Skuteczny dobór hashtagów na Instagrama | akademia intle 

Akademia INTLE

Social Media

Skuteczny dobór hashtagów na Instagrama

Social Media

07 lutego 2020

Instagram nierozerwalnie kojarzy się z dwiema rzeczami: publikowaniem zdjęć oraz z hashtagami. Te ostatnie są integralną częścią serwisu, a korzysta z nich praktycznie każdy użytkownik. Czym tak naprawdę są hashtagi oraz dlaczego warto, a nawet należy, ich używać? Zapoznaj się z poniższym artykułem!

Czym są hashtagi? 

To słowo, zlepek słów albo wyrażenie poprzedzone charakterystycznym znakiem #, który potocznie nazywamy kratką. Hashtagi wykorzystywane są najczęściej do grupowania treści czy też organizowania ich tematycznie. Najczęściej pomagają użytkownikom w wyszukiwaniu treści o określonym temacie. Wyszukując treści związane z hashtagiem #forest, znajdziemy wszystko, co związane z lasem, naturą lasu, zwierzętami czy roślinami leśnymi. Co ważne, jeżeli treści pod konkretnym hashtagiem nas interesują, użytkownik może go zaobserwować (tak jak czyjś profil). Rys. 1

Na Instagramie hashtagi stanowią kluczową rolę w odkrywaniu nowych treści przez użytkowników i stanowią główne źródło ruchu na profilach Instagramowych, przekładają się na zasięg publikowanych treści. 

Co ciekawe, pomimo tego, że hashtagi stanowią główne źródło ruchu na profilu czy pod zdjęciami, to aż 33% wpisów nie posiada żadnych hashtagów! 

Liczba ma znaczenie! 

Aby dodać zdjęcie na Instagramie oczywiście nie musisz w ogóle dodawać żadnego hashtagu. Jednakże zdecydowanie wpływają one na Twoje zasięgi. Maksymalna liczba hasztagów jaką możesz dodać to 30. Dodając 31 post na Twoim profilu doda się bez żadnych hashtagów, ale również bez opisu!  

Czy większa ilość hashtagów oznacza większe zaangażowanie? Niekoniecznie! Najlepiej sprawdza się ich kilkanaście w poście. Poza tym 30 hashtagów, często długich, wygląda w poście nieestetycznie. 

Dodając hashtagi część z nich warto wpleść w treść opisu (Rys. 3), a resztę “wydzielić” jak np. na Rys. 2

Rys.1
Rys. 2
Rys. 3

Jakość ma znaczenie! 

Niezwykle ważna jest jakość wybieranych przez Ciebie hashtagów. Powinny być zawsze dopasowane do treści postu! Uwzględnij najważniejsze elementy zdjęcia, miejsce, otoczenie, kolory. Dlaczego to takie ważne? Wyobraź sobie, że sprzedajesz buty, ale dwa zwiększenia zasięgu pod postem (na którym również znajdują się tylko buty), dodałeś hasztagi powiązane z sukienkami. Twój post będzie nieadekwatny do tego, czego poszukują użytkownicy, a przez to zdecydowanie spadną mu zasięgi oraz zaangażowanie. 

Skąd czerpać pomysły i jakich hashtagów używać?

Dodawane przez Ciebie hashtagi powinny być miksem czterech kategorii: 

  • Twoje unikalne hashtagi marki, np. nazwa, hasło przewodnie, slogan
  • biznesowe, np. sklep, promocja, rabat, nowość
  • niszowe, które nie mają jeszcze zbyt wielu użyć (osobiście preferuję te z ok. 30 000 użyć)
  • popularne, np. #polishgirl czy #OOTD (outift of the day). 

Dlaczego nie warto używać tylko popularnych hashtagów? Wyobraż sobie, że wykorzystałeś w poście hashtag #sukienka. Kryje się pod nim prawie pół miliona wpisów. Ciężko będzie Ci trafić do sekcji najpopularniejszych, gdzie wpisy mają b. duże zaangażowanie, a w sekcji ostatnich, Twój wpis po prostu szybko zniknie, bo częstotliwość dodawania postów z tym hashtagiem jest duża. Dlatego tak ważne jest dodawanie hashtagów niszowych, gdzie masz szansę na znalezienie się w sekcji najlepszych oraz dłuższy “pobyt” na szczycie listy ostatnich.

Koniecznie stwórz oficjalny hashtag Twojej marki! Dzięki temu ludzie będą wiedzieli jak oznaczać zdjęcia, na których znajdują się Twoje produkty i generować tzw. UGC (User Generated Content). Zobacz jak robi to Deezee. Rys. 11 i 12

Rys. 11 i 12

Skąd czerpać pomysły? 

  1. Po pierwsze wypisz skojarzenia związane z Twoim zdjęciem. 
  2. Skorzystaj z paska wyszukiwania na Instagramie. Po przejściu w konkretny hashtag Instagram pokazuje nam te powiązane. (Rys. 4)
  3. Zapisu posty, które wg Ciebie wykorzystały dobre hasztagi. Inspiruj się tymi hashtagami, używaj ich lub podobnych. (Rys. 5 Posty z hashtagami, które wykorzystuje w sekcji zapisanych postów na IG)
  4. Wykorzystuj hashtagi zarówno angielskie (wszyscy z nich korzystają, mają spore zasięgi) jak i polskie (docierasz do lokalnej grupy odbiorców). 
  5. Wykorzystuj tagi sezonowe, powiązane ze świętami, konkretnymi porami dnia czy tygodnia, porą roku. 
  6. Śledź popularne hashtagi, takie jak np. #throwbackthursday, #ootd, #neverstopexploring czy #polishgirl. Sprawdzaj, jakie hashtagi znajdują się obok nich, kto ich używa. 
  7. Sprawdzaj, jakich hashtagów używają osoby, które obserwuje Twoja grupa docelowa. Celebryci, influencerzy, inne firmy. Zapisuj hashtagi, których nie znałeś oraz te, które powiązane są z Twoją branżą czy kategorią wpisów. 
  8. Korzystaj z narzędzi, które wyszukują hashtagów za Ciebie. Jednym z nich jest https://iqhashtags.com/, gdzie możemy określić minimalną oraz maksymalną liczbę użyć hashtagów. (Rys. 6) 
  9. Polecam również aplikację “Hashtag inspector”, która po wpisaniu konkretnego hashtagu wyszukuje popularne z nim powiązane. (Rys. 7 i 8) Aplikacja posiada również stronę internetową https://www.hashtags-for-instagram.com/. Znajdziesz tam konkretne informacje jak korzystać z tego narzędzia, a także gotowe listy hashtagów związanych np. z zakupami. Uwaga! Nie korzystaj tylko i wyłącznie z gotowych list. To nie jest dobra praktyka. Inspiruj się nimi, poszukuj podobnych, wykorzystuj tylko kilka z listy, które będą najlepiej dopasowane do Twojego wpisu. 
Rys. 4
Rys. 5
Rys. 6

Pro Tip: 

W tworzenie hashtagów, jak już mogłeś się zorientować, należy włożyć wysiłek. A także sporo pracy. I na bieżąco śledzić wyniki! Instagram przez krótki okres czasu oferował informacje o tym, jakie korzyści przynosi konkretny hashtag, czyli jaki wygenerował ruch pod postem. Niestety opcja nie jest już dostępna i nie zapowiada się, by miało się to zmienić.

Pozostaje “ręczna” kontrola. Spisuj w excelu (lub w dowolnym innym wygodnym dla Ciebie miejscu) hashtagi, jakie użyłeś w poście wraz z osiągniętymi przez post wynikami. 

Najlepiej poświęć na to jedną godzinę swojego życia w tygodniu. Czy zauważasz jakieś prawidłowości? Pewne hashtagi spisują się lepiej niż inne? Wykorzystaj to do dalszych działań! 

Jednocześnie poświęć kilkanaście minut na zapisywanie hashtagów, których nie znałeś, a które jednocześnie mógłbyś wykorzystywać w swoich postach. Skąd je brać? Wróć do sekcji: “Skąd czerpać pomysły”. 

Rys. 7 i 8

Uwaga! Czy hashtagi działają w IG Stories? 

Jak najbardziej tak i warto je dodawać! Ale tutaj mniej, znaczy więcej. Wystarczy dosłownie jeden hashtag na zdjęciu. Możesz go dodać zwyczajnie, wpisując tekst, lub poprzez dedykowaną opcję w stories (Rys. 13). Stories z konkretnym hashtagiem obejrzysz w wyszukiwarce postów – tam, gdzie wskazuje strzałka na zdjęciu. (Rys. 14)

Rys. 13 i 14

Zbanowane hashtagi

Wykorzystując zbanowane hashtagi, sprawiasz, że zasięg Twojego posta znacznie maleje, a jego widoczność maleje. Niektóre z banowanych hashtagów są dość niepozorne, kiedyś wśród nich znalazły się takie jak #PornFood czy #InstaDog. 

Najczęściej są to hashtagi wykorzystywane przy wpisach pornograficznych czy zachęcających do przemocy itd. Jednak to tylko algorytm, zawsze może się mylić, oznacza to, że nie wszystkie zbanowane hashtagi zawsze takimi pozostaną. 

Jak sprawdzić czy dany hashtag jest zbanowany? Mamy dwa sposoby: 

  1. Wpisujesz hashtag w wyszukiwarkę. Jeżeli w sekcji “Ostatnie” nie wyświetli się żadne zdjęcie, oznacza to, że hashtag jest zbanowany. Rys. 9
  2. Wykorzystaj narzędzie https://bannedhashtags.com/  (Rys.10)
  3. Zdecydowanie nie sprawdzają się dostępne w sieci listy zbanowanych hashtagów! Zbyt często się one zmieniają. 
Rys. 9
Rys. 10

Podsumowując: 

  • bądź kreatywny podczas tworzenia hashtagów,
  • nie liczy się ilość, a jakość: stosuj hashtagi dostosowane do wpisu,
  • nie dodawaj więcej niż 30 hashtagów,
  • nie kopiuj cały czas tych samych zestawów hashtagów – Instagram uzna to za spam, 
  • nie używaj zbanowanych hashtagów, 
  • miksuj hashtagi popularne z niszowymi,
  • stwórz swój własny hashtag marki, 
  • włóż w to wysiłek! Tylko wtedy zobaczysz efekty.

Kategorie: Social Media

Tagi:

Spodobał Ci się artykuł?

Śledź nas na:

Potrzebujesz więcej informacji? Te artykuły mogą być dla Ciebie
08 Sie 2019

Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

Tworząc więc ciekawe posty, które będą interesować odbiorców, możesz zdobyć ruch na swojej stronie, zaciekawić potencjalnego klienta marką czy produktem oraz budować wzajemne relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności. Założenie i prowadzenie profilu biznesowego jest całkowicie darmowe. Dodatkowo płatne są jedynie reklamy, dzięki którym Twoje treści dotrą do konkretnej grupy odbiorców. Z poziomu konta firmowego dostępny jest wgląd do statystyk, dzięki którym dowiesz się m.in. jaka jest łączna ilość wyświetleń Twoich postów, ile osób kliknęło w link do strony ...

04 Sie 2019

Facebook Business Manager – jak założyć i skonfigurować, żeby skutecznie służył Twojej firmie

Jeśli jesteś człowiekiem zorganizowanym, zawsze trzymającym rękę na pulsie, to FB Manager przypadnie Ci do gustu. Będziesz mógł dowolnie przypisywać różnym osobom konkretne role, z którymi wiążą się określone zadania oraz możliwości dostępu do stron i kont reklamowych. Z czasem Twój zespół, agencje, z którymi współpracujesz lub reklamodawcy mogą się zmienić. Dzięki Menedżerowi Firmy bez problemu nadasz uprawnienia nowym współpracownikom.

20 Lis 2019

Portale, dzięki którym Twoja marka zyska najmłodszych odbiorców

Facebook to portal, na którym najwięcej czasu spędzają dorośli. Dzisiejsza młodzież ma na nim swoje konta, jednak korzysta z nich rzadko. Dlaczego? Ponieważ nastolatkowie uważają, że FB jest przeżytkiem, a dodatkowo istnieją modniejsze social media, które są teraz bardziej trendy. W artykule przedstawiamy więc listę najpopularniejszych wśród dzieci i młodzieży portali.

06 Sie 2019

Wdrożenie piksela Facebooka siłą do skutecznej monetyzacji social media

Informacja o Twoim kliencie to wiedza, którą w bardzo prosty sposób możesz przekuć w realny zysk. Znając upodobania osób odwiedzających Twoją stronę, możesz tworzyć bardziej dopasowane oferty, dzięki czemu zainteresowani chętniej klikną w reklamę lub kupią Twój produkt. A to nie wszystkie możliwości, które oferuje piksel.

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM