Podstawowe zasady nowoczesnej optymalizacji treści

CopywritingSEO10.06.2014

Optymalizacja treści na stronie internetowej to zadanie dużo bardziej złożone, niż mogłoby się wydawać. Zasady przyznawania przez Google wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania ciągle się zmieniają. Wprowadzone w ostatnich latach aktualizacje, znane jako Panda i Pingwin, pozwalają jednak wysunąć jeden ważny wniosek – Google stawia na jakość i premiuje strony, które właśnie taką jakość oferują.

Probleme lösen, Fragen beantworten

W niniejszym artykule zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze zasady optymalizacji treści na stronach. Omówimy współczesne trendy, a także kilka metod, których zdecydowanie powinieneś się wystrzegać. Potraktuj ten tekst jako solidne wprowadzenie do tematyki nowoczesnej i skutecznej optymalizacji treści.

O tekstach na stronach internetowych możesz również przeczytać w artykule: Jak tworzyć skuteczne treści na witrynę firmową?

Kiedyś – ilość, dzisiaj – jakość

Optymalizowanie treści na stronie…
to modyfikowanie tekstu w taki sposób, by uczynić go atrakcyjnym dla wyszukiwarki. Podstawowym narzędziem do osiągnięcia tego celu są tzw. frazy kluczowe, czyli słowa i wyrażenia, które użytkownicy wpisują w oknie wyszukiwania. Chcąc zatem zyskać przychylność wyszukiwarki, powinieneś w swoich tekstach używać fraz, po których szukają interesujący się użytkownicy – Twoja grupa docelowa. By wybrać najkorzystniejsze dla siebie słowa kluczowe, można wykorzystać Google Keyword Planner.

Jeśli masz już słowa kluczowe…
najwyższa pora zacząć ich używać. Pamiętaj, że umieszczanie ich w tekście na siłę, budowanie bezsensownych ciągów słów kluczowych pod obrazkami bardziej Ci może zaszkodzić niż pomóc. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest wysokiej jakości treść i to na niej powinieneś się przede wszystkim skupić. Słowa kluczowe wplataj naturalnie i bez przesady. Poniżej kilka z najkorzystniejszych lokalizacji słów kluczowych:

  • tytuł tekstu,
  • pierwsze zdanie pierwszego akapitu,
  • nagłówki,
  • URL strony,
  • meta description strony,
  • tekst alternatywny dołączonych do tekstu obrazków.

Słowa kluczowe mogą się pojawić też…
w linkach wewnętrznych i zewnętrznych – to tzw. anchor teksty. Wyszukiwarka „lubi” je, gdyż informują użytkownika o tym, co kryje się pod danym linkiem. By korzystać z tej możliwości efektywnie, przestrzegaj przynajmniej kilku zasad:

  • informuj strony, z którymi wymieniasz się linkami, o frazach kluczowych, które mają się w nich znaleźć,
  • nie ograniczaj się do linkowania tylko do strony głównej,
  • umieszczaj linki z anchor tekstami w publikowanych komunikatach prasowych,
  • nie przesadzaj z liczbą linków wewnętrznych – 4-6 linków prowadzących z jednej podstrony do innej to górna, dopuszczalna granica.

Do czego nie powinieneś się posuwać, optymalizując treść na stronie?

Na koniec kilka zasad, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć specyfikę współczesnej optymalizacji treści na stronach – opartej na wysokiej jakości contencie i nastawieniu na potrzeby czytelnika.

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarki jest ważna, ale to CZYTELNIK jest najważniejszy – dobrze dobrane słowa kluczowe mogą poprawić pozycję, tym samym przyciągając więcej ludzi. Jeśli jednak Twoja oferta i artykuły nie będą ciekawe i wartościowe, opuszczą oni stronę i prawdopodobnie już na nią nie wrócą. Świadome zabiegi SEO są formą promocji. Zadbaj więc najpierw o jakość Twojego towaru.
Powstrzymaj się od kupowania linków – przeanalizowanie wszystkich możliwych przypadków tej praktyki w jednym, krótkim artykule jest praktycznie niemożliwe. Generalna zasada jest jednak prosta – Google „nie lubi” kupionych linków. Zwykle pochodzą one ze stron niezwiązanych z Twoją tematycznie, a ich pozyskiwanie dalekie jest od etyki. Jeśli zadbasz o unikatowy content i wysokiej jakości treści internauci sami będą do Ciebie linkować.
Nie umieszczaj strony w katalogach stron – praktyka ta nie jest co prawda zbrodnią, ale szkoda tracić na nią czasu, gdyż nie przynosi ona żadnych efektów. Wyszukiwarki bardzo dobrze wiedzą, że katalogi nie są już źródłem wiedzy o stronach dla użytkowników, ale służą niemal wyłącznie jako farmy linków. Właściciele stron wciąż jednak z nich korzystają, mając nadzieję, że poprawi to ich pozycję w rankingu. Szanse na to spadają z każdą kolejną aktualizacją algorytmu przez Google.
Wciąż poprawiaj swoją treść – algorytmy Google ciągle się zmieniają. Nie spoczywaj na laurach. Poprawiaj już zoptymalizowane teksty. Bądź na bieżącą z nowinkami ze świata SEO, czytaj blogi i vlogi Google oraz popularne strony o tematyce content management.