Aktualizacja: 24 listopada 2021
Skuteczny marketing w internecie bez copywritingu? Trudno to dziś sobie wyobrazić. Teksty przygotowywane przez specjalistów wpływają m.in. na widoczność strony internetowej w sieci. Mają jednak także przyciągać klientów i w ciekawy, przystępny sposób przekazywać wiedzę.
Dobry copywriter potrafi tworzyć różne teksty, choć często specjalizuje się w konkretnej formie lub tematyce. Powinien umiejętnie operować słowami i wywiązywać się terminowo z powierzonych zadań.
Tylko wtedy możesz spodziewać się profesjonalnych tekstów wysokiej jakości. Jednak jak zweryfikować umiejętności copywritera i jak znaleźć taką osobę? Przygotowaliśmy poradnik, który pomoże Ci stwierdzić, czy masz do czynienia z dobrym copywriterem.
Głównym orężem copywritera, ale i jego chlebem powszednim, jest słowo. I to właśnie rodzaj słów i sposób, w jaki ich używa, najmocniej o nim świadczy. By rzetelnie ocenić umiejętności copywritera musimy pochylić się nad jego stylem.
Ocena stylu bywa kłopotliwa. Często nie jesteśmy w stanie stwierdzić, dlaczego tekst “dobrze się czyta”. Przygotowaliśmy więc dla Ciebie kilka narzędzi, które pozwolą to odkryć. Dzięki nim ocenisz, w jaki sposób pisze copywriter, z którym chcesz nawiązać współpracę. Zrobisz to nawet bez polonistycznego wykształcenia.
Tendencja do “przegadywania” tekstu to przywara wielu copywriterów. Wiąże się to częściowo z rozliczaniem ich z liczby napisanych znaków. Niestety w zalewie niepotrzebnych słów nieraz giną najważniejsze informacje.
W większości tekstów copywriterskich istotą jest zaś jasne przekazywanie myśli. Szczególnie tam, gdzie chcesz poinformować o korzyściach, które gwarantuje produkt lub usługa. Do takiego celu najlepiej nadają się krótkie zdania.
Cały tekst nie musi być krótki, powinien wyczerpywać temat. Dobrze jednak, by jedno zdanie przekazywało tylko jedną informację. Łatwiej je wtedy przyswoić i zrozumieć. A sam tekst wygląda na bardziej konkretny i uporządkowany. Przy okazji krótkimi zdaniami łatwiej przekonać odbiorcę do decyzji.
Sprawdzaj więc długość zdań, jakie pisze copywriter. Powinny dominować zwięzłe komunikaty. Jeśli większość przeciąga się na kilka linijek, tekst będzie trudny w odbiorze.
Krótkie zdania powinny składać się z prostych słów. Na lekcjach języka polskiego polonistka zachęcała Cię do pisania kwiecistym językiem? W marketingu jest zupełnie inaczej.
Dobry copywriter będzie unikał długich, skomplikowanych wyrazów. I to nawet przy pisaniu tekstów specjalistycznych. Fachowa terminologia może być niezbędna, nie powinna jednak dominować. Synonimy są potrzebne, ale trzeba je stosować z umiarem.
To samo dotyczy niektórych form gramatycznych. Na cenzurowanym powinny być przede wszystkim imiesłowy, zwłaszcza przymiotnikowe. To wszelkie słowa z końcówką “ący”, “ąca”, “ąc”. Nie da się ich zupełnie uniknąć, ale lepiej stosować jej jak najrzadziej.
Dobry copywriter będzie też często korzystał ze strony czynnej. Jasno określony podmiot i orzeczenie ułatwiają komunikację. Czytelnik lepiej rozumie zdania w stronie czynnej. Strona bierna kojarzy się ze stylem urzędowym. Rozmywa komunikację, może wprowadzać chaos do tekstu. Warto korzystać z niej z umiarem.
Sprawdź, czy większość zdań w tekście copywritera jest w stronie czynnej. Jeśli w tekstach jest zbyt dużo strony biernej, przekaz może być niezrozumiały.
Copywriter powinien być konkretny. Uda mu się to osiągnąć tylko wtedy, kiedy będzie używać słów, które faktycznie coś znaczą. Powinien zdawać sobie sprawę, jaki obraz konkretne słowa malują w umyśle odbiorcy.
Pomagają w tym porównania, przykłady i objaśnienia. W tekstach w dobrym copywriterskim stylu ich nie brakuje. Pozwalają lepiej operować konkretem.
Przykłady lepiej uzmysławiają działanie produktów i usług. Porównania przydają się zwłaszcza wtedy, gdy produkt jest zupełną nowością. Sytuacje z życia wzięte zawsze pomagają wytłumaczyć kontekst i zwizualizować przekaz.
Porównania i przykłady wzbogacają też tekst. To proste zabiegi stylistyczne, które sprawiają, że artykuł jest ciekawszy i bardziej urozmaicony.
W czasie czytania tekstów copywritera sprawdź więc, czy używa przykładów. Zwróć uwagę, w jaki sposób wyjaśnia trudniejsze pojęcia. Pomyśl, co znaczą przymiotniki, z których korzysta.
Tekst przyjazny w odbiorze powinien być wewnętrznie uporządkowany. Przyjemnie czyta się artykuły, w których kolejne zdania wynikają z poprzednich. Suche zdania, które wzajemnie się nie łączą, burzą spójność tekstu.
Dobry copywriter nakreśli kontekst i tło sytuacji. Przypomni historię, nawiąże do aktualnych wydarzeń, przytoczy dane statystyczne.
Obok stylu warto zwrócić także uwagę na strukturę tekstu. Często zależy od wyglądu konkretnej strony internetowej. Ale i przed wprowadzeniem treści na stronę copywriter ma wpływ na wygląd swojego artykułu.
Musi pamiętać o nagłówkach. Nie powinien bać się przechodzenia do nowego akapitu. Dobrze, jeśli wizualnie jest w stanie wyróżnić najważniejsze fragmenty tekstu.
W czasie czytania tekstu od copywritera zwróć uwagę, jak łączą się ze sobą kolejne zdania. Oceń, czy te, które znajdują się w tym samym akapicie, są spójne i dotyczą tego samego zagadnienia. Sprawdź, czy często używa nagłówków i pisze krótkie akapity.
Dzięki powyższym wskazówkom będziesz wiedzieć, na co zwracać uwagę w tekstach copywriterów. Teraz możesz więc przystąpić do weryfikacji Twojego przyszłego pracownika lub współpracownika.
Najlepiej zrobić to w czterech krokach. Nie zawsze da się zastosować wszystkie, ale zrób ich tyle, ile będziesz w stanie.
Wśród copywriterów jest wielu freelancerów. A ci najczęściej oferują swoje usługi m.in. poprzez własną stronę internetową. Można na niej znaleźć próbki tekstów.
Zawartość strony copywritera warto przeanalizować jeszcze przed wykonaniem telefonu z propozycją współpracy. Nie chodzi o jej design, nie każdy copywriter musi się na tym znać.
Oceń jednak teksty na stronie. To artykuły, którymi copywriter chce się pochwalić. Jeśli nie będą dobrze napisane, nie ma co oczekiwać, że w artykułach na Twoje zlecenie będzie lepiej.
Wizytówką copywritera jest także jego portfolio. To kolejny etap przed nawiązaniem współpracy. Copywriter powinien przesłać Ci próbkę swoich tekstów. Jeśli sam tego nie proponuje, zdecydowanie powinieneś o to poprosić.
Dzięki temu dowiesz się, w jakich tekstach się specjalizuje. Lepiej poznasz branże, z którymi miał do czynienia. Najlepiej, jeśli wśród tekstów będą te o tematyce zbliżonej do Twojej branży.
Copywriterzy ze względu na klauzule poufności nie zawsze mogą pochwalić się tym, z jakimi markami współpracowali. Często można to jednak wywnioskować z portfolio.
Oceń styl tekstów z portfolio na podstawie narzędzi, które Ci przekazaliśmy. Zwróć też uwagę na poprawność językową i formę plików, jakie otrzymasz od copywritera.
Portfolio to wizytówka copywritera. Jeśli znajdują się w nim teksty marnej jakości, nie warto zaczynać współpracy
Portfolio to kolejny zbiór tekstów copywritera, z których jest zadowolony. Można założyć, że to jedne z jego najlepszych publikacji. Dlatego do pełnej weryfikacji jego umiejętności będziemy potrzebować czegoś więcej.
Najlepiej poprosić więc o tekst próbny. Oczywiście związany z Twoją branżą – to Ty powinieneś wybrać temat.
Wtedy w praktyce dowiesz się, jakim stylem operuje copywriter. I jak będzie w stanie wykorzystać swoje umiejętności w zadaniach, które zamierzasz mu zlecić.
Nie każdy copywriter będzie chciał napisać taki tekst za darmo. W poszukiwaniu wartościowego współpracownika warto trochę zainwestować. Można więc umówić się na drobne wynagrodzenie. To się opłaci, jeśli znajdziemy właściwą osobę.
Oceń styl copywritera w przesłanym tekście próbnym. Jeśli jakość nie będzie Cię zadowalać, nie ma sensu podejmować współpracy. W końcu tekst próbny to artykuł, do którego copywriter szczególnie się przykłada. Trudno więc spodziewać się, że w kolejnych realizacjach będzie lepiej.
Tekst próbny na wybrany temat pomaga też w weryfikacji uczciwości copywritera. W zalewie tekstów w internecie pojawiają się bowiem również plagiaty. O te najłatwiej w portfolio, którego pracodawcy często nie weryfikują.
Tekstu próbnego na oryginalny, specjalistyczny temat nie da się skopiować. Wszystkie teksty copywritera, które analizujesz, zweryfikuj pod kątem plagiatu.
Najprościej przekleić fragmenty tekstów do wyszukiwarki internetowej. Jeśli znajdziesz dokładnie takie same zdania, to znak, że nie wszystko jest w porządku.
Kolejnym krokiem mogą być darmowe narzędzia antyplagiatowe dostępne w sieci. Ostateczny krok to profesjonalne programy antyplagiatowe. Warto wiązać się jedynie z uczciwymi copywriterowi.
Pisać chcą niemal wszyscy, ale nie każdy to potrafi. Poszukiwania dobrego copywritera mogą więc trochę potrwać. Tym fachem zajmuje się coraz więcej osób, nie wszystkie z nich umieją jednak stworzyć teksty, które przyniosą Ci faktyczną korzyść. By oszczędzić Twój czas i pomóc w poszukiwaniach, zebraliśmy cechy dobrego copywritera i przygotowaliśmy pięć porad, które ułatwią jego wybór. Dzięki nim szybciej zdecydujesz, która z dziesiątek ofert będzie odpowiadać Twoim wymaganiom.
Musisz zrealizować projekt, a żeby to zrobić, powinieneś zbudować zespół. W zależności od rodzaju projektu można skorzystać z usług freelancerów, zewnętrznych usługodawców lub pracowników wewnętrznych. Sukces projektu biznesowego zależy od rzetelności i sprawności zespołu odpowiedzialnego za jego realizację. Aby zagwarantować jej skuteczność, kierownik lub dyrektor musi dobrze zrozumieć jej podstawy. Budowanie zespołu projektowego musi zatem determinować go do stosowania się do pewnych zaleceń i unikania błędów, które zagrażają powodzeniu projektu.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.
Co mówią o nas klienci