Aktualizacja: 28 stycznia 2021
Poznałeś już 8 prostych kroków, które pomogły Ci założyć fanpage na Facebooku. Z początku trudne zadanie stało się czymś zaskakująco prostym i przyjemnym. Przypomnę tylko, że w dobie coraz prężniej rozwijającego się Internetu, posiadanie fanpage’a firmy to absolutna konieczność. Weź pod uwagę, że z Facebooka korzysta ok. 20 milionów Polaków. Z tego względu jest to wspaniałe miejsce, które pozwoli Ci dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Jednak, aby korzystanie z fanpage’a nie stało się dla Ciebie przykrym obowiązkiem, a osoby z Twojej grupy docelowej z chęcią do niego powracały, konieczne jest zoptymalizowanie konta sklepu. O tym, co możemy ustawić na koncie prowadzonego przez nas Facebooka, dowiesz się, czytając poniższe akapity. Podpowiem również jak najlepiej ustawić różne funkcje, aby korzystanie ze sklepu internetowego stało się przyjemnością.
#1 Zaloguj się do serwisu Facebook
#2 Wpisz w pole wyszukiwania interesującą Cię nazwę strony, sklepu, organizacji, np. Zalando
#3 Co widzisz? Elementy, które ukazały się Twoim oczom to właśnie wygląd strony w wyszukiwarce
Jeśli posiadasz ciekawą nazwę i interesujące logo lub zdjęcie profilowe, z pewnością Twój profil będzie często odwiedzany. Jednak to nie jedyne informacje, jakie mogą się znaleźć pod nazwą Twojego profilu w wyszukiwarce. Bardzo często wyświetlane są również takie dane jak kategoria, do której należy Twoja działalność, np. zakupy i sprzedaż detaliczna, zdrowie/uroda itp., ilość osób, które lubią należącą do Ciebie stronę, wiadomości jakie zawarłeś w metryczce lub lokalizacja Twojej firmy.
Jak zapewne dobrze wiesz, dodanie zdjęcia profilowego, w którym znajduje się logo marki oraz cover’u, przedstawiającego np. slogan jest jednym z podstawowych elementów, jakie powinny znaleźć się na fanpage’u Twojego sklepu. Należy pamiętać, że na Twoim koncie, zdjęcie profilowe jest dużo większe niż w komentarzach, czy przy udostępnianych postach. Jednak, czy wiesz jakie rozmiary fotografii będą odpowiednie? Najmniejszy rozmiar zdjęcia profilowego powinien wynosić 168 x 168 pikseli. Warto zastanowić się nad dodaniem obrazu o nieco większej wielkości. Zaleca się umieszczanie ilustracji, które mają co najmniej 720 x 720 pikseli lub 960 x 960 pikseli. Jeśli zastosujesz większy rozmiar zdjęcia, zachowa ono dużo wyższą jakość. Dodany przez Ciebie plik nie powinien przekraczać 1 MB. Jest to bardzo istotne, ponieważ w innym wypadku, umieszczenie fotografii będzie niemożliwe. Co w przypadku, gdy obraz jest zbyt „ciężki”? Wówczas warto zastosować programy do kompresji plików. Osobiście korzystam z Tiny PNG. Jest to darmowy program dostępny online, który pozwala w szybki sposób zmniejszyć rozmiar pliku. Po dodaniu fotografii, istnieje możliwość dostosowania obszaru zdjęcia, które chcesz zaprezentować oraz przycięcia go, jeśli zajdzie taka konieczność.
Jeśli wybrałeś już odpowiednie zdjęcie profilowe i umieściłeś je na swoim profilu firmowym, przychodzi czas, aby dodać cover do Twojego fanpage’a. Podobnie jak główne zdjęcie, fotografia znajdująca się w tle musi mieć odpowiednie wymiary. Najniższe wartości jakie powinna posiadać to 400 x 150 pikseli. Jednak tak jak w przypadku zdjęcia profilowego, zaleca się stosowanie większych wymiarów. Najlepiej, aby grafika, którą chcemy ustawić w tle miała parametry równe 851 x 315 pikseli. Będzie ona wyświetlana w rozmiarze 820 x 312 pikseli, w wersji desktopowej oraz 640 x 360 pikseli na urządzeniach mobilnych. Należy pamiętać jednak o tym, że napisy, symbole czy inne elementy znajdujące się w lewym dolnym rogu zdjęcia, mogą stać się niewidoczne, kiedy będziemy patrzeć bezpośrednio na wygląd profilu. Zostaną przysłonięte przez zdjęcie profilowe, które nachodzi na cover. Z tego względu najlepiej zaplanować umieszczenie dodatkowych elementów w innych częściach fotografii.
