Aktualizacja: 03 grudnia 2021
Wizja to nie wszystko.
Te słowa są idealnym podsumowaniem tego, dlaczego strategia marki powinna być obowiązkowym elementem posiadanym przez każdą markę. To właśnie ona pozwala zebrać odpowiedzi na wszystkie najbardziej istotne kwestie, które jej dotyczą, w jednym miejscu. Zapobiega działaniu po omacku, które często jest efektem snucia wizji w myślach, bez spisania i skonfrontowania z rzeczywistością.
Jest równie ważna jak inne typy strategii – strategia marketingowa, określająca wszystkie działania podejmowane na rynku, oraz strategia biznesowa, skupiająca się na etapach rozwoju całego przedsiębiorstwa. Wykorzystywana przy rebrandingu lub powstawaniu nowej marki – pozwala prezentować ją światu w spójny sposób.
Strategię marki można określić jako zbiór najważniejszych elementów, które są związane z marką. Określa jej tożsamość i emocje, jakie ma wzbudzać, a także styl komunikacji. Jest podsumowaniem wszystkich elementów, które składają się na jej wizerunek.
Strategia marki nie zamyka się jednak tylko w obrębie marki, a sięga także na zewnątrz – do klientów, ich oczekiwań i zachowań, jak również do działań konkurencji. Dopiero jej stworzenie powinno stać się podstawą do jakichkolwiek działań z zakresu marketingu – dlatego to właśnie od niej warto zacząć.
W strategii marki powinna znaleźć się także niezwykle istotna wizualna strona marki. Branding, czyli wykorzystywane przez nią fonty, logotyp, to elementy, bez których nie będzie w stanie zaistnieć w świadomości odbiorców.
W strategii dobrze sprawdzają się także coraz popularniejsze moodboardy, za pomocą których można doskonale oddać klimat marki. Ten zbiór grafik, zdjęć, kolorów i haseł jest doskonałą inspiracją do prowadzonych później działań.
Posiadanie strategii marki wiąże się z wieloma korzyściami. Dlaczego warto ją mieć?
Może zdarzyć się, że dwie marki będę oferować produkty o dokładnie tym zastosowaniu. Czy oznacza to, że jedna z nich jest od razu skazana na porażkę? Oczywiście, że nie!
Właśnie tutaj kluczowe może okazać się posiadanie strategii marki. Dzięki niej można określić elementy, które odróżniają markę od konkurencji, i stworzyć jej cechy szczególne.
Spójny obraz marki pozwala zbudować jej stabilną świadomość wśród odbiorców. Widząc jej logo czy jedno z haseł od razu połączą je odpowiednim produktem czy usługą.
Co więcej, strategia marki jest elementem, który w pewien sposób wpływa na prestiż marki. Można dzielić się nią z potencjalnymi współpracownikami, aby odpowiednio przekazać jej ideę i to, w jaki sposób ma być postrzegana.
Jeśli kiedykolwiek zdecydujesz się na oddanie marki w ręce agencji marketingowej, ten dokument pozwoli jej kontynuować działania, bez zaburzania dotychczasowego wizerunku marki. Strategia jest więc elementem odpowiedzialnym za jej stabilność i bezpieczeństwo.
Posiadanie strategii marki eliminuje konieczność działania po omacku. Pozwala skończyć z prowadzeniem marki według zasady prób i błędów, a postawić na konkretne działania, które prowadzą do założonego celu.
Dzięki strategii marki nie jest konieczne tracenie czasu na testowanie różnych rozwiązań i ciągłe zaczynanie od początku.
Aby stworzyć strategię marki konieczna jest dokładna i szczegółowa analiza marki, jej konkurencji, klientów, a także branży. Odpowiedzi powinny być rozbudowane, ale jednocześnie konkretne. Nie ma w nich miejsca na ogólniki oraz puste słowa, których nie da się wyjaśnić w odniesieniu do marki.
Oto najważniejsze pytania, które są podstawą strategii marki.
Klient jest najważniejszym punktem strategii marki, dlatego koniecznie należy dokładnie go określić.
W tym celu warto stworzyć persony, czyli konkretne sylwetki klientów. Im konkretniej, tym lepiej. Możesz określić także sytuacje, w której klienci decydują się na Twój produkt lub usługę.
To podstawa, od której warto zacząć. Jedyne pytanie, w przypadku którego odpowiedź nie musi być rozbudowana, jednak powinna być konkretna.
