Opisy w sklepie internetowym. Jak je tworzyć i dlaczego są ważne?

CopywritingEcommerce12.07.2014

Dobrze opracowane opisy w sklepie internetowym to element, który może Cię pozytywnie wyróżnić na tle konkurencji. Powód? Po pierwsze, znaczna liczba sklepów bagatelizuje sprawę i ogranicza się do zdjęcia produktu, ewentualnie jego danych technicznych. Po drugie, firmy, które dodają opisy, bardzo często kopiują materiały od producentów, a te są różnej jakości. Po trzecie, nawet jeśli firma tworzy własne opisy, popełnia przy ich tworzeniu sporo błędów. Podpowiemy Ci, co zrobić, by ich uniknąć.

Opis potrzebny od zaraz

Klient, który robi zakupy w sklepie stacjonarnym, nie tylko widzi produkt, ale też może go dotknąć, powąchać czy, jeśli to ubranie, po prostu przymierzyć i przekonać się, czy odpowiada jego wyobrażeniom i potrzebom. Klient e-sklepu widzi jedynie obrazek. I informację, którą przygotował dla niego sprzedawca. Mając do wyboru dwa miejsca z danym produktem w podobnej cenie, wybierze to, które zadbało o dodanie treści.

E-commerce. Shopping cart with cardboard boxes on laptop.

To jednak nie koniec korzyści. Profesjonalne opisy, które przemawiają do wyobraźni i przedstawiają korzyści pozytywnie wpływają na wizerunek firmy w oczach klienta. „Mówią” bowiem, że firma wie, co sprzedaje i zna się na rzeczy. Solidne opisy to też świadectwo tego, że nie lekceważy się klienta, ale dba o jego potrzeby i chęć doinformowania się. Dokładny opis produktu ma też znaczenie czysto praktyczne – ogranicza liczbę telefonów z zapytaniami od potencjalnych klientów. No i sprawa ostatnia, dla niektórych priorytetowa – unikatowe opisy pozwalają poprawić pozycję w wynikach wyszukiwarki.

Jak tworzyć opisy, które sprzedają?

1. Unikaj wytartych zwrotów i schematów

Opisy produktów od lat bazują na określonych, kluczowych stwierdzeniach, które samym swoim brzmieniem i powagą mają przekonać klienta o światowej jakości produktu. Tymczasem, efekt jest odwrotny od zamierzonego. Odbiorca, czytając daną treść po raz setny przestaje na nią reagować. A to najczęściej oznacza, że… straciliśmy potencjalnego klienta.

2. Unikaj niepotrzebnych danych

Klient nie jest specjalistą. I być nim nie musi. Parametry, dane techniczne, wyniki testów, pomiary najczęściej nic mu nie mówią. Dlatego staraj się unikać ich w opisach. Ich miejsce jest w zakładce dane techniczne. Zamiast przytaczania liczb i wstawiania do tekstu symboli napisz o efektach zastosowania danej technologii czy określonego rozwiązania.

3. Wykreśl niepotrzebne przymiotniki

Czyli takie, które niczego nie wnoszą do opisów. Przykłady to dobry, ładny, kolorowy. Zamiast nich użyj wytrzymały, modny czy czerwono-zielony.

4. Skup się na faktach

Jeśli sprzedajesz słodycze znanej na rynku marki, nie musisz w opisie przywoływać jej historii. Niepotrzebne, zaciemniające opis i utrudniające osiągnięcie celu (w tym wypadku jest nim zdobycie informacji o produkcie) treści mogą tylko zrazić klienta. Skup się zatem na tym co go interesuje. W przypadku cukierków będzie to na pewno ich smak oraz skład, np. zastosowanie wyłącznie naturalnych składników w produkcji.

5. Pisz o korzyściach

Opis ma sprzedać produkt, musisz zatem przekonać klienta, że odpowiada on jego oczekiwaniom i z całą pewnością mu się przyda. Jeśli więc tworzysz opis do kurtki górskiej nie wystarczy napisać, że ma klejone szwy i dodatkową kieszonkę na rękawie. Do klienta z pewnością bardziej przemówi to, że klejone szwy poprawią wytrzymałość, a w dodatkowej kieszonce na rękawie będzie mógł schować np. karnet narciarski.