SEO i Content marketing w strategii marketingowej e-sklepu

Aktualizacja: 18 października 2021

|Analityka i Strategia Marketingowa|SEO i Content marketing w strategii marketingowej e-sklepu
Dobra strategia marketingowa oparta jest o długofalowe działania ukierunkowane na spełnienie celów biznesowych i uwzględniające różne aktywności marketingowe. Aktywności te nie powinny zachodzić w odosobnieniu, a przenikać się i uzupełniać, aby doprowadzić do lepszych efektów. Mam tu na myśli synergię działań marketingowych, o której pisałam w jednym z poprzednich artykułów.
SEO i Content marketing w strategii marketingowej e-sklepu

Przykładem takiego uzupełniania się i wspierania jest związek między SEO a content marketingiem. Przypominając pokrótce SEO, czyli Search Engine Optimization, to szereg działań, których celem jest poprawa widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (w Polsce głównie w Google). Z kolei content marketing to zaplanowane działania związane z tworzeniem różnego rodzaju treści związanych z zainteresowaniami i  potrzebami grupy docelowej oraz tematyką branży w jakiej działa firma. 

 

Podstawowe cele SEO i content marketingu wydają się różne, jednak gdy spojrzymy głębiej to zauważymy, że tak naprawdę trudno im bez siebie efektywnie działać. Celem SEO jest przede wszystkim dotarcie do osób szukających zaspokojenia swojej potrzeby lub rozwiązania problemu, z kolei content w głównej mierze ma za zadanie zainteresować i przywiązać do siebie klientów poprzez wartościową treść. 

 

Aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google należy spełnić wiele wymagań, które co jakiś czas ulegają zmianie. Jedną z takich większych zmian było lepsze rankingowanie stron bogatych w wartościowe treści. Dokładnie tak! Pojawienie się dwóch nowych algorytmów zwróciło uwagę pozycjonerów i marketingowców na content marketing.  Wprowadzenie tych algorytmów, pandy i pingwina, miało na celu wyeliminowanie z pierwszych wyników wyszukiwania stron, które powielają treści o niskiej jakości, zwykle tworzonych jako zaplecze pozycjonerskie. Ich miejsce miały zastąpić strony dostarczające jakościowego contentu, chętnie czytanego i udostępnianego. Tak jest w zasadzie do dziś. 

 

Już tu widać jak content marketing wspiera budowanie dobrych pozycji w Google. Ale jak SEO wspiera content marketing? Przede wszystkim stanowi kanał dystrybucji i promocji treści, jest źródłem inspiracji, a także ciągłego ulepszania raz stworzonych materiałów. 

 

Nim przejdziemy dalej to przypomnę tylko, że content marketing to nie samo pisanie wpisów na blogu. To długofalowa strategia działań marketingowych oparta na regularnym tworzeniu wysokiej jakości treści, o zróżnicowanym formacie (artykuły, infografiki, filmy, ebooki), które są wartościowe dla odbiorców i chętnie polecane dalej. 

Jakie są wspólne cele SEO i Content marketingu

Podsumowując wcześniejsze akapity, SEO i Content marketing, pomimo iż na pierwszy rzut oka całkowicie różnią się od siebie, to jednak spełniają kilka wspólnych celów:

  • edukację użytkownika poprzez dostarczanie treści (artykułów, infografik, filmów) o charakterze np. poradnikowym, 
  • zwiększenie ruchu na stronie dzięki wysokim pozycjom w wyszukiwarce Google i zainteresowaniu użytkownika treściami na stronie,
  • budowanie świadomości marki poprzez obecność w wyszukiwarce Google, a także polecanie tworzonych treści przez inne strony czy czytelników,
  • wzrost konwersji w sklepie dzięki zbudowanemu zaufaniu, stworzeniu wizerunku eksperta oraz zaspokojeniu potrzeb kosumenta.

Jak w praktyce content marketing wspiera na SEO i odwrotnie?

#1 spełniasz główne założenia algorytmów Google: panda i pingwin

Czyli tworzenie unikalnej i jakościowej treści, o czym wspomniałam powyżej.

#2 umieszczasz słowa kluczowe na stronie

W sklepie internetowym masz ograniczone możliwości umieszczania fraz kluczowych na stronie tak aby wyglądało to naturalnie, zarówno dla Google, jak i dla klientów. Zwykle umieszczane są one w opisach produktów, jednak opisy te powinny być jednocześnie możliwie krótkie, ale i przydatne dla potencjalnego klienta. Dlatego warto wesprzeć się tutaj różnymi formami contentu, takimi jak infografiki, filmiki, czy fragmenty dłuższych treści poradnikowych umieszczonych na blogu. Jednocześnie zapewniasz sobie linkowanie wewnętrzne, o czym piszę w kolejnym punkcie.

#3 zapewniasz linkowanie wewnętrzne

Poprawna indeksacja sklepu w Google wymaga takiej architektury serwisu i treści na nim umieszczonych, która umożliwi dotarcie algorytmom wyszukiwarki do wszystkich podstron. Jest to możliwe dzięki dobrze zaplanowanej strukturze linków między poszczególnymi podstronami sklepu. Jedną z najlepiej działających form linkowania wewnętrznego jest linkowanie kontekstowe, czyli linki umieszczone w tekstach. Użytkownicy chętniej klikają w takie linki, a roboty Google traktują je jako bardziej naturalne. Oczywiście jeśli nie przesadzimy z ilością.
Oprócz linkowania między wpisami, dobrą praktyką będzie także linkowanie między kartami produktów, a dopasowanymi tematycznie podstronami bloga czy sekcji poradnikowej w sklepie.

#4 ułatwiasz pozyskiwanie linków przychodzących

Linki przychodzące, zwane też linkami zewnętrznymi, są kolejnym czynnikiem rankingowym, wpływającym na pozycje w Google. Jak sama nazwa wskazuje linki te kierują użytkowników i roboty Google z innych stron do Twojego sklepu. Ważne jest tu jednakj, że nie tylko ilość linków zewnętrznych, ale także ich jakość. Przez “jakościowe linki” rozumiemy takie linki, które umieszczone są na popularnych serwisach internetowych powiązanych tematycznie ze stroną, do której prowadzą. A jak pozyskać takie linki? Najprościej przez dobry content, który jest chętnie udostępniany i polecany przez innych. 

#5 możesz pozycjonować się na frazy z długiego ogona

Pozycjonowanie na krótkie i ogólne słowa kluczowe jest bardzo trudne. Są one popularne i konkurencja jest bardzo duża, bo obejmuje nie tylko sklepy internetowe, ale także m.in. serwisy tematyczne, czy blogi. Dlatego coraz popularniejsze staje się skupianie działań SEO na tzw. frazy długiego ogona, czyli dłuższe, mniej popularne i mniej konkurencyjne. Frazy te są też rzadko wyszukiwane, jednak wyszukują je osoby, które wiedzą konkretnie czego chcą i częściej są gotowe na zakup. W e-commerce frazy te mogą nawet generować znaczną część ruchu na stronie, a jak podaje ostatni raport przygotowany przez Publicis Groupe  „(kręte) ścieżki konsumenta w e-commerce” w wielu kategoriach zakupowych to nie strona główna, a właśnie karty produktów rozpoczynają najwięcej ścieżek klienta zakończonych transakcją.


Źródło: mechanised.co.uk

#6 zwiększasz czas na stronie

Dobrej jakości, przydatne i interesujące treści sprawiają, że są one chętnie czytane. Użytkownicy nie porzucają strony zaraz po wejściu na nią, przewijają w dół, a także przechodzą do innych podstron dzięki odpowiednio zaplanowanemu linkowaniu wewnętrznemu. Dla Google jest to jednoznaczna informacja, że ta strona dba o treści na niej publikowane, które spełniają one oczekiwania użytkowników i warto te strony pokazywać jako pierwsze w wynikach wyszukiwania.

#7 stale otrzymujesz nowe pomysły

Pozycjonowanie witryny opiera się o słowa lub też frazy kluczowe. Ponieważ wymagają one ciągłego monitorowania: na jakiej są pozycji, jaka jest ich konkurencyjność, czy pojawiły się nowe potencjalnie atrakcyjne frazy, to jednocześnie nieprzerwanie otrzymujesz inspiracje do tworzenia treści w ramach działań contetnt marketingowych. 

#8 wysokie pozycje w Google ułatwiają dotarcie do tworzonych treści

Nawet najlepsze treści wymagają promocji. Dzięki pozycjonowaniu masz szansę dotrzeć do nowych osób, które wejdą na Twoją stronę z wyszukiwarki (lub z innych stron dzięki np. link building) z konkretną potrzebą. 

Co warto poprawić w treściach na stronie, aby spełniać wymagania Google?

  • popraw w sklepie treści o niskiej jakości
  • wprowadź zmiany w zduplikowanych treściach
  • zoptymalizuj opisy produktów, jeśli skopiowałeś je ze stron producentów
  • upewnij się, że treści na stronie nie są przepakowane słowami kluczowymi
  • pozycjonuj sklep na frazy długiego ogona
  • popraw swój profil linków
  • usuń linki wychodzące do stron wyglądających na spamerskie
  • sprawdź jakie linki kierują do Twojego sklepu i zablokuj te z podejrzanych stron
  • nie pozyskuj linków za wszelką cenę
  • linkuj pomiędzy podstronami w witrynie
  • twórz treści poradnikowe oraz eksperckie, przydatne klientom i czytelnikom
  • zróżnicuj formy contentu jakie tworzysz
  • nie zapominaj o promocji treści i jej dystrybucji m.in. w mediach społecznościowych

Jak synergia między SEO i Content marketingiem przekłada się na konwersje?

