Aktualizacja: 19 marca 2021
Wiesz już, co to jest identyfikacja wizualna i z czego się składa. Teraz czas na poznanie jej najważniejszego elementu – logo. Postanowiliśmy przybliżyć Ci go w formie pytań i odpowiedzi.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
– Ile kosztuje dobre logo.
– Dlaczego prostota jest ważna przy projektowaniu logo.
– Ilu wersji logo potrzebujesz.
Logo to symbol tego, czym jest Twoja firma i jakie wyznaje wartości. Często wybrana do logo typografia czy kolorystyka dominuje w późniejszych materiałach wizualnych firmy. Nie możesz więc najpierw zaprojektować layoutu strony internetowej, a potem dopasowywać do niej designu logo. W takiej sytuacji cały system wizualny firmy może stracić na spójności.
Zapamiętaj!
Gotowe logo warto sprawdzić pod kątem skojarzeń „pożądanych” lub „wrogich” u odbiorców. Jest to bardzo istotne: dzięki temu unikniesz w przyszłości np. dwuznacznych skojarzeń.
Odpowiedź jest prosta – tyle, ile jesteś w stanie za niego zapłacić. Są firmy, które stworzą logo za kilkaset złotych, ale czy będą w stanie zagwarantować wysoką jakość projektu i przeprowadzić jego analizę znaczeniową? Przy odpowiedzi na to pytanie warto mieć na uwadze słowa polskiego specjalisty od brandingu Pawła Tkaczyka, który w swojej książce „Zakamarki marki” pisze: „ (…) Na projekcie logo nie warto oszczędzać, bo będzie Ci ono służyć przez lata. Stanie się Twoim najefektywniejszym pracownikiem (bo w rzeczywistości często samo logo sprzedaje produkty), warto więc zainwestować, by był to pracownik najlepszy”.
Dobre logo to nie tylko ładny obrazek. Proces powstania tego znaku wymaga wiedzy z zakresu projektowania graficznego, typografii, psychologii, marketingu i technologii drukowania. Przy jego projektowaniu powinny liczyć się więc następujące elementy:
– Prostota. Pamiętaj! Im prostszy znak, tym łatwiej go przyswoić i zapamiętać. Ta cecha wiąże się też z kosztem reprodukcji (wydruku materiałów reklamowych), które będą znacznie wyższe w przypadku trójwymiarowego znaku.
Zapamiętaj!
Logo z gradientem (płynnym przejściem z jednego koloru w drugi) nie można reprodukować na niektórych nośnikach, np. wycinanych foliach. W takich przypadkach stosuje się wariację logo bez gradientu.
– Czytelność. Logo musi dobrze i czytelnie wyglądać zarówno na małym gadżecie, takim jak długopis, jak i na wielkich formatach, np. bilbordach lub rollupach. Powinno dobrze prezentować się w jednym kolorze i na ciemnym tle (w kontrze).
– Rozpoznawalność. Zadbaj o to, by Twoje logo było charakterystyczne i kojarzyło się właśnie z Twoją firmą. Niech Cię wyróżnia!
– Ponadczasowość. Choć w toku działalności wiele firm rewitalizuje swoje logo, to często zmiany te są kosmetyczne. Zadbaj o to, by Twój znak był tak samo efektowny za kilkanaście lat.
Podstawowe logo występuje często w odmianie poziomej (sygnet w poziomie na wysokości nazwy klienta) i pionowej (najpierw sygnet, potem nazwa). Wersja pozioma logo dobrze prezentuje się np. na długopisach firmowych lub smyczach. Alternatywne wersje to: logo z claimem (hasłem), warianty achromatyczne (w szarościach), warianty monochromatyczne (w jednym kolorze), wersja skrócona (np. sam sygnet lub część typograficzna). Wszystkie te wersje powinny zostać opisane w Księdze Znaku.
Zapamiętaj!
Logo to graficzne przedstawienie nazwy oraz symbolu marki. Może składać się z logotypu (tekstowego przedstawienia nazwy) oraz/lub sygnetu (symbolu graficznego). Na rynku można spotkać loga znanych marek składające się tylko z sygnetu, z samego logotypu lub łączące te dwa elementy.
Musisz pamiętać o tym, by podpisać z grafikiem umowę o przeniesienie praw autorskich lub umowę licencyjną. W poprawnym skonstruowaniu tego typu zapisów pomoże Ci prawnik. Ważną kwestią jest też sprawdzenie logo pod względem plagiatu. W tym przypadku należy przeprowadzić badanie znaków towarowych pod okiem specjalistów. Z czasem, mając tego typu badania, możesz zarejestrować logo jako znak towarowy.
Zapamiętaj!
Znak towarowy z czasem staje się ważnym składnikiem majątkowym przedsiębiorstwa. W przyszłości można go np. sprzedać lub licencjonować.
Co mówią o nas klienci