Aktualizacja: 05 października 2021
Czynniki rankingowe podczas pozycjonowania, których ilość trudno zliczyć, są odmienione przez właścicieli witryny przez wszystkie przypadki. W takiej sytuacji przeważnie zastanawiamy się gorączkowo, na które elementy strony położyć największy nacisk oraz jakie czynniki wpływają na pozycję witryny w Google. Choć nie możemy dokładnie określić wszystkich czynników i tego, w jaki sposób decydują o rankingu wyszukiwarki, wiemy dobrze, jakie są najważniejsze i o których nie możemy zapominać. Poniżej prezentujemy więc najważniejsze czynniki rankingowe Google o jakie musimy zadbać, jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa znajdowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google. Zatem, od czego zależy pozycja strony w Google?
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych jest content, czyli treści dodawane na stronę internetową. Google regularnie – w przeciwieństwie do linkowania zewnętrznego – zwiększa istotność tego czynnika i robi to, chcąc dostarczać użytkownikom wartościowych oraz przydatnych informacji. Pozycjonowanie sklepu internetowego lub strony WWW powinniśmy zatem zacząć od publikacji dużej ilości wartościowego contentu. Nawet gdy nie są to typowe teksty SEO, content tematyczny powinien być zoptymalizowany pod kątem SEO. Przede wszystkim musi być unikalny, a także odpowiednio długi i zawierać słowa kluczowe. Powinien być także sformatowany i posiadać linkowanie wewnętrzne, wychodzące czy różnorodne sekcje, śródtytuły, akapity itp. Wyszukiwarka Google posiada liczne algorytmy, które są w stanie określić wartość danego tekstu, a także jego poziom merytoryczny czy jakość. Z pewnością nie wygramy z nimi publikując niskojakościowe teksty.
To co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce, jest dobór słów kluczowych. To właśnie od tego elementu zależy, pod jakimi hasłami jest widoczna nasza witryna oraz kiedy pojawia się w wyszukiwarce Google. Chcąc wpływać na ten czynnik, powinniśmy dokonywać świadomej analizy i doboru słów kluczowych, a także regularnie je weryfikować. Przede wszystkim słowa kluczowe powinny odpowiadać rzeczywistej tematyce strony, a także posiadać potencjał do osiągnięcia celu, jaki sobie założyliśmy. Warto również wybierać frazy, które posiadają największą ilość wejść przy jednoczesnej najniższej konkurencyjności.
Title oraz Description to dwa główne meta tagi, przy czym tylko ten pierwszy jest czynnikiem rankingowym i ma wpływ na pozycje słów kluczowych w wyszukiwarce Google. To właśnie w nim powinny znaleźć się słowa kluczowe, które jak najlepiej określają zawartość danej strony WWW. Należy jednak pamiętać, że każda próba upychania ich w tagu Title może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.
A co z tagiem Description? Według oficjalnych informacji nie jest on brany pod uwagę przez algorytm Google przy ustalaniu pozycji w wyszukiwarce. Jednak mimo to warto, aby był on uzupełniony o treść – unikalną, przyjazną dla robotów wyszukiwarki, zawierającą słowa kluczowe oraz taką, która będzie pokazywać korzyści i zachęcać użytkownika do kliknięcia.
Najnowszym czynnikiem rankingowym, który został utworzony w 2021 roku przez Google, jest Core Web Vitals. Jest to w wolnym tłumaczeniu witalność strony internetowej. Ten czynnik rankingowy określa, jak szybko wczytuje się największy element witryny, po jakim czasie jest gotowa do użytku, czy w jakim czasie użytkownik może wejść w interakcje z nią po przejściu na serwis. Są to wskaźniki kolejno nazywane jako Largest Contentful Paint (LCP), Cumulative Layout Shift (CLS) oraz First Input Delay (FID).
Utworzenie nowego czynnika rankingowego najlepiej pokazuje, jak ważna jest szybkość działania strony internetowej. Chcąc zadbać o ten element witryny, powinniśmy przede wszystkim korzystać z odpowiedniego hostingu, optymalizować odpowiednio dodawane treści na stronę czy upraszczać naszą witrynę pod kątem technicznym.
W grudniu 2020 roku firma We Are Social opublikowała raport “Digital 2020”, z którego wynika, że największy procent ruchu internetowego generują użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych (53%). Natomiast ci, którzy do przeglądania stron internetowych używają komputerów i laptopów, stanowią ok. 44% całości (źródło: https://wearesocial.com/digital-2020). Jakie jednak ma to znaczenie w kontekście budowania widoczności w wyszukiwarce Google?
Przedstawione dane, to jasny sygnał do tego, aby tworzyć strony WWW w pierwszej kolejności dostosowane do urządzeń mobilnych. To właśnie te – Mobile Friendly – zostaną docenione podczas ustalania pozycji w wyszukiwarce Google.
W sytuacji, w której nie jesteśmy pewni, czy nasza witryna internetowa spełnia wszystkie wymogi Google pod kątem jej responsywności, możemy ją zweryfikować przy pomocy 2 narzędzi:
• Google Search Console
Dla każdej witryny, dla której zostało założone narzędzie Google Search Console, udostępniana jest zakładka “Obsługa na urządzeniach mobilnych”. To właśnie tam, właściciel strony informowany jest o wszelkich błędach i ostrzeżeniach związanych z jej obsługą na urządzeniach mobilnych. Co ważne, powinny one być zweryfikowane i naprawione, a to z kolei mogą ułatwić wskazówki dostępne z poziomu omawianego narzędzia.
Narzędzie Google Search Console to dobry sposób na weryfikację domeny pod kątem jej obsługi na urządzeniach mobilnych. Dedykowaną zakładkę znajdziemy w rozwijanym menu bocznym pod “Eksperymenty i personalizacja”.
• Mobile-Friendly Test
To kolejne, bezpłatne narzędzie Googla, dzięki któremu możliwa jest szybka weryfikacja dostosowania witryny do urządzeń mobilnych. Podobnie jak w przypadku Google Search Console, znajdziemy w nim informacje dotyczące poprawy responsywności danej strony. Zostaną one wyświetlone zaraz po wpisaniu pełnego adresu URL w polu “Podaj URL do przetestowania”. Test optymalizacji mobilnej może zostać przeprowadzony również poprzez wklejenie fragmentu kodu witryny. Jednak warto pamiętać, że przy tej metodzie, wynik optymalizacji mobilnej będzie wyświetlony tylko w kontekście testowanego kodu HTML.
Bardzo ważnym czynnikiem rankingowym Google, który w istotny sposób wpływa na pozycję naszej strony internetowej wyszukiwarce Google, jest optymalizacja witryny pod kątem UX. Jest to dostosowanie strony internetowej do użytkowników, aby korzystanie z niej było komfortowe. Optymalizacja strony pod kątem użytkowników jest niezwykle płynna, co z kolei umożliwia określenie podstawowych działań, na jakie możemy ją wykonywać. W szczególności można wyróżnić tu wydłużenie czasu przebywania użytkowników na stronie, zmniejszenie liczby odrzuceń czy generowanie większej aktywności na serwisie. To wszystko przełoży się już bezpośrednio na lepsze statystyki strony, a więc wyższą pozycję serwisu wyszukiwarce Google.
Kolejnym istotnym czynnikiem rankingowym Google jest linkowanie zewnętrzne. W przeszłości było ono wręcz decydujące o pozycji witryny w wyszukiwarce. Jednak sama wyszukiwarka regularnie zmniejsza jego istotność, aby przy jego pomocy nie można było łatwo manipulować rankingiem witryny, jak miało to miejsce na początku działania wyszukiwarki Google. Linkowanie zewnętrzne to umieszczanie w Internecie odnośników do naszej strony internetowej, które mają ułatwiać przechodzenie robotom indeksującym na naszą stronę, a także zwiększać w oczach Google popularność witryny. Obecnie Google kładzie nacisk na jakość linkowania, a nie na ilość. Chcąc więc wpłynąć pozytywnie na ranking naszej strony, powinniśmy pozyskiwać jakościowe linki zwrotne z popularnych witryn. Zdecydowanie lepiej jest zatem wykupić jeden link sponsorowany z zadbanego oraz popularnego serwisu, niż pozyskać bardzo dużą ilość bezwartościowych backlinków z obumarłych for i stron internetowych. Wykonując linkowanie zewnętrzne powinniśmy pilnować, aby było ono naturalne, regularne i niejednorodne. Należy również pamiętać, aby linki różniły się między sobą czasem dodawania, atrybutami dofollow i nofollow, a także rodzajem witryn, z jakich będą pozyskiwane.
Na ostatnim miejscu w naszym zestawieniu umieszczamy optymalizację techniczną strony internetowej. Pod tym pojęciem nie kryje się konkretnie jeden czynnik rankingowy, a raczej grupa mniejszych elementów, które łącznie stanowią bardzo ważny przekaz dla wyszukiwarki Google. Do optymalizacji technicznej strony internetowej możemy zaliczyć przede wszystkim posiadanie przez witrynę certyfikatu SSL, czyli szyfrowania. Google obecnie nie promuje tak silnie witryn bez certyfikatu w wyszukiwarce, a przeglądarka Chrome oznacza wręcz strony bez certyfikatu jako potencjalnie niebezpieczne. Brak certyfikatu będzie zatem wpływał na niższą pozycję w rankingu Google, a także mniejszy ruch internetowy spowodowany zasugerowaniem niebezpieczeństwa przez Google. Kolejnymi drobnymi elementami, na które należy zwrócić uwagę podczas optymalizacji technicznej strony, są również: stworzenie adresu URL zgodnie z zasadą user-friendly, a także odpowiednia struktura podstron i ich adresów czy struktura plików w witrynie. Kwestią, o którą należy zadbać, jest również linkowanie wewnętrzne, łączące poszczególne podstrony serwisu i ułatwiające ich indeksowanie. Często pomijanym i bagatelizowanym czynnikiem jest konfiguracja hostingu oraz zapewnienie ciągłości obecności strony w internecie, co również ma wpływ na ogólną pozycję strony w wyszukiwarce Google.
W jednym z Google SEO Office Hours Hangout John Mueller stwierdził, że Google bierze pod uwagę tak dużą liczbę czynników przy ustalaniu pozycji domeny w rankingu, że ciężko je wydzielić. Dlatego istotne jest to, aby stale testować regularnie aktualizowane czynniki rankingowe Google i skupiać działania tylko na tych, które mają faktyczny wpływ na budowanie widoczności strony WWW w wyszukiwarce Google.
Zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego Twoje treści blogowe nie generują ruchu lub nie są widoczne na żadne słowa kluczowe? Co może być tego przyczyną? Najczęstszy powód to liczne błędy w optymalizacji artykułów pod kątem elementów SEO. To właśnie one utrudniają zdobycie widoczności w wyszukiwarce Google, a w konsekwencji osiągnięcie wysokiego ruchu organicznego. Porozmawiajmy zatem o popularnych błędach w optymalizacji artykułów blogowych, których powinieneś unikać!
Optymalizacja zdjęć i obrazów wraz ze wszystkimi elementami Image SEO to obowiązkowy punkt na liście działań pozycjonerskich w każdym serwisie www. Wykonując ją regularnie dbasz nie tylko o kwestię wizualną swojej domeny, ale również masz wpływ na jej szybkość, a nawet widoczność w wyszukiwarce Google. Jednak, aby tak się stało, musisz prawidłowo zoptymalizować atrybut ALT, Title, nazwę pliku graficznego oraz pozostałe elementy Image SEO. Jak zatem powinny one wyglądać? Jakie działania podjąć przed wdrożeniem grafiki na stronę, a jakie po? Co możesz zyskać dzięki optymalizacji zdjęć pod SEO? O tym opowiemy Ci w dalszej części artykułu!
Anchory stworzone w odpowiedni sposób pomagają w budowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale ich optymalizacja nie należy do najłatwiejszych. W jaki sposób należy więc tworzyć anchor texty?
Od wielu lat w świecie SEO funkcjonowały tylko dwa atrybuty Rel służące do oznaczania linków przychodzących - “dofollow” i “nofollow”. W ostatnim czasie ten drugi doczekał się gruntownych zmian, których efektem są dwa nowe atrybuty rel=”sponsored oraz rel=”ugc”. Zatem, jak powinniśmy je stosować i jakie mają one znacznie w kontekście SEO?
Co mówią o nas klienci