Aktualizacja: 04 listopada 2021
Wyobraź sobie sytuację, w której Twoje produkty zajmują topowe miejsca w wyszukiwarce Google i tym samym generują większe przychody. Dodatkowo, potencjalny Klient nie trafia do konkurencji, a do Twojego sklepu internetowego… Brzmi interesująco, prawda?
Na szczęście, nie są to jedynie puste słowa, a korzyści jakie możesz osiągnąć pisząc opisy produktów zgodne z praktykami SEO.
Zatem, jak tworzyć opisy produktów pod SEO w sklepie internetowym? Jak optymalizować elementy karty produktu, na które zwrócą uwagę roboty Google? Sprawdźmy!
… każdy opis produktu musi być unikalny i wysokiej jakości. Jego pierwsza cecha oznacza, że musisz przygotować opis, nie będący kopią tego, który znajdziesz na stronie producenta czy też na innych sklepach internetowych.
W innym wypadku, przyczynisz się do tworzenia duplikatów treści, które są negatywnie odbierane przez roboty wyszukiwarki Google.
Dlatego zadbaj o to, aby opis produktu pisać samodzielnie i z myślą, że nie tworzysz go jedynie pod SEO, ale również dla użytkownika.
Unikalność to zatem pierwszy i podstawowy aspekt tworzenia opisów produktów. Drugi, to wysoka jakość, która powinna determinować Cię do tego, aby:
To właśnie te dwa, podstawowe elementy opisu produktu, będą kluczowe dla użytkownika i dla robotów wyszukiwarki Google. Nie zapominaj o nich, a wówczas to Ty odczujesz korzyści w postaci widoczności produktu w wyszukiwarce. To z kolei prosta droga do poprawy jego sprzedaży.
Tworzenie opisu nie przełoży się pozytywnie na SEO produktu, jeśli nie będzie on zawierał słów kluczowych. Powstaje więc pytanie, jakie to mają być frazy kluczowe?
Przygotowując opisy produktów SEO możesz skorzystać z kilku rodzajów słów kluczowych: brandowe (związane z marką produktu), ogólne lub te z tzw. długiego ogona.
Dobrze jednak abyś głównie skupił się na tych ostatnich. To właśnie tego rodzaju frazy wpisują do wyszukiwarki użytkownicy, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają i czego potrzebują. “Long tail” to zatem słowa kluczowe szczegółowo opisujące produkt, jak np. damskie buty salomon outback 500 gtx.
Dobierając słowa kluczowe, możesz zwrócić również uwagę na te rozwiązujące problem Twoich potencjalnych klientów. Przykładowo będą to frazy: “ekspres do kawy philips 1200 opinie” lub “philips lattego 5400 cena”. Stosując je w swoim opisie zwiększasz szansę na to, że właśnie do Ciebie trafi użytkownik i znajdzie odpowiedź rozwiązującą dany problem.
Wybór słów kluczowych do opisu produktu mogą ułatwić Ci różnorodne narzędzia dostępne online. Jednym z nich jest SEMSTROM, dzięki któremu poznasz wszystkie propozycje słów kluczowych pasujące do Twojego produktu.
Wystarczy, że odwiedzisz zakładkę SEO lub E-commerce, wpiszesz główną frazę odnoszącą się do produktu i po chwili otrzymasz propozycje słów kluczowych. To co ważne, zwróć uwagę na ich potencjał wyszukiwania.
Te dane pozwolą Ci się zorientować, ile razy średnio wpisywana jest dana fraza do wyszukiwarki Google.
Pamiętaj jednak, że SEMSTORM jest narzędziem płatnym. Dlatego alternatywną dla niego mogą być po prostu podpowiedzi wyświetlające się w wyszukiwarce Google.
Możesz również skorzystać z narzędzia Google Search Console. W zakładce “Skuteczność” zweryfikujesz wszystkie słowa kluczowe, które już są widoczne na Twoją domenę. Jedynym warunkiem jest podpięcie domeny do narzędzia oraz jej pozytywna weryfikacja.
Opis produktu, który nie posiada ułożonej struktury nagłówków HTML ma ograniczone szanse zdobycia widoczności w wyszukiwarce Google. Jest to istotny fakt, który z pewnością nie musi Cię przekonywać do tego, aby na Twojej karcie produktu znalazły się właściwe nagłówki HTML. Ok, tylko co to znaczy właściwe?
