Aktualizacja: 09 czerwca 2022
Niewątpliwie proces budowania profilu linków przychodzących to kluczowy i nieodłączny element każdych działań SEO. Co jednak w momencie, gdy nie przynosi on efektów, a Ty zastanawiasz się, gdzie popełniłeś błąd? Przyjrzyj się portalom, jakie wybrałeś do linkowania!
Być może w profilu linków Twojej domeny znajdują się portale niskiej jakości, zaspamowane. W tym artykule dowiesz się więc, jak wybrać domeny do linkowania, według jakich kryteriów je ocenić oraz co rozumieć przez „niską jakość” portalu. Zaczynajmy!
Wyobraź sobie sytuację, w której na liście domen do linkowania Twojego sklepu z narzędziami ogrodniczymi znajdują się blogi o tematyce medycznej. Czy to dobre rozwiązanie w kontekście SEO? Zdecydowanie nie!
Pozyskiwanie linków niepowiązanych tematycznie z branżą Twojej strony www, to informacja dla Google, że prowadzisz nienaturalne działania link buildingowe. To z kolei może prowadzić do kary algorytmicznej, która ma negatywny wpływ na pozycję i widoczność domeny w wynikach organicznych.
Pamiętaj więc, aby domena, z której będziesz linkować, zawsze była dopasowana tematycznie. Bez względu na to, czy planujesz umieścić link w artykule blogowym, wpisie na forum, katalogu czy w komentarzu na blogu.
Domena, którą wybrałeś do linkowania jest powiązana tematycznie z Twoją branżą? Super! Czas zatem, abyś zastanowił się, kto jest jej grupą docelową. Innymi słowy, zweryfikuj, czy publikując np. artykuł gościnny trafią na niego użytkownicy, którzy będą zainteresowani odwiedzeniem Twojej strony.
Jeśli więc przykładowo prowadzisz sklep z materiałami budowlanymi, Twoim zadaniem będzie znaleźć portal, którego czytelnikami są np. właściciele firm budowlanych lub remontowych. Publikując na nim artykuł z linkami do swojego sklepu, zwiększasz szansę nie tylko na poprawę liczby użytkowników, ale również na konwersję.
Sprawdzając grupę docelową portalu, zweryfikuj od razu jej wielkość. Oczywiście chodzi tutaj o liczbę unikalnych użytkowników danego portalu. Ten element weryfikacji domen jest istotny z kilku względów:
Zarówno jakość domen, jak i linków do nich prowadzących, możesz ocenić na podstawie konkretnych parametrów. O jakich mowa? Przede wszystkim weź pod uwagę parametr Trust Flow, Domain Rating oraz Spam Score. Przyjrzyjmy się więc im bliżej.
Trust Flow nie bez przyczyny uznawany jest za jeden z najważniejszych wskaźników, jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze domeny do linkowania. Określa on bowiem jakość profilu linków na podstawie odnośników przychodzących do danej strony www.
Parametr Trust Flow przedstawiany jest w przedziale liczbowym od 0 do 100. Jak pewnie się już domyślasz – im jest on wyższy, tym lepiej. Nie ma jednak określonej liczby TF, która jasno podpowie, czy dany profil linków jest mocny, czy też spamowy. Zawsze więc sprawdź konkretnie, jakie linki i domeny prowadzą do wybranej przez Ciebie domeny.
Z racji tego, że Trust Flow jest autorskim wskaźnikiem firmy Majestic Analytics, wiarygodne informacje o nim znajdziesz przede wszystkim w narzędziu https://pl.majestic.com/.
Wskaźnik Domain Rating, podobnie jak Trust Flow, informuje o wartości domeny na podstawie jakości linków przychodzących. W tym przypadku informacje o nim przedstawione są również w skali od 0 do 100.
Domain Rating jest własnością firmy Ahrefs i to właśnie w narzędziu pod tą samą nazwą poznasz jego wartość.
Pamiętaj jednak, że tak jak w przypadku wskaźnika Trust Flow, DR samą liczbą nie poinformuje Cię jednoznacznie o jakości profilu linków danego portalu. Linki, które prowadzą do wybranej przez Ciebie domeny, koniecznie zweryfikuj ręcznie.
Choć wskaźnik Spam Score informuje o możliwości otrzymania kary ręcznej od Google, to mimo to należy go uwzględnić w analizie linków przychodzących. Firma MOZ wyniki Spam Score prezentuje w przedziałach procentowych:
Pamiętaj, że wysoki Spam Score, to nie zawsze powód do tego, by dany portal odrzucić. Na jego wynik składa się wiele czynników jakościowych decydujących o tym, do jakiego progu procentowego zostanie zaliczona domena.
Jeśli więc trafisz na domenę znajdującą się na ostatnim progu procentowym, powinieneś dokładnie zweryfikować jakość jej linków przychodzących.
Weryfikację parametrów domen masz już za sobą? Przyszła więc pora, abyś spojrzał na profil linków wychodzących. Możesz to zrobić np. korzystając z narzędzia Ahrefs.
W kontekście analizy linków wychodzących zwróć uwagę, czy wybrana domena nie jest tzw. farmą linków. Ten schemat linkowania obniża nie tylko jakość domeny, ale również moc SEO. Zatem pozyskanie odnośników z takiej witryny nie wpłynie pozytywnie na widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google.
Jeśli planujesz pozyskać odnośniki z portali blogowych, to zwróć uwagę również, czy każdy artykuł zawiera link wychodzący. Idealny scenariusz blogowy to taki, w którym część artykułów jest pozbawiona jakichkolwiek linków wychodzących. Inaczej, możemy mówić tu o zaspamowanej domenie, która służy jedynie np. do publikacji treści sponsorowanych.
W kontekście oceny domeny pod kątem jakości profilu linków jej obraz da Ci już wspomniane tempo przyrostu linków. Możesz bowiem spotkać się z sytuacją, w której w krótkim czasie nastąpił wyraźny i nagły przyrost odnośników do danej strony. O czym to świadczy? Najczęściej taki stan to efekt linkowania z SWLi (Systemy wymiany linków) lub z zaspamowanych domen, które mogą jedynie zaszkodzić.
Być może zastanawiasz się teraz, ile linków i z jaką częstotliwością powinieneś pozyskiwać. Niestety, nie jest to nigdzie określone. Możesz jednak ustalić, że będziesz pozyskiwać np. 2 linki dziennie z różnych domen. W ten sposób zadbasz o stabilne tempo przyrostu odnośników i “naturalność” swoich działań.
Ocena domeny do linkowania to także weryfikacja jej widoczności w wyszukiwarce Google. Dlaczego jest to tak ważne? Zgodnie z zasadą – każdy link, który nie jest widoczny w indeksie wyszukiwarki, nie ma żadnej wartości w kontekście SEO. Zatem, jeśli np. opublikowałeś artykuł blogowy z linkiem, sprawdź, czy jest widoczny na liście wyników wyszukiwania Google.
Jak to zrobić? Wystarczy, że przed adresem URL artykułu wpiszesz operator “site:” – tak jak na poniższym przykładzie.
Jeśli w wyniku takich działań zauważysz adres URL Twojego artykuł, to znaczy, że robot Google umieścił go w wyszukiwarce.
Kwestia indeksowania linków nieco komplikuje się w momencie, gdy po wpisaniu wspomnianego opaeratora zauważysz informację “Podana fraza – site:https://domena.pl/xyz – nie została odnaleziona. Oznacza to, że Googlebot nie zaindeksował jeszcze danego adresu URL. Niestety, na szybkość indeksowania ma wpływ wiele czynników, a przede wszystkim sam algorytm wyszukiwarki Google.
Na pewno zastanawiałeś się, dlaczego Twoja konkurencja znajduje się w TOP10 na wiele fraz. A może to efekt dobrze zaplanowanej strategii linkowania? Warto więc, abyś przeanalizował profil linków swojej konkurencji. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które Ci to umożliwią. Jednym z nich jest już wcześniej wspomniany Ahrefs.
Zaletą tego narzędzia jest to, że na poziomie listy odsyłających domen poznajesz ich parametry, ruch czy liczbę linków wychodzących. Te dane z pewnością pomogą Ci podjąć decyzję o wyborze konkretnej domeny do linkowania swojej strony.
Mając przed sobą listę domen konkurencji, zwróć uwagę także na anchory użyte do linkowania. Podchodź do nich jednak z dużym dystansem, ponieważ może się okazać, że Twoja konkurencja pozyskuje linki tylko na 1 rodzaj anchorów np. Exact Match. Z punktu widzenia SEO i samego link buildingu, taka praktyka może skutkować karą od Google. Aby tego uniknąć zajrzyj do artykułu https://intle.pl/anchor-text-czyli-jak-linkowac-za-pomoca-tekstow-kotwicy/ i dowiedz się o rodzajach i konstruowaniu anchor textów.
Proces doboru domen do linkowania to nie tylko analiza profilu linków, parametrów stron czy tempa przyrostu linków. To także różnicowanie miejsc, z których możesz je pozyskać. Wszystko po to, aby Twój profil odnośników był jak najbardziej naturalny i nie wskazywał na działania spamerskie.
Miejsc na umieszczenie linków jest naprawdę sporo. Oto przykłady:
W doborze miejsc do linkowania często pomocna jest wspomniana analiza konkurencji. Może się okazać, że strategia pozyskiwania linków Twoich konkurentów sprawdzi się również u Ciebie. Czas, abyś to sprawdził!
Od wielu lat w świecie SEO funkcjonowały tylko dwa atrybuty Rel służące do oznaczania linków przychodzących - “dofollow” i “nofollow”. W ostatnim czasie ten drugi doczekał się gruntownych zmian, których efektem są dwa nowe atrybuty rel=”sponsored oraz rel=”ugc”. Zatem, jak powinniśmy je stosować i jakie mają one znacznie w kontekście SEO?
Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że pozycjonowanie stron i sklepów www to proces długotrwały. Taka teza jest jak najbardziej właściwa i trafna. Jednak, co w sytuacji gdy nasz sklep działa w branży sezonowej, a efekty z prac SEO muszą zostać osiągnięte w możliwie jak najkrótszym czasie? Wówczas warto zdecydować się na pozycjonowanie sezonowe, którego elementy opisaliśmy na podstawie współpracy z Klientem prowadzącym sklep internetowy e-choinki.pl.
Shoper to jedno z najpopularniejszych i najczęściej wybieranych rodzajów oprogramowania dla sklepów internetowych. Z jego pomocą prowadzenie własnego biznesu online staje się niezwykle proste. Platforma obsługuje bowiem cały proces zakupowy od A do Z. Jej konfiguracja jest niezwykle intuicyjna. Aby jednak strona mogła przynosić zyski i znajdować się na wysokich wynikach wyszukiwania, należy wiedzieć, jak zadbać o odpowiednie pozycjonowanie sklepu Shoper. Jeśli chcesz się tego dowiedzieć, zapraszamy do lektury artykułu. Zdradzimy w nim najważniejsze wskazówki, a także pokażemy, jakich efektów możesz się spodziewać!
Większość osób, szukając CMS’a dla swojej strony internetowej, zwraca uwagę na jego intuicyjność, możliwość dobrania preferowanego wyglądu, a także przystosowanie do wymagań SEO. WordPress, który umożliwia wszystkie te rzeczy, staje się więc jedną z najlepszych i najchętniej wybieranych platform. Aby jednak wszelkie działania przynosiły odpowiednie rezultaty, należy wiedzieć, jak pozycjonować stronę WordPress. Wtedy zwiększysz jej widoczność, pomnożysz zyski oraz ilość wyświetleń. Jeśli jesteś zainteresowany taką tematyką, przeczytaj nasz poradnik. Podpowiemy w nim, jak wygląda pozycjonowanie WordPressa, jak podejść do jego optymalizacji oraz na jakie efekty można wtedy liczyć. Zaczynajmy!
Co mówią o nas klienci