Aktualizacja: 01 lutego 2022
Aby otworzyć raport Odbiorcy:
1. Zaloguj się na konto Google Analytics
2. Wejdź do odpowiedniego widoku
3. Wybierz kartę Raportowanie
4. Na pasku nawigacyjnym Raport wybierz kolejno: Odbiorcy
Raporty Odbiorcy pomagają zorientować się, jak najwięcej o użytkownikach. Gdzie są oraz jak często, jak długo i na jakich urządzeniach korzystają z Twoich treści. Za pomocą raportów Odbiorcy możesz dowiedzieć się, kto korzysta z Twoich treści.
Raporty o odbiorcach zawierają informacje o charakterystyce Twoich odbiorców. Możemy zobaczyć:
Sesje, Użytkownicy, Odsłony, Strony / sesja, Śr. czas trwania sesji, Współczynnik odrzuceń, Procent nowych sesji
dla takich danych jak:
Możesz monitorować aktywnych użytkowników przez 1, 7, 14 lub 30 dni, by śledzić na bieżąco poziom ich zadowolenia z witryny lub aplikacji. Dane to można potem porównać z ogólną liczbą użytkowników i sprawdzić procent ich aktywności.
Jeśli liczba użytkowników kształtuje się poniżej oczekiwań, należy sprawdzić trafność strony w stosunku do oczekiwań użytkowników. Warto aby UX oraz projekt witryny lub aplikacji był jak najbardziej wygodny dla użytkowników a treści na stronie jak najbardziej interesujące.
Kohorta to grupa użytkowników, którzy mają wspólną cechę określoną w danym raporcie za pomocą wymiaru Analytics. Na przykład wszyscy użytkownicy z tą samą Datą pozyskania należą do tej samej kohorty. Raport analizy kohortowej umożliwia wyodrębnianie i analizowanie zachowań w obrębie danej kohorty.
Analiza kohortowa pozwala zrozumieć zachowanie poszczególnych grup w oderwaniu od wszystkich użytkowników jako całości. Przykłady wykorzystania to między innymi:
Można wybrać zakres analizy według jednego dnia, tygodnia lub miesiąca.
Pozyskane informacje pozwalają nam na bardzo szeroki wybór konkretnych danych do prezentacji i analizy kohortowej.
Widok pokazuje zachowania konkretnego użytkownika. Dzięki temu narzędziu zobaczymy dokładnie co robił dany użytkownik, o której dokładnie godzinie wyświetlił konkretną stronę, czy wykonał jakie zdarzenie. Zobaczymy również np. zakupione przez niego produkty, czy inne zrealizowane cele.
Najważniejsze jednak jest to, że w odróżnieniu do reszty raportów, dane te nie ograniczają się tylko do jednej sesji. Eksplorator użytkownika pozwala nam śledzić to co robi dany użytkownik w serwisie przez cały czas, od początku kiedy pierwszy raz trafił do naszego serwisu. Dostajemy informację ile sesji użytkownik odbył, jakie przychody wygenerował, ile zawarł transakcji, jaki jest łączny czas jego obecności w serwisie oraz jaką drogą został pozyskany.
Klikając w poszczególny identyfikator użytkownika zostajemy przeniesieni do karty raportu danego użytkownika.
Możemy przefiltrować dane wg 4 kategorii: Odsłona, Cel, E-commerce i Zdarzenie.
Każdą poszczególną możemy kliknąć i przyjrzeć się bardziej szczegółowa, np. obejrzeć całą transakcję użytkownika wraz z jego koszykiem.
Poznanie składu odbiorców pod względem wieku i płci umożliwia precyzyjne dostosowanie zawartości witryny i reklam, poczynając od grafiki, języka i technologii stosowanej w witrynie do treści kreacji oraz miejsc docelowych reklam.
Dostępnych jest pięć wymiarów: Wiek, Płeć, Kategorie podobieństwa, Segmenty na rynku i Inne kategorie:
W raporcie o wieku użytkowników mamy pokazane wszystkie podstawowe dane (sesje, średni czas na stronie, konwersje itd.) domyślnie dla wszystkich grup wiekowych. Aby dokładniej przyjrzeć się tylko jednej z nich musimy odznaczyć całą resztę. Klikając w jakąkolwiek grupę wiekową otrzymamy dane z podziałem na płeć w tej konkretnie grupie wiekowej.