Strukturę nagłówków HTML możesz rozłożyć na 6 poziomów – od H1 do H6, przy czym pierwsze trzy będą najbardziej istotne. Zatem nagłówkiem H1 powinieneś oznaczyć tytuł produktu, a H2 śródtytuły znajdujące się stricte w jego opisie skróconym i rozszerzonym. Z kolei H3 doskonale znajdzie swoje miejsce np. w tytułach produktów podobnych.
To co niezwykle istotne, w nagłówkach powinny znaleźć się słowa kluczowe, na które chcesz, aby Twój artykuł był widoczny w wyszukiwarce Google.
Abyś mógł jednak lepiej zrozumieć planowanie nagłówków HTML, zwróć uwagę na poniższy przykład.
Jest to część karty produktu pochodząca ze sklepu internetowego X-KOM. Zgodnie z nią, struktura nagłówków prezentuje się następująco:
H1: Huawei Watch GT 2 46mm Sport czarny
H2: Poznaj Huawei Watch GT 2 w 60 sekund
H2: Odkryj Huawei Watch GT 2 Sport czarny w 360 stopniach
H2: Wbudowany pulsoksymetr
H2: Profesjonalny trener na nadgarstku
H2: Precyzyjne raporty ćwiczeń
H2: Więcej możliwości, dzięki bluetooth
H2: Przydatny asystent
H2: Mocniejsza bateria i AI w Huawei Watch GT 2
…
H3: Huawei Watch GT 2
H3: Tech-Protect Bransoleta Stainless do smartwatchy black
H3: Tech-Protect Pasek Leather do smartwatchy brązowy
H3: Xiaomi Mi Body Composition Scale 2
…
Taki rozkład nagłówków HTML, to gotowe rozwiązanie, które możesz wykorzystać w swoim sklepie internetowym. Zatem, do dzieła!
To co będzie dla Ciebie pomocne w zwiększeniu widoczności karty produktu w wyszukiwarce, to optymalizacja meta tagów: Title i Description. Co jednak musisz o nich wiedzieć?
Title, to nic innego jak krótka treść odnosząca się tematycznie do zawartości danej strony. Znajdziesz ją w kodzie HTML między znacznikami lub po prostu na liście wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
Istotnym jest tu fakt, że od sierpnia 2021, to algorytm Google decyduje o tym, jaki tag Title zobaczy użytkownik w wyszukiwarce. Jednak, mimo to, warto abyś stworzył go samodzielnie pamiętając o kilku zasadach:
Aby zmotywować Cię do tworzenia tagów Title, musisz wiedzieć, że jest on jednym z głównych czynników rankingowych. To z kolei oznacza, że odgrywa dużą rolę przy ustalaniu pozycji w wyszukiwarce Google.
Jeśli Title masz już gotowy, przychodzi pora na tag description. Jest to rozszerzony opis zawartości strony odnoszący się w tym przypadku do konkretnego produktu. Zgodnie z zaleceniami Google, nie powinien być dłuższy niż 155 zzs.
Podobnie jak w poprzednio opisywanym tagu, treść opisu znajdziesz w znaczniku HTML lub w wyszukiwarce Google.
O czym jednak musisz pamiętać tworząc tag description? Przede wszystkim o słowach kluczowych, na które optymalizujesz dany produkt. Nie upychaj ich jednak na siłę. Tego typu działania są negatywnie odbierane przez roboty wyszukiwarki i mogą prowadzić do obniżenia strony w rankingu Google.
Zwróć uwagę również na to, aby tag description pisać językiem korzyści. Sformułowania takie jak “darmowa dostawa”, “wysyłka w 24h”, “gwarancja jakości”, “kup”, “sprawdź” zachęcą użytkownika do kliknięcia czy nawet zakupu. W tym miejscu pokaż także korzyści wynikające z danego produktu.
Na koniec pamiętaj, aby dodać treść nawołującą do akcji. Stosując takie słowa jak: “kup”, “zobacz” lub “sprawdź” zwiększysz jeszcze szansę na to, że użytkownik kliknie właśnie w Twój link.
Optymalizacja atrybuty ALT zdjęcia czy nazwy pliku graficznego, to “must have” każdego opisu produktu. To dzięki nim masz szansę zwiększyć widoczność swojego produktu w Google Grafika czy w wynikach organicznych. Co jednak każdy z nich oznacza?
