Aktualizacja: 18 października 2021
Każde stanowisko pracy wymaga konkretnych umiejętności oraz cech od osoby, która je obejmuje. Dotyczy to także stanowiska Specjalisty ds. Social media, nawet jeśli wielu kojarzy się ono z lekką i przyjemną pracą. Poniżej przedstawię Ci 6 najważniejszych cech i kompetencji, które powinien posiadać dobry specjalista od mediów społecznościowych.
Może się zastanawiasz co oznacza, że ktoś lubi ludzi. Przecież jednych się lubi, innych już mniej. Chodzi tutaj bardziej o otwartość na ludzi i komunikację z nimi. Media społecznościowe służą właśnie budowaniu relacji, dyskusji i ich zadaniem jest skupianie ludzi wyznających podobne wartości lub mających wspólne pasje.
Ważne jest też, aby Social Media Specialist dał się również lubić i przyciągał innych swoim usposobieniem. Bez tego trudno na stworzenie wartościowej społeczności opartej na dobrych relacjach, a nie tylko na promocjach.
Nie jest to kluczowy warunek, bo działania i zasad funkcjonowania na poszczególnych platformach społecznościowych można się nauczyć, jednak jakąś podstawową wiedzę o serwisach związanych z Twoją grupą docelową powinien mieć. W Polsce nie jest ich aż tak dużo i już sama aplikacja na to stanowisko powinna go skłonić do poszerzenia horyzontów. Dobrym testem będzie ćwiczenie polegające na propozycji serwisów social media, w których jego zdaniem powinieneś być i zaproponowanie “mini-strategii” komunikacji w nich.
Jak już wcześniej wspomniałam prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych to tylko na pozór lekka i przyjemna praca polegająca na publikacji postów i wyszukiwaniu ładnych grafik. To niestety często praca pod presją czasu i w stresie. Praca z ludźmi, czyli jak sama nazwa wskazuje – w mediach społecznościowych, jest bardzo nieprzewidywalna. Po pierwsze, dobry specjalista na tym stanowisku potrafi efektywnie planować swój dzień pracy i jest świadomy, że musi przeznaczyć czas na nieprzewidziane wydarzenia. Po drugie, mimo wcześniej ustalonego harmonogramu publikacji pozwala na jego elastyczne modyfikacje. Po trzecie, w sytuacji kryzysowej zachowa zimną krew i znajdzie rozwiązanie problemu.
Umiejętność pracy pod presją czasu i zachowanie zorientowane na znalezienie rozwiązania w sytuacji stresowej najlepiej zbadać, zadając pytania o wcześniejsze doświadczenia kandydata – jak radził sobie z dużą ilością niespodziewanych zadań, jakie pamięta problematyczne sytuacje i jak je rozwiązał oraz jak odreagowuje napięcie i zmęczenie w czasie wolnym od pracy.
Praca w mediach społecznościowych to nie tylko umiejętności miękkie i copywriterskie. Zarządzanie komunikacją w Social Media to także praca na liczbach. Zbieranie danych i wyciąganie z nich wniosków to niezbędne kompetencje, które pozwalają na tworzenie coraz lepszych i bardziej angażujących treści oraz skutecznych reklam. Dzięki umiejętnościom analitycznym osoba na tym stanowisku będzie mogła przewidzieć, jaki post spotka się z największą pozytywną reakcją lub który tweet zostanie udostępniony dalej.
Oczywiście tzw. lekkie pióro jest również ważne. Taka osoba powinna potrafić rozpoznać potrzeby i język komunikacji grupy docelowej tak, aby tworzyć ciekawe dla niej treści będące jednocześnie spójne z wizerunkiem marki.
Jeśli już posiadasz profil Twojej marki np. na Facebooku poproś kandydata o przeanalizowanie obecnych treści, wskazanie tych najbardziej angażujących oraz zaproponowanie nowych na podstawie wyciągniętych wniosków.
Media społecznościowe bardzo dynamicznie się rozwijają. Oprócz tego, że wprowadzane są obligatoryjne dla wszystkich zmiany, to niektóre funkcjonalności mają charakter dobrowolny. Te drugie zwykle mają na celu umożliwienie firmom lepszego zarządzania społecznością (np. grupy na Facebooku), sprzedaż (oznaczanie produktów na zdjęciach na Instagramie) czy dodatkowe sposobności do reklamy. Osoba, która nie lubi zmian i kurczowo trzyma się sprawdzonych rozwiązań może przegapić wiele korzystnych szans i usprawnień. Idealny kandydat to człowiek, który lubi testować i nie boi się tego, sam podejmuje inicjatywę i wyszukuje nowinki na portalach informacyjnych lub na grupach tematycznych na Facebooku. Jest to także człowiek rozumiejący, że nie każdy eksperyment zakończy się sukcesem, umie oszacować ryzyko i przewidzieć jego skutki – jest to szczególnie ważne, gdy takie testy wymagają nakładów finansowych.
Podczas rekrutacji warto zapytać, w jaki sposób kandydat rozwija się w tym temacie, jakie zmiany wprowadził ostatnio Facebook i czy z ożywieniem w głosie mówi o dynamice tych kanałów komunikacji.
Specjalista ds. mediów społecznościowych musi być świadomy, że praca na tym stanowisku rzadko odbywa się w stałych godzinach, np. od 8 do 16. Social media to twory żywe, ludzie są tam aktywni często w trybie 24/7, także w weekendy. Trzeba być uważnym, szybko reagować na drobne “kryzysy”, a widząc, że aktywność fanów czy obserwujących wzrasta, wykorzystać ten fakt i np. włączyć się do dyskusji. Przykładowo wiele osób twierdzi, że na Linkedinie ich posty cieszą się największą interakcją w godzinach porannych, jeszcze nim ludzie dotrą do pracy. Z kolei na Facebooku niektóre społeczności uaktywniają się wieczorami. W związku z tym, zarówno Social Media Specialist, jak i Ty powinniście elastycznie podchodzić do godzin pracy i znaleźć takie rozwiązanie, które zadowoli 3 strony: Ciebie, pracownika i społeczność skupioną wokół marki.
Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwi Ci proces rekrutacji – począwszy od stworzenia ogłoszenia, przez selekcję CV, spotkania z kandydatami, kończąc na podjęciu decyzji o zatrudnieniu konkretnej osoby. Pamiętaj, że nie ma ludzi idealnych, ale jeśli obie strony wyznają podobne wartości i są otwarte na współpracę to już połowa sukcesu.
Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.
Dobrze prowadzony blog firmowy to kopalnia wiedzy dla klientów i źródło realnego zysku dla firmy. Chcesz trwale zwiększyć ruch organiczny na stronie firmowej, poprawić wyniki sprzedaży swoich produktów i usług? Zobacz, jak robią to liderzy światowego marketingu!
Remarketing Facebook to dziś jedna z najskuteczniejszych technik sprzedażowych. Sprawdzi się jednak także w kampaniach z innymi celami, przynosząc Twojej marce wiele korzyści. Chcesz dowiedzieć się, co dokładnie możesz zyskać dzięki remarketingowi? Jak wykorzystać jego możliwości do rozwoju swojej firmy? A także jak wygląda tworzenie kampanii remarketingowej krok po kroku? Czytaj dalej, a remarketing na Facebooku nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic!
Po czterech miesiącach współpracy z klientem udowodniliśmy, że pomimo pozycjonowania konkurencyjnych fraz kluczowych, jesteśmy w stanie szybko osiągnąć znakomite wyniki. Wypracowane wysokie pozycje słów kluczowych to efekt regularnej optymalizacji tekstowej oraz prowadzenia przemyślanych działań link buildingowych. Sprawdź jak tego dokonaliśmy...
Co mówią o nas klienci