Aktualizacja: 31 stycznia 2022
Bloger, marketingowiec, analityk, programista i link builder – czy w ten sposób można określić specjalistę ds. SEO? Zdecydowanie tak! Specyfika zawodu wymaga od niego opanowania zestawu umiejętności z różnych obszarów marketingu internetowego.
W tym artykule, podpowiadamy, jakie umiejętności musi posiadać specjalista SEO i przedstawiamy 5 najważniejszych obszarów kompetencji, w których powinien się specjalizować. To duże ułatwienie zarówno w kontekście współpracy, jak i rekrutacji na stanowisko SEOwca.
Dobry specjalista SEO to przede wszystkim taki, który potrafi przygotować wysokiej jakości tekst na sklep lub stronę internetową. No dobrze, tylko co to znaczy wysokiej jakości? W tym kontekście należy rozumieć treść:
Oczywiście, content stworzony przez SEOwca musi także generować ruch z organicznych wyników wyszukiwania. To z kolei będzie wymagać od niego umiejętności tworzenia tematów oraz doboru słów kluczowych, które w efekcie przełożą się na wzrost widoczności domeny w wyszukiwarce.
Contentowe umiejętności specjalisty SEO to również te związane z przygotowywaniem treści pod link building. W tym przypadku musi on wiedzieć jakich tematów potrzebuje, o czym dokładnie będzie pisał, jakich słów kluczowych użyje do optymalizacji tekstu, a jakich do linkowania.
Optymalizacja techniczna domeny jest nieodłączną częścią pracy pozycjonera. Jej elementy zawierają się na liście najważniejszych czynników rankingowych decydujących o pozycji strony w wyszukiwarce. Jakie umiejętności specjalisty SEO są potrzebne, by mógł on sprawnie planować i wdrażać techniczne SEO?
Schematy działania robotów czy algorytmów wyszukiwarki to kwestie oczywiste, które specjalista SEO musi mieć opanowane. Jednak są to dopiero podstawy wprowadzające go w techniczne SEO. Co przyda się dodatkowo?
Dobry specjalista SEO, przynajmniej w stopniu podstawowym musi znać najważniejsze języki programistyczne takie jak HTML5/CSS, JavaScript czy PHP. W jego pracy przyda się również znajomość funkcjonowania serwerów oraz baz danych.
Kluczem jest tu jednak znajomość elementów czy też parametrów technicznych, które będą decydować o widoczności witryny w wynikach organicznych. Specjalista SEO musi więc posiadać wiedzę z zakresu optymalizacji szybkości domeny, sitemapy, pliku robots.txt oraz dostosowania witryny do urządzeń mobilnych.
Nieobce powinny mu być także kody odpowiedzi HTTP takie jak 404, 503, 302, 301, 200 czy 500. W większości będą miały one kluczowe znaczenie nie tylko w kontekście SEO, ale i funkcjonowania domeny.
Specjalista SEO to także osoba, która ma opanowany cały proces Link Buildingu. W tym kontekście należy rozumieć umiejętność:
Czy to już wszystko? Zdecydowanie nie. Każdy z powyższych punktów może, a nawet powinien realizować SEOwiec. Jest jednak warunek – musi on doskonale znać zarówno dobre, jak i złe praktyki związane z pozyskiwaniem linków przychodzących.
Dodatkowo powinien biegle operować parametrami linkowania, które mogą mieć wpływ na widoczność domeny linkowanej w wynikach organicznych.
Umiejętności analityczne to must have każdego specjalisty SEO. Ruch organiczny, widoczność domeny w wyszukiwarce Google, profil linków przychodzących, poziom optymalizacji tekstowej oraz technicznej należą do stałych elementów analityki, które pozycjoner musi mieć na uwadze.
Z analityką witryny pod kątem SEO związana jest jeszcze jedna bardzo ważna umiejętność – sztuka wyciągania wniosków. To właśnie na ich podstawie specjalista SEO powinien planować działania, które przełożą się pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego lub witryny www.
Kompetencje pozycjonera to również te związane z obsługą narzędzi wspierających SEO. Można je podzielić na podstawowe oraz te, które będą uzupełnieniem konkretnych obszarów pracy SEOwca.
Do tych pierwszych zalicza się więc przede wszystkim narzędzie Google Search Console oraz Google Analytics. Natomiast drugie to te, dzięki którym pozycjoner może wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania, przeanalizować linki czy zweryfikować stan optymalizacji technicznej domeny. Zatem, przyjrzyjmy się im bliżej!
Ciężko wyobrazić sobie pozycjonowanie domeny bez doboru słów kluczowych. To tak naprawdę jedna z pierwszych czynności, jakie wykonuje pozycjoner na początku współpracy z klientem. Dlatego musi on mieć opanowane przynajmniej jedno z narzędzi do wyboru słów kluczowych. Może to być SEMSTORM, SENUTO lub po prostu Planer słów kluczowych Google.
Analizę profilu linków domeny klienta, można określić jako proces składający się z kilku czynności. Każda z nich wymaga jednak szczegółowej weryfikacji. To z kolei ułatwią SEOwcowi narzędzia takie jak Ahrefs, Clusteric czy Majestic.
Oczywiście narzędzi do analizy linków przychodzących jest zdecydowanie więcej. Jednak te opisane powyżej powinien znać każdy Specjalista SEO.
Szybkość działania strony, indeksacja domeny, optymalizacja zdjęć to tylko niektóre z elementów, jakie musi on zweryfikować w trakcie optymalizacji technicznej domeny. Aby jednak to zrobić, powinien znać narzędzia wspierające analizę domeny pod kątem technicznym.
Do tych podstawowych trzeba zaliczyć przede wszystkim Google Page Speed Insights, które poinformuje o “kondycji” domeny od strony technicznej. GTmetrix, Sitechecker czy Google’s Mobile-Friendly Test również powinny znaleźć się w portfolio każdego SEOwca.
Zdecydowanie nie. Oprócz specjalistycznej wiedzy musi on posiadać również doświadczenie poparte pracą na różnorodnych projektach. To właśnie ono umożliwia mu osiąganie najlepszych wyników w kontekście SEO.
Gdzie więc znaleźć doświadczonego specjalistę? Rozwiązaniem jest Agencja SEO, w której można liczyć na profesjonalne wsparcie na każdym etapie pozycjonowania domeny.
Pisać chcą niemal wszyscy, ale nie każdy to potrafi. Poszukiwania dobrego copywritera mogą więc trochę potrwać. Tym fachem zajmuje się coraz więcej osób, nie wszystkie z nich umieją jednak stworzyć teksty, które przyniosą Ci faktyczną korzyść. By oszczędzić Twój czas i pomóc w poszukiwaniach, zebraliśmy cechy dobrego copywritera i przygotowaliśmy pięć porad, które ułatwią jego wybór. Dzięki nim szybciej zdecydujesz, która z dziesiątek ofert będzie odpowiadać Twoim wymaganiom.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Obsługa klienta to znacznie więcej niż głos w słuchawce reagujący na pytania. Pod tym pojęciem kryje się umiejętność wchodzenia w skórę klienta, wczuwanie się w jego sytuację i usilne dążenia do zrozumienia jego potrzeb. Następnie realizacja ich w taki sposób, aby klient kipiał z radości. A później pełna gotowość do realizowania dowolnie pojmowanej posprzedaży: czy to za dzień, czy za rok. Poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu, a dowiesz się z niego, jak wielkim atutem Twojego biznesu jest profesjonalna obsługa klienta.
Musisz zrealizować projekt, a żeby to zrobić, powinieneś zbudować zespół. W zależności od rodzaju projektu można skorzystać z usług freelancerów, zewnętrznych usługodawców lub pracowników wewnętrznych. Sukces projektu biznesowego zależy od rzetelności i sprawności zespołu odpowiedzialnego za jego realizację. Aby zagwarantować jej skuteczność, kierownik lub dyrektor musi dobrze zrozumieć jej podstawy. Budowanie zespołu projektowego musi zatem determinować go do stosowania się do pewnych zaleceń i unikania błędów, które zagrażają powodzeniu projektu.
Co mówią o nas klienci