Jak w 6 miesięcy zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym o 65,09% prowadząc sezonowe działania SEO? | INTLE

Jak w 6 miesięcy zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym o 65,09% prowadząc sezonowe działania SEO?

15 czerwca 2021 Analityka i Strategia Marketingowa

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowych - E-choinki

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że pozycjonowanie stron i sklepów www to proces długotrwały. Taka teza jest jak najbardziej właściwa i trafna. Jednak, co w sytuacji gdy nasz sklep działa w branży sezonowej, a efekty z prac SEO muszą zostać osiągnięte w możliwie jak najkrótszym czasie? Wówczas warto zdecydować się na pozycjonowanie sezonowe, którego elementy opisaliśmy na podstawie współpracy z Klientem prowadzącym sklep internetowy e-choinki.pl. Zatem, jak zwiększyliśmy widoczność domeny w wyszukiwarce Google? Jakimi działaniami spowodowaliśmy wzrost sprzedaży o 65,09% i liczby sesji o 62,94%? Zapraszamy na case study z sezonowych działań SEO!

Sezonowa strategia SEO

Pozycjonowanie sezonowe, aby przyniosło efekt, powinno się rozpocząć ok. 3-4 miesiące przed tzw. szczytem sezonu. W przypadku domeny e-choinki.pl, do prac przystąpiliśmy 5 miesięcy wcześniej (czerwiec 2020) zaczynając od przygotowania sezonowej strategii SEO zgodnej z informacjami zawartymi w briefie. Co zatem w niej uwzględniliśmy? 

Strategia dla działań SEO zakładała pozycjonowanie ogólnych fraz kluczowych związanych z choinkami sztucznymi. Istotne były również słowa z tzw. długiego ogona, które to określały wysokość, gatunek, kolor czy rodzaj choinek z asortymentu sklepu. Od samego początku priorytetowym elementem strategii, było przeprowadzenie optymalizacji tekstowej domeny skierowanej na jej stronę główną, kategorie oraz produkty. Duże znaczenie miała także optymalizacja techniczna i wyeliminowanie błędów, które mogłyby utrudniać zdobywanie wysokich pozycji podczas pozycjonowania domeny e-choinki.pl. Ostatnią częścią strategii SEO były działania link buildingowe. Zakładały one w pierwszej kolejności ogólne wzmocnienie domeny linkami przychodzącymi, a następnie pozyskanie odnośników na konkretny anchor text ze stron oraz treści powiązanych tematycznie z pozycjonowanym sklep internetowym. 

Jednak w jaki sposób realizowaliśmy strategię SEO i które jej elementy przyniosły najlepszy efekt? O tym dowiesz czytając dalszą część naszego case study.

Optymalizacja techniczna

Czy warto w ogóle przeprowadzać optymalizację techniczną domeny wykonując pozycjonowanie sezonowe? Zdecydowanie tak! Głównym argumentem za wykonywaniem tego typu prac, jest fakt krótkiego czasu, w jakim musimy osiągnąć wysokie pozycje sezonowych fraz kluczowych. W sytuacji, w której domena boryka się z problemami dotyczącymi technicznego SEO, wzrost pozycji w wynikach organicznych może być znacznie utrudniony. A jak było to w przypadku sklepu internetowego e-choinki.pl? 

Prace SEO nad optymalizacją techniczną rozpoczęliśmy od audytu, który pozwolił nam określić zarówno problemy jak i możliwości optymalizacyjne pozycjonowanej domeny. To co stanowiło największy problem, to zduplikowany tag Title pojawiający się na kilku różnych produktach. Został on wyeliminowany zaraz na początku działań SEO nad sklepem e-choinki.pl. 

jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym - eliminowanie duplikatów treści
Sklep e-choinki w momencie rozpoczęcia działań pozycjonerskich, borykał się z problemem zduplikowanych tagów Title na 7 przedstawionych adresach URL produktów. W ramach optymalizacji technicznej błąd ten został przez nas wyeliminowany. 

Uzupełnieniem prac nad technicznym SEO domeny była weryfikacja oraz bieżąca naprawa błędów związanych z poprawnością indeksowania strony przez roboty wyszukiwarki Google, a także optymalizacja zdjęć, meta znaczników oraz nagłówków HTML. 