W raporcie o płci użytkowników mamy pokazane wszystkie podstawowe dane (sesje, średni czas na stronie, konwersje itd.) domyślnie dla obu płci. Aby dokładniej przyjrzeć się tylko jednej z nich musimy odznaczyć drugą. Klikając w którąś z dwóch płci otrzymamy dane z podziałem na wszystkie grupy wiekowe dla tej konkretnie płci.
Ogółem
Informacje o zainteresowaniach pozwalają rozszerzyć reklamę na powiązane rynki (kategorie podobieństwa) i skoncentrować działania reklamowe lub treści na stronie, na użytkownikach, którzy wykazują zainteresowanie tymi treściami lub zakupem konkretnych produktów (segmenty na rynku, inne kategorie)
Widok ten prezentuje podział danych (Pozyskiwanie, Zachowanie i Konwersje) według Kategorii podobieństwa.
Segmenty pozwalają wydzielić i przeanalizować te podzbiory danych, dzięki czemu można badać trendy związane z poszczególnymi elementami działalności i odpowiednio na nie reagować. Użytkownicy z tych segmentów będą prawdopodobnie bardziej zainteresowani zakupem produktów lub usług z określonej kategorii.
Raport przedstawiający inne kategorie niż w powyższych raportach z których zainteresowani użytkownicy trafiają na naszą witrynę.
Pokazuje jak użytkownicy, z różnych miejscowości ale również krajów zachowują się korzystając z naszej witryny.
Pozwala to na bardziej precyzyjne dopasowanie treści pod kątem regionalnym ale również na lepsze targetowanie grup docelowych podczas tworzenia kampanii reklamowych.
Raport język pokazuje jakie były ustawienia preferencji języka użytkowników witryny. Dla naszego kraju określenia języka to „pl” oraz „pl-pl”. Należy wziąć pod uwagę, że podczas korzystania z internetu użytkownicy deklarują język jakim się posługują i nie zawsze jest to ich ojczysty.
Raport lokalizacja pokazuje jakie były ustawienia preferencji lokalizacji użytkowników witryny. Po kliknięciu w dany kraj rozwija nam się lista z podziałem na regiony danego kraju, a po kliknięciu w region – na miasta.
Tak samo jak w przypadku języka, również w lokalizacja nie zawsze pokazuje dokładnie skąd pochodził użytkownik. W błąd mogą wprowadzać programy przekierowujące ruch lub inne ustawienia prywatności użytkownika. Często również są to adresy siedzib prowiderów internetowych a nie miejsca zamieszkania użytkownika.
Sprawdzimy tutaj „siłę przyciągania” witryny oraz tego, jak skutecznie zachęcamy nowych użytkowników do powtórnych odwiedzin. Można tutaj zobaczyć wpływ nowych i powracających użytkowników na przychody.
Raport ten pokazuje udział procentowy nowych oraz powracających użytkowniku w zestawieniu z najważniejszymi danymi:
Pozyskiwanie
Zachowanie
Konwersje
Częstotliwość wizyt
Raport ten obrazuje w postaci wykresu słupkowego częstotliwość wizyt na stronie z podziałem na ilość sesji jakie wykonali użytkownicy.
Zaangażowanie
Raport ten obrazuje w postaci wykresu słupkowego zaangażowanie użytkowników na stronie z podziałem na czas trwania sesji jaki użytkownicy spędzili na stronie.
W tych raportach możemy sprawdzić za pomocą jakich technologii użytkownicy docierają do treści w serwisie. Dzięki temu można zapewnić pełną zgodność witryny z obecnymi przeglądarkami, nie zapominając przy tym o wymaganiach użytkowników przeglądarek i aplikacji mobilnych.
Przeglądarka
Raport przedstawiający listę przeglądarek, z których korzystają użytkownicy witryny.
Sieć
Raport przedstawia nazwy dostawców usług internetowych (ISP) obsługujących użytkowników witryny.
Ogółem
Raport obrazujący typ urządzenia: komputer, tablet lub telefon komórkowy z jakiego korzystał użytkownik podczas wizyty na naszej witrynie.
Urządzenia
Raport pokazuje z jakiego urządzenia (marka, model i nazwa marketingowa, które są używane do identyfikacji urządzenia) korzystał użytkownik podczas wizyty u nas na stronie.
Gdy brakuje nam potrzebnych danych możemy rozszerzyć zakres segmentów za pomocą zmiennych niestandardowych na poziomie użytkownika, które umożliwiają identyfikowanie odbiorców według grup zachowań w określonym zakresie dat, a nie pojedynczych działań w witrynie.
Zmienne niestandardowe
Raport obrazuje zmienne niestandardowe utworzone przez użytkownika. Aby wyświetlał jakiekolwiek dane należy najpierw stworzyć taką zmienną (osobny artykuł).
Definiowane przez użytkownika
Raport przedstawiający podane wartość, gdy zostały zdefiniowane niestandardowe segmenty użytkowników dla naszej witryny.
Analiza porównawcza umożliwia porównywanie danych firmy ze zbiorczymi danymi innych firm z branży, które udostępniły te informacje Google. Otrzymujemy dzięki temu cenny kontekst, który ułatwia wyznaczanie trafnych celów, uzyskiwanie wglądu w tendencje panujące w branży i określanie skuteczności na tle konkurencji.
Kanały
Raport obrazuje porównanie wyników naszej witryny ze średnią witryn z branży z podziałem na rodzaj pozyskanego ruchu z następujących kanałów:
(Other) – inne kanały niż wymienione niżej
Organic Search – wyszukania organiczne (darmowe) w wyszukiwarce
Referral – odesłania z innych stron
Paid Search – płatne wyniki wyszukiwań
Direct – wejścia bezpośrednie na stronę
Social – pozyskanie ruchu z mediów społeczenościowych
Email – kampanie mailingowe
Display – reklamy displayowe
Other Advertising – inne reklamy nieskategoryzowane powyżej
Lokalizacja
Raport pokazuje porównanie wyników naszej witryny ze średnią witryn z branży w zależności z jakiej lokalizacji pochodzi pozyskany ruch w witrynie.
Urządzenia
W tym widoku możemy zobaczyć porównanie wyników naszej witryny ze średnią witryn z branży w zależności z jakiego urządzenia użytkownicy korzystali z naszej witryny (komputer stacjonarny, smartfon, tablet).
Wybór rodzaju analizy porównawczej
W menu w raportach Analiza porównawcza mamy do wyboru ponad 1600 kategorii branżowych. Można dodatkowo zawęzić dane według położenia geograficznego i wybrać jedną z siedmiu klasyfikacji natężenia ruchu. Pozwoli ona na porównanie swojej usługi z innymi usługami z naszej branży o podobnym natężeniu ruchu.
Raport przedstawia w formie graficznej ścieżki użytkowników w witrynie, od źródła przez różne przeglądane strony aż po miejsce, w którym opuścili witrynę.
Raport ten, jak kilka podobnych raportów obrazujących przepływy użytkowników na stronie dostępnych w Google Analytics, pokazuje:
Prowadzenie sklepu internetowego i kampanii marketingowych bez analityki internetowej to błądzenie we mgle. Jeśli poświęcasz sporą część swojego budżetu na SEO, kampanie na Facebooku czy Google Ads, to powinieneś wiedzieć, jaki wpływ na konwersję ma każdy z tych kanałów. generują lepszy zysk, czy inne opuszczane są natychmiast, a może w Twoim sklepie internetowym największym problemem są porzucane koszyki? Bez analityki internetowej możesz nie być świadomy powyższych problemów. Najpopularniejszym i darmowym narzędziem do weryfikacji ruchu i zachowania użytkowników na stronie jest Google Analytics. Zatem, co to jest Google Analytics, jakich danych może dostarczyć i dlaczego warto z niego korzystać? Przeczytaj!
W małym sklepie internetowym delikatne zmiany w UX niewiele zmienią. Aby faktycznie podnieść konwersję, trzeba zlokalizować duże, istotne problemy, a następnie je rozwiązać. Dobra informacja jest taka, że da się to zrobić stosunkowo niskim kosztem. W tym artykule pokażę, jak możesz samodzielnie znaleźć krytyczne błędy w UX sklepu internetowego
Na początku polecam odpowiedzieć sobie na pytanie czy rozumiemy czym jest marketing automation i jakie cele ma w naszym przypadku spełniać. Jeśli dopiero zaczynamy rozwijać biznes on-line i ruch na stronie jest niewielki warto odłożyć wdrażanie automatyzacji na później, a w pierwszej kolejności zająć się generowaniem ruchu i budowaniem świadomości brandu. Bez tego nawet najlepsze narzędzie nie będzie miało szans na pokazanie swoich możliwości.
Na początku działalności sklep internetowy siłą rzeczy ma ograniczoną ilość danych o klientach. Zagłębianie się w szczegółowe analizy nie ma wtedy sensu. Na jakie metryki zwracać uwagę i jakie zachowania użytkowników analizować, gdy Twój e-commerce ma skalę do 10 000 wizyt miesięcznie? Dowiesz się z tego artykułu.
Co mówią o nas klienci