Aktualizacja: 18 października 2021
Zanim jednak zaczniemy tworzenie person idealnie dopasowanych do Twojego biznesu czy kampanii, warto zastanowić się, z kim tak w ogóle mamy do czynienia w Internecie i jak jego użytkownicy się zachowują. Przygotowałam trzy podstawowe podziały: w zależności od wieku (pokolenia), aktywności w Internecie oraz aktywności na konkretnym etapie lejka sprzedażowego.
Podział przygotowany na podstawie “drabinki socjotechnograficznej” Charlene Li i Josha Bernoffa.
Wyróżniamy tam (% dotyczą odsetku wśród internautów w Europie):
Dlaczego warto postawić na taki podział?
W przypadku branży B2B bardzo ciężko będzie Ci dotrzeć do osób, które są decyzyjne w zakresie zakupu produktów, ale do doradców i decydentów jak najbardziej. Jeżeli chodzi o branżę B2C zakupu sprzętu AGD dokonują mężczyźni, ale często inicjatorami bądź decydentami są kobiety. Produkty dla dzieci kupują rodzice, ale inicjatorami czy użytkownikami są właśnie dzieciaki, a często na odwrót w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego czy wyborze sieci komórkowej – zakupu dokonują dorośli, ale ich doradcami są dzieci. Warto o tym pamiętać!
Aby dowiedzieć się więcej konkretnie o Twojej grupie docelowej, co pomoże Ci stworzyć dobre persony, możesz wykorzystać kilka narzędzi.
Aplikacje do monitoringu sieci. W tym celu skorzystaj z takich aplikacji jak: Brand24, SentiOne, Unamo czy Newspoint. Każde z tych narzędzi jest płatne, ale posiada dwutygodniowe okresy testowe. Dowiesz się kto mówi o Twojej marce lub konkretnej branży, gdzie o niej mówi, w jakim jest wieku oraz jakiej jest płci.
Statystyki na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy Twitterze. Możesz sprawdzić tam wiek, płeć oraz miejscowość i język Twoich fanów czy obserwatorów, ale także np. branże w których pracują bądź stanowisko zawodowe jakie zajmują.
Facebook Audience Insights. To darmowe narzędzie od Facebooka, które pozwala sprawdzić jak zachowuje się dana grupa docelowa w tym kanale, co lubi, jaka jest.
Tutaj dowiesz się o nim więcej: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-audience-insights
A tutaj bezpośrednio do niego przejdziesz: https://www.facebook.com/ads/audience-insights/
Możesz zbadać zarówno grupę o konkretnych zainteresowaniach, jak i obecnych na Twojej stronie fanów. W narzędziu tym możesz sprawdzać, jak zmieniają się zainteresowania w zależności od wieku czy płci, z jakich urządzeń korzysta Twoja grupa docelowa oraz w jakich regionach mieszka.
Google Analytics Narzędzie to nie tylko pozwala sprawdzić efektywność kampanii i skuteczność Twojej strony internetowej, ale również przeanalizować grupę Twoich odbiorców pod kątem demografii czy zainteresowań.
Oprócz wyżej pozyskanych danych, warto również dowiedzieć się jakie są potrzeby naszych użytkowników, jakich treści szukają, co jest dla nich ważne w konkretnym momencie. I tutaj z pomocą przychodzą nam różnego typu narzędzia.
Buzzsumo. (https://buzzsumo.com/ ) To narzędzie pozwala sprawdzić, jakie artykuły o określonej tematyce są najczęściej udostępniane w mediach społecznościowych.
Answer the public. Narzędzie, które pozwala sprawdzić jakie zapytania ludzie najczęściej wpisują w Google z konkretnym słowem kluczowym, np. “florystyka”, np. “Jak układać kwiaty” czy “Jak zostać florystką”.
Gdzie jeszcze możesz szukać informacji? Lista jest pokaźna:
Ponadto… PYTAJ, pytaj i jeszcze raz pytaj! Kluczowe, o czym pewnie wiesz, jest rozmawianie z ludźmi. Rozmawiaj ze swoimi Klientami na żywo i Internecie. Zapytaj ich co jest dla nich ważne, jakie mają potrzeby, dlaczego skorzystali z Twojego produktu i jakie ich potrzeby zaspokaja / problemy rozwiązuje. Jeżeli masz dział handlowy bądź pracowników w dziale obsługi Klienta – również korzystaj z ich wiedzy!
Zainteresuj się również tym, jak może wyglądać typowy dzień Twojego konsumenta, jak napisał kiedyś Paweł Tkaczyk “jakie są jego codzienne rytuały”. Z jakich sprzętów korzysta, jak dojeżdża do pracy, co czyta i czy czyta po drodze do niej. A może przegląda media społecznościowe? Co robi po pracy i jak wygląda jego weekend?
Na podstawie powyższych informacji, ale także własnych opinii czy przemyśleń zastanów się co jest celem Twojego Klienta, jakie ma obawy w jego osiągnięciu, jakie potrzeby musi wypełnić? Być może Twój idealny Klient chce schudnąć, dostać nową pracę, nauczyć się gotować lub zacząć oszczędzać. Co stoi mu na drodze? Lenistwo, brak czasu, brak wiedzy, brak umiejętności? Dobrym pomysłem czy nawet ćwiczeniem jest wyobrażenie sobie tej osoby, jako kogoś z kim rozmawiamy, do kogo piszemy.
Z pozyskania powyższych danych i informacji na pewno wysnujesz jeden wniosek: masz kilka grup docelowych. Musisz dokonać w związku z tym tzw. segmentacji – podzielić swoich odbiorców na kilka jednorodnych grup, z których każda będzie miała swoją personę.
Personę, czyli pełny obraz Twojego idealnego Klienta. Przy jej tworzeniu powinieneś zawrzeć takie informacje jak:
Przez cały proces tworzenia tego typu persony pomogą Cię przeprowadzić narzędzia:
Możesz również stworzyć własny szablon, na początek chociażby podstawowy.
Stwórz personę negatywną! Dzięki temu będziesz wiedział jak poradzić sobie w sytuacjach kryzysowych czy z hejtem w mediach społecznościowych.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Warto przeanalizować wybrane sklepy internetowe pod kątem jednego z najczęściej wykorzystywanych mechanizmów psychologicznych w marketingu internetowym, a mianowicie Społecznego Dowodu Słuszności ... Dlaczego istotna jest dla nas opinia większości? Po pierwsze, zakładamy, że duże grono osób raczej się nie myli, a więc upatrujemy w zachowaniu grupowym (a tym bardziej masowym) pewnego rodzaju mądrości. Po drugie, ufamy, że inni wiedzą lepiej od nas, skoro decyzję już podjęli. Tym samym lekceważymy kontrargument głoszący, że ...
Jeśli prowadzisz na Facebooku fanpage'a sklepu internetowego i nie posiadasz zainstalowanego piksela, prawdopodobnie tracisz dużą część pieniędzy, która mogłaby trafić na Twoje konto. Dlaczego? Pozwól, że wytłumaczę Ci, czym w ogóle jest piksel Facebooka. Następnie opowiem Ci, do czego służy, a na końcu pomogę go zainstalować, abyś zarabiał więcej. To co, zaczynamy?
Co mówią o nas klienci