Aktualizacja: 06 kwietnia 2021
Prowadzenie Kanału, dodawanie i pozycjonowanie filmów na YouTube nie jest prostą kwestią. Obecnie, aby odnieść sukces, należy być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami, a wszystkie elementy optymalizacji wykonywać niezwykle dokładnie. Duża konkurencja i liczne algorytmy YT sprawiają, że jedynie rzeczywiście zadbane kanały i przydatne oraz odpowiednio opisane materiały są promowane w tym serwisie. Poniżej prezentujemy krótki poradnik YouTube SEO, który odpowie na pytania, na jakie elementy należy zwrócić uwagę przy dodawaniu filmików, jak je optymalizować oraz jak prowadzić kanał. Podpowiemy również jak je promować w social media czy też w płatnych kampaniach reklamowych.
Pozycjonowanie SEO na YouTube należy rozpocząć od konfiguracji filmów pod kątem elementów YouTube SEO. To właśnie od nich zależy, jak dobrze algorytm YT zinterpretuje nasze nagranie oraz jakie dokładnie przekażemy mu informacje o tym, o czym jest filmik i kiedy należy go wyświetlić. Podstawą jest poprawne uzupełnienie wszystkich elementów związanych z SEO filmiku, gdyż świadczy to o dbaniu o nagrania i pozwala na dokładne poinformowanie YT, o czym jest nasze nagranie.
Z pewnością należy rozpocząć od ustalenia tytułu filmiku. Musi opowiadać w skrócie, o czym jest nagranie, a także zawierać frazy i słowa kluczowe. Ważną kwestią jest również nazwa pliku, który wgrywamy na serwer. Powinna nosić ona nazwę filmiku i nie powinna zawierać źle rozpoznawalnych dolnych podkreślników. Kolejnym niezwykle ważnym krokiem jest stworzenie odpowiedniego opisu filmiku. Może wynosić on nawet kilka tysięcy znaków i powinien być usystematyzowany. Pierwsze zdanie opisu widoczne jest w wynikach wyszukiwania i powinno zawierać krótki opis naszego nagrania, aby zaciekawić widza. W opisie należy również umieścić słowa kluczowe oraz odnośniki do innych materiałów z naszego kanału. Nie należy również zapominać o tagach, czyli sekcji, w której wklejamy jedynie słowa kluczowe dotyczące naszego filmiku.
Aby utworzyć listę słów kluczowych, pod którymi ma być widoczny dany filmik, z pewnością należy temu zadaniu poświęcić nieco czasu. To właśnie od tego elementu będzie zależało, kiedy nagranie pojawi się w wyszukiwarce i pod jakimi hasłami. W celu ustalenia listy słów kluczowych, pod którymi warto być widocznym, możemy wykonać kilka czynności. Możemy skorzystać z keyword generatorów, czyli serwisów, gdzie po wpisaniu kategorii czy słowa kluczowego otrzymamy listę najpopularniejszych fraz.
Możemy również sprawdzić, jakich słów kluczowych używają konkurencyjne nagrania lub skorzystać z podpowiedzi wyszukiwarki Google, rozpoczynając wpisywanie danego słowa kluczowego. Analiza powinna dostarczyć nam spis popularnych zwrotów dla danej kategorii, pod które warto pozycjonować filmik na YT.
Pozycjonowanie filmów na YouTube to także angażowanie fanów. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na większy ruch i lepsze statystyki kanału, a co za tym idzie silniejsze promowanie filmiku przez YT. Zaangażowanie fanów sprawi również większą aktywność na innych filmikach, a algorytmy YT z pewnością wychwycą takie zachowanie. Aby angażować fanów, możemy zadawać pytania lub poddawać pod dyskusję w komentarzach pewne kwestie. Warto też podsycać i kontynuować rozmowę w komentarzach, aby było ich jak najwięcej. Warto też poprosić o subskrypcje i lajki dla danego filmiku, co również jest niezwykle korzystne pod kątem algorytmów i oceniania naszego filmiku.
Ciekawym sposobem angażowania fanów jest organizowanie konkursów czy wspólnych projektów. Osoby biorące w nich udział będą często pojawiały się na kanale oraz będą czuły się docenione. Na końcu filmiku warto poprosić również o udostępnianie czy włączenie powiadomień. Dzięki temu o naszym nagraniu dowie się więcej osób i będzie ono popularniejsze.
Montując filmik, możemy dodawać specjalne ekrany końcowe, na których będziemy mogli jednym kliknięciem przejść do kolejnych materiałów. Dobrym wyborem jest promowanie słów kluczowych, które mają dobry stosunek liczby wyszukań do konkurencji. Im jest on wyższy, tym lepiej dla nas, gdyż łatwiej pod tymi frazami pozyskiwać oglądających.
Jedną z najczęściej zapomnianych i marginalizowanych metod pozycjonowania filmiku jest… stworzenie wartościowego materiału. Choć jest to tak istotne, to często pomijane jest przez osoby tworzące kanały na YT. W dużej mierze nawet dobrze zoptymalizowany technicznie filmik nie zyska popularności, jeśli będzie nudny lub źle stworzony. Z pewnością sam filmik powinien być w jak największej rozdzielczości. Należy nagrywać go zatem w miarę możliwości profesjonalnym sprzętem czy poddawać obróbce.
Sama tematyka filmu powinna dawać profity i korzyści oglądającym. Warto zatem tworzyć treści poradnikowe, tutorialowe czy recenzje i video case study. Dobrym pomysłem jest też stworzenie treści uniwersalnych i ponadczasowych. Jeśli będziemy rozwijać nasz kanał na YT, warto też zainwestować w profesjonalny sprzęt czy zlecanie montażu filmów profesjonalistom. Elementem, o którym nie możemy zapomnieć, jest dodanie miniatury nagrania. Standardowo YT dodaje wycinki z samego nagrania, co nie jest dobrym pomysłem. Miniaturę możemy stworzyć samodzielnie i warto wykorzystywać ten fakt. Ma ona przyciągać uwagę odbiorców na tle innych wyników wyszukiwania i to właśnie ona jest jednym z głównych czynników decydujących o wejściu odbiorców na dane nagranie — często mająca większe znacznie niż tytuł czy opis filmiku.
Prowadzenie kanału na YouTube jest podstawą platformą do dodawania treści, które mają być widoczne na wysokich pozycjach w serwisie. Wiele osób zapomina o tym, skupiając się jedynie na samych nagraniach czy pozycjonowaniu filmów. Aby osiągnąć sukces i zdobyć wielu odbiorców, należy te dwa elementy połączyć i dbać o nie równocześnie. Zadbany kanał będzie powodował, że odbiorcy chętniej się z nim zapoznają oraz będą sięgali po kolejne treści na nim obecne. Dobrze prowadzony kanał to też większe zaufanie do marki oraz możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku. Ciekawy kanał marki daje też poczucie, iż filmiki zgromadzone na nim są częścią dużego, profesjonalnego projektu, co gwarantuje zainteresowanie kanałem i samymi filmami.
Pozycjonowanie kanału na YouTube powinniśmy rozpocząć od kwestii technicznych, przechodząc do funkcjonalnych. Z pewnością uruchamiając kanał należy wykorzystać wszystkie formularze oraz dokładnie go opisać. Na kanale należy dodawać odnośniki do social mediów czy zadbać o używanie we wszystkich możliwych miejscach słów kluczowych związanych z daną tematyką. Doskonałym do tego miejscem jest tytuł kanału, który oprócz frazy tematycznej musi być atrakcyjny dla widza i budzić zaufanie.
Kolejnym istotnym elementem jest kwestia graficzna. Logo kanału oraz zdjęcie w tle widoczne na kanale muszą być wysokojakościowe. Zdjęcia lub grafiki możemy pobrać z darmowych banków zdjęć (więcej na ten temat piszemy w artykule dostępnym pod adresem https://intle.pl/skad-czerpac-zdjecia-na-blogi/) lub zlecić ich stworzenie grafikowi. Przechodząc do elementów funkcjonalnych, powinniśmy na kanale tworzyć playlisty oraz grupować filmiki. Łatwiejszy dostęp do treści to większa aktywność na kanale i większe możliwości zarabiania. Zdecydowanie warto też, o ile posiadamy taką możliwość, uruchomić zarabianie i wyświetlanie reklam na kanale, aby pozyskane środki przeznaczyć na rozwój kanału.
Porada: Bardzo ważną kwestią jest optymalizacja kanału poprzez statystyki. Dostępne są one w ustawieniach kanału i mówią nam o tym, które materiały cieszą się największą popularnością, skąd przychodzą nasi widzowie, a także przekazują wiele innych rzeczy o naszym kanale. Należy dokładnie przeanalizować te dane i rozwijać kanał pod grupę odbiorców, która najlepiej reaguje na nasze filmiki lub optymalizować kanał w inny sposób, jeśli zależy nam na dotarciu do innej grupy osób. Statystyki są darmowe, ale mogą wskazać nam wiele płaszczyzn, które należy dopracować. Mogą też wskazać kierunek rozwój kanału.
Jeśli posiadamy już zoptymalizowane i pozycjonowanie filmiki oraz zoptymalizowany kanał na YouTube, warto przyłożyć sporo uwagi do promocji kanału. W ten sposób możemy wielokrotnie zwiększyć ruch na kanale, a tym samym wpłynąć na jego YouTube SEO. Istnieją dwie ogólne grupy działań, które możemy wykonywać.
Do darmowych możliwości należy stworzenie podobnego profilu na Facebooku, Instagramie czy na innych portalach społecznościowych. W taki sposób możemy kierować ruch na kanał waśnie z social mediów. Możemy też korzystać z marketingu szeptanego, czyli zamieszczania krótkich wpisów z linkiem polecającym nasz kanał na YT. Wpisy dodawać możemy na forach tematycznych czy w miejscach, gdzie znajdują się nasi potencjalni odbiorcy. Wpisy takie na długo pozostają aktywne, przez co możemy liczyć na regularny napływ nowych odbiorców. Darmową promocją kanału może być również poproszenie o polecenie go naszych znajomych lub stworzenie treści viralnej, która będzie rozprzestrzeniać się początkowo np. poprzez znajomych w sieci.
Gdy posiadamy pewien budżet na promocję kanału na YT, możemy skorzystać z płatnej promocji. Z pewnością będzie tu należeć kampania reklamowa w Facebook Ads lub w Google Ads. Oba systemy reklamowe są największymi w sieci i dają możliwości promowania się na Facebooku, Instagramie, stronach zewnętrznych, YouTube czy w wyszukiwarce Google. Możemy też prowadzić i pozycjonować stronę tematyczną, kierując ruch głównie stamtąd, lub skorzystać z pomocy agencji interaktywnych, które zajmują się profesjonalnym promowaniem kanału na YT.
Co mówią o nas klienci