Aktualizacja: 28 października 2021
Dysponując określonym budżetem oraz określając wcześniej cel naszej kampanii musimy podjąć jedną z ważniejszych decyzji – jak duża powinna być grupa odbiorców naszej reklamy. Przez cały proces jej tworzenia w panelu reklamowym Facebooka po prawej stronie wyświetla nam się informacja o liczności grupy docelowej (“Wielkość grupy odbiorców”) w zależności od wybranych przez nas ustawień.
To pierwsza podpowiedź dotycząca liczności grupy, wskaźnik na czerwonym polu może oznaczać zbyt małą grupę odbiorców, a na polu żółtym zbyt szeroką.
Pierwszym podstawowym błędem w dobieraniu grup odbiorców jest zbyt szerokie targetowanie. Powiedzmy, że sprzedajemy przez internet książki dotyczące gotowania. Zatem wybieramy kobiety i mężczyzn w wieku 20 – 65+ (przecież każdy z nich gotuje), zainteresowanych gotowaniem bądź książkami (idealnie jednym i drugim).
To grupa ponad 3 mln osób (!) i wątpliwe jest, abyśmy z naszym budżetem który posiadamy dotarli do każdej osoby z tej grupy. Oczywiście w przypadku specyficznych celów reklamowych jak np. konwersja Facebook inteligentnie dobierze odpowiednio reagujących konkretnych przedstawicieli Twojej szerokiej grupy docelowej (i np. wyda najwięcej w grupie 25 – 34, kobiety). Ale co z pozostałymi osobami? Tutaj niezwykle ważna jest segmentacja i podzielenie odbiorców na kilka zestawów reklam (np. w zależności od wieku i płci).
W nawiązaniu do powyższej wypowiedzi możesz zechcieć mimo wszystko tworzyć tylko szerokie grupy docelowe – przecież Facebook dobierze najlepszą grupę dla Ciebie. Można tutaj niestety również wpaść w drugą pułapkę – może się okazać, że najczęściej w reklamę klikają młode kobiet do 25 roku życia – niekoniecznie zainteresowane zakupem, ale po prostu spodobało im się zdjęcie. Ze względu na zainteresowanie, to właśnie na nich Facebook może poświęcić większość zasięgu reklamy. Targetując grupę zbyt szeroko trafiamy na wiele przypadkowych osób, które ze względu na atrakcyjnie wizualną reklamę będą wchodzić z nią w interakcję (a Facebook przez to dalej będzie reklamę wyświetlał im i osobom do nich podobnym), ale niestety nie trafimy do realnych Klientów.
W jakich sytuacjach targetować zatem szeroko?
Równie dużym problemem jak szerokie targetowanie jest również zbyt wąska grupa odbiorców. Po pierwsze Facebook nie ma żadnego pola do optymalizacji grupy, po drugie reklama jest zdecydowanie droższa. Pamiętajmy, że wyświetlanie reklam działa na zasadzie aukcji, aby koniecznie wyświetlić reklamę grupie np. 1000 – 2000 odbiorców, będziemy musieli wygrać wszystkie aukcje, co może zawyżyć koszty.
Kiedy zatem warto?
Jak widzisz nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to ile powinna wynosić grupa – 10 000 osób, a może milion? Bierz pod uwagę takie czynniki jak:
Po pytaniu ile, pojawia się drugie pytanie: jak? Odpowiedzi na nie znajdziesz poniżej.
Aby być kreatywnym w targetowaniu grup docelowych i szukać nowych dróg i rozwiązań musisz znać wszystkie możliwe, podstawowe opcje targetowania reklamy. Takie jak np. lokalizacja, demografia, zainteresowania, zachowania – generalnie zapoznaj się z wszystkimi możliwościami jakie daje Ci Facebook.
Często wybierając grupę docelową w konkretnej lokalizacji nie zagłębiamy się w to czy dana osoba w lokalizacji mieszka, przebywała w niej niedawno, a może do niej podróżuje. Wszystko to możemy wybrać już na początku.
Jeżeli promujemy nadchodzące, lokalne wydarzenie bądź promocję w określonym regionie – złym pomysłem jest wybranie grupy “Niedawno przebywały w tej lokalizacji”.
Możemy również dodawać lokalizacje zbiorcze. Jak to wykorzystać? Załóżmy, że chcesz wypromować się np. do:
Innymi ciekawymi opcjami targetowania reklam są:
Dane demograficzne | Wydarzenia z życia |
Rodzice | |
Zachowania | Aktywność cyfrowa |
Nawyki zakupowe | |
Podróże | |
Użytkownicy urządzenia przenośnego | |
Wszystkie urządzenia przenośne wg marki |
Pamiętaj również, że grupy docelowej możesz również wykluczać.
Jak wykorzystać wykluczanie? Wróćmy do tematu książek o gotowaniu – powiedzmy, że promujesz książkę o pomysłach na steki. Niefortunnym byłoby dotarcie z nią do wegetarian. Grupy docelowe warto również zawężać.
Targetując reklamę jak na rysunku obok wybrałeś osoby zainteresowane gotowaniem lub książkami, a grupa jest bardzo duża.
Wybierając grupę jak na rysunku obok wybierasz grupę zainteresowaną książkami i gotowaniem jednocześnie.
Po lewej wykluczyliśmy z grupy potencjalnych wegetarian.
Jak jeszcze to wykorzystać?
Dzięki wymienionym wyżej opcjom masz również szansę na dotarcie do konkretnej osoby (acz tutaj oczywiście również z dość sporym niestety marginesem błędów).
Wiesz, że wybrana przez Ciebie osoba ma urodziny w przeciągu miesiąca, pracuje również w konkretnej lokalizacji, jest mężczyzną w konkretnym wieku. Wybierasz wszystkie te opcje i jest szansa, że Twoja reklama na Facebooku wyświetli się właśnie tej konkretnej wybranej przez Ciebie osobie (ale i również innym osobom, które mogą spełniać te parametry).
Podobnie możesz również docierać np. do zamożnych osób. Jakie opcje wtedy wybierać?
Koniecznie również wykorzystuj Statystyki grup odbiorców, czyli Facebook Audience Insights. Znajdziesz je w menu w managerze reklam. Dla przykładu sprzedajesz produkty dla dzieci – klocki, gry planszowe, a Twoją główną grupą Klientów są ojcowie w wieku 25 – 40. Dzięki temu narzędziu możesz dowiedzieć się o swojej grupie jeszcze więcej i skuteczniej targetować reklamę. Po lewej stronie wybierasz, to co już wiesz o swojej grupie – w moim przypadku:
Dowiaduje się dodatkowo, że to głównie osoby zamężne (single, w związku, zaręczeni to jedynie 10% tej grupy), a takich osób aktywnych na Facebooku miesięcznie jest 400 – 450 tys. Dowiaduję się również, że:
Osoby te pracują głównie w branżach / stanowiskach związanych z zarządzaniem, produkcją i usługami administracyjnymi.
Na Facebooku zainteresowani są głównie grami, alkoholami i samochodami.
Zamieszkują głównie Warszawę, Kraków, Poznań i Wrocław.
Są aktywni na Facebooku i korzystają głównie z urządzeń z systemem Android.
Kolejną z ciekawych i niejednokrotnie najskuteczniejszych opcji targetowania są wszelakiego typu grupy niestandardowe – jak np. baza naszych własnych Klientów, remarketing czy aktywność na stronie na Facebooku. Ale to temat na kolejny artykuł. Koniecznie dajcie znać w komentarzu czy bylibyście zainteresowani.
Niestandardowe grupy odbiorców na Facebooku, to najczęściej najbardziej skuteczne i efektywne grupy odbiorców w Twojej kampanii reklamowej. Ich tworzenie jest niezwykle proste o czym przekonasz się z poniższego artykułu, równie proste jak tworzenie reklam z nimi w roli głównej. Możesz wykorzystać je praktycznie do każdego typu kampanii w swoim managerze reklam.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
W małym sklepie internetowym delikatne zmiany w UX niewiele zmienią. Aby faktycznie podnieść konwersję, trzeba zlokalizować duże, istotne problemy, a następnie je rozwiązać. Dobra informacja jest taka, że da się to zrobić stosunkowo niskim kosztem. W tym artykule pokażę, jak możesz samodzielnie znaleźć krytyczne błędy w UX sklepu internetowego
Co mówią o nas klienci