Logo w pytaniach i odpowiedziach

15 stycznia 2017

|Analityka i Strategia Marketingowa|Logo w pytaniach i odpowiedziach
Logo w pytaniach i odpowiedziach

Wiesz już, co to jest identyfikacja wizualna i z czego się składa. Teraz czas na poznanie jej najważniejszego elementu – logo. Postanowiliśmy przybliżyć Ci go w formie pytań i odpowiedzi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
– Ile kosztuje dobre logo.
– Dlaczego prostota jest ważna przy projektowaniu logo.
– Ilu wersji logo potrzebujesz.

Dlaczego projektowanie wszystkich elementów wizualnych Twojej firmy powinieneś rozpocząć od logo?

Logo to symbol tego, czym jest Twoja firma i jakie wyznaje wartości. Często wybrana do logo typografia czy kolorystyka dominuje w późniejszych materiałach wizualnych firmy. Nie możesz więc najpierw zaprojektować layoutu strony internetowej, a potem dopasowywać do niej designu logo. W takiej sytuacji cały system wizualny firmy może stracić na spójności.

Zapamiętaj!
Gotowe logo warto sprawdzić pod kątem skojarzeń „pożądanych” lub „wrogich” u odbiorców. Jest to bardzo istotne: dzięki temu unikniesz w przyszłości np. dwuznacznych skojarzeń.

Ile kosztuje projekt logo?

Odpowiedź jest prosta – tyle, ile jesteś w stanie za niego zapłacić. Są firmy, które stworzą logo za kilkaset złotych, ale czy będą w stanie zagwarantować wysoką jakość projektu i przeprowadzić jego analizę znaczeniową? Przy odpowiedzi na to pytanie warto mieć na uwadze słowa polskiego specjalisty od brandingu Pawła Tkaczyka, który w swojej książce „Zakamarki marki” pisze: „ (…) Na projekcie logo nie warto oszczędzać, bo będzie Ci ono służyć przez lata. Stanie się Twoim najefektywniejszym pracownikiem (bo w rzeczywistości często samo logo sprzedaje produkty), warto więc zainwestować, by był to pracownik najlepszy”.

Czym powinno się charakteryzować dobre logo?

Dobre logo to nie tylko ładny obrazek. Proces powstania tego znaku wymaga wiedzy z zakresu projektowania graficznego, typografii, psychologii, marketingu i technologii drukowania. Przy jego projektowaniu powinny liczyć się więc następujące elementy:
Prostota. Pamiętaj! Im prostszy znak, tym łatwiej go przyswoić i zapamiętać. Ta cecha wiąże się też z kosztem reprodukcji (wydruku materiałów reklamowych), które będą znacznie wyższe w przypadku trójwymiarowego znaku.

Zapamiętaj!
Logo z gradientem (płynnym przejściem z jednego koloru w drugi) nie można reprodukować na niektórych nośnikach, np. wycinanych foliach. W takich przypadkach stosuje się wariację logo bez gradientu.

Czytelność. Logo musi dobrze i czytelnie wyglądać zarówno na małym gadżecie, takim jak długopis, jak i na wielkich formatach, np. bilbordach lub rollupach. Powinno dobrze prezentować się w jednym kolorze i na ciemnym tle (w kontrze).

Rozpoznawalność. Zadbaj o to, by Twoje logo było charakterystyczne i kojarzyło się właśnie z Twoją firmą. Niech Cię wyróżnia!

Ponadczasowość. Choć w toku działalności wiele firm rewitalizuje swoje logo, to często zmiany te są kosmetyczne. Zadbaj o to, by Twój znak był tak samo efektowny za kilkanaście lat.

Ile wersji logo potrzebuję?

Podstawowe logo występuje często w odmianie poziomej (sygnet w poziomie na wysokości nazwy klienta) i pionowej (najpierw sygnet, potem nazwa). Wersja pozioma logo dobrze prezentuje się np. na długopisach firmowych lub smyczach. Alternatywne wersje to: logo z claimem (hasłem), warianty achromatyczne (w szarościach), warianty monochromatyczne (w jednym kolorze), wersja skrócona (np. sam sygnet lub część typograficzna). Wszystkie te wersje powinny zostać opisane w Księdze Znaku.

Zapamiętaj!
Logo to graficzne przedstawienie nazwy oraz symbolu marki. Może składać się z logotypu (tekstowego przedstawienia nazwy) oraz/lub sygnetu (symbolu graficznego). Na rynku można spotkać loga znanych marek składające się tylko z sygnetu, z samego logotypu lub łączące te dwa elementy.

Jak zadbać o prawa autorskie do logo?

Musisz pamiętać o tym, by podpisać z grafikiem umowę o przeniesienie praw autorskich lub umowę licencyjną. W poprawnym skonstruowaniu tego typu zapisów pomoże Ci prawnik. Ważną kwestią jest też sprawdzenie logo pod względem plagiatu. W tym przypadku należy przeprowadzić badanie znaków towarowych pod okiem specjalistów. Z czasem, mając tego typu badania, możesz zarejestrować logo jako znak towarowy.

Zapamiętaj!
Znak towarowy z czasem staje się ważnym składnikiem majątkowym przedsiębiorstwa. W przyszłości można go np. sprzedać lub licencjonować.

Zespół INTLE
Zespół INTLE

Jesteśmy grupą praktyków marketingu internetowego z Krakowa. Codziennie z pasją przeprowadzamy kampanie dla ogólnopolskich i lokalnych marek. Fani optymalizacji, entuzjaści najnowszych rozwiązań, poszukiwacze wartościowego ruchu. To właśnie my!

Wiemy, że sukces nie jest dziełem przypadku. Składa się na niego wiele pojedynczych elementów: strategia, odpowiednie narzędzia, stała analityka kampanii i wiele więcej... W INTLE z pojedynczych klocków budujemy spójną całość, która generuje Twoje zyski. Takie podejście przynosi efekty każdego dnia.

Te artykuły mogą być dla Ciebie

Co mówią o nas klienci

Współpracę z INTLE oceniam na bardzo udaną. Za największy atut uważam kompleksowe wsparcie i możliwość realizacji różnych projektów z jedną firmą.
Mimo, że prace przy rozwoju mojego sklepu realizowało kilku różnych specjalistów, za kontakt i przepływ informacji odpowiedzialna była jedna osoba - to duża wygoda i oszczędność mojego czasu!

Opinia marki BESIMO o Agencji interaktywnej INTLE

Robert Kornak

Z agencją INTLE współpracujemy od lat na wielu poziomach. Nasz sklep notuje znaczące wzrosty sprzedaży, znacznie większe niż jak byliśmy związani z konkurencyjnymi agencjami SEO. Firma Pana Łukasza jawi się jako rzetelny i pomocny partner w reklamowaniu naszego asortymentu oraz usług. Cenimy sobie wkład, zaangażowanie oraz elastyczność we współpracy. Polecam

Opinia marki Happytime o Agencji interaktywnej INTLE

Łukasz Łukawski

Wzorowa kompleksowa obsługa.
Współpracuję z firmą Intle od 3 lat. Wzorowa kompleksowa obsługa. Bardzo dobry kontakt z właścicielem oraz pracownikami. Przed nami jeszcze wiele lat wspólnych działań. Szczerze polecam 👍

Eco&Fit - opinia o współpracy

Mariusz Bernat

Dzięki współpracy z firmą Intle, rozwijamy sprzedaż internetową w dobrym kierunku. Przyczynia się do tego dobra komunikacja i zrozumienie naszych potrzeb. Mamy możliwość realizować poszczególne cele zgodnie z przyjętymi założeniami i weryfikować ich skuteczność poprzez odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Cenimy sobie rzetelność i uczciwość naszych partnerów.

karo.waw.pl - opinia o współpracy

karo.waw.pl

Mam bardzo pozytywne doświadczenia odnośnie współpracy SEO z Intle. Dostaję regularne miesięczne raporty, więc widzę za co płacę, a co najważniejsze widzę również efekty pracy agencji w postaci coraz większego ruchu i transakcji z wyszukiwania organicznego. Bardzo dobry kontakt z firmą, która stara się również edukować klienta.

Opinia EKCONCEPT

Ewa Korwin-Winogrodzka

Ale bajer!
Pani Marto, dziękuję całemu zespołowi INTLE! Pięknie to wygląda. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam!

Opinia o współpracy Angelex

Angelex Kancelaria prawna

Sklep Shoper.
Dużo pod górę i nie najtaniej, ale firma mimo problemów starała się jak mogła by problemy rozwiązać.

Dentistry - opinia dla INTLE

Dentistry

Nasza firma korzysta z usług firmy Intle od kilku lat, w bardzo szerokim zakresie. Profesjonalna obsługa - gwarantowane efekty.

Logos Dystrybucja - Opinia dla INTLE

Bartosz Urbański

Profesjonalna obsługa klientów, szeroki wachlarz usług. Polecamy firmę Intle.

Opinia SOTE dla INTLE

SOTE Jakubowicz

Możemy zdecydowanie polecić firmą "Intle" jako profesjonalnego i rzetelnego partnera w dziedzinie usług internetowych i multimedialnych.

Agencja interaktywna INTLE - opinia Warmhouse

Warm House

Bardzo dobrze zredagowane teksty nie tylko pod względem stylistycznym, ale co istotne - także merytorycznym. Ciekawe i dopracowane w każdym szczególe.

Opinia sklepu Miękkie

Sylwia Synowiec

Polecamy!
Grafika sklepu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza się przy telefonach od klientów, którzy dzwoniąc, lub też pisząc e-maile często wspominają, że sklep jest bardzo ładny i przejrzysty. Pomimo okresu urlopowego, to projekt został wdrożony bardzo sprawnie. Podczas robienia ustaleń nad projektem, obsługa była rzetelna, konkretna i miła. Dziękujemy Intle :)

Opinia 32m2treningu dla Agencji INTLE

32m2treningu

Efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania. A co najważniejsze nad całością czuwał Pan Marcin - specjalista SEO, który od początku buduje widoczność naszego sklepu w Google.
Współpracę z Intle cenimy przede wszystkim za kompleksowe i wielopoziomowe spojrzenie. Na każdym etapie współpracy pokazują nam nowe rozwiązania, inspiracje i możliwości rozwoju. Zrealizowaliśmy już wspólnie wiele ciekawych projektów i myślę, że jeszcze niejeden przed nami.

Sklep Kuchnia Włoska - opinia o INTLE

Anna Wójtowicz

W ramach współpracy INTLE zajęło się między innymi tworzeniem kontentu, komunikacją w Social Mediach, a po czasie również odświeżeniem grafiki naszej strony i pozycjonowaniem.
Współpracujemy od połowy 2019 roku, co samo w sobie stanowi najlepszą rekomendację.

Opinia marki PUSZMAN

Team Puszman