Doskonałą alternatywą dla zdjęcia w tle jest dodanie w jego miejsce filmu. Z pewnością zastosowanie takiego zabiegu sprawi, że Twój profil stanie się o wiele atrakcyjniejszy od kont konkurencyjnych firm. Facebook zaleca, aby minimalny rozmiar filmu wynosił 820 x 312 pikseli. Jednak dużo lepiej sprawdzi się „wideo” o parametrach 820 x 462 pikseli. Dodanie filmu, który ma stanowić tło profilu wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. Bardzo ważne jest, aby był on zgodny z Regulaminem Facebooka i nie stanowił czyjejś własności intelektualnej. Taki zabieg wprowadzili twórcy np. profilu Castorama Polska https://www.facebook.com/CastoramaPolska/. Zmontowali oni film, w którym pokazują swoje produkty oraz wystrój wnętrza, w jakim zostały wykorzystane.
Jeśli jesteś właścicielem fanpage’a sklepu na Facebooku, może Cię zainteresować opcja, dodania przycisku „Kup teraz”. Jak wprowadzić takie ustawienie? Najpierw wejdź w swój profil. Skieruj wzrok w stronę zdjęcia w tle. Po prawej stronie tuż pod coverem, znajduje się opcja, na której widnieje napis „+ Dodaj przycisk” – kliknij w nią.
Pewnie zastanawiasz się, o co dokładnie chodzi z dodaniem historii firmy do profilu na Facebooku i gdzie ma się ona dokładnie znajdować. Otóż informacja ta będzie widoczna z prawej strony pod coverem.
Uzyskasz możliwość opisania krótkiej historii o Twojej działalności. Możesz również wybrać zdjęcie, które będzie pasowało do stylu należącego do Ciebie profilu. Przejdźmy teraz do tego, jak dodać taką notatkę na tablicę Facebooka.
Z lewego paska z nazwami kategorii wybierz zakładkę “Informacje”.
Zostaniesz przekierowany do miejsca, w którym możesz zmodyfikować dane o Twoim profilu. Po prawej stronie dostrzeżesz pole o nazwie “Opis”. Znajduje się w nim miejsce na zdjęcie i podpis “Nasza historia” – kliknij w to miejsce.
W tym momencie otworzyło się okno, w którym możesz dodać niezbędne informacje o firmie. Jednak pewnie zauważyłeś również pojawienie się samouczka. Przeczytaj go dokładnie, ponieważ znajdują się w nim informacje, które pomogą Ci uzupełnić tę kartę odpowiednimi treściami. Kiedy już je wprowadzisz, możesz przejść do publikacji. Po wykonaniu tej czynności historia Twojej firmy powinna ukazać się na stronie głównej profilu.
Nie każdy wie, że zarządzając kontem biznesowym na Facebooku, istnieje możliwość dodania zakładek, które będą widoczne pod zdjęciem profilowym w innej formie niż podstawowe, automatycznie umieszczone przez platformę. Jeśli chcesz dodać własne karty, najpierw wejdź na swoją stronę, następnie przejdź do funkcji „Ustawienia”, gdzie na pasku z lewej strony zobaczysz zakładkę o nazwie „Szablony i karty”.
Aby móc ustawić odpowiednie skróty do stron, wejdź w tę zakładkę. Zostaniesz przekierowany do pola, w którym uzyskasz możliwość wybrania kart, jakie chcesz umieścić na Twoim fanpage’u.
Podstawowych zakładek nie można usunąć, jednak istnieje możliwość pozwalająca zmienić ich kolejność. Po dodaniu własnych kart, można przeciągnąć je w górę, dzięki temu skróty, które nie będą Ci potrzebne, spadną na sam dół listy.
Doskonale ustawione karty posiada strona Swarovski. Pierwsza zakładka kieruje do strony głównej. Jest to najważniejsza funkcja, która powinna znajdować się dokładnie w tym miejscu. Użytkownicy często znajdując się na różnych poziomach strony, chcą szybko przejść do ekranu startowego i szukanie takiej karty wśród kilkunastu innych mogłoby być dla nich irytujące. Następną zakładką, jaką twórcy fanpage’a Swarovski uznali za bardzo ważną, jest “Sklep”. Z uwagi na to, że jest to profil nastawiony na zakup biżuterii, ta karta jest równie ważna jak znajdująca się wyżej “Strona główna”. Pozwala w szybki sposób zapoznać się z asortymentem dostępnym w sklepie. Następne zakładki pełnią rolę informacyjną. Możemy w nich dostrzec najważniejsze dane o firmie, zdjęcia produktów oraz zapoznać się z działalnością w mediach społecznościowych.
Posiadając profil biznesowy, możesz dostosować szablon tak, aby odpowiadał rodzajowi Twojego fanpage’a. Funkcja ta znajduje się w tym samym miejscu, w którym możliwe było dodanie kart do profilu. Po przejściu w zakładkę „Szablony i karty”, pierwszą opcją jaką możesz zmienić, znajdując się w obrębie tej strony, jest wybór szablonu.
Jeśli zarządzasz sklepem na Facebooku, powinieneś zdecydować się na opcję „Zakupy”.
W momencie, gdy zastanawiasz się czym poszczególne szablony różnią się od siebie, możesz zobaczyć, jakie elementy zawiera motyw, którym jesteś zainteresowany, poprzez kliknięcie przycisku „Pokaż szczegóły”.
Jeśli nie masz czasu na zajmowanie się stroną na Facebooku, zastanów się nad przekazaniem dostępu do zarządzania treściami, np. Twoim pracownikom. Jest to możliwe poprzez przydzielenie ról na stronie. Jak to zrobić? Wejdź w profil Twojego fanpage’a, następnie odwiedź zakładkę „Ustawienia”, znajdującą się z na górze po prawej stronie. Zostaniesz przekierowany do miejsca, w którym z lewej strony dostrzeżesz listę możliwych do modyfikacji ustawień. Odszukaj kartę o nazwie „Role na stronie”, następnie przejdź do jej zawartości.
Ukaże Ci się strona, która pozwoli na przypisanie odpowiednich stanowisk Twoim pracownikom. Możesz nadać takie role jak: administrator, redaktor, moderator, analityk i reklamodawca. Jednak zanim nadasz komukolwiek jakąkolwiek rolę na stronie, zapoznaj się z tym, do jakich funkcji na profilu dajesz dostęp.
Każde stanowisko, może wykonywać inne, tylko określone przez daną funkcję czynności, np. administrator ma prawo do zarządzania ustawieniami strony oraz przypisywania ról, natomiast redaktor nie ma dostępu do tych funkcji, za to może publikować posty, komentować oraz wysyłać wiadomości jako strona.
Zarządzenie kontem biznesowym na Facebooku, pozwala na połączenie go z profilem na Instagramie.
Dzięki temu możesz np. odpowiadać na wiadomości znajdujące się w Instagram Direct z poziomu Facebooka. Kolejną korzyścią jaką możesz mieć, łącząc te dwa konta, jest możliwość zobaczenia nowych komentarzy, zarówno do postów umieszczonych na Facebooku, jak i Instagramie, oraz odpowiadania na nie za pomocą tej pierwszej platformy. Jeśli Twój fanpage jest sklepem i chciałbyś sprzedawać produkty również przez Instagrama, konieczne jest połączenie tych dwóch kont. Ponadto będziesz mógł dodawać reklamy na Instagrama, tworzone przy pomocy Facebook Managera. W momencie, gdy nie masz czasu, ani głowy do publikowania postu każdego dnia na obydwu platformach, doskonałym rozwiązaniem będzie zastosowanie plannera publikacji. Pozwoli on na regularne udostępnianie postów dodanych jednego dnia, a Ty nie będziesz musiał zawracać sobie tym głowy.
Bardzo istotną kwestią są strony polubione przez Twoją stronę. Zastanawiasz się dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Polajkowane przez Ciebie profile będą widoczne dla osób odwiedzających Twój fanpage. Co za tym idzie? Mogą się tam znaleźć np. inne strony należące do Ciebie. Dzięki temu zwiększysz możliwość dotarcia do nich, przez osoby odwiedzające Twój profil.
Poznałeś już sposoby pozwalające na optymalizację konta na Facebooku. Dlaczego tak ważne jest zawarcie podstawowych informacji o Twojej firmie? Odpowiedź jest prosta. Klienci odwiedzający profil Twojej firmy w pierwszej chwili będą chcieli wiedzieć, gdzie jest zlokalizowana i jakie są jej dane kontaktowe. Później przeczytają opis i pomyślą: „to jest to czego szukałem”. Dodatkowo, jeśli fanpage Twojej strony będzie estetycznie wyglądał, wzbudzi pozytywne odczucia u Twoich potencjalnych klientów. Pozwól, że na koniec przypomnę Ci, o czym powinieneś pamiętać podczas optymalizacji konta.
Już wiesz, co musisz zrobić, aby profil należącego do Ciebie konta zachęcał do częstszych odwiedzin, a więc do dzieła!
Jeśli masz już świadomość siły social mediów i pozytywnych aspektów płynących z promowania swojej marki w mediach społecznościowych, czas na kolejny krok. Załóż Facebook Business Managera i efektywnie zarządzaj działaniami marketingowymi z jednego miejsca!
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Jeśli nie założyłeś jeszcze fanpage na Facebooka dla Twojego sklepu internetowego, najwyższy czas to zrobić. Z pewnością wśród 20 milionów polskich użytkowników tego portalu społecznościowego (51% kobiet, 49% mężczyzn) znajdzie się też Twoja grupa docelowa.
Tworząc więc ciekawe posty, które będą interesować odbiorców, możesz zdobyć ruch na swojej stronie, zaciekawić potencjalnego klienta marką czy produktem oraz budować wzajemne relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności. Założenie i prowadzenie profilu biznesowego jest całkowicie darmowe. Dodatkowo płatne są jedynie reklamy, dzięki którym Twoje treści dotrą do konkretnej grupy odbiorców. Z poziomu konta firmowego dostępny jest wgląd do statystyk, dzięki którym dowiesz się m.in. jaka jest łączna ilość wyświetleń Twoich postów, ile osób kliknęło w link do strony ...
Co mówią o nas klienci