Atrybut ALT to inaczej Alternatywny opis zdjęcia. Za jego pomocą możesz pomóc robotom Google zrozumieć to co znajduje się na danej grafice. Oczywiście, warto abyś zrobił to ze słowami kluczowymi, które wykorzystałeś do optymalizacji opisu produktu.
Miej jednak na uwadze, aby nie przesadzać z ich ilością i nie doprowadzać do sytuacji, w której ALT zdjęcia będzie po prostu krótkim zlepkiem fraz kluczowych.
Zanim jednak wdrożysz ALT, najpierw musisz zadbać o nazwę pliku graficznego. W tym miejscu również umieść się słowa kluczowe wraz z opisem tego co znajduje się na zdjęciu. Różnica tkwi jedynie w konstrukcji, przy której powinieneś zwrócić uwagę na to, aby:
Linkowanie wewnętrzne, to już ostatni krok jaki dzieli Cię od zakończenia prac związanych z optymalizacją opisu produktu pod SEO. Jednak na czym ono polega?
Jak pewnie się domyślasz, jest to tworzenie linków (odnośników) prowadzących do innych podstron znajdujących się w obszarze tej samej domeny. W tym przypadku, będą to po prostu linki prowadzące do innych produktów.
Być może zastanawiasz się teraz, w jaki sposób to zrobić? Najlepszym i najpopularniejszym rozwiązaniem jest dodanie modułu odpowiedzialnego za wyświetlanie produktów podobnych. Jego wykorzystanie znakomicie obrazuje zrzut pochodzący ze sklepu ZALANDO.
Ciekawym pomysłem na linkowanie wewnętrzne, może być także przedstawienie użytkownikowi produktów o tym samym kolorze lub wzorze. W taki właśnie sposób zrobił to sklep internetowy KARO.
Wdrażając linkowanie wewnętrzne na karcie produktu, koniecznie zwróć jeszcze uwagę jeden element – nawigację okruszkową.
Jej zalety są widoczne nie tylko w kontekście SEO, ale również samego użytkownika. Dzięki tzw. “okruszkom chleba” jest mu zdecydowanie łatwiej odnaleźć się w strukturze strony.
Wiesz już jak pisać opisy produktów w sklepie internetowym. Znasz również wszystkie najważniejsze elementy związane z optymalizacją opisów produktów pod kątem SEO. Nie pozostaje zatem nic innego, abyś to Ty przygotował własny opis – przyjazny nie tylko wyszukiwarce Google, ale również Twoim potencjalnym klientom.
Na pytanie, czym jest nagłówek, odpowiadam - tym, co zwiększa liczbę kliknięć nawet pięciokrotnie. Mimo ich ogromnej roli niektórzy twórcy treści nie są świadomi ukrytej w nagłówkach mocy. Zobacz, jak pisać nagłówki SEO, by zwiększyć ilość wejść na stronę!
Zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego Twoje treści blogowe nie generują ruchu lub nie są widoczne na żadne słowa kluczowe? Co może być tego przyczyną? Najczęstszy powód to liczne błędy w optymalizacji artykułów pod kątem elementów SEO. To właśnie one utrudniają zdobycie widoczności w wyszukiwarce Google, a w konsekwencji osiągnięcie wysokiego ruchu organicznego. Porozmawiajmy zatem o popularnych błędach w optymalizacji artykułów blogowych, których powinieneś unikać!
Będąc właścicielem sklepu internetowego, na pewno nie raz zastanawiałeś, co zrobić z produktami, które nie są już dostępne w Twojej ofercie. Być może przyszło Ci wtedy do głowy, aby taki produkt po prostu usunąć. W kontekście SEO jest to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie mógłbyś wybrać. Zatem, jak poradzić sobie z produktami nieaktywnymi w sklepie internetowym? Przedstawię Ci 4 skuteczne metody, które rozwiążą ten problem!
Czynniki rankingowe podczas pozycjonowania, których ilość trudno zliczyć, są odmienione przez właścicieli witryny przez wszystkie przypadki. W takiej sytuacji przeważnie zastanawiamy się gorączkowo, na które elementy strony położyć największy nacisk oraz jakie czynniki wpływają na pozycję witryny w Google. Choć nie możemy dokładnie określić wszystkich czynników i tego, w jaki sposób decydują o rankingu wyszukiwarki, wiemy dobrze, jakie są najważniejsze i o których nie możemy zapominać. Poniżej prezentujemy więc najważniejsze czynniki rankingowe Google o jakie musimy zadbać, jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa znajdowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.
Co mówią o nas klienci