Optymalizacja tekstowa

Optymalizacja tekstowa, to absolutny “must have” sezonowych działań SEO. To w trakcie jej wykonywania nasycamy sklep sezonowymi frazami kluczowymi, które docelowo mają generować ruch organiczny i konwersję. Dlatego też, ten element prac pozycjonerskich potraktowaliśmy priorytetowo. Zgodnie z założoną strategią SEO, większość ogólnych fraz kluczowych związanych z choinkami umieściliśmy w optymalizacji strony głównej. Meta tagi (Title, Description), opis strony głównej, ALT-y banerów, nagłówki HTML – to właśnie tam znalazły się pozycjonowane słowa kluczowe z największym miesięcznym potencjałem wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Na podobnej zasadzie została wdrożona optymalizacja tekstowa kategorii oraz produktów z uwzględnieniem zastosowania linkowania wewnętrznego. 

Sprzedaż internetowa - optymalizacja sklepu e-choinki
Zgodnie z przyjętą strategią optymalizacji tekstowej, najbardziej istotne frazy kluczowe: choinki, choinki sztuczne, choinki na pniu oraz choinki świąteczne zostały umieszczone w tagu Title, Description oraz w nagłówku H1 oraz H2. 

Przygotowanie opisów produktów jako element optymalizacji tekstowej

Pozycjonowanie sezonowe opiera się nie tylko na optymalizacji strony głównej, stron tekstowych czy kategorii, ale również na produkcie. Przecież to właśnie on jest tym, który w trakcie trwania sezonu będzie generował największe przychody. Dlatego, w czasie pozycjonowania domeny e-choinki.pl zajęliśmy się przygotowaniem rozbudowanych opisów produktów wraz z frazami kluczowymi. Działając w ten sposób, mieliśmy wpływ nie tylko na budowanie widoczności produktów w wynikach organicznych, ale również na samego użytkownika, który dzięki specjalistycznej treści mógł podjąć swoją decyzję zakupową. 

Optymalizacja opisu produktu Rocheria z asortymentu sklepu e-choinki.pl
Krótki opis tworzony był w taki sposób, by pokazać klientowi, że jest to choinka, którą naprawdę warto mieć. Zastosowanie obrazowych porównań oraz najważniejszych zalet było w tym przypadku kluczowe.
Optymalizacja tekstowa opisów produktów z asortymentu E-choinki
W szczegółowym opisie produktu zależało nam na tym, by podkreślić najważniejsze cechy danego produktu – takie, które wyróżniają poszczególne modele. Dodatkowo duży nacisk został położony na to, by klient, który nie zna budowy sztucznej choinki oraz fachowego nazewnictwa wiedział, co zyskuje dzięki poszczególnym elementom drzewka.

Systematyczne pozyskiwanie linków przychodzących

Sezonowe działania SEO wymagają systematycznego pozyskiwania linków przychodzących od momentu rozpoczęcia pozycjonowania domeny aż do wkroczenia w szczyt sezonu. Zbliżając się do niego warto zwiększyć intensywność pozyskiwania odnośników, a wszystko po to by utrzymać wypracowane pozycje słów kluczowych lub jeszcze poprawić ich widoczność w wyszukiwarce Google. 

Nie inaczej było w trakcie pozycjonowania domeny opisywanej w case study. Działania rozpoczęliśmy od przygotowania audytu backlinków, który pozwolił zweryfikować stan profilu linków przychodzących oraz poziom ich dywersyfikacji. Na jego podstawie oraz samej strategii SEO rozpoczęliśmy linkowanie, zaczynając od ogólnego wzmocnienia domeny odnośnikami z social media, for internetowych oraz z banerów na portalach tematycznych.

tworzenie postów na platformie Pinterest
Tworzenie postów na platformie Pinterest wraz z odnośnikiem do sklepu to dobry sposób na dywersyfikację profilu linków przychodzących. Przygotowując post należy pamiętać jedynie o dodaniu zdjęcia, tytułu pinu oraz krótkiego tekstu. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu https://intle.pl/pinterest-jak-wykorzystac-go-do-celow-biznesowych/

Kolejnym krokiem było pozyskanie linków z fraz kluczowych wybranych do pozycjonowania. W tym przypadku główną rolę odegrały nasze portale wnętrzarskie: wnetrzadlaciebie.com czy dobrewnetrza.net, na których publikowaliśmy rozbudowany content dotyczący choinek świątecznych oraz samych świąt Bożego Narodzenia. Duże znaczenie miało to, aby każdy temat był specjalistyczny, a słowa kluczowe w nim zawarte odpowiadały na potrzeby lub problemy potencjalnych czytelników. W ten sposób powstawały artykuły generujące ruch organiczny, co również ma duże znacznie dla umieszczonych w nich odnośników do pozycjonowanej strony www. 

publikacja artykułów sponsorowanych na portalach tematycznych
Publikacja artykułów z tematami odpowiadającymi na potrzeby lub problemy potencjalnych użytkowników to nasz priorytet jaki obraliśmy w trakcie sezonowych działań SEO dla marki E-choinki. “Co zrobić z choinką po świętach?” czy “Dekorowanie choinki – jakie ozdoby można wykonać samodzielnie?” to przykładowe tematy, które opisywaliśmy na naszych portalach wnętrzarskich. 

Zbliżając się do szczytu sezonu (listopad/grudzień 2021) zwiększyliśmy intensywność wspomnianych działań. Głównie opierały się one o publikowanie treści w formie artykułów sponsorowanych wraz z linkami przychodzącymi. Był to także doskonały moment do publikacji banerów zachęcających do odwiedzenia domeny e-choinki.pl. W odniesieniu do tych działań, na samym początku zajęliśmy się przygotowaniem baneru. Istotne było dla nas to aby zwracał on na siebie uwagę nie tylko kolorami i treścią, ale również nawoływał użytkownika do kliknięcia. Do publikacji baneru wykorzystaliśmy nasze portale wnętrzarskie z największym ruchem organicznym oraz miejsca na nich, które były widoczne dla użytkownika zaraz po odwiedzeniu przez niego strony głównej portalu, kategorii czy też artykułu.  

Publikacja banerów na portalach tematycznych z linkiem do e-choinki.pl
Przygotowaliśmy serię banerów, które opublikowaliśmy na naszych portalach wnętrzarskich. Każdy baner zawierał ALT z pozycjonowanymi słowami kluczowymi oraz linkiem otagowanym parametrami UTM – kierującym do sklepu e-choinki.pl.

Wszystkie opublikowane banery posiadały link do strony głównej e-choinki.pl wraz z parametrami UTM. W ten sposób mogliśmy weryfikować w Google Analytics jego skuteczność w odniesieniu do generowania dodatkowego ruchu oraz sprzedaży. 

Jakie prace wykonaliśmy dodatkowo?

Mogłoby się wydawać, że sezonowe działania marketingowe odnoszą się jedynie do prac SEO. Nic z tych rzeczy! Nasze działania rozszerzyliśmy dodatkowo o współpracę z influencerami, a także o spotkania z Klientem. Jednak, jak to mogło się przełożyć na naszą pracę? 

Współpraca z Influencerami

Współpracą z internetowymi influencerami zajęliśmy się kompleksowo, oszczędzając tym samym czas Klienta, który musiałby przeznaczyć na przygotowanie kampanii influencerskiej. Naszym celem były osoby działające na Instagramie z zasięgiem min. 10 000 obserwujących. To właśnie ich zadaniem była publikacja zdjęć lub wideo, pokazujących sposób dekorowania choinki z kategorii Luxury lub Prestige. Dodatkowo, w opisie postu musiały zostać zawarte zalety produktu, hashtag #e-choinki, tag @echoinki.pl oraz czynniki, które przekonały danego influencera do zakupu choinki. 

Współpraca z influencerami dla marki E-choinki.pl
Przykład postu na Instagramowym profilu guzik.prawda wraz z tagiem @echoinki.pl. Post zdobył 2 805 polubień.

Współpraca z influencerami - post na Instagramie stylowania_mania_i_max
Stylowa_mania_i_max to kolejny Instagramowy profil, na którym został opublikowany post z choinką z asortymentu sklepu internetowego e-choinki.pl. Post uzyskał 467 polubień. 

Jakie osiągnęliśmy korzyści podejmując się takich działań marketingowych? Przede wszystkim mieliśmy wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku marki E-choinki w sieci. Pozytywnym aspektem tych prac było także otrzymanie wysokiej jakości zdjęć, które kolejno wykorzystaliśmy np. w postach na Facebook’u sklepu e-choinki.pl.

Ruch z postów na Instagramie wygenerowany w sklepie e-choinki.pl
Prowadząc kampanię influencerską dla marki E-choinki wygenerowaliśmy dodatkowo 185 sesji z kanału jakim jest Instagram. 

Spotkania z Klientem

W trakcie współpracy, zostało zorganizowane spotkanie z Klientem na temat produktów oferowanych przez sklep internetowy e-choinki.pl. Co w ten sposób osiągnęliśmy? Przede wszystkim otrzymaliśmy szereg szczegółowych informacji o asortymencie, które mogliśmy później wykorzystać w trakcie przygotowywania opisów produktów czy postów na facebookowy profil marki E-choinki. Jednak największą korzyść obrazuje opinia naszej Specjalistki ds. Marketingu będącej uczestniczką tego spotkania:

Bezpośrednie spotkanie z klientem twarzą w twarz, dało mi zdecydowanie więcej niż myślałam. Przede wszystkim mogłam zobaczyć wszystkie produkty, obejrzeć je z każdej strony, dotknąć i wyłapać najważniejsze różnice między danymi modelami. Dzięki temu tworzenie treści stało się o wiele łatwiejsze i mogłam pokazać prawdziwe zalety poszczególnych wariantów. Najważniejsze było jednak to, że zobaczyłam i zrozumiałam pasję właścicieli sklepu e-choinki.pl – to, jak mogliby godzinami opowiadać o swoim sklepie i produktach oraz ten błysk w oku. To doświadczenie sprawiło, że chciałam zrobić wszystko najlepiej, jak się dało. Sklep e-choinki przestał być dla mnie tylko stroną internetową. Zaczęłam widzieć w nim osoby, które go tworzą. Zaczęłam patrzeć na wszystko z całkowicie innej perspektywy. Zaczęłam rozumieć, że choinka to nie tylko ciekawie wyglądająca dekoracja… 

Jakie efekty uzyskaliśmy po 6 miesiącach sezonowanych działań SEO?

  • wzrost liczby sesji z bezpłatnych wyników wyszukiwania
Wzrost sesji z bezpłatnych wyników wyszukiwania na stronie e-choinki.pl
Wykres z narzędzia Google Analytics za okres 01.06.2020 – 31.12.2020 obrazujący wzrost liczby sesji w porównaniu do analogicznego wcześniejszego okresu 01.06.2019 – 31.12.2019. Największy wzrost sesji przypadł na miesiąc listopad oraz grudzień. 

W okresie prowadzenia działań SEO (czerwiec – grudzień 2020) liczba sesji, których źródłem były wyniki organiczne wyniosła 42 386. W porównaniu do zeszłego roku, zanotowaliśmy wzrost o 132,58%. 

  • wzrost kwoty przychodu i liczby transakcji
Tabela z narzędzia Google Analytics przedstawiająca wzrost liczby transakcji oraz kwoty przychodu w porównaniu do analogicznego okresu 01.06.2019 – 31.12.2019. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli, liczba transakcji wzrosła o 62,94%, kwota przychodu o 65,09%.

Porównując czas, w którym były prowadzone działania pozycjonerskie do poprzedniego analogicznego okresu (czerwiec – grudzień 2019) liczba transakcji wzrosła o 62,94%. Sezonowe prace SEO miały wpływ także na kwotę przychodu, która w tym przypadku wzrosła o 65,09%. 

  • wzrost średniej pozycji fraz kluczowych wybranych do pozycjonowania
wykres średnich pozycji monitorowanych fraz kluczowych E-choinki.pl
Wykres z narzędzia Semstorm obrazujący wzrost średnie pozycji monitorowanych słów kluczowych w okresie 01.06.2020 – 31.12.2020. Na początku pozycjonowania domeny e-choinki.pl średnia pozycji wynosiła 36.1. W ostatnim miesiącu sezonowanych działań SEO wyniosła ona 16.3.

Rozpoczynając pozycjonowanie domeny e-choinki.pl (czerwiec 2020), średnia pozycja monitorowanych słów kluczowych wynosiła 36.1. Po ok. 6 miesiącach prac uzyskaliśmy średnią pozycji 16.3, tym samym odnotowując wzrost o 54%. 

  • osiągnięcie TOP10 dla kluczowych fraz wybranych do pozycjonowania
osiągnięcie top10 dla fraz wybranych do pozycjonowania sklepu e-choinki.pl
Tabela z monitoringu SEMSTORM przedstawiająca pozycje kluczowych dla pozycjonowania fraz w ujęciu miesięcznym od czerwca 2020 do grudnia 2020. Początkowo większość z nich wykraczała poza TOP10 wyników wyszukiwania. Po pierwszy działaniach SEO, słowa kluczowe znalazły się w pierwszej dziesiątce lub pierwszej piątce wyników w wyszukiwarce Google. W miesiącach najwyższej sprzedaży (listopad – grudzień) kluczowe dla nas frazy “choinki” oraz “choinki sztuczne”  znajdowały się już kolejno na 5 i 4 pozycji. 

Na początku działań SEO, określiliśmy istotne dla pozycjonowania domeny e-choinki.pl słowa kluczowe z wysokim potencjałem wyszukiwania:

  • choinki,
  • choinka sztuczna, 
  • choinki sztuczne, 
  • sztuczne choinki, 
  • sztuczna choinka,
  • choinki świąteczne,
  • choinka ośnieżona. 

W pierwszym miesiącu działań, większość wymienionych fraz wykraczała poza TOP10 wyników organicznych. Po wdrożeniu pierwszych zmian w optymalizacji tekstowej oraz technicznej osiągnęły one lub zbliżyły się do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania (sierpień/wrzesień). Zwiększenie intensywności działań SEO w miesiącach w których występuje najwyższa sprzedaż (listopad/grudzień), przełożyło się na ustabilizowanie fraz kluczowych w TOP10 i TOP5 w wyszukiwarce Google.

Podsumowanie

Przemyślana strategia SEO, systematyczność, rozsądne działania optymalizacyjne i link buildingowe to gwarancja osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu sezonowym. Świadczą o tym efekty jakie uzyskaliśmy prowadząc działania pozycjonerskie dla sklepu internetowego e-choinki.pl.

Marcin Rząca
Marcin Rząca

Specjalista ds. SEO. W INTLE zajmuje się przeprowadzaniem audytów SEO, Link Buildingiem oraz optymalizacją sklepów internetowych.

Prywatnie, pasjonat siatkówki oraz motoryzacji.

Kategorie: Analityka i Strategia Marketingowa, Case Studies, Pozycjonowanie - SEO, Social Media - Facebook, Instagram, Pinterest, Zwiększenie konwersji

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie

Wzrost pozycji oraz ruchu na stronie a podstawowe działania SEO

05 wrz. 2019

Są firmy, które rozpoczynają swoją działalność od szukania towaru na sprzedaż. Są też takie, których założyciele mają pasję i chcą się nią po prostu dzielić. Druga wersja pasuje idealnie do firmy Moss Decor, która jest producentem paneli z mchów i roślin ozdobnych, czyli po prostu promuje ideę otaczania się zielenią, nawet w miejscu pracy czy w domu. Firma podjęła z nami współpracę, aby zwiększyć świadomość o marce i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Grupa kreatywnych marketerów INTLE z chęcią podjęła to wyzwanie.

Jak dzięki dobrej strategii SEO osiągnąć TOP2 w Google na przykładzie słów kluczowych pościel z kory?

18 czerwiec 2020

Po czterech miesiącach współpracy z klientem udowodniliśmy, że pomimo pozycjonowania konkurencyjnych fraz kluczowych, jesteśmy w stanie szybko osiągnąć znakomite wyniki. Wypracowane wysokie pozycje słów kluczowych to efekt regularnej optymalizacji tekstowej oraz prowadzenia przemyślanych działań link buildingowych. Sprawdź jak tego dokonaliśmy...

Topowe pozycje w 4 miesiące dla mocno konkurencyjnych fraz – jak tego dokonaliśmy?

12 Maj 2021

Pozycjonowanie stron, to proces wymagający nie tylko dobrze przemyślanej strategii SEO, ale również prawidłowo zaplanowanych prac optymalizacyjnych i link building’owych. Potwierdzeniem tej tezy jest współpraca z klientem Miękkie prowadzącym sklep internetowy z tkaninami i dzianinami opatrzonymi najwyższymi europejskimi certyfikatami jakości. Zatem na co zwróciliśmy uwagę pozycjonując domenę klienta?

Sukces klienta Eco&Fit

14 kwiecień 2020

Chociaż brzmi jak współczesna bajka, ta historia wydarzyła się naprawdę, a jej bohaterem jest Mariusz Bernat – założyciel firmy Eco&Fit. Mariusz postawił na profesjonalizm także w kwestii dalszego rozwoju swojej marki, decydując się na współpracę z INTLE. Pewnie pomyślisz, że są przecież produkty, które same się sprzedają? No cóż, zazwyczaj tylko tak nam się wydaje.