Tworzysz strategię marki? Skorzystaj z tych 10 narzędzi, dzięki którym będzie lepsza | INTLE

Tworzysz strategię marki? Skorzystaj z tych 10 narzędzi, dzięki którym będzie lepsza

19 maja 2018 Analityka i Strategia Marketingowa

Strategia marki to wciąż niedoceniany element szerszego planu budowania, spełniającego wszystkie wymagania klientów sklepu. Powodem tego może być pewien poziom abstrakcyjności, z jakim wiąże się definiowanie marki, jej wizji, grupy docelowej czy USP. Postanowiliśmy ułatwić Ci to zadanie i przedstawić 10 narzędzi – szablonów i aplikacji – dzięki którym dowiesz się, jakie informacje są Ci niezbędne i gdzie je uzyskać.

W kilku poprzednich artykułach napisaliśmy więcej na temat tego, czym jest silna marka, jakie korzyści przynosi Twojej organizacji jej pielęgnowanie oraz jakie kroki należy podjąć w tym kierunku. W skrócie: marka to sposób, w jaki postrzegany jest stojący za nią produkt, usługa, czy organizacja – przez konsumentów, pracowników, media i inne grupy, które potencjalnie mogą mieć z nią styczność. To postrzeganie jest z jednej strony rezultatem strategii komunikacji przyjętej przez organizację, a z drugiej tego, co z tej komunikacji oraz innych źródeł informacji o marce rozumieją te grupy.

Brzmi skomplikowanie? W przeciwieństwie do biznes planu, strategia marki w znacznie mniejszym stopniu opiera się na liczbach. Podczas przygotowywania takiej strategii pozyskuje się przede wszystkim dane jakościowe, a opracowywanie celu, obietnicy, czy USP marki wymaga sporej dozy wyobraźni. Wszystko to mogą jednak ułatwić odpowiednio dobrane narzędzia.

Strategia marki – narzędzia

Znajdź swoja grupę docelową

Lektura naszych poprzednich artykułów na temat marki powinna przekonać Cię, że tworzenie strategii marki musi zacząć się od określenia grupy docelowej – tzn. kategorii osób, do których w głównej mierze kierowana będzie oferta. Warto określić cechy demograficzne tej grupy, wartości, jakimi się kieruje, jej typowe zainteresowania z punktu widzenia Twojej działalności, a także preferowany styl komunikacji. Może Ci w tym pomóc poniższy szablon. Dla ułatwienia wypełniliśmy go przykładowymi danymi nt. pewnego sklepu internetowego, sprzedającego w internecie ekologiczne owoce i warzywa.

Główna grupa docelowa Dodatkowa grupa docelowa
Cechy demograficzne Mieszkańcy miast, single i rodziny, o dużych możliwościach finansowych Mamy opiekujące się dziećmi poniżej 12. roku życia
Wartości Zależy im na zdrowym odżywianiu, cenią ekologiczną żywność Zależy im na zdrowiu dzieci, dostarczaniu im wysokiej jakości, zdrowych, pełnych witamin produktów
Zainteresowania Czasopisma, blogi lifestyle’owe, sportowe i o zdrowym odżywianiu Czasopisma, blogi lifestyle’owe, pisma i blogi kobiece
Styl komunikacji Informacyjny, luźny Informacyjny, empatyczny

Główna grupa docelowa to kategoria osób, do których przede wszystkim skierowany jest produkt. Treść Twojej strony, a także styl komunikacji w dużym stopniu skoncentrują się właśnie na niej. Należy wybrać taką grupę, której przedstawiciele najliczniej i najchętniej skorzystają z Twojej oferty. Dodatkowa grupa docelowa to inna grupa, która może być zainteresowana, jednak jej potencjalne znacznie komercyjne jest mniejsze. Możesz określić więcej niż jedną dodatkową grupę docelową.

Poznaj swoich odbiorców z Google Analytics

Udostępniane przez Google bezpłatnie (w wersji podstawowej) narzędzie Google Analytics to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat Twoich odbiorców. Jeśli już posiadasz sklep, możesz wykorzystać dane z Google Analytics, by dokładnie dowiedzieć się, jakiego rodzaju osoby trafiają na Twoją stronę. W kategorii „Pozyskiwanie” możesz zobaczyć źródła ruchu. Program ten posiada także wiele innych ciekawych funkcjonalności, które pozwolą Ci analizować Twoją grupę docelową każdego dnia, w tym możliwość pozyskiwania danych demograficznych nt. odwiedzających witrynę. W pomocy Google znajdziesz informacje na temat instalacji wymaganego do zbierania danych kodu śledzącego. Do samego programu dostaniesz się z kolei poprzez swoje konto Google.

Widok interfejsu programu Google Analytics; dane pochodzą z przykładowego sklepu My Outdoor Store.

1111

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Kategorie: Analityka i Strategia Marketingowa

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie

Content marketing i Social Media w strategii marketingowej e-sklepu

01 Kwi 2020

Mówi się, że jeśli nie ma Cię w Social Media (a zwłaszcza na Facebooku) to nie istniejesz. Jest w tym sporo prawdy, bo właśnie tam Internauci spędzają bardzo dużo czasu. Jak to wykorzystać w działaniach marketingowo-sprzedażowych w e-commerce? O tym przeczytasz w tym artykule.

Czym jest strategia marketingowa

16 Paź 2019

Strategia marketingowa dla wielu kojarzy się z wielostronicowym dokumentem, nad którym siedział sztab specjalistów. Już sama myśl o niej wywołuje strach w oczach, a gdzie tu mówić o jej stworzeniu. Strach ten jest zupełnie niepotrzebny i w tym artykule pokażę Ci dlaczego. Dowiesz się jak krok po kroku przygotować strategię marketingową dla Twojego e-sklepu.

10 światowych grup o marketingu na Facebooku, do których powinieneś dołączyć już dziś

26 Mar 2020

Przygotowałem dla Ciebie zestawienie 10 różnych grup o marketingu na Facebooku, zbudowanych wokół tematów związanych z social mediami, branżą e-commerce i reklamą. Obiecujemy, że będą one stanowić dla Ciebie cenne źródło wiedzy, wsparcia oraz inspiracji.

Jak tworzyć persony, by docierać do Klientów?

26 Lip 2019

Tworzenie person jest kluczową strategią każdej strategii marketingowej. Pozwala na wejście w buty Klienta, poznanie naszego idealnego odbiorcy, a co za tym idzie stworzenie takiego komunikatu reklamowego (usługi, strony www itd.), który będzie skrojony na miarę jego potrzeb i jednoznacznie na nie odpowie.