Silna marka, czyli jaka – o znaczeniu marki w świecie eCommerce

08 lutego 2017

|Analityka i Strategia Marketingowa|Silna marka, czyli jaka – o znaczeniu marki w świecie eCommerce
Silna marka, czyli jaka – o znaczeniu marki w świecie eCommerce

Możesz zrobić dużo, by zmaksymalizować swoje szanse na sukces w eCommerce – przygotować atrakcyjną ofertę, dokonać rynkowego rozeznania i dobrze dobrać grupę docelową, spędzić tygodnie na projektowaniu i optymalizowaniu strony. Wszystko to może się jednak zdać na niewiele, jeśli nie zadbasz o markę. Dlaczego tak jest i co to właściwie oznacza w warunkach eCommerce? 

Marka? Co to takiego?

Każdy z nas codziennie doświadcza potęgi marki. Dzieje się to na przykład podczas codziennych zakupów, gdy wybieramy droższy odpowiednik, przekonani, że wiąże się on z lepszą jakością. Natomiast podczas zakupów produktów drogich, takich jak samochód, częstokroć decydujemy się na markę, która na postronnych zrobi lepsze wrażenie. Firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Jednocześnie wiedzą, że jedna marka nie może zadowolić wszystkich. Dlatego na przykład Toyota sprzedaje swoje najbardziej luksusowe modele pod marką Lexus.

Ale co to właściwie jest marka? Mówiąc najprościej, jest to sposób, w jaki firma postrzegana jest przez konsumentów. Jest to zbiór wszystkich pozytywnych i negatywnych atrybutów, które na to postrzeganie wpływają.

Na markę składają się elementy nienamacalne, a więc odczucia, jakie wywołuje obrana przez firmę strategia komunikacji, oraz namacalne, takie jak elementy designu – wygląd strony internetowej, kolorystyka, logo itp. Wszystko to oznacza, że na odbiór marki można wpływać.

Zastanówmy się, co oznacza silna marka w kontekście eCommerce oraz jakie korzyści wiążą się z posiadaniem silnej marki.

Silna marka, czyli duży i godny zaufania partner

W jednym z poprzednich artykułów wspominaliśmy o wykorzystywanych przez niektóre sklepy internetowe strategiach remarketingowych. W skrócie, polegają one na konsekwentnym kierowaniu reklam i innych komunikatów reklamowych do użytkowników sieci, którzy mieli już kontakt z naszą marką/firmą/sklepem. Można to np. osiągnąć poprzez zebranie adresów e-mail osób odwiedzających stronę i wysyłanie im newslettera. Innym sposobem jest umieszczenie na stronie specjalnego kodu, który doda przeglądarkę użytkownika do specjalnej listy remarketingowej, którą potem można wykorzystać do wysyłania reklam w ramach usług takich jak Google AdWords czy reklamy Facebooka. Dzięki temu można kierować reklamę bezpośrednio do osób, które odwiedziły już nasz sklep, ale z różnych powodów nie zdecydowały się na zakup.

Co wspólnego ma remarketing z budowaniem silnej marki? Wiele małych sklepów internetowych zmaga się z problemem braku zaufania odwiedzających. Nawet jeśli chcemy trafić do stosunkowo wąskiego grona odbiorców, zasięg jest tym elementem, bez którego strategia marki nie miałaby sensu. Duży zasięg to ogrom opinii na temat marki i rosnące do niej zaufanie – oczywiście pod warunkiem, że oferowane przez firmę produkty i obsługa klienta stoją na odpowiednim poziomie. Zaufanie do dużych marek to jeden z powodów, dla których mogą one dyktować wyższe ceny i wciąż skutecznie rywalizować o klientów. Dla małego sklepu remarketing to łatwy sposób na stworzenie iluzji dużego zasięgu. Odwiedzający Twój sklep wkrótce zaczną widzieć jego reklamy w najróżniejszych miejscach w Internecie. Nieświadomi mechanizmu działania remarketingu będą to zjawisko utożsamiać z popularnością Twojej marki. Nie polegaj jednak tylko na tej strategii. Regularnie powiększaj zasięg swojego sklepu, proś swoich użytkowników o opinie i dziel się nimi w swoich kanałach marketingowych. Pokaż, że Twój sklep posiada zasięg i pozytywne opinie. To przekona do kontaktów z Tobą kolejne zastępy potencjalnych klientów i partnerów.

Silna marka, czyli odbierana w określony przez Ciebie sposób

Duży zasięg i pozytywne opinie to dopiero początek budowania silnej marki. Kolejnym zadaniem, jakie przed Tobą stoi, jest upewnienie się, że konsumenci myślą o Twojej marce w sposób, który jest dla niej optymalny z punktu widzenia oferowanych produktów i grupy docelowej. Co to oznacza? Spójrzmy na przykład.

Twój sklep sprzedaje sprzęt narciarski i inne artykuły związane z sezonem zimowym. W Twoim sklepie znaleźć można prestiżowe marki, charakteryzujące się wysoką jakością. Zależy Ci na zainteresowaniu pasjonatów aktywnego, zimowego wypoczynku, którzy posiadają zasobny portfel i nie obawiają się wydać sporej sumy. Niestety, nie podkreśliłeś tego odpowiednio w swoim marketingu. Mówisz sporo o jakości Twoich produktów, ale nie przekazujesz wyraźnie wartości takich jak prestiż, z którym wiąże się kupowanie Twoich produktów. Dodatkowo, w Twoich materiałach marketingowych pojawiają się zdjęcia rodzin, które wśród odbiorców kojarzą się z produktami relatywnie niedrogimi. W konsekwencji, zderzenie się z cenami Twoich produktów powoduje niechęć. Ich wysoka jakość nie usprawiedliwia aż tak wysokich cen. Kupowanie w Twoim sklepie nie wiąże się z żadnym prestiżem. Klienci nie są więc skłonni zapłacić więcej niż w innych sklepach.

To tylko jeden z wielu przykładów, w których sposób komunikacji obrany przez markę negatywnie wpłynął na odbiór oferty. Klienci nie odczuwali wynikającego z kupowania w sklepie prestiżu, gdyż nigdy nie zostali o nim poinformowani. Właściciel sklepu przegapił szansę na zwiększenie wartości oferty w oczach potencjalnych klientów poprzez odpowiednią komunikację. W szerszym kontekście, nastąpiła rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami grupy docelowej, a kształtowaną przez markę obietnicą, z jaką wiąże się kupowanie ich produktów.

Silna marka to taka, która potrafi przekonać swoich klientów docelowych, że ma wszystko to, czego potrzebują.

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Cię, iż warto inwestować w silną markę – czy to poprzez powiększanie zasięgu (bądź postrzeganego zasięgu), czy przez kształtowanie odpowiedniego charakteru komunikacji. W kolejnym tekście porozmawiamy o konkretnych strategiach budowy silnej marki.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman