Skuteczny dobór hashtagów na Instagrama

Aktualizacja: 28 stycznia 2021

|Social Media - Facebook, Instagram, Pinterest|Skuteczny dobór hashtagów na Instagrama
Skuteczny dobór hashtagów na Instagrama

Czym są hashtagi? 

To słowo, zlepek słów albo wyrażenie poprzedzone charakterystycznym znakiem #, który potocznie nazywamy kratką. Hashtagi wykorzystywane są najczęściej do grupowania treści czy też organizowania ich tematycznie. Najczęściej pomagają użytkownikom w wyszukiwaniu treści o określonym temacie. Wyszukując treści związane z hashtagiem #forest, znajdziemy wszystko, co związane z lasem, naturą lasu, zwierzętami czy roślinami leśnymi. Co ważne, jeżeli treści pod konkretnym hashtagiem nas interesują, użytkownik może go zaobserwować (tak jak czyjś profil). Rys. 1

Na Instagramie hashtagi stanowią kluczową rolę w odkrywaniu nowych treści przez użytkowników i stanowią główne źródło ruchu na profilach Instagramowych, przekładają się na zasięg publikowanych treści. 

Co ciekawe, pomimo tego, że hashtagi stanowią główne źródło ruchu na profilu czy pod zdjęciami, to aż 33% wpisów nie posiada żadnych hashtagów! 

Liczba ma znaczenie! 

Aby dodać zdjęcie na Instagramie oczywiście nie musisz w ogóle dodawać żadnego hashtagu. Jednakże zdecydowanie wpływają one na Twoje zasięgi. Maksymalna liczba hasztagów jaką możesz dodać to 30. Dodając 31 post na Twoim profilu doda się bez żadnych hashtagów, ale również bez opisu!  

Czy większa ilość hashtagów oznacza większe zaangażowanie? Niekoniecznie! Najlepiej sprawdza się ich kilkanaście w poście. Poza tym 30 hashtagów, często długich, wygląda w poście nieestetycznie. 

Dodając hashtagi część z nich warto wpleść w treść opisu (Rys. 3), a resztę “wydzielić” jak np. na Rys. 2

Rys.1
Rys. 2
Rys. 3

Jakość ma znaczenie! 

Niezwykle ważna jest jakość wybieranych przez Ciebie hashtagów. Powinny być zawsze dopasowane do treści postu! Uwzględnij najważniejsze elementy zdjęcia, miejsce, otoczenie, kolory. Dlaczego to takie ważne? Wyobraź sobie, że sprzedajesz buty, ale dwa zwiększenia zasięgu pod postem (na którym również znajdują się tylko buty), dodałeś hasztagi powiązane z sukienkami. Twój post będzie nieadekwatny do tego, czego poszukują użytkownicy, a przez to zdecydowanie spadną mu zasięgi oraz zaangażowanie. 

Skąd czerpać pomysły i jakich hashtagów używać?

Dodawane przez Ciebie hashtagi powinny być miksem czterech kategorii: 

  • Twoje unikalne hashtagi marki, np. nazwa, hasło przewodnie, slogan
  • biznesowe, np. sklep, promocja, rabat, nowość
  • niszowe, które nie mają jeszcze zbyt wielu użyć (osobiście preferuję te z ok. 30 000 użyć)
  • popularne, np. #polishgirl czy #OOTD (outift of the day). 

Dlaczego nie warto używać tylko popularnych hashtagów? Wyobraż sobie, że wykorzystałeś w poście hashtag #sukienka. Kryje się pod nim prawie pół miliona wpisów. Ciężko będzie Ci trafić do sekcji najpopularniejszych, gdzie wpisy mają b. duże zaangażowanie, a w sekcji ostatnich, Twój wpis po prostu szybko zniknie, bo częstotliwość dodawania postów z tym hashtagiem jest duża. Dlatego tak ważne jest dodawanie hashtagów niszowych, gdzie masz szansę na znalezienie się w sekcji najlepszych oraz dłuższy “pobyt” na szczycie listy ostatnich.

Koniecznie stwórz oficjalny hashtag Twojej marki! Dzięki temu ludzie będą wiedzieli jak oznaczać zdjęcia, na których znajdują się Twoje produkty i generować tzw. UGC (User Generated Content). Zobacz jak robi to Deezee. Rys. 11 i 12

Rys. 11 i 12

Skąd czerpać pomysły? 

