Tożsamość i wizerunek marki

03 lipca 2014

|Analityka i Strategia Marketingowa|Tożsamość i wizerunek marki
Tożsamość i wizerunek marki

Stworzenie tożsamości marki i dbanie o jej pozytywny wizerunek w oczach odbiorców to bardzo ważne aspekty działalności biznesowej. O ile jednak na pierwszą kwestię firma ma całkowity wpływ, o tyle w przypadku drugiej ostateczne słowo należy do klientów i odbiorców. Czym różni się tożsamość od wizerunku? Jak je budować?

Zbuduj swoją tożsamość

Tożsamość, czyli to jak marka chciałaby być postrzegana, jest pierwszą i podstawową sprawą w przypadku budowania strategii marketingowej, w tym prowadzenia działań w sieci. Zanim bowiem zaczniemy cokolwiek komunikować klientom, musimy wiedzieć, jaki jest nasz cel, z czym chcemy być kojarzeni, co ma motywować odbiorców do zakupu.

To, co firma opowie o sobie swoim klientom, ma ogromne znaczenie. Jak zauważa Eryk Mistewicz w swojej najnowszej książce „Marketing narracyjny” w czasach zalewu informacji i ogromnej konkurencji na rynku firmowy mit, oparty na odwiecznych schematach to jedyny sposób, by wyróżnić się w tłumie, by zwrócić na siebie uwagę. Tylko firmy, które będą miały tego świadomość i stworzą produkt-bohatera czy też markę-bohatera porywającego tłumy, mają szansę utrzymać się na rynku.

Zasady rządzące biznesem są dziś bardzo proste, ale bezwzględne. Prawdopodobieństwo, że akurat nasza firma wynalazła coś absolutnie nowego i niezbędnego jest minimalne. Zresztą, jak doskonale wiemy nawet najlepszy produkt trzeba umieć sprzedać. Jeśli zatem należymy do grupy B, w której znajduje się x firm podobnych do nas i oferujących ceny zbliżone do naszych, pozostaje nam zdać się na przypadek kierujący decyzjami klientów lub w jakiś sposób przekonać ich właśnie do siebie. Tworząc mit. Budując tożsamość. Opowiadając historię.

W jaki sposób można budować tożsamość?

Tworząc unikatową historię firmy. Klienci podejmują decyzje zakupowe kierując się pobudkami zarówno racjonalnymi (jakość, cena), jak i emocjonalnymi (inni to mają). Jakkolwiek by jednak nie było, chcą, by firma, u której kupują, przekonała ich, że podejmują słuszną decyzję.

Idealnie by było, gdyby firma miała misję i wiedziała, co chce osiągnąć. Pasja, cel, do którego chce się dążyć napędzają bowiem rozwój, przypominając równocześnie o priorytetach. Z drugiej jednak strony, tworzenie misji i wizji działania tylko po to, by wypełnić zakładki jest pozbawione sensu. I może zdziałać więcej złego niż dobrego.

Wizerunek

Fakt, że marka coś o sobie opowie nie oznacza, że właśnie to usłyszą odbiorcy. Ci drudzy, w oparciu o własne doświadczenia i doświadczenia innych (znajomych, internautów) sami wyrabiają sobie bowiem opinię. Zadanie firmy polega na tym, by rozbieżność pomiędzy tożsamością (tym jak marka chce być postrzegana) a wizerunkiem (tym, jak markę widzi klient) była jak najmniejsza.

O tym, jak markę widzi klient, decyduje szereg czynników, m.in.:

  • produkt – jego jakość, to, czy odpowiada on składanym przez firmę obietnicom

Produkt to teoretycznie element najbardziej obiektywny. Po prostu jest. Marka może jednak wpłynąć na jego odbiór przez klienta, tworząc odpowiednią szatę graficzną czy wskazując na nowe możliwości jego wykorzystania i płynące stąd korzyści.

  • kontakt marki z klientem – bezpośredni, telefoniczny, mailowy…

W przypadku dużych firm warto postawić na profesjonalną infolinię, która będzie odpowiadała za udzielanie informacji o produkcie, doradzała w wyborze najlepszej oferty, przyjmowała reklamacje i uwagi. Telemarketing może wpłynąć na pozytywny wizerunek firmy, ale tylko wówczas gdy będzie w stanie odpowiedzieć na pytania i negatywne opinie klientów szybciej, efektywniej, bardziej wyczerpująco niż internauci na tematycznych forach.

  • działania prowadzone w sieci i to, czy są one dopasowane do profilu firmy

Bardzo ważne jest, by marka stwarzała swoim klientom szansę dotarcia do niej poprzez jak najwięcej kanałów komunikacji, a zatem była tam, gdzie jej odbiorcy. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn. To, co wybierzemy, zależy oczywiście od charakteru naszej oferty.

  • to, czy marka dzieli się swoją wiedzą z klientem (np. na blogu) i słucha jego potrzeb (np. wyrażonych na portalach społecznościowych)

Content marketing jest obecnie uznawany za jedno najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Tworzenie specjalistycznych tekstów, udzielanie cennych porad, których mogą poszukiwać klienci, pozwala marce budować pozycję eksperta w branży. A to zawsze rodzi zaufanie ze strony klientów.

  •  opinie innych
Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman