Aktualizacja: 01 lutego 2022
W tym artykule przedstawię raporty E-commerce w Google Analytics oraz sposób ich wykorzystania, prowadzący do decyzji biznesowych.
Sprawdzenie wyników sprzedaży e-sklepu to tylko wierzchołek góry lodowej.
Raporty e-commerce w Google Analytics pozwolą Ci szczegółowo zapoznać się z zachowaniami zakupowymi użytkowników Twojego sklepu.
Z modułu e-commerce dowiesz się między innymi:
Te dane pomogą Ci odszukać potencjalne problemy z asortymentem, marketingiem czy UX Twojego sklepu.
Podjęcie działań rozwiązujących wykryte bolączki może zaowocować korzystnymi dla sklepu zmianami, takimi jak:
W Google Analytics istnieją dwa rodzaje modułów e-commerce: standardowy i ulepszony.
Standardowy E-commerce – jest prostszy i szybszy we wdrożeniu. Wystarczy odpowiedni kod na stronie podziękowania i włączenie śledzenia w ustawieniach widoku Google Analytics. Minusem są ograniczone możliwości raportowania.
Ulepszony E-commerce – wdrożenie jest czasochłonne i skomplikowane ze względu na mnogość opcji oraz dość rygorystyczne wymogi dotyczące implementowanych kodów. Na szczęście popularne platformy sklepowe posiadają gotowe integracje i wtyczki, co ułatwia wdrożenie. Przy dedykowanych systemach konieczna jest pomoc developera (programisty) i doświadczonego analityka internetowego.
Ulepszony E-commerce to o kilka klas lepsze raporty. Ta wersja modułu pozwala na dokładną analizę różnych kategorii czy poszczególnych produktów.
Jest zdecydowanie warta inwestycji we wdrożenie. Rozwiązanie problemów ze sklepem, które znajdziesz w raportach, sprawią, że ta inwestycja zwróci się ze sporą nawiązką.
Standardowy E-commerce | Ulepszony E-commerce |
* Dane o transakcjach, przychodach, średniej wartości zamówienia * Sprzedaż poszczególnych produktów i kategorii | * Dane o transakcjach, przychodach, średniej wartości zamówienia * Sprzedaż poszczególnych produktów i kategorii * Wskaźnik dodań do koszyka / wyświetlenia produktu * Wskaźnik zakupów produktu / wyświetlenia produktu * Skuteczność promocji wewnętrznych * Dane o zwrotach * Raporty kodów rabatowych * CTR produktów na stronie kategorii * Usunięcia produktu z koszyka |
Jeśli tylko masz taką możliwość, to zdecyduj się na wdrożenie Ulepszonego E-commerce.
Dla sklepu internetowego kluczowe są trzy główne metryki.
Współczynnik konwersji e-commerce – jest to liczba transakcji podzielona na liczbę sesji. Im wyższy ten współczynnik, tym więcej wizyt kończy się dokonaniem zakupu (czyli realizacją najważniejszego celu, jaki ma spełniać sklep internetowy).
Przychód – łączna wartość sprzedanych w sklepie produktów. To na przychód warto zwracać jeszcze więcej uwagi, niż na współczynnik konwersji e-commerce. Gigantyczna wyprzedaż może sprawić, że współczynnik konwersji poszybuje w górę, ale jednocześnie spadną przychody.
Średnia wartość zamówienia – przychód podzielony na liczbę transakcji. Pokazuje, ile pieniędzy średnio zostawiają w sklepie klienci podczas pojedynczego zakupu. Zwiększanie tej metryki to – obok zwiększania liczby transakcji – kluczowy cel, jaki powinieneś realizować, pracując nad swoim e-sklepem.
Dane e-commerce są dostępne w wielu raportach standardowych. Najczęściej są umieszczone w prawej kolumnie.
W sekcji “Eksplorator” w niektórych raportach istnieje też możliwość przełączenia się na widok E-commerce.
Raporty skupione wyłącznie na danych e-commerce znajdziesz w sekcji Konwersje > E-commerce.
W raporcie Przegląd sprawdzisz główne statystyki dotyczące sprzedaży w e-sklepie.:
Na dole raportu zobaczysz najpopularniejsze produkty wraz z informacją o tym, jaki odsetek sprzedanego asortymentu stanowią.
Możesz też sprawdzić udział poszczególnych kanałów ruchu w sprzedaży.
Kompleksowe źródło danych o sprzedaży konkretnych produktów lub kategorii produktów.
Na widok z kategoriami łatwo przełączysz się przez link umieszczony nad tabelą.
Z raportu dowiesz się:
Ten raport pomoże Ci w decyzji o tym:
Przydatne jest zestawienie danych z dodatkowym wymiarem, takim jak płeć, kampania czy źródło / medium. Zrobisz to poprzez opcję ”Wymiar dodatkowy”.
Przydatny raport do oceny najlepszych dni pod kątem sprzedaży.
Domyślnie raport wyświetla:
W górnej części raportu możesz przełączyć widok na współczynnik konwersji e-commerce lub średnią wartość zamówienia.
Znajdziesz tutaj pełną listę transakcji zarejestrowanych przez Google Analytics.
Najczęściej transakcji jest mniej, niż w systemie sklepowym. To normalne, ponieważ istnieją przypadki, gdy skrypt śledzący transakcję w GA nie zdąży się uruchomić (lub jest zablokowany przez AdBlocka).
Po kliknięciu w Identyfikator transakcji zobaczysz jej szczegóły (listę produktów, ich liczbę i ceny). Przydatne do analizy wyróżniających się transakcji (na przykład o wyjątkowo wysokim przychodzie).
Dane w raportach standardowego e-commerce są dość podstawowe i ogólne. Sposób ich prezentacji uniemożliwia szybką analizę istotnych metryk na poziomie poszczególnych kategorii czy grup produktów.
Ulepszony E-commerce oferuje cały wachlarz raportów pozwalających łatwo wyciągnąć wnioski, a następnie podjąć działania zwiększające konwersję w sklepie internetowym.
Po włączeniu Ulepszonego E-commerce, raporty znajdziesz w sekcji Konwersje > E-commerce (tak samo, jak w przypadku standardowego E-commerce).
Na liście pojawi się kilka nowych opcji. Raport E-commerce > Przegląd będzie też wzbogacony o dodatkowe dane na temat kampanii marketingowych.
W tym raporcie znajdziesz wizualnie zaprezentowany, pełny lejek zakupowy.
Dowiesz się:
Dowiesz się, która część Twojego sklepu wymaga optymalizacji. Może to być:
Kluczowy raport pod kątem decydowania o tym, gdzie skupić swoje działania związane z optymalizacją konwersji. Analizuj go regularnie.
Podobny raport do Zachowań zakupowych. Różnica to zawężenie wyłącznie do zachowań na etapie ścieżki składania zamówienia.
Dowiesz się z niego, na których konkretnie punktach ścieżki użytkownicy porzucają koszyk.
Etapami na ścieżce składania zamówienia mogą być:
Tabela umieszczona pod lejkiem pozwala Ci sprawdzić statystyki w podziale na różne wymiary, na przykład:
W ten sposób możesz znaleźć konkretne segmenty (na przykład użytkownicy mobilni lub osoby przychodzące z kampanii na Facebooku), które mają niski współczynnik ukończenia składania zamówienia.
Taka pogłębiona analiza pomoże Ci zlokalizować problemy z konwersją.
Podobny raport, jak w standardowym E-commerce, ale wzbogacony o dwie genialne metryki.
Twoją uwagę powinny zwrócić produkty, które są często dodawane do koszyka, ale rzadko kupowane. Korzystając z badań jakościowych spróbuj znaleźć powody, dla których klienci zwlekają z decyzją o zakupie lub porzucają produkt całkowicie.
Skuteczność możesz też sprawdzić na poziomie kategorii czy marki produktu.
Dodatkową metryką jest Kwota zwrotu kosztów produktu. Dzięki niej znajdziesz najczęściej zwracane produkty, które generują koszty – ponieważ musisz opłacić przesyłkę zwrotną, przeprocesować zwrot i oddać klientowi pieniądze.
Sklepy internetowe korzystają często z karuzel (sliderów) na stronie głównej czy z banerów umieszczanych na stronach kategorii.
W Google Analytics możesz sprawdzić liczbę wyświetleń i kliknięć tych banerów, a także ich wpływ na sprzedaż.
Promocje wewnętrzne to informacja o tym:
Promowanie na stronie głównej odpowiednich kategorii, produktów i promocji pomoże Ci zwiększyć średnią wartość zamówienia czy współczynnik konwersji. Google Analytics dostarczy Ci twardych danych na temat skuteczności poszczególnych kreacji.
Jaki sposób wyświetlania produktów jest najskuteczniejszy?
Lista czy kafelki? Zwykły listing czy wyniki wyszukiwania?
Czy sekcja z powiązanymi produktami, wyświetlana na karcie produktu, jest klikana i prowadzi do zakupu?
Przy odpowiedniej konfiguracji Ulepszonego E-commerce, uzyskasz odpowiedzi na powyższe pytania w raporcie Skuteczność listy produktów.
Przeanalizujesz tutaj:
Powyższe metryki możesz odnieść do pozycji, jaką produkt zajmuje na liście. Najczęściej to pierwszych kilka produktów generuje najwięcej kliknięć. Takie informacje pomagają zdecydować, które produkty będą wyświetlane w najwięcej wartych miejscach.
Standardowy moduł E-commerce daje podstawowe dane o sprzedaży w sklepie internetowym.
Ulepszony E-commerce to już kopalnia wiedzy o skuteczności nie tylko całego sklepu internetowego, ale też poszczególnych kategorii czy produktów.
Pomaga podjąć decyzje o tym:
Moduł e-commerce w Google Analytics to kluczowa sekcja dla analiz. Jeśli chcesz podnosić skuteczność swojego sklepu, musisz opanować funkcjonalności tych raportów.
Prowadzenie sklepu internetowego i kampanii marketingowych bez analityki internetowej to błądzenie we mgle. Jeśli poświęcasz sporą część swojego budżetu na SEO, kampanie na Facebooku czy Google Ads, to powinieneś wiedzieć, jaki wpływ na konwersję ma każdy z tych kanałów. generują lepszy zysk, czy inne opuszczane są natychmiast, a może w Twoim sklepie internetowym największym problemem są porzucane koszyki? Bez analityki internetowej możesz nie być świadomy powyższych problemów. Najpopularniejszym i darmowym narzędziem do weryfikacji ruchu i zachowania użytkowników na stronie jest Google Analytics. Zatem, co to jest Google Analytics, jakich danych może dostarczyć i dlaczego warto z niego korzystać? Przeczytaj!
Jak każdy biznes jest inny tak każdy sklep internetowy jest inny i ma inne cele do osiągnięcia aby przyniosły zysk. Dla jednego będzie to sprzedany towar, dla innego pobrana aplikacja a jeszcze dla innego zapisanie się na szkolenie. Dla jeszcze innych form biznesu będzie to tylko zobaczenie kontaktu. W tym artykule przedstawimy najpopularniejsze cele dla sklepu internetowego.
Analityka internetowa to podstawa każdego biznesu w sieci! Sprawdź jak łatwo możesz zainstalować narzędzie Google Analytics w swoim sklepie Sote
Raporty Odbiorcy pomagają zorientować się, jak najwięcej o użytkownikach. Gdzie są oraz jak często, jak długo i na jakich urządzeniach korzystają z Twoich treści. Za pomocą raportów Odbiorcy możesz dowiedzieć się, kto korzysta z Twoich treści.
Co mówią o nas klienci