Do określenia idei marki często wystarcza jedno odpowiednio skonstruowane zdanie. To ważne, gdyż precyzyjne nazwanie tego, co marka sprzedaje, niesie ze sobą informację, której szukają klienci. Oni nie chcą zastanawiać, co oferujesz i czym dokładnie się zajmujesz.
W określeniu słabych i mocnych stron marki może pomóc odpowiednio przeprowadzona analiza SWOT.
Znając słabe strony będziesz mógł wykorzystać je i odpowiednio zaadresować w komunikacji. Skupianie się na korzyściach jest również istotne, jednak często to właśnie odpieranie obiekcji może przynieść lepsze efekty.
Poznanie korzyści, jakie niosą ze sobą Twoja produkty lub usługi, pozwoli Ci w odpowiedni sposób komunikować się z klientem. Musisz mu pokazać nie tylko, jakie są, ale co będzie miał z tego, że je wybierze.
Analiza konkurencji pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji, ale także… nie powielać jej błędów. Nauka na porażkach konkurencji może przynieść Ci wiele korzyści.
Twoja marka musi kojarzyć się klientom w określony sposób. Nazwanie tych emocji jest niezwykle istotne, gdyż to właśnie na nich będzie opierać się jej dalsza kreacja.
Można porównać ją do osoby i stworzyć jej dokładny profil. Tak uosobiona marka z pewnością łatwiej przyniesie skojarzenia z odpowiednimi emocjami.
Istnieje błędne przeświadczenie o tym, że strategię marki powinny posiadać tylko duże firmy. Nic bardziej mylnego.
Na posiadaniu takiej strategii skorzysta każda marka – także ta mała i średnia. To właśnie ze strategią będzie możliwe osiągnięcie zakładanych celów, dzięki zaprezentowaniu się odbiorcom w odpowiedni sposób i prowadzeniu spójnych działań. A na to zasługuje przecież każda marka!
Istnieje kilka sytuacji, w których warto zdecydować się na przygotowanie strategii marki.
Jedną z nich jest oczywiście tworzenie zupełnie nowej marki. Elementy opracowane w strategii zostaną wykorzystane już podczas pierwszego kontaktu potencjalnego klienta z marką – dlatego nie warto odkładać jej na później.
Inną sytuacją jest oczywiście potrzeba rebrandingu, czyli odświeżenia wizerunku i idei marki, która jest już obecna na rynku.
Stworzenie strategii powinny przemyśleć także marki, które nie realizują zakładanych celów biznesowych i nie są zadowolone z osiąganych wyników. Jeśli nie posiadają strategii marki, może to być dobry kierunek zmian.
Już wiesz, że Twoja marka potrzebuje strategii? Chętnie ją dla Ciebie przygotujemy!
Strategia marketingowa dla wielu kojarzy się z wielostronicowym dokumentem, nad którym siedział sztab specjalistów. Już sama myśl o niej wywołuje strach w oczach, a gdzie tu mówić o jej stworzeniu. Strach ten jest zupełnie niepotrzebny i w tym artykule pokażę Ci dlaczego. Dowiesz się jak krok po kroku przygotować strategię marketingową dla Twojego e-sklepu.
Postanowiłeś ruszyć z nową kampanią reklamową albo odświeżyć swój wizerunek w internecie. Zebrałeś oferty od kilku agencji, wybrałeś tę, która najbardziej Ci odpowiadała, i… czekasz na brief. Jednak co to jest brief, jak dobrze go wypełnić i dlaczego jest to tak ważne dla realizacji projektu? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek. Zapraszamy do lektury!
Każdy biznes chce generować zyski, a w przypadku sprzedaży internetowej możliwość płacenia za konwersję jest najbardziej pożądane. Stąd też prowadząc sklep internetowy powinieneś poznać performance marketing i wykorzystać go w swojej strategii marketingowo-sprzedażowej. Dlaczego? O tym przeczytasz w tym artykule.
Kiedy tworzymy strategię marketingową, zwykle planujemy wiele aktywności w różnych kanałach. Mogą być one traktowane jako odrębne byty, jednak ich efekt zwielokrotnimy poprzez wykorzystanie synergii, która w naturalny sposób między nimi występuje. W tym artykule dowiesz się, jak wykorzystać ową synergię w planowaniu i realizacji strategii marketingowej.
Co mówią o nas klienci