  1. Po pierwsze wypisz skojarzenia związane z Twoim zdjęciem. 
  2. Skorzystaj z paska wyszukiwania na Instagramie. Po przejściu w konkretny hashtag Instagram pokazuje nam te powiązane. (Rys. 4)
  3. Zapisu posty, które wg Ciebie wykorzystały dobre hasztagi. Inspiruj się tymi hashtagami, używaj ich lub podobnych. (Rys. 5 Posty z hashtagami, które wykorzystuje w sekcji zapisanych postów na IG)
  4. Wykorzystuj hashtagi zarówno angielskie (wszyscy z nich korzystają, mają spore zasięgi) jak i polskie (docierasz do lokalnej grupy odbiorców). 
  5. Wykorzystuj tagi sezonowe, powiązane ze świętami, konkretnymi porami dnia czy tygodnia, porą roku. 
  6. Śledź popularne hashtagi, takie jak np. #throwbackthursday, #ootd, #neverstopexploring czy #polishgirl. Sprawdzaj, jakie hashtagi znajdują się obok nich, kto ich używa. 
  7. Sprawdzaj, jakich hashtagów używają osoby, które obserwuje Twoja grupa docelowa. Celebryci, influencerzy, inne firmy. Zapisuj hashtagi, których nie znałeś oraz te, które powiązane są z Twoją branżą czy kategorią wpisów. 
  8. Korzystaj z narzędzi, które wyszukują hashtagów za Ciebie. Jednym z nich jest https://iqhashtags.com/, gdzie możemy określić minimalną oraz maksymalną liczbę użyć hashtagów. (Rys. 6) 
  9. Polecam również aplikację “Hashtag inspector”, która po wpisaniu konkretnego hashtagu wyszukuje popularne z nim powiązane. (Rys. 7 i 8) Aplikacja posiada również stronę internetową https://www.hashtags-for-instagram.com/. Znajdziesz tam konkretne informacje jak korzystać z tego narzędzia, a także gotowe listy hashtagów związanych np. z zakupami. Uwaga! Nie korzystaj tylko i wyłącznie z gotowych list. To nie jest dobra praktyka. Inspiruj się nimi, poszukuj podobnych, wykorzystuj tylko kilka z listy, które będą najlepiej dopasowane do Twojego wpisu. 
Rys. 4
Rys. 5
Rys. 6

Pro Tip: 

W tworzenie hashtagów, jak już mogłeś się zorientować, należy włożyć wysiłek. A także sporo pracy. I na bieżąco śledzić wyniki! Instagram przez krótki okres czasu oferował informacje o tym, jakie korzyści przynosi konkretny hashtag, czyli jaki wygenerował ruch pod postem. Niestety opcja nie jest już dostępna i nie zapowiada się, by miało się to zmienić.

Pozostaje “ręczna” kontrola. Spisuj w excelu (lub w dowolnym innym wygodnym dla Ciebie miejscu) hashtagi, jakie użyłeś w poście wraz z osiągniętymi przez post wynikami. 

Najlepiej poświęć na to jedną godzinę swojego życia w tygodniu. Czy zauważasz jakieś prawidłowości? Pewne hashtagi spisują się lepiej niż inne? Wykorzystaj to do dalszych działań! 

Jednocześnie poświęć kilkanaście minut na zapisywanie hashtagów, których nie znałeś, a które jednocześnie mógłbyś wykorzystywać w swoich postach. Skąd je brać? Wróć do sekcji: “Skąd czerpać pomysły”. 

Rys. 7 i 8

Uwaga! Czy hashtagi działają w IG Stories? 

Jak najbardziej tak i warto je dodawać! Ale tutaj mniej, znaczy więcej. Wystarczy dosłownie jeden hashtag na zdjęciu. Możesz go dodać zwyczajnie, wpisując tekst, lub poprzez dedykowaną opcję w stories (Rys. 13). Stories z konkretnym hashtagiem obejrzysz w wyszukiwarce postów – tam, gdzie wskazuje strzałka na zdjęciu. (Rys. 14)

Rys. 13 i 14

Zbanowane hashtagi

Wykorzystując zbanowane hashtagi, sprawiasz, że zasięg Twojego posta znacznie maleje, a jego widoczność maleje. Niektóre z banowanych hashtagów są dość niepozorne, kiedyś wśród nich znalazły się takie jak #PornFood czy #InstaDog. 

Najczęściej są to hashtagi wykorzystywane przy wpisach pornograficznych czy zachęcających do przemocy itd. Jednak to tylko algorytm, zawsze może się mylić, oznacza to, że nie wszystkie zbanowane hashtagi zawsze takimi pozostaną. 

Jak sprawdzić czy dany hashtag jest zbanowany? Mamy dwa sposoby: 

  1. Wpisujesz hashtag w wyszukiwarkę. Jeżeli w sekcji “Ostatnie” nie wyświetli się żadne zdjęcie, oznacza to, że hashtag jest zbanowany. Rys. 9
  2. Wykorzystaj narzędzie https://bannedhashtags.com/  (Rys.10)
  3. Zdecydowanie nie sprawdzają się dostępne w sieci listy zbanowanych hashtagów! Zbyt często się one zmieniają. 
Rys. 9
Rys. 10

Podsumowując: 

  • bądź kreatywny podczas tworzenia hashtagów,
  • nie liczy się ilość, a jakość: stosuj hashtagi dostosowane do wpisu,
  • nie dodawaj więcej niż 30 hashtagów,
  • nie kopiuj cały czas tych samych zestawów hashtagów – Instagram uzna to za spam, 
  • nie używaj zbanowanych hashtagów, 
  • miksuj hashtagi popularne z niszowymi,
  • stwórz swój własny hashtag marki, 
  • włóż w to wysiłek! Tylko wtedy zobaczysz efekty.
Anna Ledwoń-Blacha
Anna Ledwoń-Blacha

Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays.

Autorka w takich magazynach jak Event Management Polska, Social Media Manager, NowyMarketing, Marketer+, Nowa Sprzedaż czy Social Press. Szkoleniowiec - głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience. Były trener w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych. Współautorka kilku kursów e-learningowych: Posiada międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu. Wykładowca studiów podyplomowych na Akademii Górniczo - Hutniczej czy Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu. Pracowała z takimi klientami, jak: Eurobank, Pandora, Akamai, Venezia, Capgemini, Prima Moda, InPost, Pracuj.pl czy Lufthansa Global Services. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu na Wyższa Szkoła Europejska oraz studia magisterskie z zakresu zarządzania i marketingu na Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami. Zgłębia temat customer experience oraz nowych mediów.

Prywatnie: Prywatnie grywa w gry planszowe, tworzy playlisty na Spotify i przynajmniej raz w miesiącu odwiedza jakiś festiwal lub koncert (a przynajmniej odwiedzała przed pandemią). Uwielbia książki, szczególnie fantasy oraz o uprawie roślin doniczkowych. Ma ich w domu około 50. Ma bzika na punkcie ziół i kwiatów ciętych. Kocha pleść wianki i układać bukiety. A od jakiegoś czasu dodatkowo zgłębia olejki eteryczne, Palo Santo i okadzanie. Kocha odkrywać nowe rzeczy. Najlepiej codziennie. A największą pasją są: ludzie.

Te artykuły mogą być dla Ciebie
Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

Pinterest – jak wykorzystać go do celów biznesowych?

Tworząc więc ciekawe posty, które będą interesować odbiorców, możesz zdobyć ruch na swojej stronie, zaciekawić potencjalnego klienta marką czy produktem oraz budować wzajemne relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności. Założenie i prowadzenie profilu biznesowego jest całkowicie darmowe. Dodatkowo płatne są jedynie reklamy, dzięki którym Twoje treści dotrą do konkretnej grupy odbiorców. Z poziomu konta firmowego dostępny jest wgląd do statystyk, dzięki którym dowiesz się m.in. jaka jest łączna ilość wyświetleń Twoich postów, ile osób kliknęło w link do strony ...

czytaj dalej

Facebook Business Manager – jak założyć i skonfigurować, żeby skutecznie służył Twojej firmie

Facebook Business Manager – jak założyć i skonfigurować, żeby skutecznie służył Twojej firmie

Jeśli masz już świadomość siły social mediów i pozytywnych aspektów płynących z promowania swojej marki w mediach społecznościowych, czas na kolejny krok. Załóż Facebook Business Managera i efektywnie zarządzaj działaniami marketingowymi z jednego miejsca!

czytaj dalej

Piksel Facebooka – co to jest, do czego służy i jak go zainstalować?

Piksel Facebooka – co to jest, do czego służy i jak go zainstalować?

Jeśli prowadzisz na Facebooku fanpage'a sklepu internetowego i nie posiadasz zainstalowanego piksela, prawdopodobnie tracisz dużą część pieniędzy, która mogłaby trafić na Twoje konto. Dlaczego? Pozwól, że wytłumaczę Ci, czym w ogóle jest piksel Facebooka. Następnie opowiem Ci, do czego służy, a na końcu pomogę go zainstalować, abyś zarabiał więcej. To co, zaczynamy?

czytaj dalej

Co mówią o nas klienci

W lewo
W prawo

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman