Aktualizacja: 17 sierpnia 2022
Shoper to jedno z najpopularniejszych i najczęściej wybieranych rodzajów oprogramowania dla sklepów internetowych. Z jego pomocą prowadzenie własnego biznesu online staje się niezwykle proste. Platforma obsługuje bowiem cały proces zakupowy od A do Z. Jej konfiguracja jest niezwykle intuicyjna.
Aby jednak strona mogła przynosić zyski i znajdować się na wysokich wynikach wyszukiwania, należy wiedzieć, jak zadbać o odpowiednie pozycjonowanie sklepu Shoper. Jeśli chcesz się tego dowiedzieć, zapraszamy do lektury artykułu. Zdradzimy w nim najważniejsze wskazówki, a także pokażemy, jakich efektów możesz się spodziewać!
Zanim skupimy się na tym, jak wygląda pozycjonowanie sklepu Shoper, warto dowiedzieć się nieco więcej na temat tej platformy. Jak już wspominaliśmy, jest to jedna z najchętniej wybieranych platform e-commerce. Co miesiąc na tym oprogramowaniu powstaje ponad 400 nowych sklepów internetowych, a wszystkie witryny na nim oparte odwiedza rocznie ponad 43 mln internautów.
Shoper dostępny jest w kilku płatnych wersjach. Miesięczny koszt jest zależny od rodzaju wykupionej licencji. Dzięki temu każdy przedsiębiorca z pewnością znajdzie coś dla siebie.
Platforma Shoper oparta jest o model SaaS (Software as a Service – Oprogramowanie jako usługa). Jego producent udostępnia go więc użytkownikom w chmurze.
Tym samym platforma może być cały czas rozwijana, a osoby z niej korzystające są w stanie na bieżąco korzystać z dostępnych aktualizacji. To z jednej strony duża zaleta, a z drugiej z kolei wada, jednak o tym przeczytasz nieco później, gdy zajmiemy się tematem zmian w optymalizacji technicznej domeny.
Warto również podkreślić, że Shoper daje możliwość integracji sklepu internetowego z Facebookiem, Google Ads, Google Analytics, Allegro, Google Search Console, InPost, UPS czy Google Tag Managerem. Produkty mogą być więc sprzedawane na kilku różnych platformach, a cały proces zakupowy oraz działania marketingowe stają się o wiele łatwiejsze. Jak natomiast wygląda pozycjonowanie Shoper? Czy jest to równie prosty i przyjemny proces?
Aby pozycjonowanie sklepu Shoper było skuteczne, musisz w pierwszej kolejności odpowiednio skonfigurować całą platformę, na której oparty jest sklep internetowy. To obowiązkowe kroki, bez których witryna nie będzie w stanie pojawić się na wysokich wynikach wyszukiwania.
Zacznij przede wszystkim od integracji z Google Search Console, dzięki któremu możliwe będzie sprawdzenie statusu indeksowania witryny czy widoczności domeny w wynikach organicznych. Jak to zrobić? W tym celu należy wejść w zakładkę “Dodatki i integracje”, a następnie wybrać “Integracje własne”. W polu “Nagłówek strony ” wklej tag HTML wygenerowany w panelu Google Search Console i gotowe!
Aby kontrolować, czy pozycjonowanie Shoper idzie w dobrym kierunku oraz sprawdzać, jak przekłada się na ruch czy sprzedaż, konieczna będzie także integracja z Google Analytics. Cały proces wygląda dokładnie tak samo, jak w przypadku Google Search Console. W polu “Nagłówek strony ” należy tylko wkleić kod śledzenia z GA (najlepiej gtag.js).
Gdy wykonałeś dwa wcześniejsze kroki, należy teraz zająć się wygenerowaniem mapy witryny i zgłoszeniem jej do indeksowania w Google Search Console. Link do niej znajdziesz w zakładce Ustawienia —> Zaawansowane —> SEO —> Google Sitemap.
Na etapie przygotowania Shopera do pozycjonowania konieczne będzie także ustawienie przyjaznych adresów URL dla bloga. Co to znaczy “przyjaznych”? Takich, w których nie znajdują się losowe znaki, litery, cyfry, polskie znaki, podkreślenia itp. W adresie najlepiej oczywiście, aby pojawiły się te same słowa, które widnieją w tytule opublikowanego artykułu blogowego.
Jak jednak to ustawić? Musisz jedynie wejść w zakładkę Wygląd i treści → Blog → Ustawienia Bloga.
W sklepie opartym na Shoperze musisz również zweryfikować plik robots.txt i formuły w nim blokowane. Aby wykonać tę czynność, należy wejść w zakładkę Ustawienia —> Zaawansowane —> SEO —> Zaawansowane.
Na koniec została Ci jeszcze weryfikacja protokołu SSL, bez którego strona nie będzie w stanie osiągnąć wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto więc zadbać, aby go zakupić i zainstalować na sklepie.
Po takim przygotowaniu platformy krok po kroku możesz zacząć swoją pracę nad pozycjonowaniem witryny.
Na samym początku wspominaliśmy, że Shoper to oprogramowanie SaaS, co z pewnością jest jego pewnym atutem. Niestety dość często taka forma systemu zdecydowanie utrudnia wdrożenie zmian w optymalizacji technicznej domeny. Developer czy osoba zarządzająca stroną nie ma bowiem bezpośredniego dostępu do plików znajdujących się na serwerze. To ogromne utrudnienie, z którym z pewnością przyjdzie Ci się zmierzyć.
Czego nie będziesz w stanie wykonać pod tym kątem? Chociażby optymalizacji sklepu pod kątem parametrów Core Web Vitals. Musisz brać ten fakt pod uwagę już na samym początku swojej pracy nad pozycjonowaniem sklepu Shoper, a niekiedy nawet jeszcze przed samym wyborem platformy dla e-commerce.
Rozpoczynając pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper, należy zająć się tagiem Title oraz Description. To podstawowe i konieczne elementy optymalizacji tekstowej. Pierwszy z nich to unikalny tytuł przypisany do danej podstrony, widoczny w belce przeglądarki internetowej. Drugi to natomiast opis strony, zajmujący mniej więcej dwie linijki tekstu i wyświetlany w wynikach wyszukiwania tuż pod tagiem Title.
Obydwa tagi powinny oczywiście zawierać najważniejsze słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest dana podstrona sklepu opartego na oprogramowaniu Shoper. Pozycjonowanie będzie wtedy skuteczniejsze, a użytkownicy będą wiedzieli, co znajdą, wchodząc pod wskazany adres.
Co ciekawe, platforma umożliwia także dodanie słów kluczowych w polu META Keywords. Nie jest to jednak czynnik rankingowy, mający wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania, dlatego nie ma konieczności jego uzupełniania. W kontekście SEO nie jest to nawet zalecane, więc lepiej zostawić tę rubrykę pustą.
Gdzie jednak wdrożyć na Shoperze meta tagi? Miejsce to jest uzależnione od typu strony. Inaczej wygląda bowiem przy karcie produktu, kategorii czy wpisie blogowym.
Dla produktów ścieżka dotarcia do meta tagów wygląda następująco: Obsługa sklepu → Produkty —> Pozycjonowanie.
Dla kategorii to z kolei: Obsługa sklepu → Kategorie —> Wybór konkretnej kategorii —> Pozycjonowanie. Wygląd panelu jest identyczny jak ten dla produktów.
W przypadku artykułu blogowego należy natomiast wybrać: Wygląd i treści → Blog —> Lista wpisów —> Wybieramy konkretny artykuł —> Pozycjonowanie.
Przy okazji optymalizacji meta tagów w tym miejscu, możesz także ustalić własny przyjazny adres URL artykułu blogowego. Aby to zrobić, należy w polu “Własny adres URL” wpisać odpowiednie słowa oddzielone pauzą.
Warto jeszcze podkreślić, że meta tagi można ustawić także dla strony głównej. W tym celu musisz wejść w Ustawienia → Zaawansowane —> SEO.
Pozycjonowanie sklepu Shoper to także zadbanie o prawidłową optymalizację opisów kategorii. W każdym opisie powinny oczywiście znaleźć się najważniejsze informacje na temat znajdujących się w niej produktów. Będzie to duże ułatwienie dla osób, które trafią na daną zakładkę.
Opis należy nasycić słowami kluczowymi wybranymi do pozycjonowania. Strona ma wtedy szansę na zajęcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Roboty Google uznają ją wtedy za dobrze odpowiadającą na zapytanie użytkownika i umieszczą na wyższych pozycjach. Słowa kluczowe dobrze jest wyboldować, a także podlinkować wewnętrznie.
Jak jednak masz wdrożyć opis kategorii na Shoperze? Wystarczy, że wejdziesz do zakładki Obsługa sklepu —> Kategorie. Tam wybierasz odpowiednią kategorię, a w polach “Opis kategorii (góra)” lub “Opis kategorii (dół)” umieszczasz tekst wraz ze słowami kluczowymi i linkowaniem. Wyświetlanie opisu może różnić się w zależności od ogólnego szablonu sklepu, dlatego warto najpierw całość przetestować.
Wprowadzając opis kategorii, pamiętaj o prawidłowej strukturze nagłówków. H1 zarezerwowany jest wyłącznie dla nazwy kategorii. W tekście uwzględnij zatem wyłącznie nagłówki niższego rzędu – zapewne będą to głównie H2 oraz odnoszące się do nich H3. Tych w opisie może pojawić się tak naprawdę dowolna ilość.
Jak ustawić odpowiednie nagłówki w panelu? Należy zaznaczyć odpowiedni fragment tekstu, który ma być np. H2, kliknąć przycisk Format, a następnie Formaty i nagłówki. Tam znajdziesz wszystkie warianty nagłówków (również H1, którego oczywiście nie należy umieszczać w opisie – powinien występować wyłącznie w nazwie kategorii).
Pamiętając o wszystkich tych elementach, pozycjonowanie sklepu Shoper z pewnością przyniesie odpowiednie rezultaty.
Teraz nadszedł czas na kolejny ważny aspekt, który ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper. Przechodzimy bowiem do optymalizacji opisów produktów. Zapewne wiesz, że każdy z nich musi być unikalny.
Nie możesz dublować treści, ponieważ obniży to efekty Twojej pracy! Tak samo będzie, jeśli skopiujesz teksty z innych sklepów internetowych lub z witryn producentów. Takie działanie ma negatywny wpływ na SEO, a do tego warto pamiętać o prawach autorskich.
Przy każdym opisie produktu oczywiście ponownie należy zadbać o prawidłową strukturę nagłówków – z pominięciem H1, którym będzie w tym przypadku nazwa produktu.
Jeśli nie wiesz, w jaki sposób tworzyć opisy produktów pod SEO, polecamy Ci lekturę artykułu https://intle.pl/jak-tworzyc-opisy-produktow-pod-seo-6-praktycznych-porad/. Tam znajdziesz najważniejsze wskazówki, dzięki którym karty produktów staną się przyjazne zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników. Stosując się do nich, masz większe szanse na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper, zajęcie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – większą sprzedaż.
Opis przygotowany, a więc jak go wdrożyć? Należy wejść w Obsługa sklepu —> Produkty —> Wybieramy produkt —> Opis —> Krótki opis produktu + Opis produktu.
W sklepach internetowych jednym z najważniejszych elementów są oczywiście zdjęcia. To one wpływają bezpośrednio na decyzję zakupową klienta, ale też na pozycjonowanie sklepu Shoper. Od ich odpowiedniej optymalizacji zależy m.in. szybkość ładowania się sklepu. O czym należy pamiętać, przygotowując pliki graficzne, które mają być umieszczone na danej podstronie?
W pierwszej kolejności, jeszcze zanim umieścisz zdjęcia na stronie, musisz zająć się ich wagą, rozmiarem oraz formatem. Konieczne będzie także prawidłowe nazwanie zdjęcia. W tym celu zawrzyj najważniejsze słowa opisujące to, co znajduje się na grafice (bez użycia polskich znaków) i oddziel każde z nich pauzą.
Po wprowadzeniu zdjęcia na stronę musisz wykonać optymalizację alternatywnego opisu (Alt) oraz tagu Title. W przypadku karty produktu czynność tę możesz wykonać w zakładce Galeria —> Edytuj opis zdjęcia.
Jeśli natomiast wprowadzasz zdjęcie do wpisu blogowego, optymalizacja zdjęć wygląda dość podobnie. Edycja opisu zdjęcia jest bowiem widoczna w danych podstawowych.
Pozycjonowanie sklepu Shoper nie będzie skuteczne, jeśli zapomnisz o wszystkich tych elementach.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak w prawidłowy sposób optymalizować wszystkie grafiki umieszczane na stronach internetowych? To bardzo szeroki temat, dlatego najlepiej zgłębić go, czytając nasz wcześniejszy artykuł https://intle.pl/optymalizacja-zdjec-i-obrazow-pod-katem-seo-jak-robic-to-dobrze/, w którym wszystko jest bardzo dokładnie opisane. Przeczytaj go, a pozycjonowanie sklepu Shoper oraz jego optymalizacja staną się o wiele łatwiejsze.
Masz problem z błędami 404 na stronie sklepu opartego na Shoperze? Da się temu zaradzić w dość prosty sposób. Oprogramowanie to ma bowiem wbudowany moduł do ustawiania przekierowań 301. To duże ułatwienie, które sprawdza się choćby nawet w momencie usunięcia produktu z asortymentu sklepu.
Gdzie jednak to ustawić? Wystarczy wejść w Ustawienia —> Zaawansowane —> Przekierowania —> Dodaj przekierowanie i problem z głowy! Od teraz problem z błędem 404 masz z głowy!
Chcesz mieć dowód na to, że skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper jest możliwe? Oczywiście pokażemy Ci to na przykładach dwóch naszych klientów.
Pierwsza ze stron to sklep internetowy z artykułami szkolnymi, papierniczymi i biurowymi. Prace nad jego pozycjonowaniem rozpoczęliśmy w styczniu 2019 roku. Zajęliśmy się optymalizacją techniczną (na tyle, na ile było to możliwe), tekstową, zdjęć oraz meta tagów, a także zadbaliśmy o wszystkie inne elementy, o których wspomnieliśmy wcześniej. Efekty działań możesz zobaczyć na poniższym zrzucie ekranu.
Jak widzisz, startowaliśmy niemalże od zera, a pierwsze efekty pojawiły się już po kilku miesiącach od rozpoczęcia współpracy.
Jako drugi przykład przedstawiamy efekty pozycjonowania sklepu internetowego na oprogramowaniu Shoper, zajmującego się sprzedażą odzieży reklamowej. Na poniższym zrzucie ekranu możesz zobaczyć przykładowe słowa kluczowe oraz rezultaty ich pozycjonowania. Prace rozpoczęliśmy w tym przypadku w lutym 2017 roku.
Jak widzisz, odpowiednie pozycjonowanie sklepu na Shoperze naprawdę może przynieść wspaniałe rezultaty. Trzeba tylko pamiętać o kluczowych aspektach wymienionych w tym artykule.
Zależy Ci na takich efektach, jednak nie masz czasu na samodzielne zajęcie się pozycjonowaniem swojego sklepu? A może po prostu nie masz do tego tzw. smykałki? Chętnie Ci w tym pomożemy! Zapoznaj się z naszą ofertą, wchodząc na https://intle.pl/pozycjonowanie-sklepu-internetowego-oferta/ i oddaj swój sklep w ręce profesjonalistów!
Większość osób, szukając CMS’a dla swojej strony internetowej, zwraca uwagę na jego intuicyjność, możliwość dobrania preferowanego wyglądu, a także przystosowanie do wymagań SEO. WordPress, który umożliwia wszystkie te rzeczy, staje się więc jedną z najlepszych i najchętniej wybieranych platform. Aby jednak wszelkie działania przynosiły odpowiednie rezultaty, należy wiedzieć, jak pozycjonować stronę WordPress. Wtedy zwiększysz jej widoczność, pomnożysz zyski oraz ilość wyświetleń. Jeśli jesteś zainteresowany taką tematyką, przeczytaj nasz poradnik. Podpowiemy w nim, jak wygląda pozycjonowanie WordPressa, jak podejść do jego optymalizacji oraz na jakie efekty można wtedy liczyć. Zaczynajmy!
Na pytanie, czym jest nagłówek, odpowiadam - tym, co zwiększa liczbę kliknięć nawet pięciokrotnie. Mimo ich ogromnej roli niektórzy twórcy treści nie są świadomi ukrytej w nagłówkach mocy. Zobacz, jak pisać nagłówki SEO, by zwiększyć ilość wejść na stronę!
Czynniki rankingowe podczas pozycjonowania, których ilość trudno zliczyć, są odmienione przez właścicieli witryny przez wszystkie przypadki. W takiej sytuacji przeważnie zastanawiamy się gorączkowo, na które elementy strony położyć największy nacisk oraz jakie czynniki wpływają na pozycję witryny w Google. Choć nie możemy dokładnie określić wszystkich czynników i tego, w jaki sposób decydują o rankingu wyszukiwarki, wiemy dobrze, jakie są najważniejsze i o których nie możemy zapominać. Poniżej prezentujemy więc najważniejsze czynniki rankingowe Google o jakie musimy zadbać, jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa znajdowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.
Zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego Twoje treści blogowe nie generują ruchu lub nie są widoczne na żadne słowa kluczowe? Co może być tego przyczyną? Najczęstszy powód to liczne błędy w optymalizacji artykułów pod kątem elementów SEO. To właśnie one utrudniają zdobycie widoczności w wyszukiwarce Google, a w konsekwencji osiągnięcie wysokiego ruchu organicznego. Porozmawiajmy zatem o popularnych błędach w optymalizacji artykułów blogowych, których powinieneś unikać!
Co mówią o nas klienci