07 lutego 2020
To słowo, zlepek słów albo wyrażenie poprzedzone charakterystycznym znakiem #, który potocznie nazywamy kratką. Hashtagi wykorzystywane są najczęściej do grupowania treści czy też organizowania ich tematycznie. Najczęściej pomagają użytkownikom w wyszukiwaniu treści o określonym temacie. Wyszukując treści związane z hashtagiem #forest, znajdziemy wszystko, co związane z lasem, naturą lasu, zwierzętami czy roślinami leśnymi. Co ważne, jeżeli treści pod konkretnym hashtagiem nas interesują, użytkownik może go zaobserwować (tak jak czyjś profil). Rys. 1
Na Instagramie hashtagi stanowią kluczową rolę w odkrywaniu nowych treści przez użytkowników i stanowią główne źródło ruchu na profilach Instagramowych, przekładają się na zasięg publikowanych treści.
Co ciekawe, pomimo tego, że hashtagi stanowią główne źródło ruchu na profilu czy pod zdjęciami, to aż 33% wpisów nie posiada żadnych hashtagów!
Aby dodać zdjęcie na Instagramie oczywiście nie musisz w ogóle dodawać żadnego hashtagu. Jednakże zdecydowanie wpływają one na Twoje zasięgi. Maksymalna liczba hasztagów jaką możesz dodać to 30. Dodając 31 post na Twoim profilu doda się bez żadnych hashtagów, ale również bez opisu!
Czy większa ilość hashtagów oznacza większe zaangażowanie? Niekoniecznie! Najlepiej sprawdza się ich kilkanaście w poście. Poza tym 30 hashtagów, często długich, wygląda w poście nieestetycznie.
Dodając hashtagi część z nich warto wpleść w treść opisu (Rys. 3), a resztę “wydzielić” jak np. na Rys. 2
Niezwykle ważna jest jakość wybieranych przez Ciebie hashtagów. Powinny być zawsze dopasowane do treści postu! Uwzględnij najważniejsze elementy zdjęcia, miejsce, otoczenie, kolory. Dlaczego to takie ważne? Wyobraź sobie, że sprzedajesz buty, ale dwa zwiększenia zasięgu pod postem (na którym również znajdują się tylko buty), dodałeś hasztagi powiązane z sukienkami. Twój post będzie nieadekwatny do tego, czego poszukują użytkownicy, a przez to zdecydowanie spadną mu zasięgi oraz zaangażowanie.
Dodawane przez Ciebie hashtagi powinny być miksem czterech kategorii:
Dlaczego nie warto używać tylko popularnych hashtagów? Wyobraż sobie, że wykorzystałeś w poście hashtag #sukienka. Kryje się pod nim prawie pół miliona wpisów. Ciężko będzie Ci trafić do sekcji najpopularniejszych, gdzie wpisy mają b. duże zaangażowanie, a w sekcji ostatnich, Twój wpis po prostu szybko zniknie, bo częstotliwość dodawania postów z tym hashtagiem jest duża. Dlatego tak ważne jest dodawanie hashtagów niszowych, gdzie masz szansę na znalezienie się w sekcji najlepszych oraz dłuższy “pobyt” na szczycie listy ostatnich.
Koniecznie stwórz oficjalny hashtag Twojej marki! Dzięki temu ludzie będą wiedzieli jak oznaczać zdjęcia, na których znajdują się Twoje produkty i generować tzw. UGC (User Generated Content). Zobacz jak robi to Deezee. Rys. 11 i 12
W tworzenie hashtagów, jak już mogłeś się zorientować, należy włożyć wysiłek. A także sporo pracy. I na bieżąco śledzić wyniki! Instagram przez krótki okres czasu oferował informacje o tym, jakie korzyści przynosi konkretny hashtag, czyli jaki wygenerował ruch pod postem. Niestety opcja nie jest już dostępna i nie zapowiada się, by miało się to zmienić.
Pozostaje “ręczna” kontrola. Spisuj w excelu (lub w dowolnym innym wygodnym dla Ciebie miejscu) hashtagi, jakie użyłeś w poście wraz z osiągniętymi przez post wynikami.
Najlepiej poświęć na to jedną godzinę swojego życia w tygodniu. Czy zauważasz jakieś prawidłowości? Pewne hashtagi spisują się lepiej niż inne? Wykorzystaj to do dalszych działań!
Jednocześnie poświęć kilkanaście minut na zapisywanie hashtagów, których nie znałeś, a które jednocześnie mógłbyś wykorzystywać w swoich postach. Skąd je brać? Wróć do sekcji: “Skąd czerpać pomysły”.
Jak najbardziej tak i warto je dodawać! Ale tutaj mniej, znaczy więcej. Wystarczy dosłownie jeden hashtag na zdjęciu. Możesz go dodać zwyczajnie, wpisując tekst, lub poprzez dedykowaną opcję w stories (Rys. 13). Stories z konkretnym hashtagiem obejrzysz w wyszukiwarce postów – tam, gdzie wskazuje strzałka na zdjęciu. (Rys. 14)
Wykorzystując zbanowane hashtagi, sprawiasz, że zasięg Twojego posta znacznie maleje, a jego widoczność maleje. Niektóre z banowanych hashtagów są dość niepozorne, kiedyś wśród nich znalazły się takie jak #PornFood czy #InstaDog.
Najczęściej są to hashtagi wykorzystywane przy wpisach pornograficznych czy zachęcających do przemocy itd. Jednak to tylko algorytm, zawsze może się mylić, oznacza to, że nie wszystkie zbanowane hashtagi zawsze takimi pozostaną.
Jak sprawdzić czy dany hashtag jest zbanowany? Mamy dwa sposoby:
Tworząc więc ciekawe posty, które będą interesować odbiorców, możesz zdobyć ruch na swojej stronie, zaciekawić potencjalnego klienta marką czy produktem oraz budować wzajemne relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności. Założenie i prowadzenie profilu biznesowego jest całkowicie darmowe. Dodatkowo płatne są jedynie reklamy, dzięki którym Twoje treści dotrą do konkretnej grupy odbiorców. Z poziomu konta firmowego dostępny jest wgląd do statystyk, dzięki którym dowiesz się m.in. jaka jest łączna ilość wyświetleń Twoich postów, ile osób kliknęło w link do strony ...
Jeśli jesteś człowiekiem zorganizowanym, zawsze trzymającym rękę na pulsie, to FB Manager przypadnie Ci do gustu. Będziesz mógł dowolnie przypisywać różnym osobom konkretne role, z którymi wiążą się określone zadania oraz możliwości dostępu do stron i kont reklamowych. Z czasem Twój zespół, agencje, z którymi współpracujesz lub reklamodawcy mogą się zmienić. Dzięki Menedżerowi Firmy bez problemu nadasz uprawnienia nowym współpracownikom.
Facebook to portal, na którym najwięcej czasu spędzają dorośli. Dzisiejsza młodzież ma na nim swoje konta, jednak korzysta z nich rzadko. Dlaczego? Ponieważ nastolatkowie uważają, że FB jest przeżytkiem, a dodatkowo istnieją modniejsze social media, które są teraz bardziej trendy. W artykule przedstawiamy więc listę najpopularniejszych wśród dzieci i młodzieży portali.
Informacja o Twoim kliencie to wiedza, którą w bardzo prosty sposób możesz przekuć w realny zysk. Znając upodobania osób odwiedzających Twoją stronę, możesz tworzyć bardziej dopasowane oferty, dzięki czemu zainteresowani chętniej klikną w reklamę lub kupią Twój produkt. A to nie wszystkie możliwości, które oferuje piksel.
Co mówią o nas klienci