Aktualizacja: 31 października 2022
Większość osób, szukając CMS’a dla swojej strony internetowej, zwraca uwagę na jego intuicyjność, możliwość dobrania preferowanego wyglądu, a także przystosowanie do wymagań SEO. WordPress, który umożliwia wszystkie te rzeczy, staje się więc jedną z najlepszych i najchętniej wybieranych platform. Aby jednak wszelkie działania przynosiły odpowiednie rezultaty, należy wiedzieć, jak pozycjonować stronę WordPress.
Wtedy zwiększysz jej widoczność, pomnożysz zyski oraz ilość wyświetleń. Jeśli jesteś zainteresowany taką tematyką, przeczytaj nasz poradnik. Podpowiemy w nim, jak wygląda pozycjonowanie WordPress, jak podejść do jego optymalizacji oraz na jakie efekty można wtedy liczyć. Zaczynajmy!
WordPress jest niewątpliwie oprogramowaniem, które bezsprzecznie można uznać za SEO friendly, czyli przyjazne dla pozycjonowania. Większość działań, które należy wykonać, by zwiększyć widoczność strony w sieci, można wykonać bez ingerencji w kod źródłowy.
W pierwszej kolejności warto podkreślić, że ten CMS umożliwia automatyczne tworzenie przyjaznych adresów URL kategorii, stron i artykułów blogowych. Dodając nowy wpis czy zakładkę, nie będziesz musiał samodzielnie ustawiać tego parametru.
System bez Twojej ingerencji zadba o to, by wszystkie słowa zaciągnięte z tytułu były rozdzielone pauzą i pozbawione polskich znaków diakrytycznych (wszelkich liter z polskimi ogonkami – ą, ć, ź itp.), podkreśleń dolnych, przypadkowych znaków czy liczb, a także wielkich liter.
Tym samym adres URL będzie czytelny zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników. Oczywiście, jeśli będzie to konieczne, możesz samodzielnie ustawić konkretny adres linku, jednak funkcja automatycznego ich tworzenia naprawdę usprawnia całą pracę – tym bardziej, że jesteś w stanie ustawić w panelu własną strukturę adresów URL (tak, jak na poniższym screenie). To dodatkowa zaleta WordPressa, o której warto pamiętać.
Co ciekawe, system WordPress nie tworzy duplikatów adresów URL, co w kontekście SEO ma ogromne znaczenie. W sytuacji powtarzania się tych samych elementów, oprogramowanie zmieni tak strukturę, by ta zachowała swoją oryginalność.
WordPress jest też bardzo ceniony za to, że samodzielnie dodaje pewne elementy niezbędne przy pozycjonowaniu, jeśli Ty o tym zapomnisz. Tak jest m.in. w przypadku tagu Title. Oprogramowanie zaczyta go automatycznie z tytułu artykułu, nazwy kategorii czy strony. Nie będziesz więc musiał się tym martwić, co po raz kolejny usprawni całą pracę.
Skoro mowa o ułatwianiu sobie wszelkich działań, musisz pamiętać, że na WordPress jesteś w stanie zainstalować oraz odpowiednio skonfigurować specjalne wtyczki. Te są odpowiedzialne za wsparcie wszelkich działań SEO. Do takich pomocy należą m.in. Yoast SEO, RankMath czy All in One SEO Pack. Nie będziemy jednak teraz skupiać się na ich omówieniu, ponieważ zrobimy to w dalszej części poradnika.
Dlaczego jeszcze WordPress uważany jest za SEO friendly? Jest to bowiem oprogramowanie z otwartym kodem HTML. Dzięki temu masz możliwość wdrożenia własnej struktury nagłówków HTML czy optymalizacji elementów strony mających wpływ na jej szybkość. To oczywiście przekuwa się bezpośrednio na efekty działań oraz jej widoczność.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że WordPress wspiera optymalizację zdjęć dzięki atrybutom ALT i Title znajdujących się w “standardzie” oprogramowania. Pierwszy z elementów to tzw. alternatywny opis obrazu. Z jego pomocą roboty Google są w stanie zrozumieć, co tak właściwie znajduje się na zdjęciu. Z kolei atrybut Title to tytuł obrazka. Ten wyświetlany jest użytkownikowi po najechaniu kursorem na grafikę.
Teraz już chyba dobrze widzisz, że WordPress to zdecydowanie oprogramowanie przyjazne dla SEO!
Chwilę wcześniej wspomnieliśmy, że na WordPressie możesz zainstalować pewne wtyczki, które usprawnią prace związane z pozycjonowaniem strony. Teraz skrótowo je umówimy.
Pierwszą wtyczką, którą należy zainstalować, prowadząc działania pozycjonerskie, jest Yoast SEO. To zdecydowanie jedna z najpopularniejszych wtyczek pomagająca głównie przy optymalizacji tekstowej.
Wtyczka podpowiada, jakie elementy strony należy poprawić, by strona była lepiej widoczna w wyszukiwarce Google. Wtyczka ta ocenia treść w dwóch obszarach – pod względem SEO oraz czytelności. Pokazuje, czy tekst ma odpowiednią strukturę nagłówków, język, długość czy ilość użytych fraz kluczowych. Przypomina także, by umieścić alty w zdjęciach, słowa kluczowe w Title strony czy umożliwia dodanie własnego meta description.
Kolejna wtyczka to Autoptimize. Narzędzie to służy do optymalizacji skryptów JS oraz CSS na stronie. Z jej pomocą m.in. usuniesz nadmiarowe znaki w kodzie, zmodyfikujesz go czy bezpośrednio wkleisz skrypty do HTML. Autoptimize to także prosty sposób na szybką poprawę wskaźników Google Page Speed Insights.
Do zdjęć i grafik przyda Ci się natomiast wtyczka EWWW Image optimizer. Z jej pomocą możesz optymalizować rozmiar oraz wagę wszelkich plików graficznych na stronie. To wpłynie pozytywnie na szybkość ładowania serwisu. Narzędzie wspiera także szybką konwersję plików, dopasowuje rozmiar zdjęć i ułatwia jednoczesną optymalizację wszystkich obrazów w witrynie.
Za przydatną wtyczkę na WordPress można uznać też Redirection. Ta służy do ustawiania przekierowań 301. Narzędzie to pozwala uporządkować strukturę adresów w serwisie. Z jej pomocą szybko ustawisz odpowiednie przekierowanie. Wystarczy tylko we wskazanym polu wkleić adres strony przekierowanej i docelowej. Jeśli natomiast będziesz chciał coś zmienić w danym adresie, np. jedno słowo, wtyczka od razu ustawi przekierowanie 301 ze starego na nowy URL.
Na koniec została nam jeszcze wtyczka W3 Total Cache służąca do cache’owania. Z jej pomocą zmniejszysz obciążenie serwisu i usprawnisz jego działanie. Narzędzie to zapisze bowiem kopię strony i jej zawartości w pamięci serwera, gdy adres zostanie odwiedzony po raz pierwszy. Tym samym zmniejszy się jego obciążenie, a wydajność zostanie poprawiona.
Aby osiągnąć odpowiednie efekty pozycjonowania strony na WordPress, należy przede wszystkim skupić się na jej optymalizacji technicznej oraz tekstowej. To kluczowe czynniki, które odpowiadają za widoczność serwisu w wyszukiwarce Google. O czym warto pamiętać w pierwszej kolejności?
Szybkość działania strony to główny element, który należy wziąć pod uwagę w trakcie prowadzenia prac związanych z optymalizacją techniczną serwisu. Pomocne będzie tu narzędzie Google Page Speed Insights. To dostarczy Ci informacji o wydajności domeny.
Wynik obliczany jest na podstawie parametrów Speed Index, Total Blocking Time, Time to Interactive oraz wskaźników Core Web Vitals (FCP, LCP, CLS). Warto więc postarać się, aby utrzymać te wskaźniki zgodne z kalkulatorem Lighthouse. Jak to zrobić? Wykorzystując metodę Tailwind CSS, którą wdrożyliśmy na naszym portalu sportodzywki.pl. Poniżej możesz zobaczyć efekty naszej pracy.
Pamiętaj, by zawsze sprawdzić zarówno wydajność na urządzeniu stacjonarnym, jak i mobilnym. Jak widać, wskaźniki te mogą się od siebie różnić.
Jeśli wdrożenie takiego rozwiązania jest dla Ciebie zbyt trudne, możesz skorzystać dodatkowo z wtyczek optymalizujących szybkość działania strony, takich jak np. Autoptimize czy W3 Total Cache.
Aby zadbać o dobrą widoczność strony w wyszukiwarce Google, należy pamiętać także o grafikach. W trakcie optymalizacji zdjęć warto wziąć pod uwagę takie elementy jak: atrybut ALT, Title, nazwa pliku graficznego oraz format zdjęcia. Optymalizacja musi obejmować również wagę i rozmiar zdjęcia. Dzięki temu grafiki będą czytelne zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników.
Na powyższym screenie możesz zobaczyć, jak wygląda wbudowany w standard WordPress panel umożliwiający optymalizację zdjęć, o którym pisaliśmy nieco wcześniej. Jesteś w stanie dodać w nim tekst alternatywny oraz atrybut tytułu danej grafiki.
Kwestii związanych z optymalizacją zdjęć na stronie, a także wynikających z nich korzyści jest ogrom. Jeśli chcesz poznać bliżej ten obszar pozycjonowania strony, zapraszamy Cię do lektury artykułu https://intle.pl/optymalizacja-zdjec-i-obrazow-pod-katem-seo-jak-robic-to-dobrze/. Tam opisaliśmy szerzej wszystkie zagadnienia związane z tym tematem.
Kolejny ważny punkt do odhaczenia podczas pozycjonowania strony na WordPress to przygotowanie mapy witryny. Jej posiadanie nie ma bezpośrednio wpływu na pozycję domeny w Google, ale ma istotne znaczenie dla indeksowania portalu w wyszukiwarce. Z tego powodu kluczowe jest to, aby sitemapa:
Jak wygenerować mapę witryny? Najlepiej zrobić to w panelu WordPressa, korzystając przy tym z dedykowanej wtyczki. Taką funkcjonalność ma także zazwyczaj narzędzie SEO, takie jak np. omawiana wcześniej wtyczka Yoast SEO.
Optymalizując stronę na WordPress, nie możesz zapomnieć także o certyfikacie SSL. Co to takiego? Jest to protokół sieciowy używany do bezpiecznych połączeń sieciowych. Dzięki niemu możliwe jest szyfrowanie danych (np. klientów robiących zakupy w sieci). Osoby, które odwiedzą stronę, będą wiedziały, że ta jest bezpieczna, jeśli w adresie URL znajdzie się https (zamiast http) lub dzięki symbolowi kłódki.
Co to wszystko ma jednak wspólnego z pozycjonowaniem? Protokół HTTPS Google określiło jako jeden z czynników rankingowych. Wdrożenie SSLa, jest zatem podstawowym elementem działań SEO.
Nawigacja okruszkowa, zwana także breadcrumbs, to ścieżka strony internetowej. Ta ma zastosowanie w dwóch aspektach: użytkownika i SEO.
Dla użytkownika jest to kluczowe, jeśli chodzi o możliwość poruszania się po witrynie. W każdej chwili może szybko zorientować się, na jakiej podstronie się znajduje. Następnie może przejść w inne miejsce tylko jednym kliknięciem. To skraca czas poruszania się po witrynie, co dodatkowo zachęca użytkowników do korzystania z niej.
Jeśli chodzi natomiast o pozycjonowanie, nawigacja okruszkowa staje się dodatkowym miejscem na nasycenie portalu słowami kluczowymi oraz na linkowanie wewnętrzne. Co ciekawe, taka nawigacja może być widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Uznaje się ją za działania wspomagające pozycjonowanie strony.
Tag Title oraz Description to podstawowe i konieczne elementy optymalizacji tekstowej. To właśnie od tych dwóch elementów on-site w głównej mierze zależy, na jakie słowa kluczowe będzie widoczny dany tekst w wyszukiwarce Google.
Pierwszy z nich to informacja dla robotów oraz użytkowników, co znajduje się na danej podstronie. Description jest natomiast jego uzupełnieniem. W skondensowanej formie przedstawia dodatkowe informacje na temat treści znajdującej się pod danym adresem URL.
Tag Title oraz description możesz uzupełnić, korzystając ze wspomnianych wcześniej wtyczek SEO, np. Yoast SEO. Jest to najłatwiejsza i najszybsza z możliwych opcji. Te dwa meta tagi w narzędziu uzupełniasz w miejscu pokazanym na poniższym zrzucie ekranu.
Wdrożenie meta tagów możesz szybko zweryfikować przy użyciu wtyczki do przeglądarki Chrome – Open SEO Stats lub korzystając z płatnych audytorów SEO. Dzięki temu masz podgląd, czy meta tagi zostały odpowiednio uzupełnione oraz zaczytane.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakich błędów nie popełniać podczas tworzenia meta tagów, zerknij do artykułu https://intle.pl/10-bledow-seo-w-optymalizacji-artykulow-blogowych-nie-popelniaj-ich/. Tam nieco szerzej rozwinęliśmy właśnie ten temat.
Na koniec musisz pamiętać także o odpowiedniej strukturze nagłówków HTML. Jeśli pominiesz ten krok, zarówno użytkownicy, jak i roboty Google, będą mieli problem ze zrozumieniem treści Twojej strony czy artykułu. Publikując content, masz do dyspozycji 6 poziomów nagłówków HTML: H1, H2, H3, H4, H5 oraz H6. Pierwszy z nich może być użyty tylko raz na danej podstronie i najczęściej będzie to oczywiście tytuł strony czy artykułu.
H2 oraz H3 będą natomiast śródtytułami. Pamiętaj jednak, że ten drugi musi być ściśle powiązany z pierwszym i stanowić jego uzupełnienie. Nagłówki niższego rzędu stosowane są bardzo rzadko, jednak jeśli to konieczne, możesz z ich pomocą stworzyć przejrzystą strukturę. Pamiętaj jednak, że H3 musi odnosić się do H2, H4 do H3 itd.
Prawidłowa struktura nagłówków HTML na karcie artykułu blogowego opublikowanego na WordPressie, będzie zatem prezentować się następująco:
H1 – tytuł artykułu,
H2 – najważniejsze śródtytuły,
H3 – nagłówki odwołujące się bezpośrednio do H2,
H4, H5, H6 – nagłówki najniższego rzędu – uzupełniające – mogą, ale nie muszą znajdować się w strukturze nagłówków.
Wszystkie najważniejsze elementy pozycjonowania na WordPressie zostały już bardzo szczegółowo omówione. Nadszedł zatem czas na to, co najlepsze, a więc efekty wszystkich tych działań. Pokażemy Ci to oczywiście na przykładach.
W pierwszej kolejności skupimy się na efektach pozycjonowania fraz prowadzących na artykuły blogowe opublikowane stronach z oprogramowaniem WordPress.
Jako pierwszy weźmiemy pod lupę wpis https://wnetrzadlaciebie.com/lozka-wodne-czym-sa-jak-dzialaja-i-jaki-maja-wplyw-na-nasze-zdrowie. W tym przypadku tekst był optymalizowany na dość ogólne frazy z dużą ilością wyszukiwań, takie jak łóżka wodne czy wodne łóżka.
Po przeprowadzeniu wszystkich działań wymienionych wcześniej artykuł jest na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania po frazie “łóżka wodne”. Co ciekawe, wpis utrzymuje się na tym miejscu od ponad roku.
Bardzo podobnie jest w przypadku artykułu https://intle.pl/zabojczo-skuteczne-hasla-reklamowe/. Tutaj również wszelkie prace związane z SEO były nastawione na dość ogólne frazy z dużą ilością wyszukiwań. Odpowiednia optymalizacja artykułu przyniosła efekty w postaci pierwszego miejsca po frazie “hasła reklamowe” czy trzeciego po “hasło reklamowe przykłady”. Pozycje pozostałych fraz możesz prześledzić na poniższym screenie.
Na WordPress możesz pozycjonować jednak nie tylko wpis, ale także np. stronę główną czy kategorię. W tym przypadku weźmy pod lupę witrynę https://www.mossdecor.pl/naturalne-mchy-i-porosty/. Odpowiednie zoptymalizowanie podstrony przyniosło efekty w postaci wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania dla bardzo konkurencyjnych fraz, takich jak mech chrobotek, mech na ścianie czy mech na ściany.
Tym samym wyraźnie widać, że na WordPressie naprawdę da się zrobić wszystko. Trzeba tylko wiedzieć, co i jak, a do tego poświęcić na to niekiedy sporą ilość czasu.
Chcesz osiągnąć właśnie taki sukces i zdobyć wysokie pozycje swojej strony opartej na WordPressie, jednak nie wiesz, jak się za to zabrać? A może nie masz na to czasu? Zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania, wchodząc na https://intle.pl/pozycjonowanie-sklepu-internetowego-oferta/ i oddaj swój portal w ręce specjalistów!
Wyobraź sobie, że napisałeś artykuł, z którego jesteś niezwykle dumny. Pokazałeś w nim cały swój copywriterski kunszt. Publikujesz go z wypiekami na twarzy. Po kilku tygodniach sprawdzasz efekt. Okazuje się, że… publikacja nie generuje żadnego ruchu lub odnotowała jedynie kilka unikalnych wyświetleń. Dlaczego tak się stało? Zapewne zapomniałeś o kilku ważnych zasadach, dzięki którym Twój artykuł ma szansę wybić się z tłumu. W tym poradniku pokażemy Ci, jak napisać artykuł, który będzie generował ruch w wyszukiwarce Google. Dzięki temu będziesz miał szansę na zwiększenie wyświetleń z wyników organicznych oraz możliwość pozyskania nowych klientów i zbudowania pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Sprawdź!
Anchory stworzone w odpowiedni sposób pomagają w budowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale ich optymalizacja nie należy do najłatwiejszych. W jaki sposób należy więc tworzyć anchor texty?
Są firmy, które rozpoczynają swoją działalność od szukania towaru na sprzedaż. Są też takie, których założyciele mają pasję i chcą się nią po prostu dzielić. Druga wersja pasuje idealnie do firmy Moss Decor, która jest producentem paneli z mchów i roślin ozdobnych, czyli po prostu promuje ideę otaczania się zielenią, nawet w miejscu pracy czy w domu. Firma podjęła z nami współpracę, aby zwiększyć świadomość o marce i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Grupa kreatywnych marketerów INTLE z chęcią podjęła to wyzwanie.
Poznaj 6 etapów, które pozwolą Ci szybko zoptymalizować blogową publikację. Zyskasz pewność, że blog przyniesie Ci zamierzone efekty jakościowe oraz poprawi pozycję Twojej witryny. Dodatkowo cały proces zostanie usprawniony, dzięki czemu zaoszczędzisz czas.
Co mówią o nas klienci