Po pierwsze, spełniając wymagania algorytmów Google masz szansę pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania niż Twoja konkurencja i przyciągnąć więcej klientów.

Dodatkowo, tworząc treści odpowiadające na pytania potencjalnych klientów i rozwiewające ich obiekcje zwiększasz prawdopodobieństwo, że dokonają transakcji.

Sami klienci będą też do Ciebie wracać jeśli pokażesz im, że dbasz o to, aby byli dobrze poinformowani i pomagasz im, a nie tylko sprzedajesz. Możesz też wykorzystać strony z treścią edukacyjną czy inspiracyjną jako strony docelowe dla reklam z mediów społecznościowych. Co prawda wydłużasz lejek zakupowy, ale delikatniej zachęcasz do transakcji. A jak wiadomo, pierwsze wrażenie ma zawsze znaczenie.

Nie da się zatem ukryć silnego związku między SEO, a content marketingiem. Dlatego przemyślana strategia uwzględniająca to powiązanie może przynieść naprawdę dobre efekty. Dotyczy to zarówno realizacji celów jakie stawiamy przed samym SEO czy content marketingiem, ale także celów związanych stricte z konwersją i przychodami w sklepie. 

Agata Chmielewska
Agata Chmielewska

E-commerce & On-line Marketing Consultant

Od 13 lat związana z e-commerce. Swoje doświadczenie zdobywała w pracy zarówno po stronie Klienta, jak i agencji, współpracując m.in. z takimi firmami jak Praktiker, Willsoor, LokalnyRolnik.pl czy SuperKoszyk.pl. Wciąż się uczy i uwielbia dzielić się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem. Po pracy zapalona blogerka, która edukuje na www.achmielewska.com i prowadzi podcast FIRMA ON-LINE.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Zmiana oprogramowania sklepu, a SEO – o czym musisz pamiętać?

Zmiana oprogramowania sklepu, a SEO – o czym musisz pamiętać?

Zmiana oprogramowania sklepu internetowego to spore wyzwanie zarówno dla osoby zarządzającej sklepem jak i tej odpowiedzialnej za cały proces migracji. Wszelkie błędy popełnione w trakcie zmiany platformy będą miały wpływ na spadek widoczności sklepu w wyszukiwarce Google. Zatem, jak ich uniknąć i jakie podjąć działania, aby uzyskać pozytywny efekt w kontekście SEO? Poznaj 8 praktycznych wskazówek!

czytaj dalej

Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

Produkty niedostępne – nie usuwaj ich ze sklepu!

Będąc właścicielem sklepu internetowego, na pewno nie raz zastanawiałeś, co zrobić z produktami, które nie są już dostępne w Twojej ofercie. Być może przyszło Ci wtedy do głowy, aby taki produkt po prostu usunąć. W kontekście SEO jest to najgorsze z możliwych rozwiązań, jakie mógłbyś wybrać. Zatem, jak poradzić sobie z produktami nieaktywnymi w sklepie internetowym? Przedstawię Ci 4 skuteczne metody, które rozwiążą ten problem!

czytaj dalej

Synergia działań w strategii marketingowej

Synergia działań w strategii marketingowej

Kiedy tworzymy strategię marketingową, zwykle planujemy wiele aktywności w różnych kanałach. Mogą być one traktowane jako odrębne byty, jednak ich efekt zwielokrotnimy poprzez wykorzystanie synergii, która w naturalny sposób między nimi występuje. W tym artykule dowiesz się, jak wykorzystać ową synergię w planowaniu i realizacji strategii marketingowej.

czytaj dalej

Wzrost pozycji oraz ruchu na stronie a podstawowe działania SEO

Wzrost pozycji oraz ruchu na stronie a podstawowe działania SEO

Są firmy, które rozpoczynają swoją działalność od szukania towaru na sprzedaż. Są też takie, których założyciele mają pasję i chcą się nią po prostu dzielić. Druga wersja pasuje idealnie do firmy Moss Decor, która jest producentem paneli z mchów i roślin ozdobnych, czyli po prostu promuje ideę otaczania się zielenią, nawet w miejscu pracy czy w domu. Firma podjęła z nami współpracę, aby zwiększyć świadomość o marce i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Grupa kreatywnych marketerów INTLE z chęcią podjęła to wyzwanie.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman