Aktualizacja: 24 listopada 2021
Pisać chcą niemal wszyscy, ale nie każdy to potrafi. Poszukiwania dobrego copywritera mogą więc trochę potrwać. Tym fachem zajmuje się coraz więcej osób, nie wszystkie z nich umieją jednak stworzyć teksty, które przyniosą Ci faktyczną korzyść.
By oszczędzić Twój czas i pomóc w poszukiwaniach, zebraliśmy cechy dobrego copywritera i przygotowaliśmy pięć porad, które ułatwią jego wybór. Dzięki nim szybciej zdecydujesz, która z dziesiątek ofert będzie odpowiadać Twoim wymaganiom.
Copywriterów najczęściej rozlicza się z liczby napisanych znaków ze spacjami. To wygodna jednostka miary, ale i zachęta do pójścia na skróty. Tak dla copywritera, jak i zleceniodawcy.
Osoba pisząca czasami może upychać w tekstach tzw. wypełniacze, czyli fragmenty pustosłowia, które niewiele wnosi do treści. Klient będzie się zaś zadowalać długim tekstem bez weryfikacji jego jakości.
Tymczasem w copywritingu najważniejsza nie jest ilość, a jakość. Przy poszukiwaniach należy więc zwrócić uwagę przede wszystkim na treści, które znajdują się w tekstach. Warto nie tylko rzucić okiem na portfolio kandydata, ale wczytać się w to, co znajduje się w jego artykułach.
Dobry copywriter zgłębi temat i nawet w krótkim tekście przemyci czytelnikowi sporo przydatnych informacji. Nie będzie skupiać się na banałach, a na korzyściach, które odbiorca może zyskać na skorzystaniu z konkretnego produktu czy usługi. Znajdzie ciekawostki, nie zasypie istotnych wiadomości lawiną oczywistości.
Umiejętności copywriterskie to przede wszystkim treść. Przed rozpoczęciem współpracy z copywriterem przeczytaj kilka jego tekstów i oceń, czy odnosiły się do tematu zawartego w tytule bądź wstępie. Zwróć uwagę, ilu konkretów się z nich dowiedziałeś.
Copywriter, który wie, co pisze, to cenny współpracownik. Do pełni szczęścia potrzeba jednak jeszcze takiego, który będzie potrafił przekazać wiedzę w przystępny sposób. To właśnie w tej kategorii można traktować mityczne “lekkie pióro”, którego często poszukują pracodawcy. I którym chętnie chwalą się copywriterzy.
Dobry copywriter będzie potrafił uciec od formalnego, profesjonalnego stylu nawet przy tekście opisującym działanie układów wtryskowych w silnikach wysokoprężnych. Dostosuje styl do odbiorcy i rodzaju treści, będzie konstruować logiczne zdania. Zadba o odpowiednią strukturę tekstu.
Plusem copywritera będzie operowanie bogatym słownictwem, korzystanie ze środków stylistycznych. Nie chodzi o wyszukane metafory, ale o to, by nie zamęczyć czytelnika monotonnym przywoływaniem tych samych określeń. Jednocześnie jednak nie może szukać zbyt daleko. Podstawą powinno być to, by tekst był przystępny i zrozumiały dla każdego.
Do tego dochodzi poprawność językowa. Błąd interpunkcyjny może zdarzyć się każdemu, ale powinien być to wyjątek, a nie reguła. Copywriter musi być za pan brat z ortografią.
Umiejętności copywriterskie to również tzw. giętki język. Sprawdź, czy teksty copywritera łatwo się czyta, czy jest w nich zachowany logiczny ciąg rozumowania. Zwróć uwagę, czy używa porównań i przykładów, zwłaszcza przy wyjaśnianiu bardziej zawiłych treści.
Myślisz, że dobry copywriter napisze wszystko? Osoba, która sprawnie operuje językiem, pewnie będzie w stanie przygotować niemal wszystkie rodzaje tekstów. Ale nie wszystkie będą równie dobrej jakości.
To trochę jak z mechanikami – jeden dobrze zna się na silnikach, inny świetnie naprawia skrzynie biegów, kolejny specjalizuje się w reperowaniu konkretnej marki samochodów.
Jednymi z najbardziej pożądanych są tzw. copywriterzy SEO. Zajmują się pisaniem tekstów, które mają pomóc w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce internetowej. Przygotowują więc teksty na blogi czy też opisy kategorii wypełnione słowami kluczowymi. Jednocześnie starają się tworzyć teksty ciekawe dla odbiorcy.
Do pisania tekstów eksperckich warto zatrudnić content writera. Najlepiej, jeśli specjalizuje się w Twojej branży, wtedy przygotuje wartościowe treści na bloga czy do newslettera. W budowaniu jeszcze bardziej oryginalnego wizerunku pomoże natomiast copywriter kreatywny.
Niektórzy specjaliści od pisania bywają określani copywriterami sprzedażowymi. To osoby specjalizujące się w pisaniu językiem korzyści. Przygotowują opisy produktów czy hasła reklamowe, a także maile z reklamami i ofertami.
W krótszych formach specjalizują się microcopy, którzy pomagają w redagowaniu haseł czy komunikatów w aplikacjach i stronach internetowych. Część copywriterów najlepiej czuje się z kolei przy tworzeniu wpisów w social media.
Kluczem przy wyborze odpowiedniego copywritera powinien być więc rodzaj treści, jakich od niego oczekujesz. Wybierz do współpracy osobę, która specjalizuje się w formach tekstów, których będziesz potrzebować.
Dobry copywriter realizuje zlecenia na czas. Pozostańmy na chwilę przy mechanikach. Byłbyś pewnie mocno zdenerwowany, gdyby postój Twojego samochodu w warsztacie się przedłużał? Zwłaszcza wtedy, gdy mechanik zapewniał Cię, że auto będzie gotowe “na jutro”. Dobry specjalista musi dobrze organizować własną pracę.
Podobnie jest z copywriterem. Musi potrafić ocenić własny czas i moce przerobowe, by przestrzegać ustalonych terminów. Nie ma nic gorszego niż przeciągające się oczekiwanie na tekst.
Terminowość liczy się właściwie w każdej branży i w marketingu nie jest inaczej. Teksty realizowane na czas sprawiają, że można odpowiednio zaplanować strategię i zadbać o cykliczność wpisów.
Dobry copywriter zawsze oddaje teksty na czas. Nie wiąż się z osobami, które nie potrafią zaplanować własnej pracy. Ale też nie oczekuj, że wszystko zostanie zrealizowane “na już” – dobry tekst nie powstanie w godzinę.
Są sytuacje, w których opóźnienie w oddaniu ostatecznej wersji tekstu jest uzasadnione. Pomijamy tutaj sytuacje losowe w życiu copywritera czy firmy. Czasami tekst trzeba jednak dopracować, uzupełnić informacje lub nieco przeredagować treść.
Dobry copywriter powinien być otwarty na tego typu sugestie. Merytoryczne uwagi nie powinny wywoływać u niego gniewu, a chęć dialogu. Komunikacja między zleceniodawcą i osobą, która przygotowuje treści, to podstawa dobrej współpracy.
Czasami już po zleceniu tekstu nasuną Ci się dodatkowe uwagi czy pomysły. Copywriter nie powinien wówczas pozostawać głuchy na maile i telefony, a raczej merytorycznie ocenić nowe sugestie i być w kontakcie ze zleceniodawcą.
To działa również w drugą stronę. Już na etapie przyjmowania zlecenia copywriter zwykle ma bowiem pytania. Pozwalają mu doprecyzować temat i charakter treści, które ma stworzyć.
Dobry copywriter jest dobrym negocjatorem, który wypracuje model współpracy wygodny dla obu stron. Potrafi też uzyskać od klienta pożądane informacje na tematy, którymi ma się zajmować.
Przy poszukiwaniu copywritera zwróć uwagę na jego kompetencje komunikacyjne. Ustal warunki współpracy i kontaktu. Bądź ostrożny, jeśli copywriter nie zadaje żadnych pytań i bezkrytycznie zgadza się na wszystkie Twoje wymagania. To może oznaczać, że masz do czynienia z niekompetentną osobą.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Musisz zrealizować projekt, a żeby to zrobić, powinieneś zbudować zespół. W zależności od rodzaju projektu można skorzystać z usług freelancerów, zewnętrznych usługodawców lub pracowników wewnętrznych. Sukces projektu biznesowego zależy od rzetelności i sprawności zespołu odpowiedzialnego za jego realizację. Aby zagwarantować jej skuteczność, kierownik lub dyrektor musi dobrze zrozumieć jej podstawy. Budowanie zespołu projektowego musi zatem determinować go do stosowania się do pewnych zaleceń i unikania błędów, które zagrażają powodzeniu projektu.
Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.
Marki przeznaczają coraz większe środki na realizację akcji z popularnymi blogerami czy instagramerami. Niestety tam, gdzie są duże pieniądze, tam też sporo osób szuka okazji do zarobku, niekoniecznie uczciwego. Dziś podpowiem, jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami i jak dobrze zweryfikować influencera, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie z nim współpracy.
Co mówią o nas klienci