Tworzysz strategię marki? Skorzystaj z tych 10 narzędzi, dzięki którym będzie lepsza | akademia intle 

Akademia INTLE

Analityka i Strategia Marketingowa

Tworzysz strategię marki? Skorzystaj z tych 10 narzędzi, dzięki którym będzie lepsza

Analityka i Strategia Marketingowa

19 maja 2018

Strategia marki to wciąż niedoceniany element szerszego planu budowania, spełniającego wszystkie wymagania klientów sklepu. Powodem tego może być pewien poziom abstrakcyjności, z jakim wiąże się definiowanie marki, jej wizji, grupy docelowej czy USP. Postanowiliśmy ułatwić Ci to zadanie i przedstawić 10 narzędzi – szablonów i aplikacji – dzięki którym dowiesz się, jakie informacje są Ci niezbędne i gdzie je uzyskać.

W kilku poprzednich artykułach napisaliśmy więcej na temat tego, czym jest silna marka, jakie korzyści przynosi Twojej organizacji jej pielęgnowanie oraz jakie kroki należy podjąć w tym kierunku. W skrócie: marka to sposób, w jaki postrzegany jest stojący za nią produkt, usługa, czy organizacja – przez konsumentów, pracowników, media i inne grupy, które potencjalnie mogą mieć z nią styczność. To postrzeganie jest z jednej strony rezultatem strategii komunikacji przyjętej przez organizację, a z drugiej tego, co z tej komunikacji oraz innych źródeł informacji o marce rozumieją te grupy.

Brzmi skomplikowanie? W przeciwieństwie do biznes planu, strategia marki w znacznie mniejszym stopniu opiera się na liczbach. Podczas przygotowywania takiej strategii pozyskuje się przede wszystkim dane jakościowe, a opracowywanie celu, obietnicy, czy USP marki wymaga sporej dozy wyobraźni. Wszystko to mogą jednak ułatwić odpowiednio dobrane narzędzia.

Strategia marki – narzędzia

Znajdź swoja grupę docelową

Lektura naszych poprzednich artykułów na temat marki powinna przekonać Cię, że tworzenie strategii marki musi zacząć się od określenia grupy docelowej – tzn. kategorii osób, do których w głównej mierze kierowana będzie oferta. Warto określić cechy demograficzne tej grupy, wartości, jakimi się kieruje, jej typowe zainteresowania z punktu widzenia Twojej działalności, a także preferowany styl komunikacji. Może Ci w tym pomóc poniższy szablon. Dla ułatwienia wypełniliśmy go przykładowymi danymi nt. pewnego sklepu internetowego, sprzedającego w internecie ekologiczne owoce i warzywa.

Główna grupa docelowa Dodatkowa grupa docelowa
Cechy demograficzne Mieszkańcy miast, single i rodziny, o dużych możliwościach finansowych Mamy opiekujące się dziećmi poniżej 12. roku życia
Wartości Zależy im na zdrowym odżywianiu, cenią ekologiczną żywność Zależy im na zdrowiu dzieci, dostarczaniu im wysokiej jakości, zdrowych, pełnych witamin produktów
Zainteresowania Czasopisma, blogi lifestyle’owe, sportowe i o zdrowym odżywianiu Czasopisma, blogi lifestyle’owe, pisma i blogi kobiece
Styl komunikacji Informacyjny, luźny Informacyjny, empatyczny

Główna grupa docelowa to kategoria osób, do których przede wszystkim skierowany jest produkt. Treść Twojej strony, a także styl komunikacji w dużym stopniu skoncentrują się właśnie na niej. Należy wybrać taką grupę, której przedstawiciele najliczniej i najchętniej skorzystają z Twojej oferty. Dodatkowa grupa docelowa to inna grupa, która może być zainteresowana, jednak jej potencjalne znacznie komercyjne jest mniejsze. Możesz określić więcej niż jedną dodatkową grupę docelową.

Poznaj swoich odbiorców z Google Analytics

Udostępniane przez Google bezpłatnie (w wersji podstawowej) narzędzie Google Analytics to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat Twoich odbiorców. Jeśli już posiadasz sklep, możesz wykorzystać dane z Google Analytics, by dokładnie dowiedzieć się, jakiego rodzaju osoby trafiają na Twoją stronę. W kategorii „Pozyskiwanie” możesz zobaczyć źródła ruchu. Program ten posiada także wiele innych ciekawych funkcjonalności, które pozwolą Ci analizować Twoją grupę docelową każdego dnia, w tym możliwość pozyskiwania danych demograficznych nt. odwiedzających witrynę. W pomocy Google znajdziesz informacje na temat instalacji wymaganego do zbierania danych kodu śledzącego. Do samego programu dostaniesz się z kolei poprzez swoje konto Google.

Widok interfejsu programu Google Analytics; dane pochodzą z przykładowego sklepu My Outdoor Store.

1111

Kategorie: Analityka i Strategia Marketingowa

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
01 Kwi 2020

Content marketing i Social Media w strategii marketingowej e-sklepu

Jak podaje raport “Digital 2019” w Internecie spędzamy średnio ponad 6 godzin dziennie (dane dla Polski), z czego prawie 2 godziny stanowią media społecznościowe. Zatem poświęcamy na nie ok. ⅓ naszej aktywności on-line. Patrząc globalnie, aż 45% całej populacji aktywnie korzysta z Social Media i w porównaniu do poprzedniego roku jest to wzrost aż o 9%. Stanowi to niezbity dowód, że komunikacja z potencjalnymi i obecnymi klientami powinna odbywać się także przez ten kanał. Jednak sama obecność w mediach społecznościowych to za mało, aby odnieść sukces w e-commerce.

16 Paź 2019

Czym jest strategia marketingowa

Dlaczego warto stworzyć strategię marketingową? Jest w tym stwierdzeniu dużo prawdy, a żeby w Twoim przypadku było inaczej warto stworzyć strategię marketingową. Innymi słowy strategia marketingowa to dokument, w którym określasz dokąd chcesz dotrzeć (cele), skąd ruszasz (obecna sytuacja), jaką trasę wybierzesz (działania) i gdzie będziesz sprawdzał czy nie warto zmienić kierunku (monitorowanie skuteczności). W […]

26 Mar 2020

10 światowych grup o marketingu na Facebooku, do których powinieneś dołączyć już dziś

Najpierw jednak chciałbym krótko wytłumaczyć Ci zasadniczą różnicę między grupą a stroną na Facebooku. Scrollując swój newsfeed lub szukając strony na FB, prawdopodobnie natknąłeś się na niejedną grupę. Być może nawet do niektórych dołączyłeś. Z pewnością rzucił Ci się w oczy fakt, że dominują tam posty “gości”, a nie administratorów strony. No właśnie. Strony na […]

26 Lip 2019

Jak tworzyć persony, by docierać do Klientów?

Tworzenie person jest kluczową strategią każdej strategii marketingowej. Pozwala na wejście w buty Klienta, poznanie naszego idealnego odbiorcy, a co za tym idzie stworzenie takiego komunikatu reklamowego (usługi, strony www itd.), który będzie skrojony na miarę jego potrzeb i jednoznacznie na nie odpowie.

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM