Content – Twój najlepszy i najtańszy sprzedawca

Aktualizacja: 21 lutego 2023

|Analityka i Strategia Marketingowa|Content – Twój najlepszy i najtańszy sprzedawca
Content – Twój najlepszy i najtańszy sprzedawca

Planujesz uruchomić swój pierwszy sklep internetowy? A może przed Tobą konieczność ponownego przemyślenia swojej strategii sprzedażowej w Sieci? W obu przypadkach czeka Cię wspaniałe wyzwanie.

Tworzenie jednej platformy, na którą zaprosisz zarówno kogoś, kto lubi zapachy, kto szuka zwięźle podanych informacji, kto zachwyca się kolorami, jak i kogoś, kto pochłania ciekawe opowieści z całą pewnością jest wyzwaniem.

Jak zrobić to dobrze wykorzystując właściwy „content”? Co to znaczy i czym jest content? Właśnie tego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Podobno „content is the king”, czyli co to jest content?

Czy wiesz, co to jest „content”? Najpopularniejsza odpowiedź, jaką znajdziesz, brzmi: content is the king. Jeśli nadal nic Ci to nie mówi, to uspokajam: nie jesteś sam.

„Content” – celowo pisany w cudzysłowie – oznacza treść. Treść, która znajduje się na ulotce, na firmowej stronie internetowej czy właśnie na podstronach Twojego e-sklepu. O czym pomyślisz, gdy usłyszysz teraz słowo content?

Warto wyjaśnić, czym naprawdę jest treść, zawartość witryny i jej podstron. Mamy 4 główne grupy treści, które pojawiają się w Internecie.

Po pierwsze, dźwięk. Choć podcasty, baza efektów akustycznych czy próbek głosów lektorów nie należą do najbardziej popularnych w Internecie, to jednak stanowią źródło informacji inne od pozostałych.

Po drugie, wideo. Filmy autopromocyjne, reklamy, recenzje przed kamerą, tak zwane gameplaye czy tak popularne nagrania mentorów zza kierownicy to właśnie znane wszystkim przykłady treści wideo.

Po trzecie, obrazy. Każdego rodzaju grafika, którą masz na myśli: zdjęcia produktów, zdjęcia firmy, infografiki, portfolio fotografa czy instrukcje w obrazkach – to wszystko składa się na content graficzny.

I po czwarte, teksty. Zaryzykuję stwierdzenie, że teksty na stronie internetowej są najważniejszym elementem contentu na większości witryn czy e-sklepów. A bez wątpienia jest to najpopularniejsza jego forma. A tutaj skupimy się wyłącznie na nim.

Co robi content?

Same dobre rzeczy, o ile przygotowany jest profesjonalnie i zgodnie z jakąś myślą przewodnią. Ale co tak konkretnie robi? Przede wszystkim pełni funkcję informacyjną.

Zgodzisz się ze mną, że na ogół czytasz o tym, jak dojechać do firmy kontrahenta, jak masz zamontować elementy zestawu Lego czy jakie są warunki gwarancji, prawda? Informacje o historii firmy, jej dotychczasowe osiągnięcia czy opis działania lameli 3D w oponach zimowych też przyswajasz z lektury materiałów. Tak więc content informuje.

Pełni on też funkcje reklamowe. Reklama na ogół nie jest suchą informacją i pełni inne funkcje, ale tekst wciąż jest najpopularniejszym nośnikiem dla tej formy.

Inną funkcją jest sprzedaż. Teksty – a konkretniej: teksty sprzedażowe – sprzedają. Jako właściciel e-sklepu chyba zgodzisz się ze mną, że jest to najbardziej pożądana funkcja contentu.

Dobra treść jest jak dobry sprzedawca i jako zawodowy content marketer oraz zwolennik zakupów internetowych widzę potrzebę tworzenia dobrych treści i odróżniania ich od tych złych.

Są branże, a także coraz więcej gałęzi e-commerce, które koncentrują się głównie na edukowaniu swoich klientów. Dla nich dobrze napisane i przydatne treści, które mogą czegoś nauczyć lub coś uświadomić, są najistotniejsze. I taki jest właśnie ich content.

A niemalże dla każdego liczy się jeszcze to, aby treści na sklepie internetowym były odpowiednio nasycone właściwymi frazami kluczowymi, czyli aby ich content sprzyjał pozycjonowaniu w Google.

Chcę jeszcze zwrócić Twoją uwagę na fakt, że content to nie tylko e-sklep czy firmowa strona internetowa.

To także wpisy na Facebooku czy LinkedIn, dobrej jakości opis pod YouTube SEO, zawartość szczególnego rodzaju witryn zwanych „landing page”, oferty sprzedażowe, newslettery, treść e-maila wysyłanego podczas zmiany statusu zamówienia, ogłoszenie o pracę i sporo innych, zazwyczaj charakterystycznych dla danej branży rodzajów treści.

Skąd się bierze content?

Umówmy się, że mówimy tylko o takim, który jest niepowtarzalny i tematem pasuje do Twojej branży. Czyli pomijamy pożyczanie tekstów od konkurencji lub producentów, a także przepisywanie poezji Norwida do e-sklepu z akcesoriami komputerowymi.

Tworzeniem treści może zająć się pani kadrowa albo sprzedawca. Jednak jest to prosty i skuteczny sposób na fatalnej jakości teksty.

Zawodowo zajmują się tym niektóre agencje marketingowe lub freelancerzy (czyli specjaliści nie związani z żadną konkretną firmą). I zarówno ten freelancer, jak i wydelegowana do tworzenia contentu osoba to copywriter lub content marketer.

Czy content marketer sprawi, że będę content?

Tak, bo on się na tym zna. Przyda Ci się jedna ważna informacja, mianowicie rozróżnienie między copywriterem a content marketerem. Na ogół używa się tych fraz zamiennie, bo i zajmują się w większości robieniem tego samego, czyli tworzeniem wartościowych tekstów w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie, a także aktualne trendy.

Jednak content marketer to także praktykujący specjalista od sprzedaży. Treści wychodzące spod jego palców muszą sprzedawać. Natomiast copywriter to ekspert od wielu zagadnień, od zaspokajania potrzeb na różne treści (z łatwością wskaże różnice między dwudziestoma różnymi rodzajami contentu i napisze dokładnie to, czego oczekujesz).

Kto zna lepiej swoje produkty niż producent? Pewnie nikt. Lecz z jego opisów korzysta prawie każdy w Twojej branży, a Google nie lubi kopiowanej treści (poczytaj o tym, czym jest „duplicate content”).

A w Twojej firmie? Prawdopodobnie Ty, Twój handlowiec i Twoja księgowa. Czy jednak ręczysz za to, że napisane przez Was teksty będą ciekawe, poprawne językowo i skuteczne sprzedażowo?

Pamiętaj, że klientem prawie każdego e-sklepu jest ktoś, kto nie zna się na tym, co sprzedajesz. I ten ktoś szuka rozwiązania swojego problemu (w rzeczywistości Twój produkt jest mu raczej obojętny; on szuka możliwości spełnienia swoich pragnień i oczekiwań z posiadania produktu, a nie samego produktu).

Dobry copywriter w kilka dni zdoła nauczyć się o Twojej ofercie tego, co będzie ważne dla Twoich klientów, lecz Ty nie dasz rady nauczyć się budowania profesjonalnego contentu w kilka dni. Tak więc jeśli przekażesz to zadanie ekspertowi, to dostaniesz najlepsze możliwe rezultaty.

Ile znaków muszę kupić do mojego e-sklepu?

Ani jednego, bo żadnego nie potrzebujesz. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak ważny jest content w e-sklepie, to mam nadzieję, że teraz zmienisz zdanie. Ale nadal nie kupuj żadnego znaku, żadnej litery.

„Ile za 1000 znaków?” – to popularne pytanie wśród moich klientów. Cieszę się, że mogę pokazać im, o co tak naprawdę mnie pytają i zazwyczaj odpowiadam: „jeżeli wpuszczę mojego kota na klawiaturę, to 10 złotych”.

Nie szukaj możliwości kupienia znaków, bo same w sobie nie mają wartości. Ktoś, kto pyta o cenę za 1000 znaków, szuka możliwości załatania białych plam e-sklepu byle jakim tekstem. A przecież Twój sklep internetowy to maszynka do zarabiania pieniędzy! Naprawdę chcesz dać swoim klientom „bylejakość”?

Gdy pozycjoner dobrze wykona swoją pracę, to sprowadzi potencjalnych klientów do sklepu. Kiedy zechcą coś sami kupić, to dobry webmaster zadba o to, aby nie uciekli zniechęceni złym działaniem witryny. Gdy zdecydują się zadzwonić, to dobry sprzedawca zadba o ich potrzeby, sprawiając, że szansa sprzedaży z 50 procent zmieni się na 60 czy 70 procent.

Ale zanim klient podejmie decyzję o kliknięciu zamówienia lub zadzwonieniu do konsultanta, to ogląda zdjęcia i czyta treść. Jeżeli content będzie miernej jakości, to naprawdę powinieneś spodziewać się zamówienia?

Istnieją cztery filary sprzedaży: SEO/SEM (czyli sprowadzanie potencjalnych klientów), content (czyli przekonywanie lub zniechęcanie do zakupu), dobry e-sklep (taki, który ułatwia zakupy i serfowanie po podstronach) oraz dobry specjalista do spraw obsługi klienta (którego rola to znacznie więcej niż tylko podnoszenie słuchawki i klikanie w panelu).

Jeżeli choć jeden z nich działa źle, to tracisz mnóstwo pieniędzy.

Czy świadomie podejmiesz decyzję o tym, by nie wydawać ani grosza na skuteczną reklamę i promocję? Wątpię. Czy dobrowolnie kupisz byle jaki i źle działający e-sklep? Nie wierzę. A czy posadzisz przed telefonem gbura odstraszającego rozmówców? Pytam retorycznie.

Czy w takim razie możesz sobie pozwolić na nudne i źle napisane treści, które wprowadza się raz z myślą, że będą sprzedawać przez długie lata?

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Jak dystrybuować treści publikowane na blogach?

Jak dystrybuować treści publikowane na blogach?

Napisałeś praktyczny poradnik zakupowy lub ciekawe case study na podstawie doświadczeń swojej firmy? Wartościowy artykuł zasługuje na liczne grono czytelników, a cel ten osiągniesz dzięki umiejętnej dystrybucji treści. Aby dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, nie potrzebujesz specjalistycznych umiejętności ani dużych nakładów finansowych – wiele działań na rzecz dystrybucji wdrożysz praktycznie „z marszu”, tuż po lekturze naszego tekstu!

czytaj dalej

Opisy produktów – gotowe wzory, które sprzedają

Opisy produktów – gotowe wzory, które sprzedają

Dobry opis produktu działa równie skutecznie, jak kompetentny i elokwentny sprzedawca w sklepie stacjonarnym. Ważna jest zarówno treść, jak i forma. Dzięki solidnemu researchowi wiesz, CO pisać; my powiemy Ci, JAK pisać, by osiągnąć znakomite efekty sprzedaży!

czytaj dalej

Content marketing i Social Media w strategii marketingowej e-sklepu

Content marketing i Social Media w strategii marketingowej e-sklepu

Mówi się, że jeśli nie ma Cię w Social Media (a zwłaszcza na Facebooku) to nie istniejesz. Jest w tym sporo prawdy, bo właśnie tam Internauci spędzają bardzo dużo czasu. Jak to wykorzystać w działaniach marketingowo-sprzedażowych w e-commerce? O tym przeczytasz w tym artykule.

czytaj dalej

Helpful content, czyli jakie treści Google promuje i jakie będzie promować?

Helpful content, czyli jakie treści Google promuje i jakie będzie promować?

Jak tworzyć treści, aby zyskać topowe pozycje w wynikach wyszukiwania? To pytanie zadaje sobie prawie codziennie każda osoba związana z marketingiem internetowym. Czas w końcu poznać na nie odpowiedź. W tym artykule weźmiemy pod lupę wszelkie wytyczne Helpful Content, które podaje Google. Dzięki temu będziesz w stanie tworzyć teksty, które mają ogromną szansę na zdobycie czołowych pozycji w wyszukiwarce. Jakie treści Google promuje i będzie promować? Zapraszamy do lektury!

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman