

Pisząc, odkrywa coraz to nowsze zagadnienia, które chce poznać bliżej. W INTLE zajmuje się redagowaniem artykułów specjalistycznych, które odpowiadają na problemy oraz pytania użytkowników, a także prowadzeniem mediów społecznościowych. Umiłowanie do tych dwóch dziedzin sprawia, że spod jej ręki wychodzą teksty poradnikowe pomagające odnaleźć się w przestrzeni ogólnodostępnych social mediów i pozwalające poznać ich potencjał biznesowy.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.

czytaj dalej

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.

czytaj dalej

Jak założyć fanpage dla sklepu internetowego

Jak założyć fanpage dla sklepu internetowego

Jeśli nie założyłeś jeszcze fanpage na Facebooka dla Twojego sklepu internetowego, najwyższy czas to zrobić. Z pewnością wśród 20 milionów polskich użytkowników tego portalu społecznościowego (51% kobiet, 49% mężczyzn) znajdzie się też Twoja grupa docelowa.

czytaj dalej

Instastories – czym są i jak je stworzyć?

Instastories – czym są i jak je stworzyć?

Instagram stał się bardzo popularną platformą, dzięki której wiele firm prowadzi działania promujące markę. Obecnie dodawanie wyłącznie zdjęć z opisami może już być niewystarczające, aby zainteresować potencjalnego klienta i sprawić, by zechciał obserwować markę. Jeśli chcemy dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, powinniśmy rozwijać nasz profil na Instagramie. Jedną z najbardziej popularnych funkcji jaką posiada Instagram, jest zdecydowanie możliwość tworzenia Instastories. Co to takiego?

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman