Aktualizacja: 29 października 2021
Musisz zrealizować projekt, a żeby to zrobić, powinieneś zbudować zespół.
W zależności od rodzaju projektu można skorzystać z usług freelancerów, zewnętrznych usługodawców lub pracowników wewnętrznych.
Sukces projektu biznesowego zależy od rzetelności i sprawności zespołu odpowiedzialnego za jego realizację. Aby zagwarantować jej skuteczność, kierownik lub dyrektor musi dobrze zrozumieć jej podstawy.
Budowanie zespołu projektowego musi zatem determinować go do stosowania się do pewnych zaleceń i unikania błędów, które zagrażają powodzeniu projektu.
Zespół projektowy to grupa osób, które wspólnie realizują projekt. Może on trwać tydzień, kilka tygodni, a nawet kilka miesięcy.
W tym samym czasie uczestnicy mogą kontynuować swoje zwykłe obowiązki w zależności od wagi projektu.
Każdy z uczestników ma ten sam cel i uważa siebie za integralną część projektu oraz działa pod kierunkiem kierownika lub dyrektora, aby umożliwić np. rozwój firmy lub stworzyć lepszą organizację.
Aby zespół projektowy odniósł sukces, niezbędna jest spójność grupy.
Projekt oferuje możliwość wzmocnienia poczucia przynależności do tej samej jednostki i pobudzenia kreatywności każdej osoby, a także jest nośnikiem znaczenia misji.
Menedżer musi wcześniej określić swoje potrzeby, aby wybrać współpracowników i poszukać umiejętności potrzebnych do realizacji projektu, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Menedżer musi upewnić się, że jego zespół rozumie znaczenie swojej roli w realizacji projektu biznesowego.
Kierownictwo musi być zaangażowane w zapewnienie jasnej i dobrze zdefiniowanej organizacji w zespole. Powinna ona podkreślać znaczenie pracy zespołowej i dawać każdemu członkowi możliwość wykazania się swoimi umiejętnościami, przy jednoczesnym uwzględnieniu celu i struktury firmy.
Menedżer dzieli się swoją wizją, wyznacza cele oraz określa rolę i zadania każdej osoby.
Każdy uczestnik dokładnie wie, jakie są jego zadania i jaki jest jego zakres odpowiedzialności.
Wiedzą dokładnie, jaka jest ich misja, jakie są ich indywidualne cele i jaka jest ich rola w zespole. Rozumieją również role i obowiązki innych członków zespołu.
Najbardziej efektywne zespoły mają zazwyczaj wyraźne wsparcie ze strony swojego menedżera.
Firma zapewnia im wszelkie środki niezbędne do wykonywania ich zadań.
Aby zespół był wydajny i produktywny, możesz wykorzystać narzędzia do zarządzania projektami, które pozwolą każdemu członkowi zespołu określić zadania do wykonania i terminy, a menedżerowi lub liderowi śledzić postępy projektu w miarę jego rozwoju.
Tworzenie zespołu projektowego to także kształtowanie jego autonomii.
Autonomia ta powinna być ograniczona do pewnego poziomu projektu, aby uniknąć ewentualnego przepełnienia.
Niezbędne jest zaangażowanie kierownictwa i menedżera.
Władze hierarchiczne zaangażowane w organizowanie zespołu projektowego, tworzą projekt, monitorują, oceniają i kontrolują go.
Aby zapewnić harmonię w zespole, menedżer musi wybrać osoby, które zintegruje z zespołem.
Jednostkom, które nie mają tych samych celów, trudno jest współpracować, aby zapewnić realizację tego samego projektu. Muszą mieć wspólny interes w projekcie.
Konstruktywna krytyka jest niezbędna dla zapewnienia efektywnego rozwoju projektu biznesowego.
Menedżer przeprowadza tę krytykę po ocenie pracy wykonanej przez swój zespół. Najlepszym sposobem na przeprowadzenie krytycznej oceny jest rozróżnienie między krytyką indywidualną i zbiorową.
Komunikacja jest podstawą zespołu projektowego. Musi być pozioma i pionowa: od menedżera do pracowników i od pracowników do ich menedżera.
Kierownik regularnie przekazuje informacje zwrotne i motywuje swoich pracowników, zwłaszcza w trudnych momentach.
Poszczególni członkowie zespołu muszą mieć możliwość pełnego i swobodnego wyrażania siebie, przedstawiania swoich pomysłów, opinii, uczuć i rozwiązań ewentualnych problemów bez obawy, że zostaną osądzeni.
Zespół z dużą liczbą członków niekoniecznie jest najlepszy.
Menedżer musi wziąć pod uwagę kompetencje, doświadczenie i know-how każdej osoby, która będzie tworzyć zespół.
Im mniej członków liczy zespół, tym lepiej pracuje.
Menedżer musi określić liczbę osób, które będą tworzyć zespół w zależności od zadań, jakie zespół ma do wykonania.
Siłą zespołu jest wkład każdego z jego członków. Oczywiście, niektórzy z nich mogą być bardziej kompetentni i doświadczeni niż inni.
Menedżer musi wziąć pod uwagę, że realizacja biznesplanu opiera się na pracy zespołowej.
Nawet najbardziej niekompetentni mogą posiadać specjalne know-how.
Jest to korzyść z połączenia w zespół ludzi o tych samych zainteresowaniach i celach.
Marki przeznaczają coraz większe środki na realizację akcji z popularnymi blogerami czy instagramerami. Niestety tam, gdzie są duże pieniądze, tam też sporo osób szuka okazji do zarobku, niekoniecznie uczciwego. Dziś podpowiem, jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami i jak dobrze zweryfikować influencera, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie z nim współpracy.
Jeśli czytałeś mój poprzedni artykuł o tym dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Media to być może zastanawiasz się na co zwracać uwagę podczas rekrutacji i jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba odpowiedzialna za media społecznościowe. W tym artykule pokażę Ci co jest ważne na tego typu stanowisku i czego powinieneś oczekiwać od kandydatów.
Nie masz czasu ani pieniędzy na zabawę w Social Media? Traktujesz media społecznościowe jako zło konieczne i zadania do wykonania pomiędzy innymi ważniejszymi obowiązkami? Zatem ten artykuł się właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego co możesz zyskać zatrudniając specjalistę ds. Social media i dlaczego powinno to być osobne stanowisko. Powiem Ci także jak znaleźć taką osobę i co powinno należeć do jej obowiązków.
Obsługa klienta to znacznie więcej niż głos w słuchawce reagujący na pytania. Pod tym pojęciem kryje się umiejętność wchodzenia w skórę klienta, wczuwanie się w jego sytuację i usilne dążenia do zrozumienia jego potrzeb. Następnie realizacja ich w taki sposób, aby klient kipiał z radości. A później pełna gotowość do realizowania dowolnie pojmowanej posprzedaży: czy to za dzień, czy za rok. Poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu, a dowiesz się z niego, jak wielkim atutem Twojego biznesu jest profesjonalna obsługa klienta.
Co mówią o nas klienci