Budowanie zespołu projektowego – 9 złotych zasad

Aktualizacja: 29 października 2021

|Rozwój działu marketingu|Budowanie zespołu projektowego – 9 złotych zasad
Budowanie zespołu projektowego – 9 złotych zasad

Musisz zrealizować projekt, a żeby to zrobić, powinieneś zbudować zespół.

W zależności od rodzaju projektu można skorzystać z usług freelancerów, zewnętrznych usługodawców lub pracowników wewnętrznych.

Sukces projektu biznesowego zależy od rzetelności i sprawności zespołu odpowiedzialnego za jego realizację. Aby zagwarantować jej skuteczność, kierownik lub dyrektor musi dobrze zrozumieć jej podstawy.

Budowanie zespołu projektowego musi zatem determinować go do stosowania się do pewnych zaleceń i unikania błędów, które zagrażają powodzeniu projektu.

Co to jest zespół projektowy?

Zespół projektowy to grupa osób, które wspólnie realizują projekt. Może on trwać tydzień, kilka tygodni, a nawet kilka miesięcy.

W tym samym czasie uczestnicy mogą kontynuować swoje zwykłe obowiązki w zależności od wagi projektu.

Każdy z uczestników ma ten sam cel i uważa siebie za integralną część projektu oraz działa pod kierunkiem kierownika lub dyrektora, aby umożliwić np. rozwój firmy lub stworzyć lepszą organizację.

Aby zespół projektowy odniósł sukces, niezbędna jest spójność grupy.

Projekt oferuje możliwość wzmocnienia poczucia przynależności do tej samej jednostki i pobudzenia kreatywności każdej osoby, a także jest nośnikiem znaczenia misji.

1. Określ dokładnie, jakie umiejętności są potrzebne

Menedżer musi wcześniej określić swoje potrzeby, aby wybrać współpracowników i poszukać umiejętności potrzebnych do realizacji projektu, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

2. Ukonstytuowanie skutecznego przywództwa

Menedżer musi upewnić się, że jego zespół rozumie znaczenie swojej roli w realizacji projektu biznesowego.

Kierownictwo musi być zaangażowane w zapewnienie jasnej i dobrze zdefiniowanej organizacji w zespole. Powinna ona podkreślać znaczenie pracy zespołowej i dawać każdemu członkowi możliwość wykazania się swoimi umiejętnościami, przy jednoczesnym uwzględnieniu celu i struktury firmy.

Menedżer dzieli się swoją wizją, wyznacza cele oraz określa rolę i zadania każdej osoby.

Każdy uczestnik dokładnie wie, jakie są jego zadania i jaki jest jego zakres odpowiedzialności.

Wiedzą dokładnie, jaka jest ich misja, jakie są ich indywidualne cele i jaka jest ich rola w zespole. Rozumieją również role i obowiązki innych członków zespołu.

3. Budowanie zespołu projektowego, a ustanowienie wsparcia organizacyjnego

Najbardziej efektywne zespoły mają zazwyczaj wyraźne wsparcie ze strony swojego menedżera.

Firma zapewnia im wszelkie środki niezbędne do wykonywania ich zadań.

Aby zespół był wydajny i produktywny, możesz wykorzystać narzędzia do zarządzania projektami, które pozwolą każdemu członkowi zespołu określić zadania do wykonania i terminy, a menedżerowi lub liderowi śledzić postępy projektu w miarę jego rozwoju.

4. Zapewnienie autonomii zespołu

Tworzenie zespołu projektowego to także kształtowanie jego autonomii.

Autonomia ta powinna być ograniczona do pewnego poziomu projektu, aby uniknąć ewentualnego przepełnienia.

Niezbędne jest zaangażowanie kierownictwa i menedżera.

Władze hierarchiczne zaangażowane w organizowanie zespołu projektowego, tworzą projekt, monitorują, oceniają i kontrolują go.

5. Łączenie ludzi o tych samych celach

Aby zapewnić harmonię w zespole, menedżer musi wybrać osoby, które zintegruje z zespołem.

Jednostkom, które nie mają tych samych celów, trudno jest współpracować, aby zapewnić realizację tego samego projektu. Muszą mieć wspólny interes w projekcie.

6. Ustanowienie oceny indywidualnej i zbiorowej

Konstruktywna krytyka jest niezbędna dla zapewnienia efektywnego rozwoju projektu biznesowego.

Menedżer przeprowadza tę krytykę po ocenie pracy wykonanej przez swój zespół. Najlepszym sposobem na przeprowadzenie krytycznej oceny jest rozróżnienie między krytyką indywidualną i zbiorową.

7. Nawiązanie płynnej komunikacji

Komunikacja jest podstawą zespołu projektowego. Musi być pozioma i pionowa: od menedżera do pracowników i od pracowników do ich menedżera.

Kierownik regularnie przekazuje informacje zwrotne i motywuje swoich pracowników, zwłaszcza w trudnych momentach.

Poszczególni członkowie zespołu muszą mieć możliwość pełnego i swobodnego wyrażania siebie, przedstawiania swoich pomysłów, opinii, uczuć i rozwiązań ewentualnych problemów bez obawy, że zostaną osądzeni.

8. Wielkość zespołu nie jest jego siłą

Zespół z dużą liczbą członków niekoniecznie jest najlepszy.

Menedżer musi wziąć pod uwagę kompetencje, doświadczenie i know-how każdej osoby, która będzie tworzyć zespół.

Im mniej członków liczy zespół, tym lepiej pracuje.

Menedżer musi określić liczbę osób, które będą tworzyć zespół w zależności od zadań, jakie zespół ma do wykonania.

9. Skupienie siły zespołu na jednej osobie

Siłą zespołu jest wkład każdego z jego członków. Oczywiście, niektórzy z nich mogą być bardziej kompetentni i doświadczeni niż inni.

Menedżer musi wziąć pod uwagę, że realizacja biznesplanu opiera się na pracy zespołowej.

Nawet najbardziej niekompetentni mogą posiadać specjalne know-how.

Jest to korzyść z połączenia w zespół ludzi o tych samych zainteresowaniach i celach.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Jak sprawdzić, czy influencer nadaje się do współpracy?

Jak sprawdzić, czy influencer nadaje się do współpracy?

Marki przeznaczają coraz większe środki na realizację akcji z popularnymi blogerami czy instagramerami. Niestety tam, gdzie są duże pieniądze, tam też sporo osób szuka okazji do zarobku, niekoniecznie uczciwego. Dziś podpowiem, jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami i jak dobrze zweryfikować influencera, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie z nim współpracy.

czytaj dalej

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

6 cech dobrego Specjalisty ds. Social Media

Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.

czytaj dalej

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Dlaczego potrzebujesz specjalistę od Social Media

Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.

czytaj dalej

Kluczowa osoba w firmie, czyli specjalista do spraw obsługi klienta

Kluczowa osoba w firmie, czyli specjalista do spraw obsługi klienta

Obsługa klienta to znacznie więcej niż głos w słuchawce reagujący na pytania. Pod tym pojęciem kryje się umiejętność wchodzenia w skórę klienta, wczuwanie się w jego sytuację i usilne dążenia do zrozumienia jego potrzeb. Następnie realizacja ich w taki sposób, aby klient kipiał z radości. A później pełna gotowość do realizowania dowolnie pojmowanej posprzedaży: czy to za dzień, czy za rok. Poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu, a dowiesz się z niego, jak wielkim atutem Twojego biznesu jest profesjonalna obsługa klienta.

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman